Mortenolb - Multistrada 950 S
Re: Mortenolb - Multistrada 950 S
Godt å ha deg tilbake og ikke minst se gleden du har av det! Fine bilder og fin sykkel!
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Herlig! Sånn skal det være 

- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Ser ut til at du koser deg på nysykkelen
Ja, noen år i tørke tror jeg rett og slett kan gjøre underverker for kjøregleden. Litt forbedret økonomi hjelper så klart også på.
Slett ingen sykkel og være flau av dette. En av de tøffeste syklene i den klassen, helt klart.
72 mil er er en voksen etappe. Rekorden min tror jeg er litt i overkant av 80 mil på cruiseren jeg hadde. Men da var jeg også greit fornøyd. Men faktisk ikke veldig sliten i baken. Var mer det at jeg ble lei. Samt at ryggen begynte å si at nok var nok...
Artig å se du er tilbake igjen

Ja, noen år i tørke tror jeg rett og slett kan gjøre underverker for kjøregleden. Litt forbedret økonomi hjelper så klart også på.

Slett ingen sykkel og være flau av dette. En av de tøffeste syklene i den klassen, helt klart.
72 mil er er en voksen etappe. Rekorden min tror jeg er litt i overkant av 80 mil på cruiseren jeg hadde. Men da var jeg også greit fornøyd. Men faktisk ikke veldig sliten i baken. Var mer det at jeg ble lei. Samt at ryggen begynte å si at nok var nok...
Artig å se du er tilbake igjen

- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Driver å vurderer å få heva styret litt. Hadde vært praktisk å kunne stå oppreist å kjøre, men tror det må mer til enn å bare få heva styret
Får til å stå nesten helt oppreist om jeg har på cruise control sånn at jeg kan holde styret med kun fingrene, men er jo ikke helt optimalt.
Noen erfaringer på hvor mye som egentlig skal til, og andre ting jeg kanskje bør tenke på i forbindelse med å faktisk heve styret?

Noen erfaringer på hvor mye som egentlig skal til, og andre ting jeg kanskje bør tenke på i forbindelse med å faktisk heve styret?
Kan synse litt i alle fall 
Hadde styrehevere på F800GS, tror det var 3,5cm. Jeg er forøvrig 178cm med ganske normal fordeling av lengde på kroppsdeler. Har også stort sett kjørt med hevere på R12GS, helt fram til i vinter faktisk, da jeg hadde fått meg ny hjelm som hadde mye høyere synsfelt. Da var ikke styrehevere lenger nødvendig, da jeg slapp å bøye hodet bakover for å se langt nok fram.
En fordel med det var at jeg automatisk fikk mer tyngde framover, noe som er bra på grusen.
Men minst like viktig som høyden på styret er å stå stødig. På min MS er ikke fotpinnene spesielt ståvennlige i alle fall, så om du tenker å kjøre mye stående er det det første jeg ville bytta.
Så er det typen kjøring man bedriver. Jeg har aldri vurdert å gjøre det på MSen, da et høyere styre går litt utover sportsligheten og kontakten med framhjulet (spesielt når man sitter, og det gjør man jo kanskje mest) - mindre angrepsvillig på en måte. På en GSA er det litt mindre viktig :)
Det er mine betraktninger - det er klart om du f.eks er mye høyere så stiller saken seg anderledes.

Hadde styrehevere på F800GS, tror det var 3,5cm. Jeg er forøvrig 178cm med ganske normal fordeling av lengde på kroppsdeler. Har også stort sett kjørt med hevere på R12GS, helt fram til i vinter faktisk, da jeg hadde fått meg ny hjelm som hadde mye høyere synsfelt. Da var ikke styrehevere lenger nødvendig, da jeg slapp å bøye hodet bakover for å se langt nok fram.
En fordel med det var at jeg automatisk fikk mer tyngde framover, noe som er bra på grusen.
Men minst like viktig som høyden på styret er å stå stødig. På min MS er ikke fotpinnene spesielt ståvennlige i alle fall, så om du tenker å kjøre mye stående er det det første jeg ville bytta.
Så er det typen kjøring man bedriver. Jeg har aldri vurdert å gjøre det på MSen, da et høyere styre går litt utover sportsligheten og kontakten med framhjulet (spesielt når man sitter, og det gjør man jo kanskje mest) - mindre angrepsvillig på en måte. På en GSA er det litt mindre viktig :)
Det er mine betraktninger - det er klart om du f.eks er mye høyere så stiller saken seg anderledes.
- mortenolb
Det er jo litt sportsligheten jeg tenker på, da jeg liker å kjøre hardt på svingete vei. Grus er ikke så viktig for meg selvom jeg kunne tenke meg å bevege meg litt ut på det og. Hovedsaklig vil jeg kunne stå for å avlaste rassen litt da jeg ofte kjører ganske lange etapper. Er 191cm, så stående kjøring på den er ikke super-komfortabelt.pekle skrev: 19 jun 2020, 23:02 Kan synse litt i alle fall
Når du er såpass høy kan jeg forstå det ja. Men gode fotpinner er gull, og de påvirker heller ikke kjøreegenskapene så verdt et forsøk. På 800en hadde jeg fotpinner som vippet litt også (15 grader fram/bak) - det gav litt variasjonsmuligheter.
Jeg har montert styrehevere som i tillegg også flytter styret litt mot meg, og jeg synes det ble bedre å stå å kjøre enn tidligere, men noe revolusjon er det ikke snakk om. Jeg står også litt på lange etapper for å hvile baken og for å få strekt ut kroppen, på gruskjøring føler jeg at jeg har bedre kontroll i stående stilling, spesielt hvis det mye løs grus. Det du må passe på er at de ulike kablene til styret er lange nok for å heve styret. Jeg kjøpte fra Wunderlish som lager hevere spesialtilpasset BMW.mortenolb skrev: 19 jun 2020, 19:52 Driver å vurderer å få heva styret litt. Hadde vært praktisk å kunne stå oppreist å kjøre, men tror det må mer til enn å bare få heva styretFår til å stå nesten helt oppreist om jeg har på cruise control sånn at jeg kan holde styret med kun fingrene, men er jo ikke helt optimalt.
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Da har nok jeg samme styreløftere som Ketil over her. Ca 2,5 m opp, og 2,5 cm bakover.
Blei også mer avslappet i skuldrene under sittende kjøring.
Trur du sitter nærmere styret på Multien, så 2,5cm rett opp er sannsynlig en god start.
Morten er vel en voksen kar såvidt jeg minnes.
Like viktig som styreløftere er større fothvilere, slik at foten ikke blir sliten etter 30 sek.
Multien er mer en "sportsadventure" og om jeg husker rett, har den ganske smale fothvilere orginalt.
Genialt å kunne stå å strekke beina litt, spes etter noen timer på tur.
Jeg har en egen liten konkurranse med meg selv, om hvor langt jeg klarer/gidder å kjøre stående uten å holde i styret.
Da må man ha en brukbar plass å sette beina
Ellers, igjen...
Veldig kjekt å se deg kose deg på hjul.
Ta gjerne kontakt om du skal kjøre forbi leikegrinda mi igjen

