Ja, det skader ikke å gi tegn til venstre. Jeg er enig i det. Men i en rundkjøring hvor bilen er på vei mot venstre så er hele bilen inne i rundkjøringen og lastebil og andre har dermed vikeplikt for denne bilen.Geiroe skrev: 08 jun 2020, 11:43Det handler vel om å gjøre andre trafikanter oppmerksom på hvor du har tenkt deg.Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 11:23Joda, men så lenge ikke det er påbudt å blinke til venstre, så må man forholde seg til de trafikkreglene som gjelder. Man kan ikke bare dundre inn i rundkjøringen med en semi selv om en bil som skal til venstre ikke blinker. I mine øyne høres dette ut som en meget dum ide og ved et sammenstøt er det mest trolig lastebilsjåføren som får svi.oivindg skrev: 08 jun 2020, 11:17Men hvis alle hadde blinket til venstre når de skulle til venstre, så hadde vi visst at de som ikke blinket skulle rett fram og fått bedre flyt. Så de som ikke blinker til venstre ødelegger flyten.Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 10:55 Hadde du som lastebilsjåfør sett en bil som angivelig skulle til venstre i en rundkjøring, så kunne du tilpasset farten kontrollert og sluppet bilen rundt rundkjøringen. I situasjonen du beskriver er det DU som ødelegger flyten slik jeg ser det.
Så jeg står på mitt. I tillfellet som beskrives her mener jeg det er semisjåføren som skaper dårlig flyt.
Det står ingenting i trafikkreglene om at du har påkjørsrett, selv om du har forkjørsrett.
Det gjelder å være litt smidig også.
Når en fullasta semi starter sin ferd inn i rundkjøringa kan det være klart, men rekker ikke å komme seg unna, hvis det kommer en som har dårlig tid, du har ikke rett til å kjøre inn i hengeren av den grunn.
Når man kjører semi så vet man jo at bilen ikke stopper ved bakruta. Man har en henger på mange meter bak seg som også skal inn i rundkjøringen og dermed bør man spesielt som semi sjåfør tenke at "denne bilen skal trolig til venstre i rundkjøringen, så jeg avpasser farten" isteden for å tenke at "Jeg har størst bil så han stopper sikkert"
Så jeg står fortsatt på mitt, selv om jeg er enig i at det å blinke inn i rundkjøring til venstre er en god ting å gjøre. Men når ikke dette blir gjort så betyr ikke det at lastebilsjåfør kan drite i å vike.