Hjelmtrøbbel
Hjelmtrøbbel
Hei! Tok lappen på MC i fjor sommer, etter å ha kjørt scooter i haugevis av år. På scooteren kjørte jeg med en x-lite 602, en hjelm som var lett og passet hodet mitt bra. Tenkte aldri over støy.
Kjøpte ny hjelm i fjor, shoei gt air 2, og etter å ha kjørt med denne i halvannen måned, med økende grad av piping etter kjøreturer, fikk jeg tinnitus. Kjørte derfor ikke resten av sesongen, og investerte i formtilpassede ørepropper som skulle redde ørene. Kjøpte hjelmen fra shoei uten at jeg fikk særlig mye hjelp/dårlig hjelp (noe jeg i ettertid har irritert meg over), som har resultert i at jeg mistenker at hjelmen er for stor. Har fått lagt inn de største kinnputene som er å få tak i til hjelmen- men sliter enda med piping etter tur, spesielt på motorvei/høy hastighet. Jeg tror at det er for mye plass mellom nakke og hjelm, og også mellom ører/kinnben og hjelm. Den sitter tight- men har noen luftlommer jeg tror er årsaken. Har derfor prøvd hjelm i x antall butikker, nen finner ikke hjelm som sitter bra på. Vært innom det meste av merker, men omtrent alt blir for stort. Er en liten xs, det gjør det ikke lett. Antar at jeg er en lang oval, maybe, eventuelt normal oval, men jeg finner altså ikke hjelm, og nå står både årets sesong og potensielt sykkelen i fare. Noe som selvfølgelig er sinnsykt deprimerende, jeg elsker å kjøre sykkel.
Har noen tips her? Jeg har også tenkt at xlite kunne vært en idé, men ingen selger de hjelmene her jeg bor. Jeg gir loddrett blaffen i utseende, her handler det utelukkende om å finne en trygg hjelm som ikke ruinerer hørselen min.
Kjøpte ny hjelm i fjor, shoei gt air 2, og etter å ha kjørt med denne i halvannen måned, med økende grad av piping etter kjøreturer, fikk jeg tinnitus. Kjørte derfor ikke resten av sesongen, og investerte i formtilpassede ørepropper som skulle redde ørene. Kjøpte hjelmen fra shoei uten at jeg fikk særlig mye hjelp/dårlig hjelp (noe jeg i ettertid har irritert meg over), som har resultert i at jeg mistenker at hjelmen er for stor. Har fått lagt inn de største kinnputene som er å få tak i til hjelmen- men sliter enda med piping etter tur, spesielt på motorvei/høy hastighet. Jeg tror at det er for mye plass mellom nakke og hjelm, og også mellom ører/kinnben og hjelm. Den sitter tight- men har noen luftlommer jeg tror er årsaken. Har derfor prøvd hjelm i x antall butikker, nen finner ikke hjelm som sitter bra på. Vært innom det meste av merker, men omtrent alt blir for stort. Er en liten xs, det gjør det ikke lett. Antar at jeg er en lang oval, maybe, eventuelt normal oval, men jeg finner altså ikke hjelm, og nå står både årets sesong og potensielt sykkelen i fare. Noe som selvfølgelig er sinnsykt deprimerende, jeg elsker å kjøre sykkel.
Har noen tips her? Jeg har også tenkt at xlite kunne vært en idé, men ingen selger de hjelmene her jeg bor. Jeg gir loddrett blaffen i utseende, her handler det utelukkende om å finne en trygg hjelm som ikke ruinerer hørselen min.
2019 Yamaha MT-09 SP
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Hjelmtrøbbel
Hei og velkommen hit!
Synd at noe såppass banalt blir et så tydelig problem! Hvilke mål har du rundt hodet (rundt fra pannen)?
Jeg ville kanskje vurdert å handlet hjelm på nettet for et mye bedre utvalg. Jeg har selv kjøpt hjelmer 2 ganger fra https://www.helmetcity.co.uk og er veldig fornøyd med det. Der finnes stort utvalg og god informasjon for hjelmene.
