Kawasaki vn800 startproblem.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Luckyme666
Innlegg: 7
Registrert: 13 apr 2020, 09:36
Motorsykkelen din: Kawasaki vn800. Kawasaki kx250f

Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Luckyme666 »

Hei.

Har en kawasaki vn800 som ikke vil starte. Har bra innslag på starteren, har gnist på pluggene men syns muligens gnisten virker noe svak. Målte/ohm coilene og fikk da følgende resultat. +/- på coil 03,0 og fra + på coil og til plugghette 18,3. Er usikker på om dette er innafor?
Har også prøvd med startgass uten hell.
Batteriet er nytt.
Noen som kan ha noen hjelpende forslag på hvor jeg kan fortsette å feilsøke?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7120
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av dypen »

Sykkel var kjørt med i hele fjorsessongen uten problemer, starter ikke etter vinterlagring... Tok du noen grep før, evt under lagring ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av AJ »

Heisan Luckyme666. Velkommen her på MCsiden.no :vs
Kanskje bensinen er "gått ut på dato"?
Som regel aldri noe problem med vårstart med full tank 98 oktan som det siste man gjør når sykkelen vinterlagres.
95 tåler ikke lagring like godt.
Bensin er ferskvare...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av FredrikE24 »

Bensin går ikke ut på dato, ikke over vinteren. Etter min erfaring ikke etter 10år heller. Som tidligere nevnt her på forumet har jeg personlig aldri opplevd tull med lagret bensin i småmotorer, mopeder, motorsykler og biler som har stått. Med mindre bensinen er full av vann.

Den tenner ikke på startgass?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 13 apr 2020, 11:22 Bensin går ikke ut på dato, ikke over vinteren. Etter min erfaring ikke etter 10år heller. Som tidligere nevnt her på forumet har jeg personlig aldri opplevd tull med lagret bensin i småmotorer, mopeder, motorsykler og biler som har stått. Med mindre bensinen er full av vann.

Den tenner ikke på startgass?
Bensin av i dag er ikke som bensin for 10 år siden. AJ kan absolutt ha et meget godt poeng.

At du personlig ikke har registrert problemer knyttet til lagring av bensin beviser 0 og niks.
mvh

-gsx750_80

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av AJ »

Vel...
Delte meninger om hvor godt 95 oktan bensin holder seg over tid i en bensintank over vinteren.
Jeg ville uansett tappet av den gamle og fylt på ny bensin
Starter sykkelen da så kan man anta at man har funnet årsaken til problemene.
Starter den ikke så får man fortsette feilsøkingen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 13 apr 2020, 11:39 Vel...
Delte meninger om hvor godt 95 oktan bensin holder seg over tid i en bensintank over vinteren.
Jeg ville uansett tappet av den gamle og fylt på ny bensin
Starter sykkelen da så kan man anta at man har funnet årsaken til problemene.
Starter den ikke så får man fortsette feilsøkingen.
Ja, de fleste tema er det delte meninger om. Skaper trafikk på slike forum, i det minste..
mvh

-gsx750_80

Luckyme666
Innlegg: 7
Registrert: 13 apr 2020, 09:36
Motorsykkelen din: Kawasaki vn800. Kawasaki kx250f

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Luckyme666 »

Nei den tenner heller ikke på startgass.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Bosted: Kristiansand

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av HeHy »

Bensin som står, særlig i forgassere kan skape problemer som geleaktig masse som tetter dyser o.l. 95 oktan inneholder opptil 10 % etanol som enhver annen alkohol så tiltrekker det seg vann som også kan skape problemer. Andre problemer kan være kondens på en delvis fylt tank spesielt.
Kondens og littegranne vann i bensinen burde ikke føre til en situasjon der sykkel ikke går i det hele tatt som i OP sin post, men kan føre til røff gange og andre problemer.
Når sykkel ikke starter med startgass engang er det tydelig at det er andre problemer, som for eksempel gnist som han er inne på. Hvis Op har forgasser ville jeg kanskje vurdert å sjekket den og eventuelt renset den, da må du ta den helt ifra hverandre og rense hver minste del.
Du kan også prøve å trillstarte sykkel i 2. Giret, få fart på sykkel, clutch hurtig ut i 2. Gir og se om sykkel starter da.
Hvis du kan finne en servicemanual burde Ohm verdiene for coil stå i den, eventuelt finne dem på nettet for din sykkel.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av mekkern »

Gressklipperen min startet heller ikke på startgass da pluggen kortsluttet av alt vannet som lå i forgasseren etter den flotte E10 bensina(95oktan) hadde faseseparert.
Tømte tanken fersk bensin, drenerte gasseren, tørket pluggen og startet tvært.
Bensina har gradvis blitt værre og værre de siste åra med økende innblanding.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7120
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av dypen »

Luckyme666 skrev: 13 apr 2020, 11:55 Nei den tenner heller ikke på startgass.
Fint hvis du beskriver hendelsesforløpet som jeg forsøkte å lede deg inn på i mitt første innlegg. Blir litt lettere å gi noen råd!
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av E-strom »

Hmmm...
Så du har gnist, men den tenner ikke på startgass?
- kanskje du har byttet om på tennpluggkablene?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Luckyme666
Innlegg: 7
Registrert: 13 apr 2020, 09:36
Motorsykkelen din: Kawasaki vn800. Kawasaki kx250f

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Luckyme666 »

Nei det er jeg sikker på at jeg ikke har. Skal prøve med nye plugger i dag.

