Sandcast betegnelsen på 1969 Honda CB750 var ukjent for meg men har en naturlig forklaring fra den tiden og første året den ble produsert. A RARE 1969 HONDA CB750 SANDCAST – THE WORLD’S FIRST “SUPERBIKE” https://silodrome.com/honda-cb750-sandcast/
Lenge siden jeg har vært inne på forumet og sjekket, men ser at du ikke har fått noe svar på det du spurte om i sommer.
Jeg kan jo ikke gi deg noen garantier ang verdi om 10-15 år, da jeg ikke er synsk, men ser at gamle japanske sykler fra slutten av 60 tallet og første halvdel av 70 tallet bare stiger og stiger i verdi fra år til år.
Ser at dette er en import sykkel fra statene, er jo stort sett speedometeret og hovedlykt som er forskjellen, norske myndigheter krever at det skal være i km/h og ikke i miles, og likedan krever de en annen frontlykt dvs en annen type pære og glass, lyktehuset blir beholdt.
lykt etc er lett å skaffe, men speedometer i km/h i strøken tilstand er dyrt når/hvis du kommer over et bra eksemplar.
Men det er jo en brutal pris på disse sandcast syklene,om de er verdt prisen på sikt vet jeg ikke, men så er de jo ganske sjeldne å komme over i strøken tilstand, du hadde jo fått nesten tre stk strøkne 1969, k0, CB 750 Four for denne prisen, og det hadde ivertfall vært en god pensjonssparing, de bare stiger i verdi.
Jeg er mer usikker på om det er noe marked for slikt om 15-20 år. Har ikke sett noen unge folk på en før. Det er jo ikke akkurat noen prestandamaskin etter dagens standard. Er gaffelvridning ved hard bremsing og spagettiramme.
Den første tunge sykkelen jeg kjørte som mindre var en CB750Four faktisk.