Men jeg tror dette er et relativt stort tema, med ganske mange forskjellige meninger og erfaringer. Og det ligger bøttevis av videosnutter om hvordan man gjør ting, hva man bruker osv på YT. Feks snutter fra Bilpleiekongen.

En såkalt «dual action» maskin som både roterer og går rundt sin egen akse.
Ja, men det finnes noen som er frittroterende, og noen som er faste, eller tvungne. Skal se om jeg finner link til en snutt som forklarer forskjellen, men det blir i morradypen skrev: 26 apr 2020, 00:28 Bjerknez anbefaler for slike som oss.En såkalt «dual action» maskin som både roterer og går rundt sin egen akse.
Etter å ha vert i dette detailing gamet en stund, så liker jeg å forenkle litt. Tro meg, når jeg sier at Scholl S17, medium cut pad, en random god poleringsmaskin med respekt for seg selv og en voks til 2-3 hundrelapper og noen gode mikrofiberkluter, samt høytrykkspyler og gjerne trykkluft/varmluft for å blåse tørr sykkelen etter vask er det man trenger.TGR skrev: 25 apr 2020, 23:52 Ok. Skjønner. Det vil vel typisk være en oppgave for en som Bjerknez, eller andre med "tung erfaring" på området. Det har ikke jeg. Jeg har ikke kommet lenger enn til å kjøpe 2 maskiner....![]()
Men jeg tror dette er et relativt stort tema, med ganske mange forskjellige meninger og erfaringer. Og det ligger bøttevis av videosnutter om hvordan man gjør ting, hva man bruker osv på YT. Feks snutter fra Bilpleiekongen.![]()
Det er helt korrekt. Dvs at den stopper å rotere, men fortsetter å oscillere.dypen skrev: 26 apr 2020, 09:22 Uten å ha sett på videoen, vil det si at DA frittroterende stopper hvis du presser maskina hardt mot underlaget?
Jeg er ikke så inne i dette med maskiner, men jeg ville nok valgt en med fast rotasjon. En som tåler litt press uten å stoppe og rotere. Når det er sagt så skal man ikke bruke særlig press når man polerer. Man skal egentlig kun bruke maskinens egen tyngde og en veldig lett håndtrykk. Så jeg er litt usikker på hvor "håpløs" en fritt roterende maskin er. Men ja, jeg ville nok valgt en fast roterende uansett tror jeg.TGR skrev: 26 apr 2020, 22:38 Og når man tror at man snart kan sette i gang, så smått.....
Da må man jo kjøpe noen pads. Og det byr jo pinadø på en enda større jungel enn valg av maskin. Det vrimler av uttrykk og betegnelser, men null info om hva de forskjellige uttrykkene betyr, eller hva slags pads man skal bruke til hva.....![]()
Bjerknez, Simpson, FredrikE24, hva med en guide type "Valg av pads for dummies"?![]()
EDIT.... Her jeg fant jeg noe basic.....
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo