Onsløv's Blogg: I'm back!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas

Legg inn av Onsløv »

Fóret er nok det første som ryker ut på klærene mine. Fytti katta så varmt d e med fór i.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
hansraymond
Innlegg: 628
Registrert: 04 nov 2008, 09:29
Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
Sted: Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas

Legg inn av hansraymond »

Joda, Onsløv: Frank Thomas jakkene er bra!
Jeg har slitt ut min som jeg kjøpte i 1999? (husker ikke)
har også bytta i mellom diverse jakker/bukser avhengig av været, med diverse skinnjakker, goretex og forsterket dongery.
(like "Harry" uansett mener Cheron :knegg :lol )
Men på Avatar bildet mitt har jeg den nevnte Frank Thomas Jakka.
her er noe av utvalget mitt
Bilde
Bilde
Bilde
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas

Legg inn av Onsløv »

Kommer en updates for de som er interessert, i hva som skjedde med forrige MC. Følgende tekst skrev jeg for nesten 1,5 år siden, september 2008, med noen endringer da.
---
Tenkte å få med meg sesongens siste planlagte langtur. En tur til stavanger via E39 med retur RV13 til odda og gjennom folgefonn til Bergen.

Gikk det slik?????

Turen ned er nå ikke noe interessant å prate om, kjørte E39 med mye trafikk, så gadd ikke bry meg med forbikjøringer. Tok det ganske piano og fulgte trafikken.

Søndag:
Avreise Hommersåk.
Kjører Bersagelveien frem til fergekaien på Lauvik
Bilde
Kjører videre og ved Jørpeland svinger jeg av mot Leite, og kommer på en herlig asfaltvei med strøsand på.
Bilde
Så var det fergen over til Nesvik
Bilde
Bilde


Stedene forsvant fort i bakgrunnen, synes dette går som en lek. Kjører forbi sunndalsosen og stopper på en rasteplass. Der går jeg på do, drikker og spiser den medbrakte matpakken. Kler på meg fleecejakka fordi jeg synes det var kaldt å kjøre (Bare tskjorte under kjøredressen). Tar et par telefoner, sender et par meldinger, og setter meg på for å kjøre.

Kjører i fartgrensen oppover den småsvingete fjellsiden og bremser ned foran en høyresving, som jeg har gjort i de siste 273 svingene på strekningen, registrerer at det er noe galt som skjer. I neste øyeblikk registrerer jeg at det blir mørkt, lyst, mørkt lyst, dvs jeg ruller bortover asfalten. Kommer meg opp på beina og går bort til en utkjørsel. En bobil kjører forbi. Ser meg rundt og lurer på kor i h.....e sykkelen ble av. Går et stykke bortover veien og ser den ligger nede i et søkke. Banneordene kommer på rekke og rad. Den blir ikke grei å få opp av veien. Går ned til sykkelen og slår av tenning og stenger bensinkrana. Går så oppigjen til veien, tar av meg hjelm, hansker og jakke. Registrerer et lite skrubbsår på knoken på venstre hånd. Jøss, var det alt?

I mellomtiden her har det kjørt forbi flere biler og bobiler. Ingen som kobler en MC-kledd fyr, men ingen MC? Jaja, lurer på ka jeg skal gjøre. Langt fra Bergen. MC'en "dreit" jeg forsåvidt i, har jo kasko, veihjelp og alt det der. Var bare d å komme meg hjem jeg tenkte på. Måtte ihvertfall få sykkelen opp av grøfta. Prøvde å stoppe en bil med en fyr i, men nei. Lot flere biler passere siden det var kvinnfolk og gamlinger i. De kunne vel neppe hjelpe meg uansett. Kom en bil forbi med 4 stk i. Denne stoppa jeg. Etter at de har fått verifisert at jeg er like hel og at jeg var alene, så ville de mer enn gjerne hjelpe. Merker nå at jeg svir på venstre kne. Drar opp buksa og ser at det er et digert skrubbsår. Pyttpytt. Jeg og en annen fyr hopper ned til sykkelen. Jeg står opptil anklene i vann. Kjøreskoene? Potte tett!!! Hadde jeg ikke trudd. Uansett, får reist opp sykkelen, hekta på et slepetau, og tauer sykkelen opp vha bilen som stoppa.

