Beklager hvis jeg er frekk nå, men det høres ut som vi er enige om at hvis man leser bruksanvisningen og gjør som det står der, så blir det riktig.AJ skrev: 08 jun 2020, 20:14Det er nok helt riktig.pekle skrev: 08 jun 2020, 19:58 Min skisse er bare et mindre utsnitt av den oyvindg tok. Vi er helt enige om at slakken skal være i størrelsesorden 25-30mm, men om man følger det som står i manualen til punkt og prikke (presser oppover, ikke drar nedover) og justerer til avstanden er 5mm, så får man trolig en slakk på 25-30mm.
Men etter mitt syn en klønete måte å beskrive det på siden det veldig lett kan misforstås slik at man justerer kjedeslakken til 5mm.
Og det er da man er ikke så rent lite ute og kjøre...
Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Til og med verkstedfolk (pekle skrev: 08 jun 2020, 20:16Det kan jeg være enig i - og det er jo muligens nettopp det som har skjedd med ElipsenAJ skrev: 08 jun 2020, 20:14Det er nok helt riktig.pekle skrev: 08 jun 2020, 19:58 Min skisse er bare et mindre utsnitt av den oyvindg tok. Vi er helt enige om at slakken skal være i størrelsesorden 25-30mm, men om man følger det som står i manualen til punkt og prikke (presser oppover, ikke drar nedover) og justerer til avstanden er 5mm, så får man trolig en slakk på 25-30mm.
Men etter mitt syn en klønete måte å beskrive det på siden det veldig lett kan misforstås slik at man justerer kjedeslakken til 5mm.
Og det er da man er ikke så rent lite ute og kjøre...

På samme måte som med "selvsikkerheten" de har med å ha ethvrt skruemoment "i henda", noe mange av dem definitivt ikke har.
Har opplevd dette mange ganger på KTM'ene mine når jeg bytter olje mellom skiftintervallene. Avtappingspluggene - to stykker - er nesten umulig å få løs etter at verkstedet har byttet olje på service. Momentet skal være 20Nm. Verkstedet drar til med det dobbelte, kjennes det ut som...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Vi er nok enige, men kanskje ikke helt om hvordan enkelte vil forstå manualen.oivindg skrev: 08 jun 2020, 20:21 Beklager hvis jeg er frekk nå, men det høres ut som vi er enige om at hvis man leser bruksanvisningen og gjør som det står der, så blir det riktig.
Mange vil antakelig oppfatte 5mm som kjedeslakkken og justerer i forhold til det. Og da blir det (katastrofalt) feil.
Derfor mener jeg fortsatt at det er bedre å opplyse om hva kjedeslakken skal være og måten å kontrollere og justere den på er bedre beskrevet og ikke egnet til misforståelse med tanke på hva slakken skal være.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ser poenget ditt. For meg som ikke har noen erfaring med mekking på motorsykler, så virker Husqvarnametoden enklere, men jeg ser at det er større sjanse for å gjøre feil.AJ skrev: 08 jun 2020, 20:27 Vi er nok enige, men kanskje ikke helt om hvordan enkelte vil forstå manualen.
Mange vil antakelig oppfatte 5mm som kjedeslakkken og justerer i forhold til det. Og da blir det (katastrofalt) feil.
Derfor mener jeg fortsatt at det er bedre å opplyse om hva kjedeslakken skal være og måten å kontrollere og justere den på er bedre beskrevet og ikke egnet til misforståelse med tanke på hva slakken skal være.
Hadde vært smart om noen hadde laget motorsykler uten kjede, synes jeg.

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kjedet er vel det som fortsatt er mest brukt.oivindg skrev: 08 jun 2020, 20:33 Hadde vært smart om noen hadde laget motorsykler uten kjede, synes jeg.![]()
Også ser det ut til at flere og flere kardangdrevne sykler forsvinner fra markedet... Som f.eks Kawasakis kardangdrevne 1400 kubikker, Yamaha FJR 1300 synges også på siste verset. Og for noen år siden sluttet BMW å lage sin kardangdrevne K1300.
Også spøker det vel for Yamaha XT 1200 / Super Ténéré...
Kardangdrevne Triumph Trophy er også ute av produksjon...
