Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det pågår litt byggeaktivitet.
Trengte en glattkantlist i eik.
Trengte en glattkantlist i eik.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Du løser de fleste transportoppdrag på strak arm med motorsykkel, morro 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Anvendelig sykkel! Ingen lave broer på vei hjem? 

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg skulle ikke så langt med den, men fikk jo noen rare blikk 
Jeg gidder ikke ta ut bilen om jeg ikke må

Jeg gidder ikke ta ut bilen om jeg ikke må

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det skjer ikke så mye spennende her omkring for tiden. Sykkelen går og går. Derfor var det jo fint å ha gamle K100en på besøk for en dag. Grunnet et gåent konisk lager i kardangen med tilhørende mye sideveis slakk fikk jeg tak i en pent brukt fra England for en tusenlapp med kun 13 000 miles på seg. Det var med stor glede å se at den nye kardangen så bra ut, kjentes bra ut og hørtes fin ut.
Ny olje på gaflene forran, justering av SAG og ny Kardang med oljer på kardang og gir samt nye Paralever-lagre. Totalt 3 timers arbeid. Noe jeg anser som svært tidseffektivt.
BMW er helt topp å skru på rett og slett.
Som tidligere nevnt er det en kollega av meg som kjøpte den, og han trives godt på den. Jeg vil helst få kjøpt den tilbake når han er lei.. Neste år er den veteran og «gratis» å eie.
Ny olje på gaflene forran, justering av SAG og ny Kardang med oljer på kardang og gir samt nye Paralever-lagre. Totalt 3 timers arbeid. Noe jeg anser som svært tidseffektivt.
BMW er helt topp å skru på rett og slett.
Som tidligere nevnt er det en kollega av meg som kjøpte den, og han trives godt på den. Jeg vil helst få kjøpt den tilbake når han er lei.. Neste år er den veteran og «gratis» å eie.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Du har fått utført masse på kort tid, god erfaring med merket, riktige deler og god planlegging i forkant borger for topp resultat :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Helt klart. Er jo litt å sette seg inn i.
Skrudde dog litt Honda her om dagen. Jeg har sansen for Honda jeg, men man merker og ser at det er langt billigere laget. Fikk ikke godfølelsen. Jeg nærmest snakker med en gammel BMW K gjennom kroppen og bruk av verktøy.. Da koser jeg meg noe skikkelig. Det høres jo ikke helt bra ut..
Skrudde dog litt Honda her om dagen. Jeg har sansen for Honda jeg, men man merker og ser at det er langt billigere laget. Fikk ikke godfølelsen. Jeg nærmest snakker med en gammel BMW K gjennom kroppen og bruk av verktøy.. Da koser jeg meg noe skikkelig. Det høres jo ikke helt bra ut..

-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
For noe år si så lasta eg godt på sykkelen eg hadde ogsåFredrikE24 skrev: 10 mai 2020, 14:20 Det pågår litt byggeaktivitet.
Trengte en glattkantlist i eik. C45D7661-DACE-4678-9E0C-A7F52F45579B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Tror det mest kjeitete jeg har lastet på Jawa’n er et par 2meter lange slalåmski m/staver, støvler og oppakning i klær for en helg ink. Et brett øl. Skia gikk fra høyre koffert og over kræsjbøylen forran 
Kjørte med høyre lår over skia.. Var ganske ødelagt da jeg parkerte ved hytta!

