13. Fraskrivelse av rettigheter
Det følger av kjøpsloven § 19 at det kan foreligge mangel ved motorsykkelen selv om motorsykkelen er solgt "som den er". I en kjøpsavtale mellom to privatpersoner kan kjøper fraskrive seg retten til å gjøre mangler gjeldende etter kjøpsloven § 19.
Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19 «JA» eller. «NEI»
Salgskontrakt brukt MC
Salgskontrakt brukt MC
På finn.no er det elektronisk kjøpekontrakt med ett punkt som også andre kjøpekontrakter har. Forbrukerrådet NAF og sikkert flere. I dette tilfelle gjelder det en 20 år gammel mc som er høyst oppegående. Selv ønsker jeg selvfølgelig at kjøper av min sykkel huker av «JA» her. Noe jeg selv gjorde da jeg kjøpte samme sykkel. Ønsker synspunkter på dette da jeg har forståelse for at kjøper ønsker egentlig å huke av «NEI»
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Salgskontrakt brukt MC
Ingen problemer med å bli enige om et "Ja" på dette punktet i kontrakten da jeg solgte min Alfa Romeo GT i fjor.
Har heller ikke hørt noe fra selger i etterkant, som for øvrig fikk god nok tid til å undersøke bilen nøye før salget var i boks.
Har heller ikke hørt noe fra selger i etterkant, som for øvrig fikk god nok tid til å undersøke bilen nøye før salget var i boks.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Salgskontrakt brukt MC
Jeg ser helt klart det er naturlig for kjøper å huke av JA her når selger spiller med åpne kort, dokumenterer og er ærlig samt at kjøper får god tid til å sjekke sykkel 
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
- Innlegg: 27
- Registrert: 02 mai 2020, 21:45
- Motorsykkelen din: Ktm Duke 790 2019 ,Aprilia rsv4 rr 2019
Re: Salgskontrakt brukt MC
Der er det ikke noe problem at det hukes av for nei der desverre.. etter kjøpsloven som kjøper desverre har.. det ikke lett for en kjøper og vite at selger "SPILLER" med åpne kort .. jeg har aldri fra sagt meg retten til det ved kjøp eller fått kjøper til og gjøre det,men har heller ikke hatt behov for å bruke den.
Dette går kun på en ting.. sykkel selges som den er ja..men hvis sykkel ikke er som foreskrevet eller i en vesentlig dårligere stand i forhold til pris eller ved mangler som åpenbart selger har vist om.kan kjøper ha krav på heving av kjøp,utbedring av mangler, osv..
Men det kan jo ved kjøp av enkelte veteranbiler sykkler osv gjøres klart og tydelig i kontrakten at det ikke er noen garantier eller sikkerhet på hvor lenge ting vil vare eller om noe kan skje at alt er på eget ansvar og få kjøper til å huke av på ja.men da er vi tilbake til hva man kan holdes ansvarlig for når man selger en 20år gammel ting og at det da forventes av kjøper at de vet hva de går til.
Er vel ingen som kjøper en russebuss uten å forvente en del påkost



Dette går kun på en ting.. sykkel selges som den er ja..men hvis sykkel ikke er som foreskrevet eller i en vesentlig dårligere stand i forhold til pris eller ved mangler som åpenbart selger har vist om.kan kjøper ha krav på heving av kjøp,utbedring av mangler, osv..
Men det kan jo ved kjøp av enkelte veteranbiler sykkler osv gjøres klart og tydelig i kontrakten at det ikke er noen garantier eller sikkerhet på hvor lenge ting vil vare eller om noe kan skje at alt er på eget ansvar og få kjøper til å huke av på ja.men da er vi tilbake til hva man kan holdes ansvarlig for når man selger en 20år gammel ting og at det da forventes av kjøper at de vet hva de går til.
Er vel ingen som kjøper en russebuss uten å forvente en del påkost
-Ktm 690 smc 2015-
-Ktm 1290 superduke 2016-
-Ktm 1290 adventure s 2018-
-Ktm 790 duke 2019-
-Ktm 1290 superduke 2016-
-Ktm 1290 adventure s 2018-
-Ktm 790 duke 2019-
Re: Salgskontrakt brukt MC
Fant en artikkel på tv2.no om akkurat dette tema...
https://www.tv2.no/a/9487648/
https://www.tv2.no/a/9487648/
.– Dette egner seg først og fremst for ordinære, ærlige forbrukere uten mc kompetanse – når disse skal selge eldre og relativt rimelige motorsykler. Som vi vet, kan kostbare feil når som helst oppstå på eldre mc, ikke minst i sammenheng med eierskifter, der bruksmønster og kjørestil endres. Ved å bruke denne formuleringen slipper selger å miste nattesøvnen i bekymring over at kjøperen vil dukke opp på døren i ettertid, med krav om prisavslag eller heving
Fra selger’s ståsted ser jeg helt klart at kjøper bekrefter «NEI» på dette punktet som også vil redusere krav mot selger fra kranglete kjøpere som kanskje har gjort dette til en «business». Håper ikke det er mange slike men jeg husker med gru en dame som solgte bilen og måtte betale tilbake nesten hele salgsbeløpet.Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19 «JA» eller «NEI»
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: Salgskontrakt brukt MC
Hadde jeg blitt bedt om å krysse ja der hadde det ikke blitt handel. Enkelt og greit. Har opplevd å kjøpe sykkel som det var mer feil med en antatt. Dette vil jeg nødig oppleve om igjen, og jeg er i alle fall ikke interessert i å fraskrive meg retten til å ta opp dette i ettertid.
EDIT: Jeg valgte forøvrig å aldri ta dette opp med selger, men antok at han ikke var klar over feilen da han solgte. Men jeg ville aldri sagt fra meg retten til å gå den veien om det føltes rett.
EDIT: Jeg valgte forøvrig å aldri ta dette opp med selger, men antok at han ikke var klar over feilen da han solgte. Men jeg ville aldri sagt fra meg retten til å gå den veien om det føltes rett.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Salgskontrakt brukt MC
Fortell din historie ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: Salgskontrakt brukt MC
Okai... Hele greia kan ses i egen tråd her: https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f= ... 82#p341345
Lang historie kort: Kjøpte sykkel (privat) på tampen av 2017 rett før oppkjøring. Strøk. Sykkel i vinterlagring. Fikk tatt lappen i mai 2018. Sykkelen ut av lagring, stått tørt og fint inne. Sykkelen stopper hele tida. Sendes på verksted et halvt dusin ganger og forskjellige deler byttes. AMD er helt håpløse å ha med å gjøre. Etter mye om og men byttes bensinpumpa til omtrent 6000 og sykkelen fungerer igjen.
Jeg vet ikke om dette var et problem som har oppstått i vinterlagring eller om det var et problem selger var kjent med. Han hadde nesten ikke kjørt sykkelen og det er jo litt... mistenkelig kanskje?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Salgskontrakt brukt MC
Kjedelig historie Sakkle.
Vedr salgskontrakt så har jeg sovet på dette og har forståelse for kjøper vedr punkt 13. som helst ikke vil fraskrive seg alle rettigheter. Tenker vel at salgsavtalen kan brukes på alle salg av kjøretøy uavhengig av stand alder osv og da må det være mulig å velge både JA og NEI.
Vedr salgskontrakt så har jeg sovet på dette og har forståelse for kjøper vedr punkt 13. som helst ikke vil fraskrive seg alle rettigheter. Tenker vel at salgsavtalen kan brukes på alle salg av kjøretøy uavhengig av stand alder osv og da må det være mulig å velge både JA og NEI.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Salgskontrakt brukt MC
Hvorfor er det ikke mulig å tegne en slags "eierbytteforsikring"? Slik at hvis det oppstår en tvist og man får problemer med sykkelen at forsikringsselskap dekker kostnadene hvis det oppstår innefor en gitt tidsperiode elelr noe?
har ikke akkurat tenkt ut dette i sin helhet vedrørende hvordan det skal gjennomføres, men dette bør jo være en tjeneste Finn kan forhandle seg til og tilby som en betalt tjeneste for den som ønsker det?