Luckyme666
Innlegg: 7
Registrert: 13 apr 2020, 09:36
Motorsykkelen din: Kawasaki vn800. Kawasaki kx250f

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Luckyme666 »

Jeg målte spenningen på batteriet (det er nytt) og det var 12,6. Da jeg kjørte den på starteren så datt det ned til 9,4. Er det normalt?

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 234
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Subsea79 »

"You can perform a test with the battery under load (working) to get an idea of the current flowing through it. Note that this isn’t the “right” way to do this, but it’s another clue to help you confirm or deny your battery’s health. Hook up your DVOM in the same manner you did for the standing voltage test, and have an assistant thumb the starter. While the starter is spinning, observe the voltage. The starter should be running at normal speed. A good battery should not drop below 9.6 volts over 10 seconds or so"


https://www.revzilla.com/common-tread/h ... le-battery

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7120
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Luckyme666
Innlegg: 7
Registrert: 13 apr 2020, 09:36
Motorsykkelen din: Kawasaki vn800. Kawasaki kx250f

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Luckyme666 »

Batteriet er helt nytt.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av mekkern »

Luckyme666 skrev: 14 apr 2020, 12:16 Batteriet er helt nytt.
spiller ingen rolle.
Hvis det ikke holder spenning ved kjøring av starer er det def-Bytt og få et nytt som de tester i butikken før du tar det med deg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av ejs »

Prøv med startkabler og bilbatteri
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Bosted: Buskerud ;)

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av MaGr »

Det høres ut som om batteriet ikke er helt friskt, men for å utelukke det så koble til med startkabler til en bil.
Nye plugger er aldri dumt, skift også ut bensin med ferskvare. Av erfaring veit jeg at dagens bensin kan forringes over tid. Hjelper ikke dette så er vel en grundige forgasser-rens neste steg.
Lykke til 😊
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Luckyme666
Innlegg: 7
Registrert: 13 apr 2020, 09:36
Motorsykkelen din: Kawasaki vn800. Kawasaki kx250f

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Luckyme666 »

Har også prøvd med startkabler uten hell...

Luckyme666
Innlegg: 7
Registrert: 13 apr 2020, 09:36
Motorsykkelen din: Kawasaki vn800. Kawasaki kx250f

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Luckyme666 »

Pluggene lukter bensin etter at jeg har prøvd og starte den..

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av BlåBil »

Er sykkelen original eller har det blitt gjort noe med den?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 14 apr 2020, 13:36
Luckyme666 skrev: 14 apr 2020, 12:16 Batteriet er helt nytt.
spiller ingen rolle.
Hvis det ikke holder spenning ved kjøring av starer er det def-Bytt og få et nytt som de tester i butikken før du tar det med deg.
Har hatt en Oxford "intelligent" lader koplet til batteriet til en MC i 2-3 dager. I følge laderen er batteriet
"charging", og "strong" (eller hva nå betegnelsene er).
Lader indikerer at batteriet er tipp topp. Når jeg forsøker å starte sykkelen skjer det likevel "ingen ting", annet enn at lampene på dashbordet dimmes, og batterispenningen synker med noen volt.
Kun det å vri om tenningsnøkkel, noe som tenner baklys og evt parklys, gjør at spenningen synker med flere V. Antar det bare er å kassere batteriet.
Tviler på at denne batteriladeren min er noe særlig å stole på når den signaliserer at batteriet er friskt.

Jeg har benyttet Biltema-batterier på denne CB 1100 F (som det er snakk om i dette tilfellet).
De har sjelden eller aldri fungert godt med slike sykler, selv når de var nye. Har ikke grunn til å tro at
det er noe galt med de.
Men: De passer muligens ikke særlig godt til denne 4 sylindrede klumpen fra 80-tallet.
Noen som vet om det finnes sterkere batterier som kan levere høyere effekt i startøyeblikket?
Er det noen vesentlige forskjeller ute og går på batterier, sånn sett?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Kawasaki vn800 startproblem.

Legg inn av Kjellrf »

Når batteriet detter under 10 V når du prøver å starte, høres det dårlig ut.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar