Jepp. Min bror er i denne situasjonen nå. Ung nok til å satse og bygge, men har ikke riktig nok areal i nærheten til å bygge så stort som "kreves", selv om han holder til i en av de største melkekommunene i landet. En stk melkerobot har vel også kapasitet til ca 70 kyr, så et multippel av 70 er "naturlig" utbyggingsstørrelse for nye fjøs. Så da er spørsmålet om det blir samdrift, omlegging av produksjon, eller "diesel og dekk"-landbruk (økenavn på bruk som leier mange små teiger rundt omkring og må bedrive mengder av transport for å få ting til å henge sammen), eller avvikling.kjellv skrev: 05 apr 2020, 20:03Ja, dette er riktig. Men dette kommer til å endre seg ganske mye de nærmeste årene. Fra 2004 har det ikke vært tillatt å oppføre nye storfefjøs med båser, nå er det løsdrift som gjelder. Samtidig kom det et krav om at eksisterende båsfjøs måtte ombygges til løsdrift innen 2024. En stor del av disse har fått utsatt frist til 2034.pekle skrev: 05 apr 2020, 16:44 Foreløpig er det relativt få bruk med 100 kyr i Norge, gjennmsnittsbesetningen er under 30, men det er helt riktig at det er igjen få kombinasjonsbruk med flere typer dyr. Spesielt fjørfe og svineproduksjon er svært spesialisert og konsentrert.
2020 - "året det var så bratt"...
Re: 2020 - "året det var så bratt"...
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: 2020 - "året det var så bratt"...
Da har han nok å tenke på framoverpekle skrev: 05 apr 2020, 20:29Jepp. Min bror er i denne situasjonen nå. Ung nok til å satse og bygge, men har ikke riktig nok areal i nærheten til å bygge så stort som "kreves", selv om han holder til i en av de største melkekommunene i landet. En stk melkerobot har vel også kapasitet til ca 70 kyr, så et multippel av 70 er "naturlig" utbyggingsstørrelse for nye fjøs. Så da er spørsmålet om det blir samdrift, omlegging av produksjon, eller "diesel og dekk"-landbruk (økenavn på bruk som leier mange små teiger rundt omkring og må bedrive mengder av transport for å få ting til å henge sammen), eller avvikling.kjellv skrev: 05 apr 2020, 20:03Ja, dette er riktig. Men dette kommer til å endre seg ganske mye de nærmeste årene. Fra 2004 har det ikke vært tillatt å oppføre nye storfefjøs med båser, nå er det løsdrift som gjelder. Samtidig kom det et krav om at eksisterende båsfjøs måtte ombygges til løsdrift innen 2024. En stor del av disse har fått utsatt frist til 2034.pekle skrev: 05 apr 2020, 16:44 Foreløpig er det relativt få bruk med 100 kyr i Norge, gjennmsnittsbesetningen er under 30, men det er helt riktig at det er igjen få kombinasjonsbruk med flere typer dyr. Spesielt fjørfe og svineproduksjon er svært spesialisert og konsentrert.

Det er uansett hva han velger snakk om investeringer på mange millioner. Samdrift er en mulig løsning, men den har både fordeler og ulemper. Begge sameiere taper litt i tilskuddsordningene ettersom et samdrift regnes som ett bruk og ikke to enheter som driver sammen. Fordelene er ofte at de er to eiere, og lettere kan organisere det slik at de kan få fri annen hver helg uten å leie inn noen. De kan også klare å få til noe ferie på samme måte. Mange samdrifter bygger en ny fjøs med melkestall på den gården som har eldst, minst eller dårligst fjøs fra før, mens fjøsen på den andre gården ombygges og benyttes til ungdyr og kalver. Melkefjøsen trenger da ofte ikke være så stor.
Men vi beveger oss nok alt for


