Løs bremseskive.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Klauerher
Innlegg: 4
Registrert: 30 mar 2020, 20:32
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Løs bremseskive.

Legg inn av Klauerher »

Hei alle mc entusiaster.
Jeg skulle bytte bremseklossene på min BMW K1200RS (2000) og løsnet kalipperen, og så bremseskiven (for å få ut bremsekalipperen). Etter jeg fikk byttet klossene og skulle til å skru på plass bremseskiven (fremre høyre side) så fikk jeg en meget stor slingring i skiven. Det skal sies at sykkelen har fjærende bremseskiver og litt løshet er da normalt på disse skivene. Men når jeg snurret hjulet så høres det ut som om skiven "detter ned" når den tar en 180* rotasjon.
Jeg har prøv å stramme til, men dette har da ingen effekt.
Ser frem til svar. takk:)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Løs bremseskive.

Legg inn av Juicebox »

Du mener flytende skiver? (Floating rotor). De skal ha litt slakk, men det er vanskelig å si noe når man ikke ser skivene

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Løs bremseskive.

Legg inn av FredrikE24 »

Hvorfor løsna du bremseskiva? Det trengs ikke.
Ville vært enklere å ta av forhjulet, men er som nevnt ikke nødvendig.
Ettersom du løsna bremseskiva må du sørge for at du monterer den korrekt etter manualen. Jeg har ikke rørt skivene før, så har ingen tips der.

Klauerher
Innlegg: 4
Registrert: 30 mar 2020, 20:32
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Løs bremseskive.

Legg inn av Klauerher »

Takk for svar.
Det har seg slik at man MÅ løsne bremseskiva for å så ta av kalipperen. pga kalipperen er så stor at den ikke går utenfor felgen. Når den skal taes av på vanlig vis (der man ikke trenger å ta av bremseskivene) så er jeg enig med deg, men dette er jo bmw tros alt. Derfor løsnet jeg skruene som hører til bremseskivene. For å få de millimeteren som trengtes for å få av bremsekalipperen.
Når jeg monterte alt sammen igjen (på lik måte som jeg demonterte det) så var bremseskiven mye løsere enn det den skal være. Som for eksempel. Når jeg roterte hjulet faller bremseskivene ned etter at den har rotert en halv gang og dermed lager den denne klinkelyden, som er vanlig å høre om du skulle prøvd å ruge på bremseskiven med hånd makt (slik det egentlig skal være når den er riktig montert).
Kan det være fjæringskivene til skruene som har mistet spennet sitt? Isåfall hvordan kan det skje på en av og på montering? Eller kan jeg ha montert det feil? Isåfall så finner jeg ikke riktig monteringmetode i i manualen.

Klauerher
Innlegg: 4
Registrert: 30 mar 2020, 20:32
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Løs bremseskive.

Legg inn av Klauerher »

.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Løs bremseskive.

Legg inn av FredrikE24 »

Du får ta av skiva og se hvordan det er satt sammen. Se om du blir noe klokere.

Jeg har tatt av kalipperene forran mange ganger. Skiva trenger ikke og løsnes. Det er trangt mot felgen, men det går helt fint.

Klauerher
Innlegg: 4
Registrert: 30 mar 2020, 20:32
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Løs bremseskive.

Legg inn av Klauerher »

Da skal jeg prøve det. Er ikke sånn superglad i å bruke makt når det kommer til bremsekomponenter, men jeg skal gjøre ett godt forsøk. Tusen takk for svar 😊

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Løs bremseskive.

Legg inn av Esveen »

Lønner seg å legge litt maskeringstape etc. på felgen,slik at calipperen ikke riper opp. Men det skal gå fint å ta av calipperen uten å løsne skiva.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4749
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Løs bremseskive.

Legg inn av FredrikE24 »

Hvilken verkstedmanual har du?

Jeg kan kikke i Clymer-manualen min eventuelt.

Svar