
Kjøre med åpen åpningshjelm
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Mine momenter for åpningsbar hjelm er(kanskje sagt det før) , pga at noen spør om hvorfor ikke hel hjelm/halv hjelm ..
En åpningshjelm er bedre med tanke på støy - fordi man kan fylle hjelmen bedre når du skal trø bare halve hodet inn i skallet ...
Du slipper å ta hjelmen av for å kunne prate med fergemanskap og folk i billett luka - jeg liker ikke å sinke køa som skal forbi billettluka eller over fergelemmen.
Og du kan få litt ekstra kjøling, kjapt - når du kjører sakte for å finne ut enten hvor du skal eller om du egentlig vil stoppe. (Og jeg har hatt det for varmt mange ganger
)
Viktig for meg er at jeg får plass til hele speilrefleksen og kan bruke denne som om jeg ikke har hjelm på, Schuberthen er stor nok.
Noen tar feilaktig frem fordel med briller - men den er der ikke - jeg har ganske små briller , men kan ikke ta dem på før hjemen er på hodet..
At jeg valgte C4 var at på det tidspunktet var det den eneste fabrikanten som integrerte radio/com i hjelmen - og hittil så synes jeg at Shuberth har den beste integreringa... det som tar tid er utpakking av eskene - + 20 sekund...
En advarsel til de som gjerne ønsker seg C4 -carbon - den lettere vekta er minimal - men viktigste ned tur er at rekkevidden på com går ned til ca det halve - carbon hindrer antenne mottagelsen.
En åpningshjelm er bedre med tanke på støy - fordi man kan fylle hjelmen bedre når du skal trø bare halve hodet inn i skallet ...
Du slipper å ta hjelmen av for å kunne prate med fergemanskap og folk i billett luka - jeg liker ikke å sinke køa som skal forbi billettluka eller over fergelemmen.
Og du kan få litt ekstra kjøling, kjapt - når du kjører sakte for å finne ut enten hvor du skal eller om du egentlig vil stoppe. (Og jeg har hatt det for varmt mange ganger

Viktig for meg er at jeg får plass til hele speilrefleksen og kan bruke denne som om jeg ikke har hjelm på, Schuberthen er stor nok.
Noen tar feilaktig frem fordel med briller - men den er der ikke - jeg har ganske små briller , men kan ikke ta dem på før hjemen er på hodet..
At jeg valgte C4 var at på det tidspunktet var det den eneste fabrikanten som integrerte radio/com i hjelmen - og hittil så synes jeg at Shuberth har den beste integreringa... det som tar tid er utpakking av eskene - + 20 sekund...
En advarsel til de som gjerne ønsker seg C4 -carbon - den lettere vekta er minimal - men viktigste ned tur er at rekkevidden på com går ned til ca det halve - carbon hindrer antenne mottagelsen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- o-yngve
- Innlegg: 15
- Registrert: 04 jun 2020, 09:05
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018
- Bosted: Lørenskog
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Schubert C4 Pro


--
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018
Vennlig hilsen Yngve Olsen
Lørenskog
Triumph Tiger 800 XRT -2018
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Dette har vært diskutert tidligere. For noen funker det, for andre funker det ikke.rolf-arne skrev: 23 jun 2020, 18:33 Noen tar feilaktig frem fordel med briller - men den er der ikke - jeg har ganske små briller , men kan ikke ta dem på før hjemen er på hodet..
- Plastrakett_71
- Innlegg: 151
- Registrert: 24 jul 2018, 20:32
- Motorsykkelen din: BMW f750GS
- Bosted: Nes i Viken
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Jeg pleier å glemme at jeg har på meg briller når jeg tar på åpningshjelmen min. Ender som regel opp med å måtte ta de av for å gjøre de rent etter å ha fått nærkontakt med øyet eller annet.... Så glemmer jeg at jeg har på briller når jeg skal ta av hjelmen igjen, og de blir dermed hengende på skrå, og jeg ser ut som en komplett idiot.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Jeg liker åpningshjelm...thats it.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Grunnen til at noen hjelmer er godkjent for kjøring med åpen front og andre ikke, fikk jeg forklart på Nolans hjemmeside før jeg valgte å kjøpe en N100: Det er helt enkelt at noen kan låse fronten i åpen tilstand, og andre ikke. På N100 er det en egen låseknast som gjør at den er godkjent for det.