Det viktigste er nok å ha et godt grep over hvilket mål du har først og fremst. Størrelser "S, M, L osv" stemmer ikke nødvendigvis fra hjelm til hjelm, men de har ofte en knytning til en omkrents rundt hodet på 1-3 cm.
Jeg er veldig fornøyd med hjelmer fra Schuberth. Disse kommer ofte også i flere skall-størrelser avhengig av størrelsen som velges. Altså så er det ikke bare innmaten som er større eller mindre.
En "feature" jeg liker godt på mine to Schuberth-hjelmer (C3 Pro og S2 Sport) er at de har en liten ekstra bit av tøy i hjelmen som går under haken. Dermed er det ikke "åpent" fra halsen til haken. Denne kan tas ut hvis man vil.
Informasjon fra Schuberth sine nettsider:
Synd at noe såppass banalt blir et så tydelig problem! Hvilke mål har du rundt hodet (rundt fra pannen)?
Jeg ville kanskje vurdert å handlet hjelm på nettet for et mye bedre utvalg. Jeg har selv kjøpt hjelmer 2 ganger fra https://www.helmetcity.co.uk og er veldig fornøyd med det. Der finnes stort utvalg og god informasjon for hjelmene.
Det viktigste er nok å ha et godt grep over hvilket mål du har først og fremst. Størrelser "S, M, L osv" stemmer ikke nødvendigvis fra hjelm til hjelm, men de har ofte en knytning til en omkrents rundt hodet på 1-3 cm.
Jeg er veldig fornøyd med hjelmer fra Schuberth. Disse kommer ofte også i flere skall-størrelser avhengig av størrelsen som velges. Altså så er det ikke bare innmaten som er større eller mindre.
En "feature" jeg liker godt på mine to Schuberth-hjelmer (C3 Pro og S2 Sport) er at de har en liten ekstra bit av tøy i hjelmen som går under haken. Dermed er det ikke "åpent" fra halsen til haken. Denne kan tas ut hvis man vil.
Informasjon fra Schuberth sine nettsider:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Hjelmtrøbbel
Takk for svar! Målte nå. Det rare er at jeg da er 54-55, som isåfall tilsvarer s feks i Schubert, men i de hjelmene har jeg prøvd xs- og de er ikke for liten for å si det sånn. Alle andre hjelmer i s har vært for stor. Shoei hjelmen jeg har, er xs og skal være 53-54, men den er altså passelig på topp, men for vid ellers, tror jeg. Har tenkt at hjelm på nett er en skummel affære, mtp at ingen hjelmer passer- når jeg prøver i butikk. Men er mulig jeg bare må ta en sjans, rett og slett.
2019 Yamaha MT-09 SP
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Hjelmtrøbbel
Kan det være at du har for store forventninger til lydnivået i hjelmer?
Jeg har en Shoei Neotec II, og den er regnet for å være ganske stille, men jeg synes det er en del støy likevel. Jeg bruker øreplugger for å spare ørene.
Jeg har en Shoei Neotec II, og den er regnet for å være ganske stille, men jeg synes det er en del støy likevel. Jeg bruker øreplugger for å spare ørene.
Re: Hjelmtrøbbel
Forventninger vet jeg ikke, for min del kan det være støy- så lenge det ikke ender med piping i ørene og enda verre tinnitus enn jeg allerede har. Jeg tror ikke hjelmen fra shoei er dårlig på støy- men at passformen gjør at jeg opplever mye mer støy enn andre. Det er iaf min hypotese. Jeg kjører som nevnt med formstøpte ørepropper til mc, til 4000 kroner, så når det fremdeles er såpass mye støy i høy fart, og egentlig uansett fart, da tenker jeg at noe er feil :-p
2019 Yamaha MT-09 SP
Re: Hjelmtrøbbel
Hvis jeg klemmer hjelmen inntil ene siden av hodet mens jeg kjører, så innbiller jeg meg at det blir mye mer stille- derav ideen om passform. Pluss at det som sagt er mindre tett mellom nakke og hjelm.
2019 Yamaha MT-09 SP
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hjelmtrøbbel
Støy i hjelm er en utfordring for mange og variablene er omtrent uendelig, fra nettopp hodeform i "feil" hjelm. Sykkelen man kjører, med eller uten vindskjerm, speilenes plassering osv. vil også bidra til vindstøy. Fartsvind som treffer en vindskjermkant, speilkant eller annet - også detaljer på selve hjelmen, fremkaller lyd, ofte med ulike frekvenser.
Tilsammen blir det kakefonisk lydbilde man absolutt skal skjerme seg mot.
Ørerpropper, formstøpte og andre hjelper naturlig nok, men ofte ulikt fra bruker til bruker.
Materialet hjelmen er laget av, både skallet, innmaten og fóret er av forskjellig kvalitet, også støymessig.
Som allerede nevnt, variablene som bidrar til støybildet er mange, veldig mange.
Det som er det viktigste er at hjelmen slutter godt om din hodeform. Dvs. at innerfóret slutter godt om hode, panne og kinn.
Svakheten med mange hjelmer er at det er for lite padding for mange av i nakkeregionen, fra øre til øre. Det er ofte her vindstøyen høres best.
Antakelig er de med kort "oksenakke" mindre utsatt for hjelmstøy via denne delen på hjelmen, enn oss andre med lengre og slankere hals.
En god hjelp for oss kan ofte være en buff som utfyller dette området. En balaklava (finnlandshette) til å trekke over hodet kan også hjelpe mange.
Selv har jeg to skinnbuffer formet som et trekanttørkle med borrelås, som jeg har erfart er til stor hjelp.
Så tenkt litt alternativt i så måte i tillegg til din søken etter den beste hjelmen. Plutselig kan du finne kombinasjonsløsningen som passer nettopp deg.
Ellers.. .velkommen skal du være her til oss på MCsiden.no, Milla86
Hyggelig at du fant oss
.
Tilsammen blir det kakefonisk lydbilde man absolutt skal skjerme seg mot.
Ørerpropper, formstøpte og andre hjelper naturlig nok, men ofte ulikt fra bruker til bruker.
Materialet hjelmen er laget av, både skallet, innmaten og fóret er av forskjellig kvalitet, også støymessig.
Som allerede nevnt, variablene som bidrar til støybildet er mange, veldig mange.
Det som er det viktigste er at hjelmen slutter godt om din hodeform. Dvs. at innerfóret slutter godt om hode, panne og kinn.
Svakheten med mange hjelmer er at det er for lite padding for mange av i nakkeregionen, fra øre til øre. Det er ofte her vindstøyen høres best.
Antakelig er de med kort "oksenakke" mindre utsatt for hjelmstøy via denne delen på hjelmen, enn oss andre med lengre og slankere hals.
En god hjelp for oss kan ofte være en buff som utfyller dette området. En balaklava (finnlandshette) til å trekke over hodet kan også hjelpe mange.
Selv har jeg to skinnbuffer formet som et trekanttørkle med borrelås, som jeg har erfart er til stor hjelp.
Så tenkt litt alternativt i så måte i tillegg til din søken etter den beste hjelmen. Plutselig kan du finne kombinasjonsløsningen som passer nettopp deg.
Ellers.. .velkommen skal du være her til oss på MCsiden.no, Milla86

Hyggelig at du fant oss

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hjelmtrøbbel
Bruker du i tillegg skjerf, hals eller balaclava for å tette litt mer mellom hjelm/hals?
Vindsus skulle jo egentlig ikke ha så mye å si når du har formstøpte ørepropper. Er det støyfilter i de?
Vindsus skulle jo egentlig ikke ha så mye å si når du har formstøpte ørepropper. Er det støyfilter i de?
Re: Hjelmtrøbbel
Hvordan er passformen på øreproppene dine? Er det et godt avtrykk og god passform, eller er det lekkasje?
Er det støyfilter, og i tilfelle hvilken dempningsgrad?
Setter du proppene inn 'riktig', ved å dra i øvre del av øret mens du skrur proppen inn? Passer du på å holde godt på proppen mens hjelmen dras over hodet? Og tar en ekstra dytt med tommel/finger etter at hjelmen er på plass?