Da kan forsikringsselskap ta jobben med å evt. ettergå selger i sømmene og la kjøper slippe dette samt få dekket kostnadene og få reparert motorsykkelen.
I enklete tillfeller vil jeg tro noen ville sikret seg og betalt for dette. For ingenting er vel værre når det oppstår en tvist med en 20 årig student helt uten midler til å dekke slike skader og ikke minst helt uten kunnskap vedrørende kjøp og salg av sykkel etc.
har ikke akkurat tenkt ut dette i sin helhet vedrørende hvordan det skal gjennomføres, men dette bør jo være en tjeneste Finn kan forhandle seg til og tilby som en betalt tjeneste for den som ønsker det?
Da kan forsikringsselskap ta jobben med å evt. ettergå selger i sømmene og la kjøper slippe dette samt få dekket kostnadene og få reparert motorsykkelen.
I enklete tillfeller vil jeg tro noen ville sikret seg og betalt for dette. For ingenting er vel værre når det oppstår en tvist med en 20 årig student helt uten midler til å dekke slike skader og ikke minst helt uten kunnskap vedrørende kjøp og salg av sykkel etc.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Salgskontrakt brukt MC
Selger bør selvfølgelig opplyse mest og best mulig om gjenstanden - eller "tingen" - som er ordet som brukes i loven.
Dette bør også være i selgers egenintetessefor å unngå srnere konflikter med kjøper.
Men så et det også slik at kjøper har en undersøkelsesplikt. Og en naturlig følge av dette er at selger bør gi kjøper god anledning til sjekke gjenstanden, prøve den og evt. få den undersøkt av tredjeperson med ekstra god peiling på nettopp denne gjenstanden.
Mange av oss har vel byttet inn et brukt kjøretøy mot et annet nytt eller brukt kjøretøy.
Da jeg gjorde dette sist i april 2018 opplyste jeg på forhånd om hva jeg kjente til om sykkelens tilstand og setvicehistirikk og fikk en foreløpig innbyttepris.
Da jeg kom med sykkelen og for å skrive kontrakt på den nye, brukte forhandler, dvs. kjøper av min brukte MC, bortimot en time på å undersøke (taksering) sykkel og fant kun en ting de påpekte og som krevde en utskifting av en del. En uavhengig takstmann ville ganske sikkert påpekt det samme.
Og nei, det var ikke slitedeler som bremseklosser, kjede og drev og andre ting som slites normalt.
Forhandler og jeg ble kjapt enige om en liten reduksjon i innbytteprisen.
Kjøpers undersøkelesplikt er vesentlig ved kjøp og salg av kapitalvarer. Ønsker ikke kjøper å undersøke gjenstanden som vedk. ønsker å kjøpe så bør det skrives spesifikt i kontrakten.
Det samme om hvor omfattende undersøkelsen har vært før kjøpet. Som f.eks. om lengden og varigheten på prøveturen, hvem og med hvilken kompetanse som har sjekket hva.
Dette bør også være i selgers egenintetessefor å unngå srnere konflikter med kjøper.
Men så et det også slik at kjøper har en undersøkelsesplikt. Og en naturlig følge av dette er at selger bør gi kjøper god anledning til sjekke gjenstanden, prøve den og evt. få den undersøkt av tredjeperson med ekstra god peiling på nettopp denne gjenstanden.
Mange av oss har vel byttet inn et brukt kjøretøy mot et annet nytt eller brukt kjøretøy.
Da jeg gjorde dette sist i april 2018 opplyste jeg på forhånd om hva jeg kjente til om sykkelens tilstand og setvicehistirikk og fikk en foreløpig innbyttepris.
Da jeg kom med sykkelen og for å skrive kontrakt på den nye, brukte forhandler, dvs. kjøper av min brukte MC, bortimot en time på å undersøke (taksering) sykkel og fant kun en ting de påpekte og som krevde en utskifting av en del. En uavhengig takstmann ville ganske sikkert påpekt det samme.
