Subsea79 skrev: 18 apr 2020, 16:41 Dagens tur.
Såpass kaldt at det blir ikke lange strekningene, men mye sykkel på veiene og fantastisk vær!
Subsea`s (b)logg
Re: Subsea`s (b)logg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Subsea`s (b)logg
Nydelig bilde <3
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Subsea`s (b)logg
Helt enig med Olav K.
Flott bilde og noe jeg gjerne kunne tenkt meg å ha på veggen i stort format og ikke minst som skrivebordsbakgrunn på PCen.
Men da helst med en 1290 SA S, selvfølgelig...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Subsea`s (b)logg
Takker.
Lett og ta fine bilder på Sunnmøre når været er som i dag.
Lett og ta fine bilder på Sunnmøre når været er som i dag.
Re: Subsea`s (b)logg
I går ankom ny vindskjerm til AT, som ble montert umiddelbart, i håp om å bli kvitt turbulens og støy.
Fikk et tips om dette på AT forum, og det var av typen Puig Racing.
DET var fiasko, og originalskjerm er nå montert tilbake, så det var bortkastet penger.
Jeg lurer på om jeg skal ta den nye skjermen og kappe den selv, så lav som mulig. Det jeg ønsker er ren luft som treffer meg.
Er det noen her som har kappet slike skjermer før? Tenkte i utgangspunktet og teipe godt, merke og bruke stikksag, men kanskje noen har noen tips?
Fikk et tips om dette på AT forum, og det var av typen Puig Racing.
DET var fiasko, og originalskjerm er nå montert tilbake, så det var bortkastet penger.
Jeg lurer på om jeg skal ta den nye skjermen og kappe den selv, så lav som mulig. Det jeg ønsker er ren luft som treffer meg.
Er det noen her som har kappet slike skjermer før? Tenkte i utgangspunktet og teipe godt, merke og bruke stikksag, men kanskje noen har noen tips?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Subsea`s (b)logg
Det å prøve forskjellig skjermløsninger har jeg helt sluttet med.
Jeg kastet bort tusenlapper på dette da jeg var Yamaha TDM 900.
Prøvde også andre enn originalskjermen på Triumph Tigerenen også.
Gjorde ingen endring på Moto Guzzi skjermen annet enn å montere en Laminar Lip, som hjalp litt. Ikke mye, men litt.
På KTM'ene har jeg ikke gjort noe, annet enn at jeg prøvde en sånn liten justerbar skjerm, en Kinakopi av tyske en MRA spoileren, uten at dette gjore noen endring på opplevelsen av fartsvind og tidvis turbulens. Så den kvittet jeg meg med ganske kjapt.
Fartsvind og varierende forekomst av turbulens lever jeg nå fint med. Verre med vindstøyen som skjermen uunngåelig skaper. Derfor er gode ørepropper blitt det viktigste for meg. Og her er jeg stadig på jakt etter det beste.
Bruker nå NoNoise og Alpine om hverandre. De beste løsningene for meg så langt.
Jeg kastet bort tusenlapper på dette da jeg var Yamaha TDM 900.
Prøvde også andre enn originalskjermen på Triumph Tigerenen også.
Gjorde ingen endring på Moto Guzzi skjermen annet enn å montere en Laminar Lip, som hjalp litt. Ikke mye, men litt.
På KTM'ene har jeg ikke gjort noe, annet enn at jeg prøvde en sånn liten justerbar skjerm, en Kinakopi av tyske en MRA spoileren, uten at dette gjore noen endring på opplevelsen av fartsvind og tidvis turbulens. Så den kvittet jeg meg med ganske kjapt.
Fartsvind og varierende forekomst av turbulens lever jeg nå fint med. Verre med vindstøyen som skjermen uunngåelig skaper. Derfor er gode ørepropper blitt det viktigste for meg. Og her er jeg stadig på jakt etter det beste.
Bruker nå NoNoise og Alpine om hverandre. De beste løsningene for meg så langt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Subsea`s (b)logg
Vanskelig å få fint kutt med stikksag.
Et smalt, veldig fintannet blad er vel beste tips der.
Jeg har en lav "rally skjerm" på GSAen min, fra PowerBronze. Ren fin luftstrøm, men det blir litt voldsomt i 140+
Det viktigste er å slippe den blafringa i hjelmhøyde. Den er slitsom i lengden
Forundrer meg at alle produsenter leverer dårlige
Et smalt, veldig fintannet blad er vel beste tips der.
Jeg har en lav "rally skjerm" på GSAen min, fra PowerBronze. Ren fin luftstrøm, men det blir litt voldsomt i 140+
Det viktigste er å slippe den blafringa i hjelmhøyde. Den er slitsom i lengden
Forundrer meg at alle produsenter leverer dårlige
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Subsea`s (b)logg
kanskje jeg kan prøve med type metall sagblad.
Jeg finner også blaffring og vibrasjoner veldig slitsom i lengden.
Jeg kjører stort sett alltid med ørepropper, men klarer ikke stenge ute lyden nok. Selve vindsuset er greit og stenge ute, men de slagene som smellene fra vinden er verre med.
Når jeg står oppreist får jeg det jevne vindsuset som jeg hadde på mt07`en, og det dempes fint med ørepropper.
Jeg tenkte også å prøve touringskjermen som er helt i andre enden av skalaen, for å se om det hjelper, men blir kostbart denne prøvingen og feilingen.
Jeg finner også blaffring og vibrasjoner veldig slitsom i lengden.
Jeg kjører stort sett alltid med ørepropper, men klarer ikke stenge ute lyden nok. Selve vindsuset er greit og stenge ute, men de slagene som smellene fra vinden er verre med.
Når jeg står oppreist får jeg det jevne vindsuset som jeg hadde på mt07`en, og det dempes fint med ørepropper.
Jeg tenkte også å prøve touringskjermen som er helt i andre enden av skalaen, for å se om det hjelper, men blir kostbart denne prøvingen og feilingen.
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Subsea`s (b)logg

Re: Subsea`s (b)logg
Jeg prøvde først med et metallblad for hånd. Hadde tatt en evighet og blitt fryktelig skeivt.Flattop skrev: 21 apr 2020, 14:26https://tools.no/produkter/elektroverkt ... 1402501-no
Eller kanskje et blad som er ment for plast?
Hadde et sånt blad som du linket til, og prøvde med stikksag. Gikk greit egentlig.
Men jo mer jeg studerer det, jo skeivere ser det ut.
Jaja, får ta meg en prøvetur, og er det ikke bra blir det nok en touringskjerm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Subsea`s (b)logg
Hvis du i tillegg kjøper en sånn så tror jeg du vil få det så stille som det er mulig på en sånn sykkel.
https://www.mrashop.de/com/model-based- ... c=90003928
https://www.mrashop.de/com/model-based- ... c=90003928
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Subsea`s (b)logg
Dette er ulempen med vindskjerm, den skaper turbulens i større eller mindre grad. Det blir du ikke kvitt så lenge du har vindskjerm. Slik er det bare. Det har jeg også på FJRen, og den har elektrisk justerbar skjerm. Helt nedkjørt får jeg vindpresset i nedre kant av hjelmen, men ovenfor der er det turbulens. Jeg kan kjøre den helt opp til den står nærmest loddrett og i høyde med toppen av hjelmen. Da er det ingen vindpress mot hjelmen i det hele tatt, vindpresset får jeg da i nakken og ryggen. Turbulens er det da også. I sterkt regnvær kan jeg med skjermen slik kjøre i 60km/t + med visiret åpent uten å få en eneste regndråpe på brillene.
Løsningen er å dempe støyproblemene for eksempel med ørepropper og heller konsentrere seg om de store fordelene man har med vindskjerm alle de dagene været ikke er det beste. Jeg ville ikke vært uten vindskjermen, problemene med turbulens er tross alt ikke større enn at det absolutt oppveies av fordelene mener jeg.
Nå har jeg ennå til gode å kjøre store slagskip som GoldWing og lignende, der blir det gjerne sagt at turbulens og vindstøy ikke eksisterer. Jeg har mine tvil om hvor sant det er, og blir nok ikke overbevist om dette uten å ha prøvd å kjøre en slik.
Løsningen er å dempe støyproblemene for eksempel med ørepropper og heller konsentrere seg om de store fordelene man har med vindskjerm alle de dagene været ikke er det beste. Jeg ville ikke vært uten vindskjermen, problemene med turbulens er tross alt ikke større enn at det absolutt oppveies av fordelene mener jeg.
Nå har jeg ennå til gode å kjøre store slagskip som GoldWing og lignende, der blir det gjerne sagt at turbulens og vindstøy ikke eksisterer. Jeg har mine tvil om hvor sant det er, og blir nok ikke overbevist om dette uten å ha prøvd å kjøre en slik.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Subsea`s (b)logg
Dette med vindskjermer og bråk/turbulens er nesten alltid et problem ja..
Det beste resultatet jeg har fått til, er på min Tracer. Prøvde først med en Puig Sport, og resulatet ble en god del bedre enn originalskjerm. Men ville fortsatt ha "renere" vind, så kjøpte en kina-kopi av Puig-skjermen og kappet av den en god del.
(12-13cm mener jeg..) Resultatet ble ganske så bra med veldig lite lyd/turbulens.
Men så klart man er litt utsatt for vær og vind i kaldt vær og regn feks. da :)
48842848042_ce21865d90_o by biker7, on Flickr

Det beste resultatet jeg har fått til, er på min Tracer. Prøvde først med en Puig Sport, og resulatet ble en god del bedre enn originalskjerm. Men ville fortsatt ha "renere" vind, så kjøpte en kina-kopi av Puig-skjermen og kappet av den en god del.
(12-13cm mener jeg..) Resultatet ble ganske så bra med veldig lite lyd/turbulens.

Men så klart man er litt utsatt for vær og vind i kaldt vær og regn feks. da :)

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Subsea`s (b)logg
I mitt hode er dette ganske logisk. Man får ikke fjernet vinden. Man kan få vinden til å endre kurs, men det går på bekostning av turbulens og andre problemer. Jeg kan se fordelen med vindskjerm i moderate hastigheter på de kaldeste dagene, men sommerstid foretrekker jeg heller vinden javnt fordelt på overkroppen kontra via en vindskjerm.
Jeg kjørte nemlig en Tracer fra Oslo til Eidsvoll (xyvind sin gamle traver her inne) og jeg ble nesten syk og kvalm av turbulensen der på motorveien i hastigheter rundt 120km/t. Egentlig var turbulensen plagsom fra rundt 80km/t og oppover.
Jeg har også kjørte en cruiser med stor vindskjerm. (les husmorvindu) og denne var rett og slett helt håpløs. Jeg ble ikke syk av denne, men siden denne var såpass stor at jeg regelratt satt bak den med hele meg, så var den rett og slett livsfarlig i regnvær da regndråper som festet seg på skjermen gjorde at sikten ble elendig. Skjermen var også for langt frem til at jeg fikk tørket av den i fart.
Ellers har jeg ikke kjørt en eneste sykkel hvor vindskjermen har fungert optimalt.
Jeg kjørte nemlig en Tracer fra Oslo til Eidsvoll (xyvind sin gamle traver her inne) og jeg ble nesten syk og kvalm av turbulensen der på motorveien i hastigheter rundt 120km/t. Egentlig var turbulensen plagsom fra rundt 80km/t og oppover.
Jeg har også kjørte en cruiser med stor vindskjerm. (les husmorvindu) og denne var rett og slett helt håpløs. Jeg ble ikke syk av denne, men siden denne var såpass stor at jeg regelratt satt bak den med hele meg, så var den rett og slett livsfarlig i regnvær da regndråper som festet seg på skjermen gjorde at sikten ble elendig. Skjermen var også for langt frem til at jeg fikk tørket av den i fart.
Ellers har jeg ikke kjørt en eneste sykkel hvor vindskjermen har fungert optimalt.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Subsea`s (b)logg
"Tracer-løsningen" i mitt forrige innleggBjerknez skrev: 22 apr 2020, 13:25 Jeg kjørte nemlig en Tracer fra Oslo til Eidsvoll (xyvind sin gamle traver her inne) og jeg ble nesten syk og kvalm av turbulensen der på motorveien i hastigheter rundt 120km/t. Egentlig var turbulensen plagsom fra rundt 80km/t og oppover.

Har i tillegg fjernet de digre, "futuristiske" håndbeskytterne som jeg også er ganske sikker på forårsaker mere turbulens..

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)