Hvis det støyer fryktelig mye selv med propper i, virker det litt rart. Det kan godt være passform til hjelmen, som gjør at det f.eks. ikke tetter godt under hals/krage som kan skape mye støy. Har du prøvd den gamle hjelmen med proppene?
Det virker som om hørselen din har fått seg en trøkk ja, og en påfølgende tinnitus. Uten å gå for mye i dybden er grad av plagsomhet ofte forbundet med grad av stress og fokus på lyden. Samt dette at du opplever det som nesten deprimerende at gleden med MC ikke er der, og at støyen og lyden er en faktor her. Hvordan har du det ellers med lyden? Er det noe som plager deg ellers i hverdagen, eller kun etter kjøring? Det kan tolkes litt som at du har et stort fokus på lyden med kjøring, og spesielt etter, at du aktivt 'søker' etter den. Og så blir det en ond sirkel som er vanskelig å bryte, med økt fokus på lyden og negative tanker/følelser til dette. Om du vil lære mer i dybden om årsaker og råd om dette, anbefaler jeg sterkt nettsiden www.tinnitus.no. Dette er en kvalitetssikret nettside med masse kjempebra e-læringskurs, som er laget av tinnitusklinikken ved sørlandet sykehus - som har de skarpeste hodene her i landet på området. Unngå google søk etter random nettsider med informasjon som kan være feil eller dårlig.
Jeg tenker at første steg er å se om man kan få mer hjelp til en bedre tilpasset hjelm, som passer ditt hodet. Oppsøke flere butikker som fører flere merker. Kom over at Shoei har hatt/har et opplegg for custom fit: https://www.motorcycle.com/products/mo- ... ing-system, men usikker om det er noe som norske forhandlere kan tilby. Passform er ikke bare viktig for en god støydempning (propper er dog nødvendig for å beskytte hørselen), men også sikkerhet.
Du behøver ikke svare på spørsmål her om det er for personlig altså. Send gjerne en PM om det er mer hørselsrelatert du lurer på.
Er det støyfilter, og i tilfelle hvilken dempningsgrad?
Setter du proppene inn 'riktig', ved å dra i øvre del av øret mens du skrur proppen inn? Passer du på å holde godt på proppen mens hjelmen dras over hodet? Og tar en ekstra dytt med tommel/finger etter at hjelmen er på plass?
Hvis det støyer fryktelig mye selv med propper i, virker det litt rart. Det kan godt være passform til hjelmen, som gjør at det f.eks. ikke tetter godt under hals/krage som kan skape mye støy. Har du prøvd den gamle hjelmen med proppene?
Det virker som om hørselen din har fått seg en trøkk ja, og en påfølgende tinnitus. Uten å gå for mye i dybden er grad av plagsomhet ofte forbundet med grad av stress og fokus på lyden. Samt dette at du opplever det som nesten deprimerende at gleden med MC ikke er der, og at støyen og lyden er en faktor her. Hvordan har du det ellers med lyden? Er det noe som plager deg ellers i hverdagen, eller kun etter kjøring? Det kan tolkes litt som at du har et stort fokus på lyden med kjøring, og spesielt etter, at du aktivt 'søker' etter den. Og så blir det en ond sirkel som er vanskelig å bryte, med økt fokus på lyden og negative tanker/følelser til dette. Om du vil lære mer i dybden om årsaker og råd om dette, anbefaler jeg sterkt nettsiden www.tinnitus.no. Dette er en kvalitetssikret nettside med masse kjempebra e-læringskurs, som er laget av tinnitusklinikken ved sørlandet sykehus - som har de skarpeste hodene her i landet på området. Unngå google søk etter random nettsider med informasjon som kan være feil eller dårlig.
Jeg tenker at første steg er å se om man kan få mer hjelp til en bedre tilpasset hjelm, som passer ditt hodet. Oppsøke flere butikker som fører flere merker. Kom over at Shoei har hatt/har et opplegg for custom fit: https://www.motorcycle.com/products/mo- ... ing-system, men usikker om det er noe som norske forhandlere kan tilby. Passform er ikke bare viktig for en god støydempning (propper er dog nødvendig for å beskytte hørselen), men også sikkerhet.
