Skal jeg gjette grovt, så er dte ikke noe galt med knærne dine, men kanskje heller med kjøreteknikken/sittestillingen som gjør at akkurat DINE knær lider. Vi er alle bygget forskjellig.
Selv har jeg problemer med ryggen, og tro det eller ei, men en litt fremoverlent stilling fungerer langt bedre for meg enn en cruiser med ryggstøtte. Grunnen er at med fremoverlent sittestilling får jeg ikke alle humper rett opp i ryggraden. Derimot er avstnaden fra salen og ned til fothvilere litt for kort på S1000R for min del har jeg funnet ut. Ikke værre enn at jeg klarer uendelig lange turer, men dte krever flere og hyppigere stopp.
Jeg får ikke vondt i beina av dette, men med for kort avstand blir det slitsomt og ta i mot for dumper etc for å ikke belaste ryggen for mye. Det går, men da blir man sliten i beina etter hvert og det gjør jo alt bare værre.
Når man har kjørt slik en stund så merker man fort hvor mye en sittestilling litt ute av kurs kan skape ringvirkninger over tid.
Den sykkelen jeg har sittet på som passer meg best hvis jeg KUN tenker sittestilling er faktisk Yamaha XSR900. De fleste adventure sykler fungerer også veldig bra sånn med en gang, men der sitter jeg litt for rett opp og ned synes jeg.
Så dette med sykkelvalg og hva som passer er vel egentlig en evig prøvelse. Driter man penger og skal ha en sykkel som med størst sannsynlighet gjør turen så behagelig som mulig uten å tenke annet enn sittestilling, så tror jeg man bør satse på en sykkel ala BMW K1600 eller noe. Store gjennomtenkte sykler med mye teknologi og trolig gode dempere etc. Men så havner dem også fort på 400 laken før man får dem ut av butikken.
Hadde noen tvinget meg til å kjøre jorden rundt på kortest mulig tid, så hadde jeg valgt en slik uten tvil. Så får jeg heller bytte den ut med noe annet når jeg skal kjekke meg litt