BMW K100RS, K1 og R75/5
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW R1200RS
R12GS er utrolige maskiner.
Jeg favoriserer imidlertid sittestillingen på R12RS(og K12RS), selv om det til tider virker litt trangt.
Motoren i R1250 er det ingenting å si noe på. Boxeren har blitt ganske spenstig i frasparket.
Jeg favoriserer imidlertid sittestillingen på R12RS(og K12RS), selv om det til tider virker litt trangt.
Motoren i R1250 er det ingenting å si noe på. Boxeren har blitt ganske spenstig i frasparket.
Re: BMW R1200RS
Etter tidenes dårligste sesongstart bynner det endelig å ligne på noe her. Fikk kjørt sykkel til jobb idag, og satser på noen turer i helga 

Har også skaffet ny bil. Leaser en 2020 530e X-drive med endel utstyr og m-sport. Hybrid, firehjulstrekk, hengerfeste og service inkludert. Bilen er fantastisk å kjøre. Vil påstå at dette er mye bil for pengene. Ikke minst forutsigbarheten dette gir.
Har også skaffet ny bil. Leaser en 2020 530e X-drive med endel utstyr og m-sport. Hybrid, firehjulstrekk, hengerfeste og service inkludert. Bilen er fantastisk å kjøre. Vil påstå at dette er mye bil for pengene. Ikke minst forutsigbarheten dette gir.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: BMW R1200RS
G30 er utrolig bøse biler! Like fine som forrige generasjon 5-serie i mine øyne :)
Re: BMW R1200RS
Fin kveldstur i 18-20 grader.
Godt avbrekk fra husmaling. Bytter farge på hus, garasje og bod. Det er skikkelig hat å bruke finværsdagene på å male, ser heller ingen ende på det

Godt avbrekk fra husmaling. Bytter farge på hus, garasje og bod. Det er skikkelig hat å bruke finværsdagene på å male, ser heller ingen ende på det
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: BMW R1200RS
Maling er faktisk det verste jeg vet av "sesongarbeid" hjemme. Misunner deg ikke der. Når det gjelder garasjen din og innholdet, derimot.. 

Re: BMW R1200RS
Spontan kveldstur i perfekt kjørevær, 17-18° og overskyet. Ble Kvål, Gåsbakken, Hølonda, Svorkmo, Fannrem og hjem. Møtte nesten ikke trafikk på veien 
Har også lagt ut sykkelen for salg. Ønsker å se om det er noe interesse for den. Blir den ikke solgt er det helt greit. Liker sykkelen svært godt, men ønsker å prøve noe litt annet. Om det blir K1600 eller en R1200GSA får tiden vise.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=179730316
Har også lagt ut sykkelen for salg. Ønsker å se om det er noe interesse for den. Blir den ikke solgt er det helt greit. Liker sykkelen svært godt, men ønsker å prøve noe litt annet. Om det blir K1600 eller en R1200GSA får tiden vise.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=179730316
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW R1200RS
For godt til å være sant?
På mandag ble R1200RS'en solgt til en trivelig fyr. Etter sykkelen ble hentet og pengene kom på konto klarte jeg ikke helt å bli enig med meg selv om hvilken sykkel jeg burde kjøpe og hvor mye jeg skal legge i sykkel denne gangen. Jeg innrømmer at det frister med en nyere R1200/1250GSA, men klarer ikke helt å forsvare det enda. Vi har også planer om å kjøpe hytte, så pengene kommer godt med som egenkapital på hyttelånet.
På Tirsdag dukket det opp en fin hvit 1986 8V K100RS i Bergen med to eiere siden 1998. Fikk ett innfall og ringte og kjøpte den tvert. Vi skal på Ferie til Toten neste uke, så jeg flyr fra Gardermoen til Bergen og kjører tilbake til Toten igjen. Fine greier. Da har jeg sykkel slik at abstinensene roer seg ut sesongen.
Men.... i går dukket det opp en meget pen K100RS i Trondheim til 10.000kr! Jeg tok straks kontakt med eieren og avtalte møte. Tenkte at den i værste fall kan bli en delesykkel. Men der tok jeg feil.
Sykkelen er en 1 eiers sykkel 1992 K100RS 16V med ABS og varmeholker. (Nordmann bosatt i USA som tok den med hjem på flyttelasset) med alle papirer, kvitteringer fra USA, Das Auto, Mc Hjørnet, Strandveien fritid og Mc Tuning. Sykkelen er så å si strøken.
Nye dekk
Nytt batteri
Servicehefte !!
Original tankveske
Kofferter
City kofferter
Varmeholker
Komplett verktøysett
Alarm
Sykkelen har stått i 3år, derfor satte eieren den lave prisen. Så den trenger en gjennomgang/service. Jeg vasket den i kveld, og så over den kjapt. Alle vesker ser grei ut. Men bytter uansett alt før oppstart. Det eneste negative er at kardangen har fått litt eiring i lakken. Ett par hakk/skraper i tanken. Ellers ser den bra ut.
Så nå sitter jeg plutselig med to stk. K100RS