Kjørte med høyre lår over skia.. Var ganske ødelagt da jeg parkerte ved hytta!
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
En liten rævtur på vei hjem etter jobb var greit idag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
En mekaniker jeg snakket med sa at BMW sykler var enkle og ta service på. Ikkr fordi det nødvendigvis var enklere og utføre selve jobben, men forsi BMW har sine nærmest idiotsikre rutiner som må fullføres skikkelig da alt blir lest av sensorer og en datamskin geleider en gjennom prosessen. Han mente på at det var lettere og ta "snarveier" med andre merker.
Alt som gjøres på sykkelen (BMW) ble i følge han lastet rett opp til en server hos BMW.
Det var vertfall det jeg ble fortalt. Om det var fyllepreik eller ei vites ikke.
Alt som gjøres på sykkelen (BMW) ble i følge han lastet rett opp til en server hos BMW.
Det var vertfall det jeg ble fortalt. Om det var fyllepreik eller ei vites ikke.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det stemmer i og for seg på nyere sykler. BMW forhandlere har som regel en «Dock» på disken hvor man legger nøkkelen. I nøkkelen er servicehistorikk lagret.
Det er nok rett dette med prosedyrer. Som hobbymekaniker kan de være noe slitsomme å følge til punkt å prikke, da det er mye spesialverktøy som kreves om en ønsker en forholdsvis enkel gjennomføring. Allikevel kan alt løses uten spesialverktøyene som regel. Krever bare at man er litt oppfinnsom og har satt seg litt inn i hva som skal til på forhånd. Fattern server sin K1300GT med BMWs elektroniske servicemanual. Det funker veldig bra. Bare trykker deg gjennom en GUI for å finne den prosedyren man trenger. Videre står alle gjøremål etter x antall km. Beskrevet med hver oppgave linket mot prosedyren.
På det gamle jernet mitt sørger jeg for hyppige væskeskift, nytt register hver 60 000km, og årlig ventilsjekk. Ellers føler jeg meg litt frem på sykkelen om hva som behøves. Kjører både dekk og bremser helt ned. Handler om å følge litt med.
Det er ingrnting som egentlig er skremmende ved min sykkel lenger. Noe kan være omfattende jobb, men alt i alt er det ren skjær koseskruing og rutinene begynner å sitte i hodet.
Pr. Nå er det ingenting på planen hva gjelder sjekk/vedlikehold. Jeg bare kjører og følger litt med. Bortsett fra at nå skal snart nytt register på igjen. Skal si kilometerne flyr..
Gammel sykkel med noen kilometer på baken, men skal den være til å stole på, og tåle å bli brukt hardt må man følge opp. Registeret kunne jeg sikkert pusha til 200kkm, men det koster så lite å kjøpe delene, og man får samtidig sjekket den opp litt nøyere. Skal vel inn ny kjølevæske samtidig bla.
Det er nok rett dette med prosedyrer. Som hobbymekaniker kan de være noe slitsomme å følge til punkt å prikke, da det er mye spesialverktøy som kreves om en ønsker en forholdsvis enkel gjennomføring. Allikevel kan alt løses uten spesialverktøyene som regel. Krever bare at man er litt oppfinnsom og har satt seg litt inn i hva som skal til på forhånd. Fattern server sin K1300GT med BMWs elektroniske servicemanual. Det funker veldig bra. Bare trykker deg gjennom en GUI for å finne den prosedyren man trenger. Videre står alle gjøremål etter x antall km. Beskrevet med hver oppgave linket mot prosedyren.
På det gamle jernet mitt sørger jeg for hyppige væskeskift, nytt register hver 60 000km, og årlig ventilsjekk. Ellers føler jeg meg litt frem på sykkelen om hva som behøves. Kjører både dekk og bremser helt ned. Handler om å følge litt med.
Det er ingrnting som egentlig er skremmende ved min sykkel lenger. Noe kan være omfattende jobb, men alt i alt er det ren skjær koseskruing og rutinene begynner å sitte i hodet.
Pr. Nå er det ingenting på planen hva gjelder sjekk/vedlikehold. Jeg bare kjører og følger litt med. Bortsett fra at nå skal snart nytt register på igjen. Skal si kilometerne flyr..
Gammel sykkel med noen kilometer på baken, men skal den være til å stole på, og tåle å bli brukt hardt må man følge opp. Registeret kunne jeg sikkert pusha til 200kkm, men det koster så lite å kjøpe delene, og man får samtidig sjekket den opp litt nøyere. Skal vel inn ny kjølevæske samtidig bla.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Idag kom dagen.
Jeg har lenge og vel fundert på hva som skal ta over Klim Badlands Pro kjøredressen.
Jeg har stått mellom to valg. Klim Kodiak og Rukka Realer. Den ene betydelig dyrere enn den andre.
Etter å ha prøvd Realer og egentlig funnet ut at ja, den sitter veldig fint. Så var luftemulighetene minimale sett opp mot Klim.
Ettersom jeg kjører mye til og fra jobb, og det ofte er godt og varmt når man kjører om sommeren er lufting kanskje det viktigste kriteriet.
Prisen er også viktig. Her snakker vi fort komplett dress til samme pris som bare det jakka koster for Realer.
Inkludert i Realer er en 100g dunjakke og dunbukse til bruk i kulde.
Klim har ikke dette, de tenker "bring your own layer". Noe jeg finner helt OK.
Så jeg var ganske bestemt på at det ble kjøp av Kodiak idag. Da jeg skulle dra på meg den gamle Badlands Pro-dressen på vei til Cross Centeret Snellingen istad så røyk søren meg glidelåsen på Badlandsen?!
Jakka gav vel beskjed om at det å ha to funksjonelle Klim-dresser ikke var greit. Likeså var saken avgjort. Badlandsen er gammel. Jeg tør å tippe på 9 år og har tilbakelagt mange mange tusen km. både på turer og ren jobbpendling. Dressen var en demobrukt dress da Snowtrade hadde agenturet på Klim. Mao. Lenge siden og Badlands Pro som selges idag er vel 3 eller 4 generasjoner nyere
Jeg personlig har kjørt på dressen rundt 100 000km både sommer og vinter, i tillegg til at min far brukte den til og fra jobb i 5-6år på to ulike sykler. Så feilet den altså idag. En sånn liten "tagg" på glidelåsen knakk. Da var det stopp. Ellers er egentlig jakka teknisk sett helt fin! Så nå blir det frem med sy-maskinen og skifte av glidelås
Rett opp i utstyrsavdelingen bar det, og rett bort til hengerene for Kodiak. Svart på svart var valget og utvalget i størrelser var stort.
Jeg hadde jo sett for meg at jeg skulle ha en 52-jakke. Er det jeg normalt bruker. Jeg er imidlertid 194 høy og litt overkropp som faktisk gjorde at den ble altfor liten over brystpartiet. Det hadde jeg ikke trodd. Så kom det en selger bort og tilbydde seg hjelp. Så da ble det vei i vellinga. Vi begynte å prøve oss oppover i størrelser. D-56 satt som et skudd. Ikke posete og "klumpete" som det Badlandsen har vært. Som jo ganske mange har funnet ut med Badlands og mislikt den for. Så faktisk ganske fjong ut
Jeg hadde jo på mine Axo Primato II støvler. De har sett sine bedre dager. Subbeklossene er borte forlengst, sålene limt med Tec7 og læret blitt fillete, og innerforet hadde gått i oppløsning og padding var vekk..
Glidelåsene trege og borelåsene lite fungerende. Siden jeg var i siget og hadde på min nye Klim-dress i butikken så sa jeg at jeg ønsket noen nye støvler også.
Siden jeg har svære føtter så ble utvalget litt smalt, men som også betydde at man gikk litt opp i pris. Endte på AlpineStars Toucan Gore-tex i størrelse 47. Skal si de var digge å ha på seg. Dog litt adv. inspirert, men de skrek ikke adv. Så til touringbruk bør de også duge helt fint!
Kledde på meg under prøve i butikken, de gamle støvlene lo vel betjeningen litt av og kastet de rett i søpla. Så da spaserte man bort til kassadisken, dro kortet og reiste hjem. Superfornøyd med alle luftinger i full åpning. Lanesplitta fra Alnabru og helt til Klemetsrud i 29grader og ikke engang svett.. Dette er bra!