Og nei, det var ikke slitedeler som bremseklosser, kjede og drev og andre ting som slites normalt.
Forhandler og jeg ble kjapt enige om en liten reduksjon i innbytteprisen.
Kjøpers undersøkelesplikt er vesentlig ved kjøp og salg av kapitalvarer. Ønsker ikke kjøper å undersøke gjenstanden som vedk. ønsker å kjøpe så bør det skrives spesifikt i kontrakten.
Det samme om hvor omfattende undersøkelsen har vært før kjøpet. Som f.eks. om lengden og varigheten på prøveturen, hvem og med hvilken kompetanse som har sjekket hva.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Salgskontrakt brukt MC
Ganske vrient for en ukyndig person å sjekke for eksempel en ustabil bensinpumpe ved en visuell kontroll. Og dette er så vidt jeg vet heller ikke noe som sjekkes i en tilstandsrapport hos et verksted. Så man er jo avhengig av at selger er ærlig.AJ skrev: 04 mai 2020, 08:09 Det samme om hvor omfattende undersøkelsen har vært før kjøpet. Som f.eks. om lengden og varigheten på prøveturen, hvem og med hvilken kompetanse som har sjekket hva.
Konklusjonen blir i alle fall for min del at jeg ikke er interessert i å signere fra meg noen rettigheter i en slik sammenheng. Alt oppdages ikke nødvendigvis ved overtagelse.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Salgskontrakt brukt MC
På en 20 år gammel sykkel ville jeg som selger ihvertfall sikret meg mot kranglete kjøper i etterkant. Bensinpumpe, stator, regulator, starter o.l. kan jo i teorien ryke på vei hjem. Eventuelt selges som repobjekt, som det ble gjort før du fikk anledning til å svare JA eller NEI.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Salgskontrakt brukt MC
Det skjønner jeg.Sakkle skrev: 04 mai 2020, 09:32Ganske vrient for en ukyndig person å sjekke for eksempel en ustabil bensinpumpe ved en visuell kontroll. Og dette er så vidt jeg vet heller ikke noe som sjekkes i en tilstandsrapport hos et verksted. Så man er jo avhengig av at selger er ærlig.AJ skrev: 04 mai 2020, 08:09 Det samme om hvor omfattende undersøkelsen har vært før kjøpet. Som f.eks. om lengden og varigheten på prøveturen, hvem og med hvilken kompetanse som har sjekket hva.
Konklusjonen blir i alle fall for min del at jeg ikke er interessert i å signere fra meg noen rettigheter i en slik sammenheng. Alt oppdages ikke nødvendigvis ved overtagelse.
Men om feil oppdages eller skjer etter kjøpet så betyr det ikke automatisk at du har alle rettigheter på din side hvis ikke de som skal vurdere saken din, være seg Forbrukerkontoret, advokater eller andre, som f.eks. takstmenn, hvis din egen undersøkelsesplikt som kjøper har vært mangelfull.
Selv om vi som forbrukere/kjøpere har gode kort på hånda med det lovverket vi har her i landet, betyr ikke det at vi går fri om vi er "bevisstløse i kjøpsøyeblikket"...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Salgskontrakt brukt MC
Dette handler jo om "skjulte feil og mangler". Kjøper har også en egen undersøkelsesplikt før kjøp, for å kunne opprettholde eventuelle rettigheter.
En feil som oppstår feks på vei hjem etter handelen er jo ikke en skjult feil, feks. hvis stator skulle ryke. På en 20 år gammel sykkel er denne risikoen like stor for gammel som for ny eier, og risikoen for slike hendelser er større enn på en ny sykkel. Dette handler jo om slitasje og verdireduksjon gjennom bruk av objektet over 20 år. Derfor er sykkelen også langt billigere enn en ny sykkel.
Et eventuelt krav fra kjøper må jo underbygges med begrunnelse, der det vises til en "skjult" feil. En stator som ryker 2 dager etter salget er definitivt ikke en skult feil, mens en feil som ville blitt oppdaget ved feks prøvekjøring vil være en skjult feil. Hvis kjøper avstår fra å prøvekjøre så tar han en risiko, og selger tar en tilsvarende risiko ved ikke å opplyse om kjente feil som ville blitt oppdaget ved prøvekjøring.