Du behøver ikke svare på spørsmål her om det er for personlig altså. Send gjerne en PM om det er mer hørselsrelatert du lurer på.
Re: Hjelmtrøbbel
Tusen takk for velkomst og informativt svar!
Det med buff er et godt poeng, mulig jeg må finne noe tykkere, og se om det kan ha effekt. Evt balaklava. Jeg tror også at nakkeområdet er det som gir støy, så godt mulig løsningen ligger der.
Det med buff er et godt poeng, mulig jeg må finne noe tykkere, og se om det kan ha effekt. Evt balaklava. Jeg tror også at nakkeområdet er det som gir støy, så godt mulig løsningen ligger der.
2019 Yamaha MT-09 SP
Re: Hjelmtrøbbel
Nomade: bruker 20 db propper med støyfilter. Mulig det ikke holder. Bruker også hals, men sliter med dugg om jeg legger den innunder kanten av hjelmen 
2019 Yamaha MT-09 SP
Re: Hjelmtrøbbel
Toven: 20 db, med støyfilter. Mulig jeg ikke får satt dem godt nok på plass- det skal jeg dobbeltsjekke neste tur. Takk for tips!
Ser den med fokus, absolutt. Samtidig opplevde jeg ikke noe piping/økt tinnitus første ukene med kjøring, det har kommet gradvis, akkurat som sesongen i fjor. Lyden etter kjøring blir derimot værende nå, altså at jeg har mer piping enn jeg hadde i fjor. Har vent meg til å høre konstant lyd, og tenker overraskende sjelden over det, men nå er det intenst. Merker det også på at jeg tåler andre høye lyder særdeles dårlig.
Ser den med fokus, absolutt. Samtidig opplevde jeg ikke noe piping/økt tinnitus første ukene med kjøring, det har kommet gradvis, akkurat som sesongen i fjor. Lyden etter kjøring blir derimot værende nå, altså at jeg har mer piping enn jeg hadde i fjor. Har vent meg til å høre konstant lyd, og tenker overraskende sjelden over det, men nå er det intenst. Merker det også på at jeg tåler andre høye lyder særdeles dårlig.
2019 Yamaha MT-09 SP
Re: Hjelmtrøbbel
20dB filter er bra. Filtre som demper enda mer ville jeg vurdert. Om du har Hantek propper kan det kjøpes i nettbutikken demmes. Selv bruker jeg Pro Block, som er ca. 30 dB dempningsgrad. Cirka fordi produsent ikke har målt
Men mindre du bruker intercom da, for da er f.eks. de filterne du har bra for å skape mindre okklusjonseffekt samt høre intercom.
Det du beskriver virker som hyperacusis, som er en overfølsomhet for sterke lyder. Ofte i forbindelse med tinnitus, pga ubalansen i hørselssystemet grunnet hørselsskade. Det er ikke farlig, men forståelig så kan det være plagsomt. At det gradvis har blitt sterkere kan ha sammenheng med det negative fokuset/tankene om dette problemet - som kan ha økt siden det oppleves mer og mer som et stort problem som stopper gleden med MC. Men dette er kun mine tanker som kanskje en del av forklaringen på hvorfor lyden blir mer intens. Det kan og være pga av mer og mer trykk på hørselen din, hvis ikke proppene sitter godt i ørene og lydnivået blir for høyt. Eller at du ellers på fritiden eller jobb er utsatt for høy lyd uten hørselvern. Godt at du i utgangspunktet klarer deg fint med lyden, og tenker sjeldent over det :)
Godt tips å prøve frem med buff og lignende som kan tette rundt nakke. Men om passformen er dårlig, som du beskriver, er det ikke bra for sikkerhet ved et uhell. Tapte penger er klart surt, men kanskje det kan være greit å forsøke å selge hjelmen og finne en som passer bedre i utgangspunktet. Selv om du allerede har gjort en jobb her, men så kan det kanskje være andre modeller som passer bedre.

Det du beskriver virker som hyperacusis, som er en overfølsomhet for sterke lyder. Ofte i forbindelse med tinnitus, pga ubalansen i hørselssystemet grunnet hørselsskade. Det er ikke farlig, men forståelig så kan det være plagsomt. At det gradvis har blitt sterkere kan ha sammenheng med det negative fokuset/tankene om dette problemet - som kan ha økt siden det oppleves mer og mer som et stort problem som stopper gleden med MC. Men dette er kun mine tanker som kanskje en del av forklaringen på hvorfor lyden blir mer intens. Det kan og være pga av mer og mer trykk på hørselen din, hvis ikke proppene sitter godt i ørene og lydnivået blir for høyt. Eller at du ellers på fritiden eller jobb er utsatt for høy lyd uten hørselvern. Godt at du i utgangspunktet klarer deg fint med lyden, og tenker sjeldent over det :)
Godt tips å prøve frem med buff og lignende som kan tette rundt nakke. Men om passformen er dårlig, som du beskriver, er det ikke bra for sikkerhet ved et uhell. Tapte penger er klart surt, men kanskje det kan være greit å forsøke å selge hjelmen og finne en som passer bedre i utgangspunktet. Selv om du allerede har gjort en jobb her, men så kan det kanskje være andre modeller som passer bedre.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hjelmtrøbbel
Jeg har "sensitive ører" etter å ha pådratt meg støy i øra...
har gått for formstøpte tette plugger (30Db)da jeg er plaget med at andre propper/plugger tetter dårlig og dette skaper nesten en forsterkende effekt av støyen fra vind og trafikk/eksos.
støyen blir faktisk nærmest lammende etter kort tid og jeg er nødt til å stoppe og foreta korrigerende tiltak.
Men selv i bil etter en hel dag med langkjøring merker jeg en støy i øra og blir sliten av dette-så jeg bruker propper for å avlaste øra i perioder.i bil og "ute" er disse fine synes jeg.https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/company ... 499&rt=rud
Og nei ingen hjelmer er "stille" men enkelte sykler/vindskjermer lager brutalt med støy også.
har gått for formstøpte tette plugger (30Db)da jeg er plaget med at andre propper/plugger tetter dårlig og dette skaper nesten en forsterkende effekt av støyen fra vind og trafikk/eksos.
støyen blir faktisk nærmest lammende etter kort tid og jeg er nødt til å stoppe og foreta korrigerende tiltak.
Men selv i bil etter en hel dag med langkjøring merker jeg en støy i øra og blir sliten av dette-så jeg bruker propper for å avlaste øra i perioder.i bil og "ute" er disse fine synes jeg.https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/company ... 499&rt=rud
Og nei ingen hjelmer er "stille" men enkelte sykler/vindskjermer lager brutalt med støy også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hjelmtrøbbel
Toven: igjen, takk for veldig nyttig input! 
Har vurdert å bytte til 26, det har jeg mulighet til, men da mister jeg intercom/musikk, som du nevner. Men om det er siste utvei, så er det heller ører enn musikk, for å si det sånn. Prøvde hjelmen nå, og den kan beveges vel mye til siden, hele veien ned (slik at den går over øyne), og jeg får fingre mellom panne og hjelm- såvidt. Da jeg kjøpte hjelmen fikk jeg «hjelp», av typen to spørsmål, and thats it. Hadde de sjekka, hadde de nok sett at den hjelmen er for stor. Jeg har jo ikke snøring, og i etterpåklokskapens navn, så burde også jeg sjekket mer, men jeg er jo relativt fersk i hjelmjungelen :-p
Tapte penger er surt ja, men alternativet er jo å ikke kjøre, så spesielt mye valg har jeg ikke. Synes du det er stor forskjell på 20 og 30 db?
Tapte penger er surt ja, men alternativet er jo å ikke kjøre, så spesielt mye valg har jeg ikke. Synes du det er stor forskjell på 20 og 30 db?
2019 Yamaha MT-09 SP
Re: Hjelmtrøbbel
Mekkern: høres ut som jeg også skal vurdere økt db i proppene... jeg har lite sammenligningsgrunnlag når D gjelder motorsykler og lyd, men jeg har ingen stille sykkel, tror jeg?