-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 2020 - "året det var så bratt"...
Spennende tider, for å bruke et slikt ord i disse tider. Høy arbeidsløshet, rekordhøy bruk av oljefondpenger, lav oljepris, begrenset sosial omgang med delvis nedstengt næringsliv, fare for massekonkurser, manglende arbeidskraft i jordbruket nå som den viktige våronna er i gang.
Pluss et utall andre følger av koronapandemien.
Ingen særlig tvil om at 2020 vil bli stående i framtidens historibøker som "året det var så bratt"...
.
Pluss et utall andre følger av koronapandemien.
Ingen særlig tvil om at 2020 vil bli stående i framtidens historibøker som "året det var så bratt"...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: 2020 - "året det var så bratt"...
Det eneste gode er at bensinen og dieselen blir billigere.
I helga fyllte jeg bensin på GSAen i Stavangerområdet til kr.10.54 for litern. Tror jeg må 10-11 år tilbake i tid for å huske tilsvarende.
Tror jeg må ta med, og fylle opp anleggstanken på gården her, på tusenvis av kroner å spare om man handler litt stort.
I helga fyllte jeg bensin på GSAen i Stavangerområdet til kr.10.54 for litern. Tror jeg må 10-11 år tilbake i tid for å huske tilsvarende.
Tror jeg må ta med, og fylle opp anleggstanken på gården her, på tusenvis av kroner å spare om man handler litt stort.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: 2020 - "året det var så bratt"...
Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.
Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Re: 2020 - "året det var så bratt"...
Tror du bruktprisen Bimmern har økt da?Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.
Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: 2020 - "året det var så bratt"...
Det at Bimmeren har steget i pris er vel litt så-som-så...Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.
Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
Dette vet du strengt ikke før du har en kjøper som er innstilt på å betale den prisen du anser som "steget i pris"...

Kan hende pengene til folk ikke sitter like løst i disse koronatider som ellers i en mer normal situasjon...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: 2020 - "året det var så bratt"...
Ser en del lyspunkter jeg også, selv om jeg merker at jeg er noe nervøs for fremtiden. Tror og håper vi lokalt i Norge kan komme greit ut av dette, men vil nok bli påvirket av det globale markedet i lengre tid fremover.Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.
Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
At BMW`en har steget i pris er vel som ny i tilfelle, i form av globale kostnadsendringer.
Tror ingen skal forvente økt verdi på bruktmarkeder fremover, heller motsatt. Mange avventer kjøp nå, om de da ikke kan gjøre seg skikkelig gode avtaler på nettopp pris.
Re: 2020 - "året det var så bratt"...
Subsea79 skrev: 12 mai 2020, 14:40Ser en del lyspunkter jeg også, selv om jeg merker at jeg er noe nervøs for fremtiden. Tror og håper vi lokalt i Norge kan komme greit ut av dette, men vil nok bli påvirket av det globale markedet i lengre tid fremover.Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.
Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
At BMW`en har steget i pris er vel som ny i tilfelle, i form av globale kostnadsendringer.
Tror ingen skal forvente økt verdi på bruktmarkeder fremover, heller motsatt. Mange avventer kjøp nå, om de da ikke kan gjøre seg skikkelig gode avtaler på nettopp pris.
Her var det plutselig mange innlegg

-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: 2020 - "året det var så bratt"...
Jeg tenker at hvis det er dårlig stelt hos enkelte grunnet denne koronakrisen, så er vel uansett neppe motorsykkel det man kjøper, og de som har råd til det er nok villig til å betale det det koster.Subsea79 skrev: 12 mai 2020, 14:40Ser en del lyspunkter jeg også, selv om jeg merker at jeg er noe nervøs for fremtiden. Tror og håper vi lokalt i Norge kan komme greit ut av dette, men vil nok bli påvirket av det globale markedet i lengre tid fremover.Bjerknez skrev: 12 mai 2020, 14:16 Billigere Bensin, mye lavere rente, trolig langt mindre turister på veien i sommer, lite kø på veien når jeg drar til og fra jobb, Bimmern har steget i pris, noe som øker verdien etc.
Så jeg ser faktisk mange lyspunkter for min del. :)
At BMW`en har steget i pris er vel som ny i tilfelle, i form av globale kostnadsendringer.
Tror ingen skal forvente økt verdi på bruktmarkeder fremover, heller motsatt. Mange avventer kjøp nå, om de da ikke kan gjøre seg skikkelig gode avtaler på nettopp pris.
Jeg har uansett ikke tenkt til å selge i år vertfall, eller på denne siden av sommeren. Så får vi se. Ikke noe hast for min del :)