For selger er det i realiteten ikke noe problem å krysse av "ja", gitt at han er ærlig og ikke skjuler noe han kjenner til.
Hvis det krysses av "nei" så mener jeg at det gir grunnlag for lavere pris, fordi kjøper da påføres en høyere potensiell økonomisk risiko.
Dessuten: formuleringene om "skulte feil og mangler", og ansvar knyttet til dette, må ikke forveksles med garanti som gjelder ved salg mellom forretning og privatperson.
En feil som oppstår feks på vei hjem etter handelen er jo ikke en skjult feil, feks. hvis stator skulle ryke. På en 20 år gammel sykkel er denne risikoen like stor for gammel som for ny eier, og risikoen for slike hendelser er større enn på en ny sykkel. Dette handler jo om slitasje og verdireduksjon gjennom bruk av objektet over 20 år. Derfor er sykkelen også langt billigere enn en ny sykkel.
Et eventuelt krav fra kjøper må jo underbygges med begrunnelse, der det vises til en "skjult" feil. En stator som ryker 2 dager etter salget er definitivt ikke en skult feil, mens en feil som ville blitt oppdaget ved feks prøvekjøring vil være en skjult feil. Hvis kjøper avstår fra å prøvekjøre så tar han en risiko, og selger tar en tilsvarende risiko ved ikke å opplyse om kjente feil som ville blitt oppdaget ved prøvekjøring.
For selger er det i realiteten ikke noe problem å krysse av "ja", gitt at han er ærlig og ikke skjuler noe han kjenner til.
Hvis det krysses av "nei" så mener jeg at det gir grunnlag for lavere pris, fordi kjøper da påføres en høyere potensiell økonomisk risiko.
Dessuten: formuleringene om "skulte feil og mangler", og ansvar knyttet til dette, må ikke forveksles med garanti som gjelder ved salg mellom forretning og privatperson.
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Salgskontrakt brukt MC
Jeg har alltid kjøpt og solgt brukt MC ved å huke av nei på dette punktet. Skjulte feil og mangler burde kunne oppdages ved prøvekjøring og besiktelse av sykkelen. Synes det er helt urimelig å skulle stå som garantist for at en 20 år gammel sykkel skal kunne gå problemfritt. Hvis sykkelen er mindre enn 5 år gammel og gått mindre enn 20k så hadde jeg kanskje vurdert det. Det spørs også litt hvilken pris man kjøper/selger til.
Viktig å huske på at etter sykkel er solgt, har jo ikke selger noe kontroll på hvordan sykkel er behandlet etter salg. For alt selger kan vite så har kjøper allerede begynt å skru på sykkelen og har uærlige hensikter. Jeg hadde selv en dårlig episode i fjor der MC'n jeg solgte hadde flatt batteri etter noen dager. Jeg opplyste om dårlig lading ved salg, fungerte fint ved prøvekjøring og kjøper underskrev kontrakt uten "JA" på § 19. 20 år gammel sykkel, 100k km, lav pris. Da er det egentlig ikke så mye man kan klage på.
Viktig å huske på at etter sykkel er solgt, har jo ikke selger noe kontroll på hvordan sykkel er behandlet etter salg. For alt selger kan vite så har kjøper allerede begynt å skru på sykkelen og har uærlige hensikter. Jeg hadde selv en dårlig episode i fjor der MC'n jeg solgte hadde flatt batteri etter noen dager. Jeg opplyste om dårlig lading ved salg, fungerte fint ved prøvekjøring og kjøper underskrev kontrakt uten "JA" på § 19. 20 år gammel sykkel, 100k km, lav pris. Da er det egentlig ikke så mye man kan klage på.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Re: Salgskontrakt brukt MC
Ikke helt relevant, men fortsatt litt..
Hvordan gjør folk det med prøvekjøring?
Er det vanlig med en kontrakt hvor man blir enige om egenandel/kostnad hvis noe skjer?