Det som egentlig hadde vært ideelt ville vært innkapslet kjededrift i oljebad slik enkelte modeller hadde for mange, mange år siden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takk for fantastisk god tilbakemelding fra dere alle vdr. stramt kjede på min Vitpilen. Jeg må ha misforstått manualen totalt, skal skaffe en depotstøtte og gjøre et nytt forsøk så fort det lar seg gjøre. Det ble heldigvis ikke så mange milene med så stramt kjede :-) Blir spennende å se om klikkelydene er relatert til det stramme kjedet.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Isolert sett så er det en enklere metode, da man får to faste punkter å gjøre én måling mellom. Undrer om metoden kunne vært universelloivindg skrev: 08 jun 2020, 20:33 For meg som ikke har noen erfaring med mekking på motorsykler, så virker Husqvarnametoden enklere
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Innkapslet kjede og «naken» kjede er forlengst erstattet av den geniale oppfinnelsen tannreim. Ingen smøring eller oljeskift som på kardang, minimalt med etterstramming , lydløs, ingen nedskitnet bakfelg.AJ skrev: 08 jun 2020, 20:41Kjedet er vel det som fortsatt er mest brukt.oivindg skrev: 08 jun 2020, 20:33 Hadde vært smart om noen hadde laget motorsykler uten kjede, synes jeg.![]()
Også ser det ut til at flere og flere kardangdrevne sykler forsvinner fra markedet... Som f.eks Kawasakis kardangdrevne 1400 kubikker, Yamaha FJR 1300 synges også på siste verset. Og for noen år siden sluttet BMW å lage sin kardangdrevne K1300.
Også spøker det vel for Yamaha XT 1200 / Super Ténéré...
Kardangdrevne Triumph Trophy er også ute av produksjon...
Det som egentlig hadde vært ideelt ville vært innkapslet kjededrift i oljebad slik enkelte modeller hadde for mange, mange år siden.
Ulemper ? Store reimhjul hvis det kan kalles ulempe.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Tannrem er fint men visse begrensninger.
Tåler dårlig grus og konstruksjonsmessig må motordrevet være i senter av aksel til bakramme.
Tåler dårlig grus og konstruksjonsmessig må motordrevet være i senter av aksel til bakramme.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Akkurat det siste burde egentlig alle kjedesykler også ha.mekkern skrev: 09 jun 2020, 00:18 Tannrem er fint men visse begrensninger.
Tåler dårlig grus og konstruksjonsmessig må motordrevet være i senter av aksel til bakramme.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 07 mar 2019, 18:51
- Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S & Honda 750 Transalp
Smøring av kjede
Hei! Skikkelig teit spørsmål, men er én ting jeg er litt usikker på når det kommer til smøring av kjede.
Dette er min andre sesong med sykkel. Hver gang jeg har smurt kjede så har det alltid vært i forbindelse med vasking av sykkel. Så da har jeg en kost jeg kjøpte på Biltema som jeg bruker for å "vaske" kjedet, før jeg deretter smører. Men er dette nødvendig, hele tiden?
Har kjørt en del kilometer nå uten å ha smurt kjedet, men sykkelen ser ren og pen ut. Er det nødvendig å "vaske" kjedet hele tiden, eller holder det å smøre uten å vaske og rense først?
Takk for svar!
Dette er min andre sesong med sykkel. Hver gang jeg har smurt kjede så har det alltid vært i forbindelse med vasking av sykkel. Så da har jeg en kost jeg kjøpte på Biltema som jeg bruker for å "vaske" kjedet, før jeg deretter smører. Men er dette nødvendig, hele tiden?
Har kjørt en del kilometer nå uten å ha smurt kjedet, men sykkelen ser ren og pen ut. Er det nødvendig å "vaske" kjedet hele tiden, eller holder det å smøre uten å vaske og rense først?
Takk for svar!
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det kommer an på - er det allerede rent så er det ikke nødvendig. Er det støvete eller møkkete bør det vaskes litt først. Å legge på smøring oppå møkka har ingen særlig virkning.
Hvor ofte vasker og smører du nå? Kjøring i tørt vær på asfalt fordrer mindre vask og smøring enn grus og regnvær.
Hvor ofte vasker og smører du nå? Kjøring i tørt vær på asfalt fordrer mindre vask og smøring enn grus og regnvær.
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 07 mar 2019, 18:51
- Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S & Honda 750 Transalp
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takk for svar!pekle skrev: 11 jun 2020, 18:52 Det kommer an på - er det allerede rent så er det ikke nødvendig. Er det støvete eller møkkete bør det vaskes litt først. Å legge på smøring oppå møkka har ingen særlig virkning.
Hvor ofte vasker og smører du nå? Kjøring i tørt vær på asfalt fordrer mindre vask og smøring enn grus og regnvær.
Kjører bare på finværsdager, og ikke på grus. Jeg skal innrømme at jeg smører nok mye sjeldnere enn jeg burde. Har snart kjørt 1000km nå uten å ha smurt og vasket sykkelen. Men kjedet er ikke tørt. Skal ut på en tur på lørdag, og håpet litt på at jeg bare kunne smøre på uten å vaske sykkelen, da den ser veldig ren og pen ut.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kjører stort sett i pent vær på asfalt, smører ca. hver 50 mil.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 07 mar 2019, 18:51
- Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S & Honda 750 Transalp
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hvordan pleier du å gjøre det? Bare smøre, eller vaske også?