Har acrapovic, men med db-killer. Ikke vindskjerm- enn så lenge.
2019 Yamaha MT-09 SP
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Hjelmtrøbbel
3 Desibel oppleves som en halvering av lydnivået, så bare å skifte fra 20 til 26 skal være stor forskjell.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Hjelmtrøbbel
Har sagt det før og sier det igjen. Bruker Bluetooth ørepropper med aktiv støy demping. Kan høre på podkast snakking. Støy er ikke et tema for meg. Har ekstra høy vindskjerm som også kan ha dempende effekt.
Re: Hjelmtrøbbel
Jeg har andre bekjente som kjører med 20 dB filtre pga musikk/intercom, som går fint. Det gir i utgangspunktet tilstrekkelig dempning. 26 dB kan og brukes, men kanskje musikk og tale kan bli noe svakt da. Jeg bruker propper som har innebygd høyttaler og også filter, Pro Communicator fra Hantek. Lenge siden jeg har kjørt med noe svakere enn de Pro Block filterne så kan ikke svare helt klart, men generelt demper det mer. Musikk får jeg direkte fra proppen, så slipper å tenke på å høre eksterne høyttalere.
Tror passformer er det største problemet først og fremst for å få fikset, så sant passform på proppene dine er bra. Filtre koster noen kroner, så du kan jo kanskje vurdere det etter å ha funnet en hjelm som passer :)
Champion Helmets på YouTube gjør noen veldig bra reviews på hjelmer, hvor de blant annet måler støynivå i hjelm. I denne videon måles den til blant annet 99 dBA ved 130 km/t, på en sykkel med vindskjerm. Et sånt støynivå gir fare for permanent støyskade etter ca. 8 minutter, beregnet fra regelen om 85 dBA og 8 timer for permanent skade. Så trekker en da fra 20 dB fra 99 dB kan man kjøre en del timer i strekk :)
Tror passformer er det største problemet først og fremst for å få fikset, så sant passform på proppene dine er bra. Filtre koster noen kroner, så du kan jo kanskje vurdere det etter å ha funnet en hjelm som passer :)
Champion Helmets på YouTube gjør noen veldig bra reviews på hjelmer, hvor de blant annet måler støynivå i hjelm. I denne videon måles den til blant annet 99 dBA ved 130 km/t, på en sykkel med vindskjerm. Et sånt støynivå gir fare for permanent støyskade etter ca. 8 minutter, beregnet fra regelen om 85 dBA og 8 timer for permanent skade. Så trekker en da fra 20 dB fra 99 dB kan man kjøre en del timer i strekk :)
Re: Hjelmtrøbbel
Ikke helt riktig. Det er en halvering av lydnivået (intensitet eller SPL). Eller er vel forskjeller mellom 3 dB og 6 dB mtp intensitet eller lydtrykk, et par år siden det var pensumoivindg skrev: 14 jun 2020, 18:56 3 Desibel oppleves som en halvering av lydnivået, så bare å skifte fra 20 til 26 skal være stor forskjell.


Re: Hjelmtrøbbel
Oyvindg: Ok, da er det antakeligvis en del å hente der. Takk!
Freewheelburning: interessant! Har brukt noicecancelling Bluetooth propper tidligere, men det tettet ikke godt nok igjen. Men utgjorde helt klart en vesentlig forskjell likevel! :)
Toven: ja, ny hjelm blir førstepri, deretter evt bytte til 26db. Forøvrig veldig interessant at de på videoen sier at støynivå er ok/bra, hvis 100 db er såpass (potensielt) skadelig. Veldig veldig ålreit å høre at andre har erfart at lyd og mc ikke bare er enkelt, alle andre jeg kjenner som kjører mc, skjønner ikke problemet mitt.
Nyttige videoer, skal sjekke mer ut der!
mulig jeg skal sjekke ut hantek sine propper også.. trives nemlig godt med å høre på musikk på veien.