Vet i et punkt i forsikringsavtalen min står det at jeg er eneste fører av sykkelen... om det kan ha virkning på oppgjør
Hvordan gjør folk det med prøvekjøring?
Er det vanlig med en kontrakt hvor man blir enige om egenandel/kostnad hvis noe skjer?
Vet i et punkt i forsikringsavtalen min står det at jeg er eneste fører av sykkelen... om det kan ha virkning på oppgjør
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Salgskontrakt brukt MC
Godt spørsmål. Jeg har kun hatt muntlige avtaler både når jeg har solgt og kjøpt. Man burde vel egentlig skrive en kontrakt men tenkt at sannsynligheten for at noe skjer er så liten at vi ikke har gjort noe med det. Har tom. glemt å spørre om å få se lappen. Er egentlig ganske viktig mtp. hva forsikring dekker. Eier blir vel pådratt ansvar hvis forsikringen ikke dekker andre førere eller hvis kjøper ikke har lappen (med mindre man melder det som stjålet)?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
-
- Innlegg: 869
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Salgskontrakt brukt MC
Ved et eventuelt salg av en nyere mc ville jeg vurdert kommisjonssalg av en mcforhandler.
Om jeg tyder dette riktig fra MC Oslo så slipper jeg å tenke på eventuelle problemer etter salg...
https://mcoslo.no/kjoretoy/
Kommisjonssalg:
Hvert år selger vi et stort antall motorsykler i kommisjon for våre kunder. Årsaken til at vi omsetter så mange kjøretøy på denne måten, er at vi praktiserer salgsformen “kommisjon” på en litt annen måte enn det som er vanlig – noe som gir både gammel og ny eier trygghet og sikkerhet gjennom hele salgsprosessen.
Fordeler for deg som eier/selger ved denne salgsformen er bl.a. bedre betalt enn ved innbytte, du slipper salgsjobben, du behøver ikke å sende ukjente ut på prøvekjøring, via MC OSLO når du et større marked, MC OSLO tilbyr kjøper tilstandsrapport og eventuelle finansiering.
Vi fungerer ikke bare som mellommann i salgsprosessen, MC OSLO blir stående som selger av sykkelen i kjøperens kontrakt. Dette er en viktig detalj for deg som selger/eier, fordi det da er MC OSLO som står ansvarlig for eventuelle garanti og reklamasjonskrav som den nye eieren måtte ha i etterkant av salget. For den nye eieren betyr det at har et etablert salgssted å henvende seg til hvis det skulle oppstå problemer.
Den eneste forskjellen mellom kommisjonssykler og våre bruktsykler er at vi ikke tar innbytte (det hender at vi gjør unntak) på kommisjonssykler og det er selger/eier som bestemmer salgsprisen.
Ta kontakt med oss og gjør avtale om tidspunkt for utførelse av tilstandsrapport og takst. Etter vi har gjennomført dette, har vi et grunnlag for (i samarbeid med deg) å fastsette en salgspris. Hvis det på bakgrunn av tilstandsrapporten viser seg at påkost (service, reparasjoner, etc.) må utføres før salg og levering til ny eier) vil også dette bli avtalt. Eventuelle påkostninger blir fratrukket oppgjørssummen etter sykkelen er solgt. Etter vi er blitt enig om det over nevnte skrives det en kommisjonsavtale og vi setter i gang med oppdraget.
Vi beregner 10% kommisjonsgebyr, minimum kr. 10000,- maks kr. 14000,- (pluss eventuell påkost) når sykkelen er solgt. Skulle vi ikke klare å gjennomføre salgsoppdraget påløper det ingen kostnader (no cure – no pay) for eier – med unntak av eventuelle avtalte påkostninger vi har utført.
Om jeg tyder dette riktig fra MC Oslo så slipper jeg å tenke på eventuelle problemer etter salg...
https://mcoslo.no/kjoretoy/
Kommisjonssalg:
Hvert år selger vi et stort antall motorsykler i kommisjon for våre kunder. Årsaken til at vi omsetter så mange kjøretøy på denne måten, er at vi praktiserer salgsformen “kommisjon” på en litt annen måte enn det som er vanlig – noe som gir både gammel og ny eier trygghet og sikkerhet gjennom hele salgsprosessen.
