Kløtsj KTM 1190 Adv
Kløtsj KTM 1190 Adv
Hei. Jeg vil bare si, at jeg på ingen måte er noen mekaniker så om det kommer dumme spørsmål her så får det bare stå sin prøve. Er igang med å ta førerkrot jlasse A nå i sommer. Oppkjøring i slutten av juli. Rimelig entusiastisk for tida, og kjøpte motorsykkel i starten av juni for å være klar når den store dagen var der. «Unødig med så stor motorsykkel når du er en fersking» vil kanskje mange si, men når du er 198cm og 110kg så må det nesten bare bli sånn. Uansett. Motorsykkelen er en 2015 1190 Adv. Jeg har kjørt ett par turer i nærområdet og alt har gått fint føler jeg, men nå idag skulle jeg kjøre den ut av garasjen og jeg merker at den «smeller» i gir. Kjennes ikke ut som den går i fri heller når jeg setter den i «N», er liksom en sånn liten hakking til stede. Er kløtsjen gåen, eller er det noe olje som må luftes eller noe?
Alle svar mottas med takk. Jeg har ambisjoner om å bli bedre til å skru etterhvert.
Alle svar mottas med takk. Jeg har ambisjoner om å bli bedre til å skru etterhvert.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Velkommen med første innlegg her på MCsiden
.
Da er den barrieren brutt...
.
Så til type sykkel du har valgt:
Et fornuftig valg med dine kroppsproposjoner. KTM 1190 er ypperlig egnet til høye personer.
Så kan man gjerne mene mye om en nybegynner bør starte med en sykkel som har 150 fyrrige hestekrefter...
.
Så til clutchspørsmålet: her har jeg langt fra like sikre meninger. Men en ting er sikkert, og det er at det et helt normalt med et "klunk" når sykkelen settes i førstegir.
Samme klunk skal man ikke oppleve i de andre girene. Noe napping kan forekomme, særlig om kjede og drev er mer enn godt nok slitt.
Ellers tror slikt kan forekomme når clutchen er slitt, clutchvæsken "oppbrukt" og kanskje også når det er kommet luft i systemet.

Da er den barrieren brutt...

Så til type sykkel du har valgt:
Et fornuftig valg med dine kroppsproposjoner. KTM 1190 er ypperlig egnet til høye personer.
Så kan man gjerne mene mye om en nybegynner bør starte med en sykkel som har 150 fyrrige hestekrefter...

