TGR skrev: ↑29 apr 2020, 17:58
Ville ikke ha bytta ut telt med ståhøyde for alt i verden. Har krabba rundt i fjelltelt i yngre dager, men når man kan stå oppreist inne i teltet, kle av og på seg, sitte på en campingstol ved et bord, lage mat inne i teltet osv osv, mens drittværet herjer på utsida, først DA, forstår man verdien av et skikkelig telt.
Vind ordner man med bardunering. Ha med 4 ekstra tau / stropper, og noen skikkelige plugger, så står det like godt som et lavere telt.
Dette er også svært gode poeng, selvfølgelig .
Og jeg er helt på linje med at jeg heller aldri kommer til å gå tilbake til telt med maks.høyde 110 - 130 cm.
Så får jeg fortsatt passe på å sette opp teltet der det er minst utsatt for kraftig vind...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
The-Stig skrev: ↑29 apr 2020, 12:31
Kjøpte Amok Draumr XL etter å ha lest om en som hadde det i MC Avisa.
Hvor høy er du?
Lurer på om jeg må ha XL eller om jeg klarer med med den vanlige. Jeg er 186cm.
Siste offisielle måling var i kongens klær, og da var jeg 188 på sokkelesten. Husker ikke om det var ullsokker jeg brukte da, men tviler.
XL kan lønne seg, uansett.
Historikk
- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES
TGR skrev: ↑29 apr 2020, 17:58
Ville ikke ha bytta ut telt med ståhøyde for alt i verden. Har krabba rundt i fjelltelt i yngre dager, men når man kan stå oppreist inne i teltet, kle av og på seg, sitte på en campingstol ved et bord, lage mat inne i teltet osv osv, mens drittværet herjer på utsida, først DA, forstår man verdien av et skikkelig telt.
Vind ordner man med bardunering. Ha med 4 ekstra tau / stropper, og noen skikkelige plugger, så står det like godt som et lavere telt.
Dette er også svært gode poeng, selvfølgelig .
Og jeg er helt på linje med at jeg heller aldri kommer til å gå tilbake til telt med maks.høyde 110 - 130 cm.
Så får jeg fortsatt passe på å sette opp teltet der det er minst utsatt for kraftig vind...
Ja, med mindre man er ute på prærien eller midt oppe på vidda, så finner man som regel et egnet sted. Jeg har som nevnt vært igjennom hele "teltpakka", fra fjelltelt til Lavvo.
Jeg kan ikke få fullrost mitt nåværende, Atacama Expedition. Koster noen kroner, men det mener jeg det er verdt. For det første har man da en liten pådriver til å slå det opp, selv om man har tilgang til å leie seg inn et sted. For det andre så kan det overhode ikke sammenlignes med småtelt, særlig ikke i dårlig vær. Man tar med seg all bagasjen inn, og har god plass til å pakke ut, pakke om, slå opp bord og stoler, stor god plass i sovedelen til 2 voksne mennesker. Det er plass til fler, men de fleste reiser vel max 2 på en mc. Noen håndfuller overnattinger ila en sesong eller to, så har det betalt seg, i fht å leie seg inn på hytter. Og etterpå er det cashback hver gang man bruker teltet
Ketil skrev: ↑29 apr 2020, 17:33
Jeg liker å villcampe både til fjells og langs kysten her i nord, da vil jeg ha et telt som tåler litt vær. Jeg er derfor litt skeptisk til de høyreiste mc-teltene med ståhøyde inni, jeg antar de blir et godt vindfang
Utvilsomt et godt poeng.
Jeg prøver alltid å finne en plass i god ly for kraftig vind når jeg setter opp Vaudeteltet for å unngå nettopp at vinden tar tak og tar det med seg på vindferden videre...
Ville ikke ha bytta ut telt med ståhøyde for alt i verden. Har krabba rundt i fjelltelt i yngre dager, men når man kan stå oppreist inne i teltet, kle av og på seg, sitte på en campingstol ved et bord, lage mat inne i teltet osv osv, mens drittværet herjer på utsida, først DA, forstår man verdien av et skikkelig telt.
Vind ordner man med bardunering. Ha med 4 ekstra tau / stropper, og noen skikkelige plugger, så står det like godt som et lavere telt.
Jeg er jo en ung mann, så vidt passert 50, og krabber ennå mye rundt både her og der Men alle som er kjepphøye blir før eller senere nødt til å bite i seg Så utelukker ikke at komfort blir prioritert høyere om noen år
Ketil skrev: ↑29 apr 2020, 19:33
Jeg er jo en ung mann, så vidt passert 50, og krabber ennå mye rundt både her og der Men alle som er kjepphøye blir før eller senere nødt til å bite i seg Så utelukker ikke at komfort blir prioritert høyere om noen år
Ja, det er jo noen år til du når igjen meg og ikke minst TGR, som ligger enda noen år foran i løypa .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Snakket med Mikael Sørensen på Wolf Camper i dag om priser levert Norge inkl frakt og Toll i dag.
Må regne med ca Kr 4.100,- før det er her på berget.
Så får man sikkert noe Toll Tull og tøys også, så vips så er vi på 4.400,-
Så er det liggeunderlag ca 1.700,-
Så veldig bra ut - helt til jeg så vekta... .
11,5 kg!?
Så tross den svært goe prisen, ikke aktuelt for meg, selv om jeg i et kort øyeblikk virkelig fikk lyst på dette teltet.
Men 11,5 kg... Nei, takk .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Jeg sjekka ikke vekta, tenkte mer å tipse om Outwell som alternativ, men siden du tar det opp: Hvor mye betyr det egentlig bak på sykkelen? Mitt telt veier 5 kg, Outwell 11. Hvor mye betyr 6 kg fra eller til på en rimelig voksen sykkel? Hvor mye betyr det om føreren er 70 eller 90 kg? Jeg bare lurer.
niko skrev: ↑30 apr 2020, 19:13
Jeg sjekka ikke vekta, tenkte mer å tipse om Outwell som alternativ, men siden du tar det opp: Hvor mye betyr det egentlig bak på sykkelen? Mitt telt veier 5 kg, Outwell 11. Hvor mye betyr 6 kg fra eller til på en rimelig voksen sykkel? Hvor mye betyr det om føreren er 70 eller 90 kg? Jeg bare lurer.
Jeg ville ikke lagt et telt på over 10 kg. i toppboksen eller på toppbokslastegrinda, som jeg har på min. Det blir, eter min vurdering, for mye vekt for høyt opp og langt bak.
Bedre da med et telt med denne vekten i sideveska, om man får plass. Samtidig må man da huske på å ha tilnærmet samme vekt i den andre sideveska.
Så skal ikke jeg påstå å sitte med sannheten på hva som er best eller ikke. For egen del liker jeg å laste lettest mulig, selv om jeg også er av de som gjerne tar med meg alt for mye på tur... .
Uansett er telt det jeg helst sparer mest plass og vekt på og har så langt funnet min optimale løsning med det teltet jeg har i dag; god plass, bortimot normal ståhøyde (170 cm), lav vekt (4 kg) og får plass i den ene sideveska.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Rha skrev: ↑30 apr 2020, 19:34
Har det bare med meg når jeg ikke har pasasjer og da er det lett i forhold :)
Det er jo sant. Nærmest uansett hvor nett og liten passasjeren er :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering