Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Kan nevne at jeg ikke fikk avskiltet sykkelen.
Sparebanken tillot ikke avskilting så lenge jeg hadde kasko på den. Hvorfor kunne ingen svare på. Så da får jeg bare betale fullpris da.
Nå har jeg et spørsmål angående hvor man kan finne deler til sykkelen?
Tenker mest på å bytte det forferdelige setet i første omgang.
Tips til sider?
Sparebanken tillot ikke avskilting så lenge jeg hadde kasko på den. Hvorfor kunne ingen svare på. Så da får jeg bare betale fullpris da.
Nå har jeg et spørsmål angående hvor man kan finne deler til sykkelen?
Tenker mest på å bytte det forferdelige setet i første omgang.
Tips til sider?
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Ble egentlig alt for få turer i hele fjor og er ikke helt sikker på hvorfor. Hadde store planer, men alltid noe som kom i veien.
Skal man regne km pris i forhold til betalt forsikring så tenker jeg vi heller tenker på noe annet.
Uansett, så er tanken å ta en Norgesferie med MC. Ettersom absolutt alt av festivaler og konserter er utsatt eller avlyst, grensa er stengt og en kan bli rastløs av langt mindre, er tiden inne til å faktisk se noe av Norge. I prosent så har jeg vel sett mer av Sverige, Tyskland og Danmark enn jeg har av Norge.
Det blir da å telte som er tanken. Med tanke på at jeg sist kjøpte feil telt, så er jeg fortsatt på utkikk etter noe som funker helt greit.
To mannstelt (meg og dressen) som er lett å slå opp for en sliten mann i regn hadde vært det beste.
Eventuelt hengekøye med tarf eller hva enn det heter man kan henge over.
I tillegg er dressen min egentlig litt for liten (alltid vært egentlig) og er litt for lite lufting for dem varmeste dagene. Uten noe under er den perfekt i mellom 18 og 22 grader, mens jævlig kald eller varm ellers.
Og til slutt så lurer en jo på HVOR en burde kjøre.
Tanken er å eventuelt ta en tur på ca 9 dager, med noen helgeturer innimellom ellers. Da fort langhelger. Sånn dra etter jobb på torsdag langhelg.
Jeg tenkte feks en tur sørover, rundt Kristiansand. For så kanskje å kjøre nordover langs vestkysten.
Jeg har ikke vært i Kristiansand, Stavanger eller Ålesund før, så det kunne kanskje vært greit å svippe innom. Ellers har jeg en følelse det kan bli mye ferge? Så tenkte jeg at jeg kan dra meg til Trondheim, besøke noen venner der, før turen går nedover igjen
Rolige, ca 2000 km.
Andre forslag? Steder en absolutt må besøke og se? Hvor ellers er det fine muligheter?
Hva med helgeturer? Utgangspunkt fra Hamar området, men kan fort tilbringe tid litt øst for Oslo også.
Noe annet jeg burde tenkte på i forhold til MC og langtur? Lengste jeg har kjørt før er 400 km på en dag, med fiks overnatting dit jeg kom. Så ikke noe spesielt å tenke på, annet at jeg hadde meg meg regndress
Skal man regne km pris i forhold til betalt forsikring så tenker jeg vi heller tenker på noe annet.
Uansett, så er tanken å ta en Norgesferie med MC. Ettersom absolutt alt av festivaler og konserter er utsatt eller avlyst, grensa er stengt og en kan bli rastløs av langt mindre, er tiden inne til å faktisk se noe av Norge. I prosent så har jeg vel sett mer av Sverige, Tyskland og Danmark enn jeg har av Norge.
Det blir da å telte som er tanken. Med tanke på at jeg sist kjøpte feil telt, så er jeg fortsatt på utkikk etter noe som funker helt greit.
To mannstelt (meg og dressen) som er lett å slå opp for en sliten mann i regn hadde vært det beste.
Eventuelt hengekøye med tarf eller hva enn det heter man kan henge over.
I tillegg er dressen min egentlig litt for liten (alltid vært egentlig) og er litt for lite lufting for dem varmeste dagene. Uten noe under er den perfekt i mellom 18 og 22 grader, mens jævlig kald eller varm ellers.
Og til slutt så lurer en jo på HVOR en burde kjøre.
Tanken er å eventuelt ta en tur på ca 9 dager, med noen helgeturer innimellom ellers. Da fort langhelger. Sånn dra etter jobb på torsdag langhelg.
Jeg tenkte feks en tur sørover, rundt Kristiansand. For så kanskje å kjøre nordover langs vestkysten.
Jeg har ikke vært i Kristiansand, Stavanger eller Ålesund før, så det kunne kanskje vært greit å svippe innom. Ellers har jeg en følelse det kan bli mye ferge? Så tenkte jeg at jeg kan dra meg til Trondheim, besøke noen venner der, før turen går nedover igjen
Rolige, ca 2000 km.
Andre forslag? Steder en absolutt må besøke og se? Hvor ellers er det fine muligheter?
Hva med helgeturer? Utgangspunkt fra Hamar området, men kan fort tilbringe tid litt øst for Oslo også.
Noe annet jeg burde tenkte på i forhold til MC og langtur? Lengste jeg har kjørt før er 400 km på en dag, med fiks overnatting dit jeg kom. Så ikke noe spesielt å tenke på, annet at jeg hadde meg meg regndress
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Sånn ca hva jeg har tenkt, bare kanskje uten å måtte ta ei ferge annhver km
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
På den ruta der kan det godt tenkes du får mange alternative forslag, spesielt fra Oslo og sørover, evt. motsatt vei, fra sør mot nord.