Vel oppe setter jeg den på støtta. Hele høyresiden er full i knust plast. (Har tatt av setet på bildet. Toppboksen var lukket og like hel)
Bilde

Ser at veltesoppen på sykkelen tydeligvis har tatt i mot det meste. Var en brukket bjørk som sykkelen har truffet.
Ser det er en kul i veien, antageligvis fra telehiv. Prøver å starte MC'en. Nei, ikke liv. Leter etter sikringer som kan være gått. Nei.... Ringer veihjelpen og ber de komme, skulle ta ca en time, siden de kjører fra Røldal.

Sender de som hjalp meg avgårde, utvekslet navn og nummer med de. Går nå rundt og banner. Tenker på kordan jeg skulle komme meg hjem. Tar et bilde og sender MMS til madammen. Sier klart ifra at jeg har det bra.

Prøver meg på starteren igjen. Juhu! Den tenner. Vroooom, den startet. Tar meg en liten runde og verifiserer at bremser virker, hjulene er fortsatt runde og styringen ikke er skjeiv. Slår den av, pakker sammen tingene, plukker opp plast. Ringer og avbestiller veihjelpen. Så starter jeg å kjøre. Tankene var å komme meg til Røldal eller Odda, så jeg kunne få hjelp der. Eneste jeg tenkte på, var det å komme meg hjem.

Kommer meg til Odda, sykkelen virker helt fin å kjøre. Bremsehendelen er litt lav, regner med det er kast i bremseskiven. Blinklyset henger og slenger..so what... jeg vil hjem! :D Tanker opp, og kjører videre. SKulle egentlig kjøre folgefonntunellen hjem, som jeg skrev innledningsvis. Men jeg safet, og kjørte Bruavik-Brimnes og E16 via Voss til Bergen.

Vel hjemme, 5-6 timer etter ulykken. Madammen skulle ha sin dose med klemming. Jeg stikker inn i dusjen, får vasket skrubbsårene og kledd på meg. Spiser kveldsmat, så drar vi til legevakten, hu ville jeg skulle sjekkes, just in case. Kjører ned der og sitter på venterommet i 4 timer. Legen sjekker meg og spør meg ut. Virker forundret over at jeg er i så god form. Dro hjem og la meg, og rett på jobb neste morges til vanlig tid! Dagen gikk vel mest med til å fortelle denne historien.

Kjøreklærene; billigkjøp.
Jakke: Hull i høyre albu. Oppskrapet skulder/bryst parti høyre side. Oppskrapet høyre arm og manglende glidelås.
Bukse: Hull helt inn ved venstre kne. Hull ved høyre kne.
Hansker: Hull ved venstre pekefinger. Hull ved høyre håndflate (ingen skade på hånd)
Hjelm: Knekt visir, oppskrapet.
Støvler: Ingen synlig skade
Ryggskinne: Ingen synlig skade

Man skal jo komme seg opp på hesten igjen etter et fall, så fort tror jeg ikke de som lagde ordtaket tenkte på ;-)

Slik ble den faktiske ruten:
656 km

Bilde

Ved punktet "D" var vel sånn ca der jeg ramla av.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas

Legg inn av AJ »

Du verden... :=D>
Litt av en opplevelse... :-)å
Men bra at det gikk så bra som et gjorde.
Flott skrevet og fine bilder og det beste av alt var vel kanskje at du kom deg "opp på hesten" igjen såpass kjapt som du gjorde og dermed fikk en evt. redsel for å kjøre igjen ikke tatt nakkegrep på deg :thumleft

Skjønner godt at du ser fram til en ny sesong med 'ny' sykkel! :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas

Legg inn av Globe »

Flotte bilder....men...du verden for en dramatisk tur! Sannelig bra det gikk så bra som det gjorde med deg! :thumleft

Hva skjedde egentlig i svingen?...du bremset ned før høyresving skriver du..løsgrus? ...hull/sprekk i veibanen? ...oljesøl? ..annnet? Kjørte du ut på høyre side av veibanen, eller skled du tvers over veibanen til motsatt side?

Tøft av deg å hive deg på hesten umiddelbart. Helt klart det mest praktiske...ser den...men uannsett tøft av deg, og sikker lurt! :=D>

Hører flere si at det finne to typer motorsykliser...de som har veltet/kjørt seg av......og de som ikke har gjort det enda! :-k

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas

Legg inn av Onsløv »

Vel, jeg hadde vel bremsa inne i det jeg la meg ned. Demperene var vel mer eller mindre sammenklemte, så antar jeg at jeg traff en hump som var i veibanen.
Jeg rulla over til motsatt side av veien, og stod opp på venstre veiskulder (sett fra min kjøreretning)

Jeg så ikke noe grus i veien eller noe, kun denne humpen. Men uansett så er det nok en dose førerfeil inni bilde også, da jeg faktisk hadde bremsen inne før og fortsatte og ha den inne i svingen, så må jo ha mistet veigrepet enten ved at jeg/sykkelen traff humpen, eller at veigrepet var så dårlig at jeg rett og slett sklei ut av svingen.

Anihow. Gjort er Gjort og Elg er Elg. :b_c:
Ordna seg toppers med den gamle, og ny sykkel er innkjøpt :prop:
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas

Legg inn av Onsløv »

Herreminhatt.

Nå snør det tett igjen her i Bergen [img]http://www.easyfreesmileys.com/smileys/ ... ys-171.gif[/img]

Sånn ser det ut utenfor kåken, eller av kåken ;-)
[img]http://img522.imageshack.us/img522/3258/27022010391.jpg[/img]

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Onsløv's Blogg - Hilst på Mr. Frank Thomas

Legg inn av cheron »

Onsløv skrev:Herreminhatt.

Nå snør det tett igjen her i Bergen [img]http://www.easyfreesmileys.com/smileys/ ... ys-171.gif[/img]

Sånn ser det ut utenfor kåken, eller av kåken ;-)
[img]http://img522.imageshack.us/img522/3258/27022010391.jpg[/img]
Bah.. Ikke syt... Våren kommer i mai...

Ny tysklandtur er bestilt, skal høre litt på denne markisen du ønska deg til opphavet.. Om svigers har giddi å sjekke :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Etterlyser våren.

Legg inn av Onsløv »

Klikk på bilde for å lese mer:
[img]http://g.api.no/obscura/www.ba.no/708x7 ... 8x708r.jpg[/img]

Første kjøretur i 2007 var 9. mars.
Første kjøretur i 2008 var 15. mars

Ser ut som det blir 1 uke senere hvert år... Dersom man tenker at i 2009 ville det vært 21. mars og i 2010 blir 28 mars. :-( :sorry
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Siggen
Innlegg: 124
Registrert: 04 jan 2010, 19:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003

Re: Onsløv's Blogg - Etterlyser våren.

Legg inn av Siggen »

Yr melder +5 neste uke på indre østland :roll

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Etterlyser våren.

Legg inn av Onsløv »

Det går rette veien nå.
BT-Nå kjem regnet.

Bilde
Bilde

Litt regn for å vaske bort snø og salt, så litt sol. :prop:
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Onsløv's Blogg - Etterlyser våren.

Legg inn av Intruder »

Siggen skrev:Yr melder +5 neste uke på indre østland :roll
Og midt i indre der hører jeg til,og nå etter OL tar jeg
gjerne så mange indre som helst ! :redface :b_c: :\m/: :mc1

Og nå får jeg lyst på skiturer--et sikkert vårtegn !! :vs :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Onsløv's Blogg - Etterlyser våren.

Legg inn av Onsløv »

Jipppi!!!!!!!!

Nå har vi fått 10 cm med hvit dyne utenfor igjen!!!
Gleder meg til å komme meg hjem fra jobb sånn at jeg kan lage snøengler!

JIPPI!!!!

:prop: :banansplit :yahoo :terge






















:yeahright
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Onsløv's Blogg - Etterlyser våren.

Legg inn av Desmo »

Har det snødd hos deg? Her er det tredje dagen med sol på rad! :jada:
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Onsløv's Blogg - Etterlyser våren.

Legg inn av Dortmunder »

Snø i kristiansand også ... jeg gi snart opp :-(

Flott vær å begynne MC-Messen på i Porsgrunn .... :mc7


Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Svar