Bare vær så snill å ikke sleng på en slip-on og ta ut dB-killeren. Det er så ufattelig mange som fiser rundt med nærmest frieksos på lettsykler, og det bråker noe så hinsides. Mer lyd enn fart

Dette er et veldig godt råd!Toven skrev: 13 apr 2020, 11:07 Mange stilige lettsykler på markede nå!
Bare vær så snill å ikke sleng på en slip-on og ta ut dB-killeren. Det er så ufattelig mange som fiser rundt med nærmest frieksos på lettsykler, og det bråker noe så hinsides. Mer lyd enn fart![]()
Kan utdype min kommentar litt
Joda, jeg skjønte jo egentlig hva du mente, men det var litt artig at det ble fremstillt på den måten når man selv kjører en KTM1290 som kanskje er noe av det råeste man får i nakensykkel segmentet.dypen skrev: 13 apr 2020, 11:38Kan utdype min kommentar littI mine tanker var 100 kubikk fra -70 tallet sammenligningsgrunnlag CB100 LS2 RS100 med flere som vi var fantastisk fornøyde med når vi fikk ut blomberinga. Da er dagens 125 med 15hk som «mekkern» skriver en opptur
![]()
Tok denBjerknez skrev: 13 apr 2020, 12:02Joda, jeg skjønte jo egentlig hva du mente, men det var litt artig at det ble fremstillt på den måten når man selv kjører en KTM1290 som kanskje er noe av det råeste man får i nakensykkel segmentet.dypen skrev: 13 apr 2020, 11:38Kan utdype min kommentar littI mine tanker var 100 kubikk fra -70 tallet sammenligningsgrunnlag CB100 LS2 RS100 med flere som vi var fantastisk fornøyde med når vi fikk ut blomberinga. Da er dagens 125 med 15hk som «mekkern» skriver en opptur
![]()
![]()
Er litt uskikker men tror kanskje det blir yzfErik_B70 skrev: 13 apr 2020, 11:01 Guttungen kjøpte seg en YZF i fjor sommer da han fylte 15. Dette var en litt eldre modell , 2012 kjørt ca 27000 km.
Sykkelen bar preg av godt vedlikehold og ikke ihjelskrudd og herjet med.
Vi har vel snart et par tusen km. lærekjøring bak oss nå, og kan ikke si annet at han er kjempefornøyd med sykkelen .
Jeg har hatt et par prøveturer med den selv også, og den er slett ikke værst å kjøre. Er faktisk litt imponert av kjøreegenskapene , sammelignet med de lettsyklene vi hadde tilgjengelig på åttitallet .
Regelmessig vedlikehold med hyppige oljeskift er nøkkelen til et langt liv for disse maskinene så vidt jeg forstår.
Tror nok både KTM og Yamaha er sikre valg. Personlig ville jeg valgt Yamaha om jeg skulle kjøpe brukt , tror jeg.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bor ikke så langt unna Motorspeed Lillestrøm, men det har ikke så mye å si hvilke forhandler jeg drar til.E-strom skrev: 13 apr 2020, 16:13 Hei!
Guttungen (om han kan kalles det lengre) kjøpte en brukt KTM Duke høsten før han ble 15, og fram til oppkjøring rullet vi 6000km til sammen. Etter oppkjøring har han bare fortsatt å kjøre, og greide vel å rulle 10000km til i fjor. Nå går han bare og trør fordi Kong Vinter slapp ned snø igjen.
Lokalt kjører de fleste Duke eller MT, med en del YZF i tillegg til noen få andre merker., Duke er en utmerket by- og touringsykkel, men YZF er nok litt kjappere på E6'en. Som voksen liker jeg Duke best, men jeg foretrekker en mer oppreist kjørestilling. R-sykler har vel aldri vært min greie...
Hva skal du kjøpe?
- hvilke forhandlere har du i nærheten?
- hva kjører de andre der du bor?
- kan du "mekke" selv?
- har du verksted?
Først må du prøvesitte - lenge...Chr6575 skrev: 13 apr 2020, 16:32Bor ikke så langt unna Motorspeed Lillestrøm, men det har ikke så mye å si hvilke forhandler jeg drar til.E-strom skrev: 13 apr 2020, 16:13 Hei!
Guttungen (om han kan kalles det lengre) kjøpte en brukt KTM Duke høsten før han ble 15, og fram til oppkjøring rullet vi 6000km til sammen. Etter oppkjøring har han bare fortsatt å kjøre, og greide vel å rulle 10000km til i fjor. Nå går han bare og trør fordi Kong Vinter slapp ned snø igjen.
Lokalt kjører de fleste Duke eller MT, med en del YZF i tillegg til noen få andre merker., Duke er en utmerket by- og touringsykkel, men YZF er nok litt kjappere på E6'en. Som voksen liker jeg Duke best, men jeg foretrekker en mer oppreist kjørestilling. R-sykler har vel aldri vært min greie...
Hva skal du kjøpe?
- hvilke forhandlere har du i nærheten?
- hva kjører de andre der du bor?
- kan du "mekke" selv?
- har du verksted?
De fleste andre der jeg bor kjører duke eller mt til og fra skolen.
Jeg er ikke så flink til å mekke men pappa kan.
Tror kanskje det blir yzf siden jeg ikke bor så veldig sentralt og det er en del motorvei hvis jeg skal noen steder. Hva tror du?
Tror jeg skal ta en tur til en mc forhandler om ikke alt for lenge.E-strom skrev: 13 apr 2020, 16:41Først må du prøvesitte - lenge...Chr6575 skrev: 13 apr 2020, 16:32Bor ikke så langt unna Motorspeed Lillestrøm, men det har ikke så mye å si hvilke forhandler jeg drar til.E-strom skrev: 13 apr 2020, 16:13 Hei!
Guttungen (om han kan kalles det lengre) kjøpte en brukt KTM Duke høsten før han ble 15, og fram til oppkjøring rullet vi 6000km til sammen. Etter oppkjøring har han bare fortsatt å kjøre, og greide vel å rulle 10000km til i fjor. Nå går han bare og trør fordi Kong Vinter slapp ned snø igjen.
Lokalt kjører de fleste Duke eller MT, med en del YZF i tillegg til noen få andre merker., Duke er en utmerket by- og touringsykkel, men YZF er nok litt kjappere på E6'en. Som voksen liker jeg Duke best, men jeg foretrekker en mer oppreist kjørestilling. R-sykler har vel aldri vært min greie...
Hva skal du kjøpe?
- hvilke forhandlere har du i nærheten?
- hva kjører de andre der du bor?
- kan du "mekke" selv?
- har du verksted?
De fleste andre der jeg bor kjører duke eller mt til og fra skolen.
Jeg er ikke så flink til å mekke men pappa kan.
Tror kanskje det blir yzf siden jeg ikke bor så veldig sentralt og det er en del motorvei hvis jeg skal noen steder. Hva tror du?
- er det for langt fram til styret?
- får du for mye vekt på hendene?
- blir du sittende med "kink i nakken"?
- er det passe avstand fra setet til fotpinnene?
Har du sjansen til å prøvekjøre er det en stor fordel - da vil du skjønne forskjellen på å sitte "oppreist" og "framoverlent". Noen liker det ene, noen liker det andre, og ingen vil noen sinne bli helt enige om hva som er best...
Den lokale "Ræggen" kjører mye Duke, MT og YZF, og det ser ut til at kvaliteten på disse er god nok
(men, de må vedlikeholdes - de som bare kjører får problemer...)
![]()