Masse artige veier i innlandet også på vei til/fra Kristiansand
Jeg og en til her inne skal også sørover i sommer og her kan du lese litt om mine planer senere i juni:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=372487#p372487
Masse artige veier i innlandet også på vei til/fra Kristiansand
Jeg og en til her inne skal også sørover i sommer og her kan du lese litt om mine planer senere i juni:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=372487#p372487
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Ser du har bra forslag til kjøring på vestlandet der!AJ skrev: 03 jun 2020, 19:52 På den ruta der kan det godt tenkes du får mange alternative forslag, spesielt fra Oslo og sørover, evt. motsatt vei, fra sør mot nord.
Masse artige veier i innlandet også på vei til/fra Kristiansand
Jeg og en til her inne skal også sørover i sommer og her kan du lese litt om mine planer senere i juni:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=372487#p372487
Hvordan holder man motorsykkelen stødig på en ferge egentlig? En problemstilling jeg ikke har tenkt på før
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Det lærte jeg i fjor :-). Bruk sidestøtte, ikke midtstøtte. 1.gir. Røff sjø eller lange overfarter: Stropp i gulvet over setet. Fergene har stropper, men de er av og til litt møkkete. Så flere som hadde med egen stropp. Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Greit å tenke på. Ikke dumt det med å stroppe bremsen.niko skrev: 05 jun 2020, 18:35 Det lærte jeg i fjor :-). Bruk sidestøtte, ikke midtstøtte. 1.gir. Røff sjø eller lange overfarter: Stropp i gulvet over setet. Fergene har stropper, men de er av og til litt møkkete. Så flere som hadde med egen stropp. Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
Sagt i mange år jeg skal ta skikkelig MC ferie.
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Med stropp over sete og sidestøtte i bruk hindrer du at sykkelen velter til venstre , men setet kan gli mot stroppen og sykkelen velter til høyre.Fjeldern skrev: 06 jun 2020, 21:35Greit å tenke på. Ikke dumt det med å stroppe bremsen.niko skrev: 05 jun 2020, 18:35 Det lærte jeg i fjor :-). Bruk sidestøtte, ikke midtstøtte. 1.gir. Røff sjø eller lange overfarter: Stropp i gulvet over setet. Fergene har stropper, men de er av og til litt møkkete. Så flere som hadde med egen stropp. Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
Sagt i mange år jeg skal ta skikkelig MC ferie.
(Avhengig av hvordan du fester stroppen på høyre side)
Enten bør du feste stroppen på høyre side på sykkelen ( høyre fothviler, kanskje) slik at dette ikke skjer, eller ha en stropp til fra sykkelen og ned mot venstre.
"Do the right thing"
- Borg
- Innlegg: 17
- Registrert: 12 des 2008, 19:22
- Motorsykkelen din: Speed Triple 1050 RS / Tenere 700
- Bosted: Larvik
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Gå for stroppeforslaget til niko du, har fortsatt til gode å se den feile.Relax skrev: 06 jun 2020, 22:07Med stropp over sete og sidestøtte i bruk hindrer du at sykkelen velter til venstre , men setet kan gli mot stroppen og sykkelen velter til høyre.Fjeldern skrev: 06 jun 2020, 21:35Greit å tenke på. Ikke dumt det med å stroppe bremsen.niko skrev: 05 jun 2020, 18:35 Det lærte jeg i fjor :-). Bruk sidestøtte, ikke midtstøtte. 1.gir. Røff sjø eller lange overfarter: Stropp i gulvet over setet. Fergene har stropper, men de er av og til litt møkkete. Så flere som hadde med egen stropp. Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
Sagt i mange år jeg skal ta skikkelig MC ferie.
(Avhengig av hvordan du fester stroppen på høyre side)
Enten bør du feste stroppen på høyre side på sykkelen ( høyre fothviler, kanskje) slik at dette ikke skjer, eller ha en stropp til fra sykkelen og ned mot venstre.
____________________________
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Har du testet hvor mye bremsekraft du har med denne løsningen etter ei stund? Har gjort tilsvarende på bil (trekloss på bremsepedal) og da slipper bremsene opp igjen ganske fort.niko skrev: 05 jun 2020, 18:35 Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Akkurat. Nei, ikke testa. Egentlig egen oppfinnelse det med skistroppen. Kanskje ikke så lurt?oivindg skrev: 07 jun 2020, 11:09Har du testet hvor mye bremsekraft du har med denne løsningen etter ei stund? Har gjort tilsvarende på bil (trekloss på bremsepedal) og da slipper bremsene opp igjen ganske fort.niko skrev: 05 jun 2020, 18:35 Jeg hadde i tillegg en liten skistropp som jeg la over frambremsen og stramma til.
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Har testa ganke nylig. Hjulet var fortsatt låst etter en time i alle fall.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC
Lurt eller ikke - dette er en fin metode for å få små luftbobler ut av bremseslangene. Fungerer også utmerket på hydraulisk clutchniko skrev: 07 jun 2020, 12:32 Akkurat. Nei, ikke testa. Egentlig egen oppfinnelse det med skistroppen. Kanskje ikke så lurt?

Ett lite tips ang. stropping - ikke stram på venstre-siden, da kan støtta få en stygg medfart. Stram heller på høyre-siden, og gjerne så mye at du ser fjæringen trykkes litt sammen.
Når det gjelder skitne stropper over setet, så kan du jo legge hanskene imellom. Alternativt kan du bruke noe av den reklamen som leveres ut ved ombordkjøringen...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html