Triumph Bobber eiere nært Oslo?
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 17 jul 2019, 16:21
- Motorsykkelen din: BMW R nine T, 2017mod
- Sted: Oslo
Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Jeg er i en litt lei situasjon. Min bobber har en slags klikking i fothvilerne under kjøring.
Skulle gjerne hatt noen andre til å kjøre en runde med min sykkel og få innspill på feilen.
Mvh
ABV
Skulle gjerne hatt noen andre til å kjøre en runde med min sykkel og få innspill på feilen.
Mvh
ABV
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Dra til amd
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Har lyden en fast frekvens? Eller følger den sykkelens hastighet? Eller motorens turtall?
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 17 jul 2019, 16:21
- Motorsykkelen din: BMW R nine T, 2017mod
- Sted: Oslo
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Hei, lyden dannes ved kjøring over ujevnt underlag og bestemmes på den måten.
Små sprekker i asfalten eller litt større gjør at det klunker i fothvilerne. Enda mer tydelig om jeg kjører skrått over en kantt. Det føles som at dette skjer nært fothvilerne. Mekaniker så ikke noe løst og la ikke merke til noe spesielt ved testkjøring.
Men, dette er ganske tydelig. Mindre i høy fart. Mindre med clutchen inne - men er fortsatt der.
Hvis jeg ‘vrikker’ på sykkelen i 20 kmt får jeg lyden/tappingen frem.
Kan innmat i katalysator være løsnet og være synder?
Små sprekker i asfalten eller litt større gjør at det klunker i fothvilerne. Enda mer tydelig om jeg kjører skrått over en kantt. Det føles som at dette skjer nært fothvilerne. Mekaniker så ikke noe løst og la ikke merke til noe spesielt ved testkjøring.
Men, dette er ganske tydelig. Mindre i høy fart. Mindre med clutchen inne - men er fortsatt der.
Hvis jeg ‘vrikker’ på sykkelen i 20 kmt får jeg lyden/tappingen frem.
Kan innmat i katalysator være løsnet og være synder?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Kommer lyden fra en av fothvilerne eller begge?
Kan det være at lyden kommer fra drivlinja - kjedet eller framdrevet?
Kan det være at lyden kommer fra drivlinja - kjedet eller framdrevet?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 17 jul 2019, 16:21
- Motorsykkelen din: BMW R nine T, 2017mod
- Sted: Oslo
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Hei, lyden - eller mer bevegelsen som kjennes gjennom fothvilerne, den er på begge sider.
Kjører jeg feks over en liten kant, på skrå mot høyre, kan ‘kakket’ komme først i høyre og ett millisekund senere i venstre.
Jeg har kjent på kjedet som virker passe tight og det ser ikke slitt ut.
Du kan ha et poeng med fremdrevet. Det må jeg få noen til å se på.
Tenker du slitasje, eller at noe ikke sitter riktig på/eller fast?
Takk for innspill!
Kjører jeg feks over en liten kant, på skrå mot høyre, kan ‘kakket’ komme først i høyre og ett millisekund senere i venstre.
Jeg har kjent på kjedet som virker passe tight og det ser ikke slitt ut.
Du kan ha et poeng med fremdrevet. Det må jeg få noen til å se på.
Tenker du slitasje, eller at noe ikke sitter riktig på/eller fast?
Takk for innspill!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Tenker det kanskje sitter løst...
Trolig lite sannsynlig, men verd å sjekke. Om ikke annet for å eliminere dette som en mulig årsak.
Ta av dekselet til framdrevet og kjenn etter om det et noe sideveis bevegelse på drevet.
Dekslet skal være lett å ta av, er sannsynligvis festet med et par skruer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 17 jul 2019, 16:21
- Motorsykkelen din: BMW R nine T, 2017mod
- Sted: Oslo
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Jeg skal ta en kikk og se om det er noe jeg er kompetent nok til å skru på.
Kan nevne en ting til - hvis jeg kjører rolig framover i 10-15kmt og ‘vrikker’ på styret så er det veldig tydelig.
Med clutchhendelen trukket inn skal det mye mer til. Men likevel - ujevnheter/små kanter lager fortsatt ‘kakk’
Kan nevne en ting til - hvis jeg kjører rolig framover i 10-15kmt og ‘vrikker’ på styret så er det veldig tydelig.
Med clutchhendelen trukket inn skal det mye mer til. Men likevel - ujevnheter/små kanter lager fortsatt ‘kakk’
- MaGr
- Innlegg: 59
- Registrert: 11 feb 2020, 18:19
- Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
- Sted: Buskerud ;)
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Ett skudd i blinde:
Kan det være slark i styrekrona som forplanter seg til ramme og fothvilere?
Kan det være slark i styrekrona som forplanter seg til ramme og fothvilere?
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 17 jul 2019, 16:21
- Motorsykkelen din: BMW R nine T, 2017mod
- Sted: Oslo
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Noterer meg styrekrona. Takk.
