
viktighet med avbalansering
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: viktighet med avbalansering
Virker muligens rart men dekket drenerer vann best med mønstret den veien... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
viktighet med avbalansering
Kort fortalt, for framdekk er bremsing viktigst, for bakdekk er akselerasjon viktigst. Se linken til MaGr.Toven skrev:Jøss, ikke lagt merke til før.. ser det er motsatt retning på framdekk enn bakdekk her.
Hva er årsak?
Re: viktighet med avbalansering
Jøsses! Man lærer stadig! Kan ikke erindre at de gamle dekkene (Michelin) hadde motsatt mønster, men kan godt være tilfelle.
Da er der bare å sette på dekket og prøvekjøre i morgen. Takk for hjelpen folkens!
Da er der bare å sette på dekket og prøvekjøre i morgen. Takk for hjelpen folkens!
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: viktighet med avbalansering
Jeg kan bekrefte det, og stusset litt selv når jeg monterte de.space-ace skrev: 09 mai 2020, 21:57 Jøsses! Man lærer stadig! Kan ikke erindre at de gamle dekkene (Michelin) hadde motsatt mønster, men kan godt være tilfelle.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: viktighet med avbalansering
Helt logisk egentlig. Hvis du monterer framdekket samme vei som bakdekket er montert og kjører en tur i regnvær, vil dekket ved en kraftig nedbremsing samle vannet midt under seg og dekket planer (flyter oppå vannhinna). Snur du dekket motsatt vei og gjør samme øvelse så vil dekket drenere ut vannet til sidene og ha langt bedre kontakt med underlaget.
Re: viktighet med avbalansering
Nja... i mitt hode er det ikke logisk i det hele tatt. Hjulet ruller jo samme veien enten du akselererer eller bremser. Men jeg tviler absolutt ikke på at det er rett. Det er mye rart her i verden jeg ikke skjønner...kjellv skrev: 09 mai 2020, 23:36 Helt logisk egentlig. Hvis du monterer framdekket samme vei som bakdekket er montert og kjører en tur i regnvær, vil dekket ved en kraftig nedbremsing samle vannet midt under seg og dekket planer (flyter oppå vannhinna). Snur du dekket motsatt vei og gjør samme øvelse så vil dekket drenere ut vannet til sidene og ha langt bedre kontakt med underlaget.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: viktighet med avbalansering
Om hjulene bare rullet passivt ville det vært naturlig at de var like foran og bak. Men optimaliseringen er gjort med tanke på ekstremsituasjonen der man enten bremser eller akser hardt på vått, nær slippgrense. Da vil kreftene være motsatt.
Re: viktighet med avbalansering
Ja... jeg forstår det. Men umiddelbart logisk eller intuitivt er det ikke.pekle skrev: 10 mai 2020, 01:09 Om hjulene bare rullet passivt ville det vært naturlig at de var like foran og bak. Men optimaliseringen er gjort med tanke på ekstremsituasjonen der man enten bremser eller akser hardt på vått, nær slippgrense. Da vil kreftene være motsatt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: viktighet med avbalansering
Forhjulet blir skudd fremover. Tenk plog for å ha godt grep. Bakhjulet skur, derfor plogen andre veien.
Dekka jeg har på Guzzien nå, er merka med front og rear. Bare å montere riktig vei.

Dekka jeg har på Guzzien nå, er merka med front og rear. Bare å montere riktig vei.
If it ain't broke, I'll break it.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: viktighet med avbalansering
"Pilene" i dekkets banemidt er IKKE piler -- det er mønster ---pekle skrev: 09 mai 2020, 20:18 Slapp av, det er riktig. Angel GT II - mine er montert på samme måte. Fant en annen sykkel i garasjeanlegget, samme på den. De små pilene på siden peker riktig. Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn de pilene på toppen...

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: viktighet med avbalansering
Får omformulere litt da; "Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn mønster på toppen som kan forveksles med piler..."
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: viktighet med avbalansering
Når de små pilene er mot asfalten er de som små ploger
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: viktighet med avbalansering
Dekk merkes aldri i slitebanen. Det er internasjonale standarder for merking, på dekksidene.pekle skrev: 10 mai 2020, 11:27 Får omformulere litt da; "Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn mønster på toppen som kan forveksles med piler..."
Det er derfor man skal bruke godkjente verksteder, eller lære seg dette selv.
Re: viktighet med avbalansering
Jeg kan overta dekket om dere ikke blir enige hvordan det skal monteres 