Fordeler for deg som eier/selger ved denne salgsformen er bl.a. bedre betalt enn ved innbytte, du slipper salgsjobben, du behøver ikke å sende ukjente ut på prøvekjøring, via MC OSLO når du et større marked, MC OSLO tilbyr kjøper tilstandsrapport og eventuelle finansiering.
Vi fungerer ikke bare som mellommann i salgsprosessen, MC OSLO blir stående som selger av sykkelen i kjøperens kontrakt. Dette er en viktig detalj for deg som selger/eier, fordi det da er MC OSLO som står ansvarlig for eventuelle garanti og reklamasjonskrav som den nye eieren måtte ha i etterkant av salget. For den nye eieren betyr det at har et etablert salgssted å henvende seg til hvis det skulle oppstå problemer.
Den eneste forskjellen mellom kommisjonssykler og våre bruktsykler er at vi ikke tar innbytte (det hender at vi gjør unntak) på kommisjonssykler og det er selger/eier som bestemmer salgsprisen.
Ta kontakt med oss og gjør avtale om tidspunkt for utførelse av tilstandsrapport og takst. Etter vi har gjennomført dette, har vi et grunnlag for (i samarbeid med deg) å fastsette en salgspris. Hvis det på bakgrunn av tilstandsrapporten viser seg at påkost (service, reparasjoner, etc.) må utføres før salg og levering til ny eier) vil også dette bli avtalt. Eventuelle påkostninger blir fratrukket oppgjørssummen etter sykkelen er solgt. Etter vi er blitt enig om det over nevnte skrives det en kommisjonsavtale og vi setter i gang med oppdraget.
Vi beregner 10% kommisjonsgebyr, minimum kr. 10000,- maks kr. 14000,- (pluss eventuell påkost) når sykkelen er solgt. Skulle vi ikke klare å gjennomføre salgsoppdraget påløper det ingen kostnader (no cure – no pay) for eier – med unntak av eventuelle avtalte påkostninger vi har utført.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Salgskontrakt brukt MC
Jeg solgte en av min forrige MC'er ved kommisjonssalg.
Og det var en grei og smertefri prosess på alle måter.
I beste fall kunne jeg fått noen få tusenlapper mer om jeg hadde solgt den selv.
Men veldig greit å slippe å forholde meg til interesserte og ikke fullt så interessert, men nysgjerrige folk, annonseselgere og oppkjøpere etc., etc. .
Og det var en grei og smertefri prosess på alle måter.
I beste fall kunne jeg fått noen få tusenlapper mer om jeg hadde solgt den selv.
Men veldig greit å slippe å forholde meg til interesserte og ikke fullt så interessert, men nysgjerrige folk, annonseselgere og oppkjøpere etc., etc. .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Salgskontrakt brukt MC
Kommisjonssalg med min. 10000.- for jobben er vel mer aktuelt med nyere/dyrere mc'er.
Jeg kunne vel heller gitt bort min eller solgt den som delesykkel.
Jeg kunne vel heller gitt bort min eller solgt den som delesykkel.

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 110
- Registrert: 05 jul 2017, 21:13
- Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
- Bosted: Oslo
Re: Salgskontrakt brukt MC
Enig, med minimumsgebyr på 10k hadde jeg heller lagt ut 10k lavere på finn eller akseptert lavere bud. Sykkelen må være verdt mer enn 100k for å tilsvare 10% kommisjon, som allerede er et ganske høyt nivå imo.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Salgskontrakt brukt MC
Jeg betalte godt under 10K for jobben. Men så skjedde dette salget for noen år siden. Siden da har nok prisen økt her i distriktet også, vil jeg tro.Geiroe skrev: 04 mai 2020, 15:48 Kommisjonssalg med min. 10000.- for jobben er vel mer aktuelt med nyere/dyrere mc'er.
Jeg kunne vel heller gitt bort min eller solgt den som delesykkel.![]()
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.