Faren er at dersom fronten ramler halvveis ned f.eks. når du kjører over en dump, blir du blindet av hakepartiet. Og sjøl om den ramler helt ned kan det medføre en fatal distraksjon i et avgjørende øyeblikk. Det var en referanse til en EU-bestemmelse som jeg ikke finner igjen, heller ikke den forhåndsreklamen for N100, men det virker jo logisk. Det var så vidt jeg husker i en reklame fra England, så om forbudet også gjelder i Norge aner jeg ikke.
Faren er at dersom fronten ramler halvveis ned f.eks. når du kjører over en dump, blir du blindet av hakepartiet. Og sjøl om den ramler helt ned kan det medføre en fatal distraksjon i et avgjørende øyeblikk. Det var en referanse til en EU-bestemmelse som jeg ikke finner igjen, heller ikke den forhåndsreklamen for N100, men det virker jo logisk. Det var så vidt jeg husker i en reklame fra England, så om forbudet også gjelder i Norge aner jeg ikke.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Kan du si noe om hvordan Nolan hjelmen er i forrhold til støy? Jeg hadde Nolan tidligere, og nå en Shuberth C3. Synest denne støyer noe mer en Nolan. Så jeg planlegger å gå tilbake til Nolan. Noe du ikke er fornøyd med?erik m skrev: 04 jul 2020, 11:33 Grunnen til at noen hjelmer er godkjent for kjøring med åpen front og andre ikke, fikk jeg forklart på Nolans hjemmeside før jeg valgte å kjøpe en N100: Det er helt enkelt at noen kan låse fronten i åpen tilstand, og andre ikke. På N100 er det en egen låseknast som gjør at den er godkjent for det.
Faren er at dersom fronten ramler halvveis ned f.eks. når du kjører over en dump, blir du blindet av hakepartiet. Og sjøl om den ramler helt ned kan det medføre en fatal distraksjon i et avgjørende øyeblikk. Det var en referanse til en EU-bestemmelse som jeg ikke finner igjen, heller ikke den forhåndsreklamen for N100, men det virker jo logisk. Det var så vidt jeg husker i en reklame fra England, så om forbudet også gjelder i Norge aner jeg ikke.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Nolan har mange hjelmer, og N100 skal være den mest støysvake i prissegmentet. Så da jeg kjøpte ny valgte jeg den i stedet for HJC RPHA maxEVO som jeg hadde før. Men ærlig talt merka jeg ingen forskjell, og vindstøyen er fortsatt plagsom! Kan jo si jeg har hatt verre hjelmer før, men det er en fattig trøst. Nå har jeg hatt noen sykler oppgjennom, og noen hjelmer. Og jeg har hatt flere vindskjermer med reguleringsmuligheter og "toppskjermer" på de siste to sykla, men bare oppnådd marginale forskjeller på vindstøy. Det samme med ørepropper, de beste er de som jeg har nå; "nonoise", men det skal lite til før de kommer litt ut av posisjon og da er det like ille. Vurderer å kjøpe Pinlock sine.
Nei, dette har vært et evig problem, men jeg har i det minste unngått tinnitus.
Nei, dette har vært et evig problem, men jeg har i det minste unngått tinnitus.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Kjøre med åpen åpningshjelm
Har Schubert C3 og er ikke særlig plaget med vindstøy på min BMW1200RT, men sikkert skjermen som gjør sitterik m skrev: 07 jul 2020, 20:16 Nolan har mange hjelmer, og N100 skal være den mest støysvake i prissegmentet. Så da jeg kjøpte ny valgte jeg den i stedet for HJC RPHA maxEVO som jeg hadde før. Men ærlig talt merka jeg ingen forskjell, og vindstøyen er fortsatt plagsom! Kan jo si jeg har hatt verre hjelmer før, men det er en fattig trøst. Nå har jeg hatt noen sykler oppgjennom, og noen hjelmer. Og jeg har hatt flere vindskjermer med reguleringsmuligheter og "toppskjermer" på de siste to sykla, men bare oppnådd marginale forskjeller på vindstøy. Det samme med ørepropper, de beste er de som jeg har nå; "nonoise", men det skal lite til før de kommer litt ut av posisjon og da er det like ille. Vurderer å kjøpe Pinlock sine.
Nei, dette har vært et evig problem, men jeg har i det minste unngått tinnitus.