Etter den korte, men effektive ferieturen i år, så har jeg funnet ut at sykkelen trenger en sjekk av luft og drivstofftilførsel.
Sykkelen går som et uvær, men ikke alltid perfekt. Forskjellene er minimale, men jeg er følsom for slikt. Det kjennes ved pådrag på høygir, en anelse vegring før den begynner å trekke, bare noen ganger. Andre ganger trekker den hardt som bare det. På fullt jern kan det både kjennes og høres ut som den går litt magert fra 6700rpm og opp til sperra.
Tomgang, ja der kan den gå som en nysynkronisert K100, men andre ganger kan den pumpe som to Harleyer i kor..
Så hva er planen? Jo det blir egentlig et lite røsk. Unødvendig mye av det sikkert.
Bensinpumpe, bensinfilter, dyser, kontroll av bensintrykk. Skifte av alle slanger og klemmer på tankarmatur inni tanken og grovsil.
Luftfilter, sjekk av opplagring i spjeldrekke, måle vakum, sjekk av falskluft, bytte innsugstrakter og O-ringer mot topp(innsugskanaler).
Ny Lambdasonde, kontroll av temperaturfølere, blokk og forbrenningsluft.
Justering av ventiler. Her må jeg innrømme at jeg har vært litt på kanten siste to åra. Jeg vet at minst to ventiler har litt trange klaringer..
Det er 60 000km siden sist jeg skifta reg.kjede og sleider. Som vil si at det skal gjøres i år. Tida flyr

Da blir det naturlig å ta ut kammene og justere ventilklaringene samtidig.
Spjeldrekka er produsert og fabrikksynkronisert i flow-benk hos BING. Modeller fra 97-00 har justeringsskruer på spjeldrekka(sek.luft).. Det har ikke 01-05. Her er det set-skruer med forsegling på spjeldåpning.. Så er litt usikker på om jeg skal kødde med det. For å kompensere for mindre avvik, så er hvert spjeld koblet sammen med en slange og T-koblinger.
Deler er bestilt, og det ble ikke billig. Nå har jeg imidlertid ingen planer om å selge sykkelen. Det viktigste for meg er at sykkelen yter det beste den kan, ikke minst får jeg skrudd litt og samtidig.
Dysene er jeg kanskje mest spent på? Vi snakker om Bosch EV14 maskinert for å passe original fuelrail. Vi snakker om ganske store forskjeller når det kommer til hurtighet og sprøytebilde..
Om jeg skulle vært systematisk og spart masse penger.. Så hadde jeg kledd av ene sidekåpa og gått løs med startgass. Jeg har imidlertid hatt lyst til å gjøre dette røsket en stund.
https://www.youtube.com/watch?v=f8cEG4wbWyk