Freewheelburning: interessant! Har brukt noicecancelling Bluetooth propper tidligere, men det tettet ikke godt nok igjen. Men utgjorde helt klart en vesentlig forskjell likevel! :)
Toven: ja, ny hjelm blir førstepri, deretter evt bytte til 26db. Forøvrig veldig interessant at de på videoen sier at støynivå er ok/bra, hvis 100 db er såpass (potensielt) skadelig. Veldig veldig ålreit å høre at andre har erfart at lyd og mc ikke bare er enkelt, alle andre jeg kjenner som kjører mc, skjønner ikke problemet mitt.
2019 Yamaha MT-09 SP
Re: Hjelmtrøbbel
Og NÅ så jeg svarfunksjonen. 
*NoteToSelf
Beklager rotete svar!
Beklager rotete svar!
2019 Yamaha MT-09 SP
Re: Hjelmtrøbbel
Jeg holdt på lenge med å finne en løsning med musikk og kjøring. Elsker å kjøre med musikk, og bruker ikke de rene støyproppene lenger
Aktivt støydempende hadde vært herlig om det ble laget smått nok til å passe formstøpte propper. Kanskje det kommer en hjelm med aktiv støydempning i fremtiden, som hadde vært nydelig. Det er gjort noen studier på om aktivt støydempning gir tilstrekkelig beskyttelse for hørselen under mc hjelm, som viste gode resultater på dette. Jeg har i mine tanker vært litt skeptisk til det.
Blir noen kroner om du skal kjøpe flere propper, men ja, jeg er i hvert fall super super fornøyd med Pro Communicator fra Hantek. De er ikke større enn formstøpte støypropper, sånn at de fint passer under hjelm. Jeg prøvde først custom in ear monitor av type Evoke, og disse dekker enda mer av øret og har bedre lydkvalitet, men det ble for tett til at det var komfortabelt under hjelm. Lydkvaliteten fra Pro Communcator er jeg veldig fornøyd med, masse power til dunk dunk og sammen med Pro filter gjør det at man kan ha et lydnivå på musikken som ikke er skadelig. Fort at en øker volumet om det ikke er bra nok støydempning, og så vipps har man samme utfall som lite støydempning.

Aktivt støydempende hadde vært herlig om det ble laget smått nok til å passe formstøpte propper. Kanskje det kommer en hjelm med aktiv støydempning i fremtiden, som hadde vært nydelig. Det er gjort noen studier på om aktivt støydempning gir tilstrekkelig beskyttelse for hørselen under mc hjelm, som viste gode resultater på dette. Jeg har i mine tanker vært litt skeptisk til det.
Blir noen kroner om du skal kjøpe flere propper, men ja, jeg er i hvert fall super super fornøyd med Pro Communicator fra Hantek. De er ikke større enn formstøpte støypropper, sånn at de fint passer under hjelm. Jeg prøvde først custom in ear monitor av type Evoke, og disse dekker enda mer av øret og har bedre lydkvalitet, men det ble for tett til at det var komfortabelt under hjelm. Lydkvaliteten fra Pro Communcator er jeg veldig fornøyd med, masse power til dunk dunk og sammen med Pro filter gjør det at man kan ha et lydnivå på musikken som ikke er skadelig. Fort at en øker volumet om det ikke er bra nok støydempning, og så vipps har man samme utfall som lite støydempning.
Re: Hjelmtrøbbel
Hva med å forsøke skumgummi eller lignende ved øreutfresingen i hjelmen? Jeg er ikke plaget så vanskelig å si om det vil virke, men størst forskjell for min del er om jeg bruker chincurtain eller ikke. Jeg har en shoei nxr.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Hjelmtrøbbel
Det har du helt rett i. En glipp fra min side, bra å få det korrigert!Toven skrev: 14 jun 2020, 19:18Ikke helt riktig. Det er en halvering av lydnivået (intensitet eller SPL). Eller er vel forskjeller mellom 3 dB og 6 dB mtp intensitet eller lydtrykk, et par år siden det var pensumoivindg skrev: 14 jun 2020, 18:56 3 Desibel oppleves som en halvering av lydnivået, så bare å skifte fra 20 til 26 skal være stor forskjell.![]()
- men det oppleves ikke som en halvering før en er - 10 dB, med tanke på opplevd lyd og psychoacoustics.