På mandag ble R1200RS'en solgt til en trivelig fyr. Etter sykkelen ble hentet og pengene kom på konto klarte jeg ikke helt å bli enig med meg selv om hvilken sykkel jeg burde kjøpe og hvor mye jeg skal legge i sykkel denne gangen. Jeg innrømmer at det frister med en nyere R1200/1250GSA, men klarer ikke helt å forsvare det enda. Vi har også planer om å kjøpe hytte, så pengene kommer godt med som egenkapital på hyttelånet.
På Tirsdag dukket det opp en fin hvit 1986 8V K100RS i Bergen med to eiere siden 1998. Fikk ett innfall og ringte og kjøpte den tvert. Vi skal på Ferie til Toten neste uke, så jeg flyr fra Gardermoen til Bergen og kjører tilbake til Toten igjen. Fine greier. Da har jeg sykkel slik at abstinensene roer seg ut sesongen.
Men.... i går dukket det opp en meget pen K100RS i Trondheim til 10.000kr! Jeg tok straks kontakt med eieren og avtalte møte. Tenkte at den i værste fall kan bli en delesykkel. Men der tok jeg feil.
Sykkelen er en 1 eiers sykkel 1992 K100RS 16V med ABS og varmeholker. (Nordmann bosatt i USA som tok den med hjem på flyttelasset) med alle papirer, kvitteringer fra USA, Das Auto, Mc Hjørnet, Strandveien fritid og Mc Tuning. Sykkelen er så å si strøken.
Nye dekk
Nytt batteri
Servicehefte !!
Original tankveske
Kofferter
City kofferter
Varmeholker
Komplett verktøysett
Alarm
Sykkelen har stått i 3år, derfor satte eieren den lave prisen. Så den trenger en gjennomgang/service. Jeg vasket den i kveld, og så over den kjapt. Alle vesker ser grei ut. Men bytter uansett alt før oppstart. Det eneste negative er at kardangen har fått litt eiring i lakken. Ett par hakk/skraper i tanken. Ellers ser den bra ut.
Så nå sitter jeg plutselig med to stk. K100RS
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Atrox
- Innlegg: 254
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Grattis med tidenes kjøp, du kom meg i forkjøpet :)
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Du verden dette ser jo veldig bra ut, lykke til !
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Takk for det. Vanligvis glipper slike kjøp for min del, både mc og veteranbiler. Denne gangen var jeg på 
Gjennstår å se hvor mye som må gjøres med den.
Gjennstår å se hvor mye som må gjøres med den.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Falt over '86 modellen selv på finn, og tenkte at den forsvinner nok fort!
Gratulerer med flotte sykler!
Gratulerer med flotte sykler!

Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Takk, har alltid hatt sansen for den perlehvite med m-striper. Syns ikke prisen på den heller var så ille. Den må være veldig lik din? 
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Fy flate Karl! Dette er bra! Og den K100RS 16Ven så helt super ut! Også 10 000kr da gitt!
Jeg savner den K100RS16Ven jeg hadde hver dag, men jeg har gjenkjøpsavtale på den heldigvis!
Nye væsker og bare kosekjøring, eller hva kreves?
K100 8V er jo fine de, men K100RS16V er etter min mening det ultimate. En K1 med RS utforming hverken mer eller mindre.
Det er noe småtteri du bør se på. Filleting.
Tanklokkpakninger(Tills.de har, BMW har ikke.).
Kryss i mellomaksel, begge ender, dette er en gjenganger. Sier ikke servicehefte noe om splinelube på gir(mot clutch) så få det smurt med Staburags til vintern.
Pivotpins Paralever og lager. Min erfaring er at disse slites fortere på K100 enn på K1200. Det gjelder først og fremst pinnene, så går dette utover lager. På den jeg hadde så var det skifter lagre baki der ofte. Da jeg hadde det fra hverandre selv ramlet rullene ut. Kjøpte nye lager og pinner og det holdt. Tydelig slitasje på pinnene. Fikk en følelse av at det sjanglet litt bak gjennom ujevne svinger.
Slanger tilhørende innsug og spjeldrekke er du sikkert kjent med. Når det er synkronisert så går den som en symaskin.
Ta en titt på tankarmaturet. Slanger og filter.
Jeg minnes at USA-modellene er utstyrt med en annen type bakdemper. USA har Showa, EUR har Bilstein. Showa er kjent for å være slappe fra de var nye, og mindre holdbare. Kjenner du sykkelpumpe-tilstander og at framgafler dykker så fort du slipper gassen så er det best å få den byttet. Her har jeg god erfaring med Wilbers fra Tills. Da fyller man inn skjema for vekt og bruk, så får du en demper ferdig innstilt fra Wilbers. Da med riktig rebound-damping. Var vel Classic Road ellernoe som ble valgt. Helt basic, fungerer supert og kostet ikke mange lappene.
Demperolje, jeg mener man må opp på 15W-20W for best resultat. Monterte også progressive fjører i gaffelen fra Tills. Kjørte som en drøm etterpå.
Siden ABS varslingen er teipa over virker det som du har noe ABS feilsøking forran deg. Så har kanskje pæresjekklampa(varseltrekanten i midten) gått.
Jeg savner den K100RS16Ven jeg hadde hver dag, men jeg har gjenkjøpsavtale på den heldigvis!
Nye væsker og bare kosekjøring, eller hva kreves?
K100 8V er jo fine de, men K100RS16V er etter min mening det ultimate. En K1 med RS utforming hverken mer eller mindre.
Det er noe småtteri du bør se på. Filleting.
Tanklokkpakninger(Tills.de har, BMW har ikke.).
Kryss i mellomaksel, begge ender, dette er en gjenganger. Sier ikke servicehefte noe om splinelube på gir(mot clutch) så få det smurt med Staburags til vintern.
Pivotpins Paralever og lager. Min erfaring er at disse slites fortere på K100 enn på K1200. Det gjelder først og fremst pinnene, så går dette utover lager. På den jeg hadde så var det skifter lagre baki der ofte. Da jeg hadde det fra hverandre selv ramlet rullene ut. Kjøpte nye lager og pinner og det holdt. Tydelig slitasje på pinnene. Fikk en følelse av at det sjanglet litt bak gjennom ujevne svinger.
Slanger tilhørende innsug og spjeldrekke er du sikkert kjent med. Når det er synkronisert så går den som en symaskin.
Ta en titt på tankarmaturet. Slanger og filter.
Jeg minnes at USA-modellene er utstyrt med en annen type bakdemper. USA har Showa, EUR har Bilstein. Showa er kjent for å være slappe fra de var nye, og mindre holdbare. Kjenner du sykkelpumpe-tilstander og at framgafler dykker så fort du slipper gassen så er det best å få den byttet. Her har jeg god erfaring med Wilbers fra Tills. Da fyller man inn skjema for vekt og bruk, så får du en demper ferdig innstilt fra Wilbers. Da med riktig rebound-damping. Var vel Classic Road ellernoe som ble valgt. Helt basic, fungerer supert og kostet ikke mange lappene.
Demperolje, jeg mener man må opp på 15W-20W for best resultat. Monterte også progressive fjører i gaffelen fra Tills. Kjørte som en drøm etterpå.
Siden ABS varslingen er teipa over virker det som du har noe ABS feilsøking forran deg. Så har kanskje pæresjekklampa(varseltrekanten i midten) gått.
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Veldig lik min ja, men det kan se ut som du har gjort et bedre kjøp! Min har ikke motorbeskyttelse/splitter under, gaffelbelger (som jeg er veldig svak for!), eller forlengelse av forskjermen. Eneste min har som din ikke har, så vidt jeg kan se, er corbyn sal. Gav også 3-4 tusen mer for min enn det din lå ute for. :)Esveen skrev: 11 jul 2020, 00:00 Takk, har alltid hatt sansen for den perlehvite med m-striper. Syns ikke prisen på den heller var så ille. Den må være veldig lik din?![]()
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Ja, mente jeg gjorde ett kupp på den hvite også. Blir spennende å kjøre Bergen - Toten i styrtregn neste onsdag. Selger har ordnet nye dekk så det skal være i orden. Håper resten er like bra.
Når det kommer til den sorte så er planen følgende:
Demontere alarmsystemet. Gjennganger i servicepapirene er dårlig batteri pga. Strømtrekk. Måle strømtrekk og nappe ut en og en sikring hvis det er noen lekkasjer.
Tappe bensin. Nytt bensinfilter/sjekk av aramatur og rusk i tanken.
Ny olje + Filter/luftfilter
Ny gear og kardang olje
Sjekke tennplugger
Prøve å fyre den opp.
Etter det blir det å gå litt dypere til verks med ABS/ny bremseveske samt sjekke om simmeringen bak clutchen er ok. Må den demonteres blir det full sjekk av alt fra clutch til kardang. Pluss lakkering av svingarm og kardang.
Legger merke til at bahjulet subber når den står på hovedstøtta. Slapp demper eller feil dekkdim?
Så får man se hva som dukker opp av problemer da. Den triller fint, går fint i gear, fine skiver og klosser fram samt frambremsen er fast og fin. Lovende.
Når det kommer til den sorte så er planen følgende:
Demontere alarmsystemet. Gjennganger i servicepapirene er dårlig batteri pga. Strømtrekk. Måle strømtrekk og nappe ut en og en sikring hvis det er noen lekkasjer.
Tappe bensin. Nytt bensinfilter/sjekk av aramatur og rusk i tanken.
Ny olje + Filter/luftfilter
Ny gear og kardang olje
Sjekke tennplugger
Prøve å fyre den opp.
Etter det blir det å gå litt dypere til verks med ABS/ny bremseveske samt sjekke om simmeringen bak clutchen er ok. Må den demonteres blir det full sjekk av alt fra clutch til kardang. Pluss lakkering av svingarm og kardang.
Legger merke til at bahjulet subber når den står på hovedstøtta. Slapp demper eller feil dekkdim?
Så får man se hva som dukker opp av problemer da. Den triller fint, går fint i gear, fine skiver og klosser fram samt frambremsen er fast og fin. Lovende.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992