Jeg har lenge og vel fundert på hva som skal ta over Klim Badlands Pro kjøredressen.
Jeg har stått mellom to valg. Klim Kodiak og Rukka Realer. Den ene betydelig dyrere enn den andre.
Etter å ha prøvd Realer og egentlig funnet ut at ja, den sitter veldig fint. Så var luftemulighetene minimale sett opp mot Klim.
Ettersom jeg kjører mye til og fra jobb, og det ofte er godt og varmt når man kjører om sommeren er lufting kanskje det viktigste kriteriet.
Prisen er også viktig. Her snakker vi fort komplett dress til samme pris som bare det jakka koster for Realer.
Inkludert i Realer er en 100g dunjakke og dunbukse til bruk i kulde.
Klim har ikke dette, de tenker "bring your own layer". Noe jeg finner helt OK.
Så jeg var ganske bestemt på at det ble kjøp av Kodiak idag. Da jeg skulle dra på meg den gamle Badlands Pro-dressen på vei til Cross Centeret Snellingen istad så røyk søren meg glidelåsen på Badlandsen?!



Rett opp i utstyrsavdelingen bar det, og rett bort til hengerene for Kodiak. Svart på svart var valget og utvalget i størrelser var stort.
Jeg hadde jo sett for meg at jeg skulle ha en 52-jakke. Er det jeg normalt bruker. Jeg er imidlertid 194 høy og litt overkropp som faktisk gjorde at den ble altfor liten over brystpartiet. Det hadde jeg ikke trodd. Så kom det en selger bort og tilbydde seg hjelp. Så da ble det vei i vellinga. Vi begynte å prøve oss oppover i størrelser. D-56 satt som et skudd. Ikke posete og "klumpete" som det Badlandsen har vært. Som jo ganske mange har funnet ut med Badlands og mislikt den for. Så faktisk ganske fjong ut

Jeg hadde jo på mine Axo Primato II støvler. De har sett sine bedre dager. Subbeklossene er borte forlengst, sålene limt med Tec7 og læret blitt fillete, og innerforet hadde gått i oppløsning og padding var vekk..

Siden jeg har svære føtter så ble utvalget litt smalt, men som også betydde at man gikk litt opp i pris. Endte på AlpineStars Toucan Gore-tex i størrelse 47. Skal si de var digge å ha på seg. Dog litt adv. inspirert, men de skrek ikke adv. Så til touringbruk bør de også duge helt fint!

Kledde på meg under prøve i butikken, de gamle støvlene lo vel betjeningen litt av og kastet de rett i søpla. Så da spaserte man bort til kassadisken, dro kortet og reiste hjem. Superfornøyd med alle luftinger i full åpning. Lanesplitta fra Alnabru og helt til Klemetsrud i 29grader og ikke engang svett.. Dette er bra!


- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Gratulerer med flott utstyr! Jeg er 193 høy og har størrelse 58. Det betyr vel at jeg har mindre brystkasse og lengre armer? :)
Ble det ikke bukse, eller handlet du det også uten å nevne det?
Forøvrig knalltilbud hos Snellingen med 20% rabatt på Kodiak!
Ble det ikke bukse, eller handlet du det også uten å nevne det?
Forøvrig knalltilbud hos Snellingen med 20% rabatt på Kodiak!