Blei også mer avslappet i skuldrene under sittende kjøring.
Trur du sitter nærmere styret på Multien, så 2,5cm rett opp er sannsynlig en god start.
Morten er vel en voksen kar såvidt jeg minnes.
Like viktig som styreløftere er større fothvilere, slik at foten ikke blir sliten etter 30 sek.
Multien er mer en "sportsadventure" og om jeg husker rett, har den ganske smale fothvilere orginalt.
Genialt å kunne stå å strekke beina litt, spes etter noen timer på tur.
Jeg har en egen liten konkurranse med meg selv, om hvor langt jeg klarer/gidder å kjøre stående uten å holde i styret.
Da må man ha en brukbar plass å sette beina

Ellers, igjen...
Veldig kjekt å se deg kose deg på hjul.
Ta gjerne kontakt om du skal kjøre forbi leikegrinda mi igjen

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- mortenolb
Jeg drev en del med det på gamle sykkelen, men er litt smalt på Multi'en, ja! Føler jeg må være litt hjulbeint for å stå på den. Har funnet metoden som funker enn så lenge, dog! Kunne jo vært en idé med litt mer plass til beina alle veier, ja. Er ingen fare for at de skraper i bakken med det første, de har ikke giddi å montere pysepinner engang!Olav K skrev: 20 jun 2020, 10:23 Jeg har en egen liten konkurranse med meg selv, om hvor langt jeg klarer/gidder å kjøre stående uten å holde i styret.
Da må man ha en brukbar plass å sette beina![]()
Er litt nysgjerrig på hvor mye bar risers evt. har å si på kjøre-feeling, da. Om det er noe jeg kommer til å føle har noen negativ effekt

Det er nok ikke umulig at jeg havner borti området ditt i løpet av sommeren! Har ingen planer for ferien, så tar ting på sparket

Jeg har setet høyeste posisjon, og syns egentlig styret allerede er høyt nok i sittende stilling - for meg.
Men jeg vil tippe at med din høyde vil du ikke merke særlig negativ effekt.
Her er forresten tilsvarende fotpinner jeg hadde på 800en: https://pivotpegz.com/products/ducati-2 ... strada-950 - men Ducatis egene til MS Enduro er sikkert fine de også.
Men jeg vil tippe at med din høyde vil du ikke merke særlig negativ effekt.
Her er forresten tilsvarende fotpinner jeg hadde på 800en: https://pivotpegz.com/products/ducati-2 ... strada-950 - men Ducatis egene til MS Enduro er sikkert fine de også.
- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
Det som skjer er at du får styret nærmere - at du får mer knekk i albuen og kommer mer "over" styret. Bare prøv - du kommer til å like detmortenolb skrev: 20 jun 2020, 10:56 Er litt nysgjerrig på hvor mye bar risers evt. har å si på kjøre-feeling, da. Om det er noe jeg kommer til å føle har noen negativ effekt![]()

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- mortenolb
Har ikke rukket å tenke noe særlig mer på heving av styret og slikt ennå, så vi får se utover høsten og vinteren hva det blir til!
Nå har planen vært i noen dager at jeg fyker til Bergen i morgen for å være der i helga. Så ble det plutselig nå nettopp til at jeg drar rett fra Bergen og ut på en ukes tur rundt i vest! Har plutselig mer pakking å gjøre
men det blir gøy!
Nå har planen vært i noen dager at jeg fyker til Bergen i morgen for å være der i helga. Så ble det plutselig nå nettopp til at jeg drar rett fra Bergen og ut på en ukes tur rundt i vest! Har plutselig mer pakking å gjøre