Så til clutchspørsmålet: her har jeg langt fra like sikre meninger. Men en ting er sikkert, og det er at det et helt normalt med et "klunk" når sykkelen settes i førstegir.
Samme klunk skal man ikke oppleve i de andre girene. Noe napping kan forekomme, særlig om kjede og drev er mer enn godt nok slitt.
Ellers tror slikt kan forekomme når clutchen er slitt, clutchvæsken "oppbrukt" og kanskje også når det er kommet luft i systemet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Velkommen!TallMan skrev: 24 jun 2020, 19:07 Hei. Jeg vil bare si, at jeg på ingen måte er noen mekaniker så om det kommer dumme spørsmål her så får det bare stå sin prøve. Er igang med å ta førerkrot jlasse A nå i sommer. Oppkjøring i slutten av juli. Rimelig entusiastisk for tida, og kjøpte motorsykkel i starten av juni for å være klar når den store dagen var der. «Unødig med så stor motorsykkel når du er en fersking» vil kanskje mange si, men når du er 198cm og 110kg så må det nesten bare bli sånn. Uansett. Motorsykkelen er en 2015 1190 Adv.
Jeg hadde også tenkt å ta førerkort i sommer, men det er foreløpig litt forsinket på grunn av et kragebeinsbrudd. Jeg er nesten like stor som deg og kjøpte meg en gammel BMW R1200R. Angrer ikke på det. Har ikke følt at sykkelen er for stor så langt. (Riktignok bare 110 hester i min, men dog.) Lykke til med lappen og mekking på sykkelen!
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Har ingen kjennskap til ktm, men min gamle Aprilia RSV er klin umulig å få i nøytral da man står stille. Enten må det tas under fart eller skru av sykkelen. Dette er visstnok her normalt. Klunk da man setter den i 1.gir er helt normalt på de fleste sykler.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Takk for det. Har heldigvis rast fra meg føler jeg, så jeg tror fornuften greier å bruke de 150hk fornuftig. Nå skal jeg ikke sitte her å nekte på at det blir foretatt ett og annet gasspådrag under de rette forhold da.AJ skrev: 24 jun 2020, 19:20 Så til clutchspørsmålet: her har jeg langt fra like sikre meninger. Men en ting er sikkert, og det er at det et helt normalt med et "klunk" når sykkelen settes i førstegir.
Samme klunk skal man ikke oppleve i de andre girene. Noe napping kan forekomme, særlig om kjede og drev er mer enn godt nok slitt.
Ellers tror slikt kan forekomme når clutchen er slitt, clutchvæsken "oppbrukt" og kanskje også når det er kommet luft i systemet.
Ja, drevet ser veldig bra ut, kjeden også. Clutchvesken ser egentlig ganske fresh ut også. Jeg får prøve å lufte og se om det blir bedre. Rart det bare har blitt sånn over natten også..
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Jeg skjønner, men jeg har kjørt den noen turer allerede og jeg har ikke lagt merke til dette før nå egentlig. Det var skikkelig markant, og girvelgeren var hard å håndtere.45316 skrev: 24 jun 2020, 19:30 Har ingen kjennskap til ktm, men min gamle Aprilia RSV er klin umulig å få i nøytral da man står stille. Enten må det tas under fart eller skru av sykkelen. Dette er visstnok her normalt. Klunk da man setter den i 1.gir er helt normalt på de fleste sykler.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Ussja, ikke bra.. Blir kvalm bare jeg tenker på kragebein.. Jeg ser på en kar på youtube som kaller seg "Lasse". En svenske. Han har mange fine videoer syns jeg. Inspirasjon til turer i fremtiden.oivindg skrev: 24 jun 2020, 19:27Velkommen!TallMan skrev: 24 jun 2020, 19:07 Hei. Jeg vil bare si, at jeg på ingen måte er noen mekaniker så om det kommer dumme spørsmål her så får det bare stå sin prøve. Er igang med å ta førerkrot jlasse A nå i sommer. Oppkjøring i slutten av juli. Rimelig entusiastisk for tida, og kjøpte motorsykkel i starten av juni for å være klar når den store dagen var der. «Unødig med så stor motorsykkel når du er en fersking» vil kanskje mange si, men når du er 198cm og 110kg så må det nesten bare bli sånn. Uansett. Motorsykkelen er en 2015 1190 Adv.
Jeg hadde også tenkt å ta førerkort i sommer, men det er foreløpig litt forsinket på grunn av et kragebeinsbrudd. Jeg er nesten like stor som deg og kjøpte meg en gammel BMW R1200R. Angrer ikke på det. Har ikke følt at sykkelen er for stor så langt. (Riktignok bare 110 hester i min, men dog.) Lykke til med lappen og mekking på sykkelen!
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Hvis det er er forandring, så er det et eller annet. Starting med bytte av væske og lufting, har du nylig byttet olje?TallMan skrev:Jeg skjønner, men jeg har kjørt den noen turer allerede og jeg har ikke lagt merke til dette før nå egentlig. Det var skikkelig markant, og girvelgeren var hard å håndtere.45316 skrev: 24 jun 2020, 19:30 Har ingen kjennskap til ktm, men min gamle Aprilia RSV er klin umulig å få i nøytral da man står stille. Enten må det tas under fart eller skru av sykkelen. Dette er visstnok her normalt. Klunk da man setter den i 1.gir er helt normalt på de fleste sykler.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Det var utført fullt service på den før jeg kjøpte den. Kjøpt av forhandler.45316 skrev: 24 jun 2020, 19:42Hvis det er er forandring, så er det et eller annet. Starting med bytte av væske og lufting, har du nylig byttet olje?TallMan skrev:Jeg skjønner, men jeg har kjørt den noen turer allerede og jeg har ikke lagt merke til dette før nå egentlig. Det var skikkelig markant, og girvelgeren var hard å håndtere.45316 skrev: 24 jun 2020, 19:30 Har ingen kjennskap til ktm, men min gamle Aprilia RSV er klin umulig å få i nøytral da man står stille. Enten må det tas under fart eller skru av sykkelen. Dette er visstnok her normalt. Klunk da man setter den i 1.gir er helt normalt på de fleste sykler.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Et lite klunk når du setter den i første er normalt, prøv å ta deg en tur til å få litt varme i systemet og se om det føles bedre ut da.TallMan skrev: 24 jun 2020, 19:07 Motorsykkelen er en 2015 1190 Adv. Jeg har kjørt ett par turer i nærområdet og alt har gått fint føler jeg, men nå idag skulle jeg kjøre den ut av garasjen og jeg merker at den «smeller» i gir. Kjennes ikke ut som den går i fri heller når jeg setter den i «N», er liksom en sånn liten hakking til stede. Er kløtsjen gåen, eller er det noe olje som må luftes eller noe?
Alle svar mottas med takk. Jeg har ambisjoner om å bli bedre til å skru etterhvert.
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Kan være kald olje ja. Har mindre v-twin enn deg fra KTM selv og kløtsjen er ikke optimal rett etter oppstart, men blir raskt bedre.
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Det hjalp å få den skikkelig varm ja. Har liksom ikke lagt merke til det før. Kjennes ut som den dro den litt fremover også når jeg satte den i 1. gir når den var kald.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
Kanskje en liten clutchjustering er det som skal til?TallMan skrev: 24 jun 2020, 20:36 Kjennes ut som den dro den litt fremover også når jeg satte den i 1. gir når den var kald.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Kløtsj KTM 1190 Adv
La det være. Det er helt vanlig på kald og tjukk olje på en våtclutch. Når olja er kald blir girkassa med rundt selvom du drar inn clutchen. I det du setter den i gir smeller det til.. Noen sykler verre enn andre.
Jeg har tørrclutch, der er det motsatt, må ut med clutchen litt for å få girene til å legge seg riktig når jeg skal inn i første da giret står helt stille når man drar inn clutchen.
Jeg har tørrclutch, der er det motsatt, må ut med clutchen litt for å få girene til å legge seg riktig når jeg skal inn i første da giret står helt stille når man drar inn clutchen.