Midtdeler kjennes som en uoverstigelig barriere :)TGR skrev: 11 apr 2020, 22:27 Dvs, med det unntak at på motorveien har jeg gitt opp, det er jo aldri noen som hilser tilbake.
Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Jeg liker ikke å hilse, når jeg kjører i 100+



For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Har forstått at man hilser og gjør det selv uoppfordret - at det er forskjeller på folk - ja det er det vel i mange henseender. Høflighet og respekt for andre farende enten det er på vei eller sjø - burde være en selvfølge -- og har hittil opplevd det som hjertelige eller velmenende hilsner.
Unntak fra hilsen - jo jeg opplevde at det blei i meste laget på Isle of Man - men jeg hadde først problem med å hilse pga. venstre kjøringa -- du må jo lete på gassen for å hilse skikkelig.. og det går jo til en viss grad å slakke om du møter 1 til 10
men når du møter 100- 200 så går jo hele farta av deg,,, og du lurer på om du like godt skal stoppe og bare se på
... eller gi på og derved ikke få muligheten til å hilse..
Men som jeg etterhvert fikk forståelsen for så hilste man på første og siste og på små grupper - eller om man stoppa på samme plass
Ellers på motorvei så er det mye avhengig av været - godt vær ( da tror jeg på godt humør i hodet) så ble det hilset i Europa på tross av midtdeler og rabatter - ja egentlig det meste. Og i Irland så ble jeg oppmerksom på noe annet - alle (neste i hvertfall) eldre gubba i bil - gjerne litt eldre bil - hilste og smilte -- etter hvert slo det meg at de fleste av disse kanskje hadde en ungdom på salen til en slik som jeg satt på - en sånn motor med et hjul i hver ende.
Sitter fremdeles og lurer på hvorfor noe hilser sånn eller sånn - Nederlendere hilser visstnok med foten --- ja kanskje jeg engang lærer nyansene i hilsningenes verden. men har god forståelse for at det ikke blir hilst i en slik sving ( her ved fri fartsgrense og for ikke snakke om trening før løp)
Unntak fra hilsen - jo jeg opplevde at det blei i meste laget på Isle of Man - men jeg hadde først problem med å hilse pga. venstre kjøringa -- du må jo lete på gassen for å hilse skikkelig.. og det går jo til en viss grad å slakke om du møter 1 til 10



Men som jeg etterhvert fikk forståelsen for så hilste man på første og siste og på små grupper - eller om man stoppa på samme plass
Ellers på motorvei så er det mye avhengig av været - godt vær ( da tror jeg på godt humør i hodet) så ble det hilset i Europa på tross av midtdeler og rabatter - ja egentlig det meste. Og i Irland så ble jeg oppmerksom på noe annet - alle (neste i hvertfall) eldre gubba i bil - gjerne litt eldre bil - hilste og smilte -- etter hvert slo det meg at de fleste av disse kanskje hadde en ungdom på salen til en slik som jeg satt på - en sånn motor med et hjul i hver ende.
Sitter fremdeles og lurer på hvorfor noe hilser sånn eller sånn - Nederlendere hilser visstnok med foten --- ja kanskje jeg engang lærer nyansene i hilsningenes verden. men har god forståelse for at det ikke blir hilst i en slik sving ( her ved fri fartsgrense og for ikke snakke om trening før løp)

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Kjekt å møte på en full rekke av motorsyklister, da blir det en laaaaaaaaaaaaaaang hilsen fra første til siste



- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Hvis du møter en kolonne er det vel nok å hilse på leder og sistemann, er det ikke...?FreewheelBurning skrev: 12 apr 2020, 18:07 Kjekt å møte på en full rekke av motorsyklister, da blir det en laaaaaaaaaaaaaaang hilsen fra første til siste![]()
![]()

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Da må du ha ganske bra med turbulens i sykkelen tror jeg. Jeg har ingen problemer med å ligge i 130km/t på motorvei og slippe styret med begge hendene for å riste meg litt løs. Faktisk helt uproblematisk også. Jeg kan til og med foreta forbikjøringer i slike hastigheter uten hendene på styret.Geiroe skrev: 12 apr 2020, 09:52Jeg liker ikke å hilse, når jeg kjører i 100+på motorvei. Vinden påvirker sykkelen så mye at jeg ikke klarer å holde linja. Det hjelper vel ikke på at jeg har toppboks
![]()
![]()
Det er ikke noe jeg pleier å gjøre selvsagt, men jeg opplever vertfall det helt uproblematisk.
Men dette er ikke noe jeg gjør på første vårturen. Det krever at man er litt varm i trøya da jeg for min del må knipe meg fast i tanken med lårene. Jeg får jo all vind midt i brystet. Men siden vinden kommer rett på meg så føler jeg at den er mer forutsigbar enn når den feks. River tak i en stor vindskjerm etc.
Cruiseren jeg hadde kjørte jeg på motorvei en gang med vindskjerm. Slapp jeg styret på denne så kunne jo alt skje, og hver hågang jeg møtte en lastebil eller vigntog så nappet det bra i sykkelen. En av grunnene til at jeg regelrett hater vindskjerm.
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Jeg har både ganske stor vindskjerm og kjører en del med toppboks (OEM), men den er likevel fjellstø i alle hastigheter jeg har prøvd. Det hender jo at man må innom en transportetappe på motorvei, og da er det cruisekontroll og vekselvis avslapning med en hånd på styret som gjelder. Men det er vel å forvente/forlange at denne type sykler av nyere modell er mer aerodynamisk stabile enn det meste annet på to hjul.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Det er hvertfall helt uproblematisk med vindskjerm og stabilitet. Jeg skal ikke si eksakt hvor fort jeg har kjørt og sluppet styret, men var en MV Augusta som yppa stygt, så jeg fikk et ønske om å "parkere" vedkommende hardt. Videre slapp jeg styret og vinket med begge henda i forbifartenBjerknez skrev: 13 apr 2020, 16:43Jeg får jo all vind midt i brystet. Men siden vinden kommer rett på meg så føler jeg at den er mer forutsigbar enn når den feks. River tak i en stor vindskjerm etc.Geiroe skrev: 12 apr 2020, 09:52Jeg liker ikke å hilse, når jeg kjører i 100+på motorvei. Vinden påvirker sykkelen så mye at jeg ikke klarer å holde linja. Det hjelper vel ikke på at jeg har toppboks
![]()
![]()


Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Kan du ikke si hvor fort du kjørte a? Det er jo kjempekult!FredrikE24 skrev: 13 apr 2020, 18:25 Det er hvertfall helt uproblematisk med vindskjerm og stabilitet. Jeg skal ikke si eksakt hvor fort jeg har kjørt og sluppet styret, men var en MV Augusta som yppa stygt, så jeg fikk et ønske om å "parkere" vedkommende hardt. Videre slapp jeg styret og vinket med begge henda i forbifartenVar som å være parkert
![]()
Men uansett, jeg føler det er så mange som sier at andre folk som ypper seg når de bare cruise og passer på sine egne saker.
Jeg liker ikke å hilse bare fordi jeg er lat. Det kan hende jeg hilser tilbake om den andre personen skal i liv og død vinke alt de kan.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Da er jo halve moroa borte! Føler meg som Theoden, rett før et stort slag:E-strom skrev: 13 apr 2020, 16:33Hvis du møter en kolonne er det vel nok å hilse på leder og sistemann, er det ikke...?FreewheelBurning skrev: 12 apr 2020, 18:07 Kjekt å møte på en full rekke av motorsyklister, da blir det en laaaaaaaaaaaaaaang hilsen fra første til siste![]()
![]()
![]()
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Jeg tror neppe jeg kan overgå den, noe som ikke er poenget heller.FredrikE24 skrev: 13 apr 2020, 18:25Det er hvertfall helt uproblematisk med vindskjerm og stabilitet. Jeg skal ikke si eksakt hvor fort jeg har kjørt og sluppet styret, men var en MV Augusta som yppa stygt, så jeg fikk et ønske om å "parkere" vedkommende hardt. Videre slapp jeg styret og vinket med begge henda i forbifartenBjerknez skrev: 13 apr 2020, 16:43Jeg får jo all vind midt i brystet. Men siden vinden kommer rett på meg så føler jeg at den er mer forutsigbar enn når den feks. River tak i en stor vindskjerm etc.Geiroe skrev: 12 apr 2020, 09:52Jeg liker ikke å hilse, når jeg kjører i 100+på motorvei. Vinden påvirker sykkelen så mye at jeg ikke klarer å holde linja. Det hjelper vel ikke på at jeg har toppboks
![]()
![]()
Var som å være parkert
![]()
Nå kjører ikke jeg med begge hendene i været for å håne andre, men for å riste meg litt løs og få i gang blodomløpet. Dette kan man jo fint gjøre på motorvei som knapt har svinger og ellers er oversiktlig.
Poenget mitt var bare at jeg opplever sykler uten vindskjerm som mer forutsigbare med tanke på turbulens. Nå er vel den rullende sofaen din bygget rundt vindskjermen og fungerer trolig bedre enn andre sykler som har påklistret vindu vil jeg tro?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Når det kommer til å hilse så gjør jeg dette så langt det er forsvarlig, men på motorvei gidder jeg ikke. Vet ikke helt hvorfor, men har bare blitt sånn...
Men møter man på en kjempekolonne med motorsykler, så kan det hende jeg ikke hilse på hver og en.
Men møter man på en kjempekolonne med motorsykler, så kan det hende jeg ikke hilse på hver og en.
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Bare å løfte handa og holde den oppe til gjengen har passert. Som regel vil du se at noen hilser tilbake, andre ikke :)Bjerknez skrev: 14 apr 2020, 08:21 Men møter man på en kjempekolonne med motorsykler, så kan det hende jeg ikke hilse på hver og en.
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Selv prioriterer jeg clutching og manøvrering av sykkelen over hilsing. Mulig jeg er rar. Passer det, hilser jeg. Passer det ikke, gjør jeg det ikke.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- barske
- Innlegg: 272
- Registrert: 10 jun 2017, 14:33
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
- Bosted: Trondheim
Re: Derfor hilser ikke motorsyklisten du møter
Jeg pleier også å hilse som hovedregel. Hvordan kan være litt forskjellig. I bykjøring og veier det er mye trafikk holder det med et nikk der oppmerksomheten bør rettes til trafikken og ikke hilsingen. Opplever svært sjeldent at andre ikke hilser.