PWL skrev: 20 apr 2020, 23:21
Mulig dette er et litt dumt spørsmål, men vi prøver likevel, det pleier å dukke opp noen hyggelige svar her :)
Finner mye tips på nett (og på forumet) til kjøring med passasjer, men jeg klarer ikke finne noe om man justerer noe på sykkelen mtp den ekstra vekta? Går det stort sett greit å bare hoppe på? Bør man sjekke/stramme støtdempere eller noe slikt...?
Takker på forhånd
Dette er absolutt et aktuelt spørsmål for mange. Og slett ikke noe dumt spørsmål.
På sykler som den jeg har med forhåndsprogrammerte dempersinnstillinger er kjøring med passasjer og passasjer med bagasje egne innstillinger.
Man merker godt hvordan dempingen justeres når innstillingen endres fra f.eks. solokjøring, kun fører, til kjøring med passasjer og bagasje.
Dempingen strammes ganske mye.
Sånn er det også på sykler uten elektroniske forhåndsinnstillinger. Det hadde jeg ikke på min TDM 900, Triumph Tiger 1050 og Moto Guzzi Stelvio 1200.
På disse måtte jeg justere demping og forspenning med en C-nøkkel som fulgte med sykkelen.
Det var alltid en stor fordel å gjøre denne justeringen før tur med passasjer og bagasje, helt klart.
Så ja, bakdemperen(e) bør strammes når turen skal gjøres med passasjer og bagasje, for best og tryggest mulig kjøreegenskaper.
Særlig mer har ikke jeg å tilføre det du spør om, men det er garantert andre her på MCsiden.no som vet mer om dette enn meg.