Hva er problemet ? Tar hjelmen på og av når den er åpen selvfølgelig, tar ett godt tak rundt høyre og venstre kinnpute der hvor festeremmene sitter, trekker utover for å åpne hjelmen så ører og kinn går fri og der sitter den bare å feste reim å lukke fronten, samme av
Hjelm for brillebruker
Re: Hjelm for brillebruker
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Hjelm for brillebruker
Sånn rent utover at det gjør ganske vondt i tinningene med mine briller inni hjelmen? Jeg mistenker er betraktelig smalere rundt pæra ift. hjelmen du har enn det jeg er. Det er ikke mulig å trekke ut hjelme så mye at den ikke drar med seg brillene når jeg tar den på. Eneste måten å få det til på er å ta på hjelmen først og så dytte brillene på etterpå.dypen skrev: ↑08 mai 2020, 20:18Hva er problemet ? Tar hjelmen på og av når den er åpen selvfølgelig, tar ett godt tak rundt høyre og venstre kinnpute der hvor festeremmene sitter, trekker utover for å åpne hjelmen så ører og kinn går fri og der sitter den bare å feste reim å lukke fronten, samme av
Long story short... det er ikke så relevant hvordan en hjelm funker med andre sine briller på et annet hode enn ditt. Ta på deg brillene og prøv forskjellige hjelmer i butikken. Om det er noe jeg aldri ville kjøpt online uten å prøve er det hjelm.
Sist redigert av Sakkle den 09 mai 2020, 12:21, redigert 1 gang totalt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6977
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Hjelm for brillebruker
Jeg har hatt en Schuberth C3 PRO åpningshjelm i 5 sesonger, denne har fungert svært bra med briller. Men i vår har jeg kjøpt en Nolan 100-5, og der ser jeg visse utfordringer med briller. Det er egentlig ikke noe problem å ta på og av hjelmen med brillene på, men har jeg først hatt på hjelmen så får jeg ikke på brillene etterpå. Hjelmen tetter godt ved tinningene, og tørr ikke utsette de dyre titaninnfatningene for påkjenningen.
Er ellers svært fornøyd med hjelmen. Må vente noen uker på N-com kommunikasjonssettet, det var for øyeblikket tomt hos importøren. Jeg ser ikke helt for meg at det er mulig å sette inn G9x på denne hjelmen, derfor ble det investert i N-com denne gang.
Er ellers svært fornøyd med hjelmen. Må vente noen uker på N-com kommunikasjonssettet, det var for øyeblikket tomt hos importøren. Jeg ser ikke helt for meg at det er mulig å sette inn G9x på denne hjelmen, derfor ble det investert i N-com denne gang.
Re: Hjelm for brillebruker
Er hjelmen din for liten? Legger ved bilde av nesten tilsvarende briller jeg har som ikke er mulig å dytte på plass etter at hjelmen er på hode da stengene er for myke og bøyer seg. Hadde problemer med helhjelm, da ble løsningen at stengene lå over eller under ørene som ikke er holdbart over tid. Det er bevist med så tynne stenger som mulig på grunn av hjelm og headsett, brilleglass uten ramme innfatning dugger også mindre vs med.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Re: Hjelm for brillebruker
Har også Shoei GT-Air 2. I denne ser det nesten ut som at det er spor for briller, usikker på hvordan andre hjelmer er her..
Men er enig med posten over, fungerer veldig godt med briller. Selv foretrekker jeg linser når jeg kjører MC, slipper å ta av og på brillene når hjelmen skal av
Re: Hjelm for brillebruker
Nei, tviler på det. Den sitter som et skudd og er ikke ubehagelig å ha på uten briller (bruker stort sett linser til daglig). Men brillene mine er betraktelig tykkere enn det der.
Tror det er de her:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hjelm for brillebruker
Nå er Premier tilbake på det norske markedet til levelige priser. Selv har jeg hatt minst en Premierhjelm helt fra 2007.
Nå har jeg en Touran karbon helhjelm og en Delta åpningshjelm, som begge funker veldig bra med briller, noe de også er tilpasset for iflg. produktopplysningene, som man kan ta en nærmere kikk på her:
https://www.sps.no/bilder/books/Premier ... index.html
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Hjelm for brillebruker
Har hatt Schubert c3 noen år med briller, og er fornøyd bortsett fra at visiret ikke alltid holder seg oppe og litt dårlig ventilasjon/dugg (men som ble bedre når jeg tok vekk stoffbiten under haka!) til tross for pinlock.. Åpningshjelm er et must for meg. Noe styr er det vel med alle hjelmer?
Sist redigert av raster den 12 jan 2021, 09:29, redigert 1 gang totalt.
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38110
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hjelm for brillebruker
Har samme utfordring med Premier helhjelmen. Ikke i utgangspunktet, men etter at jeg ubetenksomt sprayet visirets trinnregulering med PTFE spray... .
Annerledes med Premier åpningshjelmen hvor baugporten kan låses i åpen posisjon med egen knapp.
Så kan man gjøre sine tanker om hvor lurt dette er... Greit i lave hastigheter i tettbygde strøk, men neppe noe man bør gjøre i motorveihastigheter.
Uansett så slipper man evt. å få åpen baugport "i fleisen" med et smell under kjøring med en slik låseknapp.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Hjelm for brillebruker
Ja slik ser det ut med Schuberth -C4 -- har funka fint i 3 sesonger .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..