Det kjennes som metall mot metall. At noe slår opp under fothvilerne. Sidestøtten er veldig tight. Det kan ikke være den. Har forsøkt å presse støtta inn med venstre fot. Null forskjell.
Men noe kakker oppover, mener jeg. Litt vanskelig å sette gode ord på.
Det kan være vibrasjon med underlaget som utløser dette, eller eventuelt selve fjæringen / fleksingen i bakenden.
Men det kjennes nesten ut som noe kakker direkte i fothvilerne...
Det kjennes som metall mot metall. At noe slår opp under fothvilerne. Sidestøtten er veldig tight. Det kan ikke være den. Har forsøkt å presse støtta inn med venstre fot. Null forskjell.
Men noe kakker oppover, mener jeg. Litt vanskelig å sette gode ord på.
Det kan være vibrasjon med underlaget som utløser dette, eller eventuelt selve fjæringen / fleksingen i bakenden.
Men det kjennes nesten ut som noe kakker direkte i fothvilerne...
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 17 jul 2019, 16:21
- Motorsykkelen din: BMW R nine T, 2017mod
- Sted: Oslo
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Da har jeg målt hvor mye slack kjedet har.
5 mm ned, 23 mm opp
NB. Ikke rotert hjul for å finne det tighteste punktet.
28 mm er innafor spekk (26 - 33 mm i håndboken).
Det ser jo bra ut. Men, når jeg dytter [youtube] https://youtu.be/hV_rvfDBlts[/youtube]kjedet litt opp og ned, klasker øvre kjede ned i plasten/slideren under og lager en markant klikkelyd.
Jeg tror det er kakkingen jeg kjenner i fothvilerne.
Den roer seg litt når jeg klemmer inn klutsjen, men er der - godt følbart og litt hørbart - om jeg feks kjører over ujevnheter/kanter/feks brostein.
Er det normalt at kjedet slår på svingarm/kjedeglideren så mye? Har aldri hørt dette på andre sykler jeg har kjørt med kjededrift.
Kan det være satt på et mindre framdrev som gjør at kjedet er nærmere svingarmen enn normalt?
Har video av at jeg dytter kjedet opp og ned, men fikk ikke laste opp .mov fra iphone.
Setter pris på flere innspill!
5 mm ned, 23 mm opp
NB. Ikke rotert hjul for å finne det tighteste punktet.
28 mm er innafor spekk (26 - 33 mm i håndboken).
Det ser jo bra ut. Men, når jeg dytter [youtube] https://youtu.be/hV_rvfDBlts[/youtube]kjedet litt opp og ned, klasker øvre kjede ned i plasten/slideren under og lager en markant klikkelyd.
Jeg tror det er kakkingen jeg kjenner i fothvilerne.
Den roer seg litt når jeg klemmer inn klutsjen, men er der - godt følbart og litt hørbart - om jeg feks kjører over ujevnheter/kanter/feks brostein.
Er det normalt at kjedet slår på svingarm/kjedeglideren så mye? Har aldri hørt dette på andre sykler jeg har kjørt med kjededrift.
Kan det være satt på et mindre framdrev som gjør at kjedet er nærmere svingarmen enn normalt?
Har video av at jeg dytter kjedet opp og ned, men fikk ikke laste opp .mov fra iphone.
Setter pris på flere innspill!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Er det denne plastdelen du mener?
Såkalt chain slapping er ikke uvanlig på en del sykler. Et ikke ukjent og helt ufarlig fenomen, også på min KTM under bestemte kjøre- og føreforhold, som feil gir i forhold til (lav) fart og humper og ujvenheter i veien.
Lyden som slik vertikalbebegelse av kjedet lager kan oppleves forskjellig på ulike sykler alt etter hvordan svingarmen og andre detaljer er utformet.
Såkalt chain slapping er ikke uvanlig på en del sykler. Et ikke ukjent og helt ufarlig fenomen, også på min KTM under bestemte kjøre- og føreforhold, som feil gir i forhold til (lav) fart og humper og ujvenheter i veien.
Lyden som slik vertikalbebegelse av kjedet lager kan oppleves forskjellig på ulike sykler alt etter hvordan svingarmen og andre detaljer er utformet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 17 jul 2019, 16:21
- Motorsykkelen din: BMW R nine T, 2017mod
- Sted: Oslo
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Hei, det er øvre kjede som slår ned på plasten på svingarmen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38199
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Triumph Bobber eiere nært Oslo?
Hører tydelig klikkelyden på videoen og at det åpenbart er kjedet som lager denne lyden. Men hva kjedet kommer i berøring med er det vanskelig å si uten å studere sykkelen nærmere med egne øyne.ABV2020 skrev: ↑26 apr 2020, 18:54 Unnskyld, dette er kanskje ikke svingarmen
Video https://youtu.be/hV_rvfDBlts
At en slik berøring og lyden den lager kan jeg godt tenke meg forplanter seg videre til f.eks. fotpinner. Ikke minsrt på kjedesiden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering