Drister meg til å prøve å svare på spørsmål ikke egentlig noe ekspert på
dypen skrev: 03 des 2021, 18:16
Noen spørsmål vedr motorcross.
1. Ved kjøp av brukt motorcross sykkel er det noen form for vognkort / eiersertifikat / delivery certificate eller lignende som følger sykkel fra den er ny?
2. Ser vedligeholdsprogrammet går på timer, er det vanlig med servicehefte eller en logg med hva som blir byttet på bestemte timer?
3. Blir nye motorcross sykler levert med timeteller fra fabrikk eller er det opp til hver enkelt om de vill ettermontere for å holde oversikt over servicetime og totaltimer?
4. Hva følger med en ny motorcrosser utover fabrikkens brukerhåndbok som jeg vil tro følger med alle, hva med verktøy, parkeringsstøtte / parkeringspall evt andre ting?
5. Ser det er nevnt eksempler på timetall over her eksempel 60 timer, hva er det som løper på av utbedringer hvis det er tatt litt lett på service og vedlikehold på firetakter. Hjullager, bremser, drev kjede, støtdempere, motor motorkomponenter?
6. Som mosjonist hva med å velge sykkel med forgasser og uten mye elektronikk (keep it simple) eller velge så ny som mulig med selvstarter innsprut osv?
7. 2-takter vs 4-takter der tenker jeg 4-takter fra evt 250 og oppover, men jeg har kjørt 125 crosser som går veldig bra?
1. Må vel ha kjøretøybevis for å kjøre løp. Tror mest for å hindre at stjålne sykler brukes(?) Kjørte ikke løp med MX sykkel hadde så slapp tenke på det, endurosykler hatt har vært registrerte med skilt, da slipper man det.
2. Mistenker at færreste har logg, er jo korte intervaller og noen skifer olje++ etter hver trening
3. Tror ikke std men koster vel bare par hundrelapper
4. Vet ikke men blir litt annen greie enn gatesykkel da må frakte sykkel med bil/henger til trening/løp så har jo grei plass til verktøy og utstyr.
5. 1 time med Cairoli sliter helt sikkert mer enn 100t med meg så håpløst å være generell her. Men service intervall på f.eks. stempel på enduro tror jeg er ca 60t for KTM, har kjørt leiesykler som gått 600t uten stempelbytte (og runder 200t på 450en i disse dager).
6. Tror mindre problemer med innsprøytning enn forgasser så om enklere vet jeg ikke? Mulig mer med motorkarakteristikk og utslipp å gjøre, det får andre svare på . Mhp. selvstarter så er det ikke dette på crossere, ekstra uønsket vekt og proffene starter raskere ned kick enn selvstarter.
7. 4 takt for glade amatører og 2 takt for proffene?