xyvind's logg [ADVENTURE]
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
<3
Sist redigert av xyvind den 04 jul 2020, 10:28, redigert 1 gang totalt.
- haakeik
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Jeg bare så du hadde med deg pc på et av bildene. Jeg er enig at å skrive i f.eks. word på mobil først, har egentlig ingenting for seg.
Keep up the good work, gøy å følge med på turene din
Jeg er ikke misunnelig

Keep up the good work, gøy å følge med på turene din

<3
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Men du som er grus-kar i nærområdet, har du noe forslag til en decent grusvei i detta området så jeg kan ta en liten tur og teste meg sjæl? Kjører jo på scorpion trail II så er vel ikke verdens beste for offroad, men litt ikke-for-løs grus burde vel kunne la seg gjøre, selv om jeg er usikker på hvor lyst jeg har til å dra uerfaren på grusen med ny sykkel 

<3
- mortenolb
Haha, skjønner! Får se hva det blir til. Jeg har noen planer om å kjøpe en litt billig sykkel som det ikke er så farlig med for å ta med ut på grusen/i skogen for å øve, men det blir ikke med det første.
Tar ferie etter i morgen så blir nok mulig at jeg prøver meg en liten tur på noe grus! Så takker for tips jeg potensielt kanskje tar i bruk
Tar ferie etter i morgen så blir nok mulig at jeg prøver meg en liten tur på noe grus! Så takker for tips jeg potensielt kanskje tar i bruk

- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Kjenner meg veldig godt igjen når det gjelder dette :) .
Altså ingen problemer i det hele tatt med bare å slappe av, gjerne følge med på hva som skjer på forumet, og ellers ikke gjøre noenting til solen går ned, når jeg er på MCtur.

Har mange slike kvelder i minnebanken, som jeg tar fram rett som det er.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
xyvind's logg [ADVENTURE]
<3
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Fantastiske bilder!
Og det er vel neppe noen tvil om at de som TET'er ser og opplever steder i Norge på en helt annen måte enn oss andre. Det er bare å innse at vi andre går glipp av mye...
Men plutselig en dag er noen av oss kanskje på TETsporet. Man skal aldri si aldri
.
Og det er vel neppe noen tvil om at de som TET'er ser og opplever steder i Norge på en helt annen måte enn oss andre. Det er bare å innse at vi andre går glipp av mye...
Men plutselig en dag er noen av oss kanskje på TETsporet. Man skal aldri si aldri

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- mortenolb
Definitivt! Jeg blir mer og mer gira på å få kjørt sånn! Ser utrolig gøy ut!AJ skrev: 03 jul 2020, 17:28 Fantastiske bilder!
Men plutselig en dag er noen av oss kanskje på TETsporet. Man skal aldri si aldri.
Har vel nevnt det før, det er inspirerende å følge turene dine og veien din mot å bli eventyrmotorsykkelist
Du skriver ærlig og rett frem om dine opplevelser, om både det som fungerer bra og det som er mer utfordrende på dine turer. Skulle du TET’e deg nordover til Finnmark så får du si i fra, kanskje jeg hiver meg med
Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk
nydlige bilder! Trur du blir fornøyd med sidi skoene. mine er jeg veldig fornøyd med
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Om du Morten... leiter deg fram til Skeikampen, og kjører derfra til Gålå på Peer Gyntvegen, har du en fin start, på fast fin grusveg langs vakkert terreng.mortenolb skrev: 02 jul 2020, 17:26 Men du som er grus-kar i nærområdet, har du noe forslag til en decent grusvei i detta området så jeg kan ta en liten tur og teste meg sjæl? Kjører jo på scorpion trail II så er vel ikke verdens beste for offroad, men litt ikke-for-løs grus burde vel kunne la seg gjøre, selv om jeg er usikker på hvor lyst jeg har til å dra uerfaren på grusen med ny sykkel![]()
På Gålå svinger du ned til Vinstra, og kjører runden på østsida, Peer Gynt seterveg, forbi Avstjønna, til Kvam.
Deretter anbefaler jeg å kjøre opp til Gålå igjen, og kjøre vestover på Peer Gyntvegen til den møter asfalt ved Espedalen.
Sving opp til Skåbu på asfaltveg, og kjør vest mot Bygdin på Jotunheimsvegen. Dette er en av mine favorittveier.
Ved Bygdin kan du ta venstre mot Beito, eller høyre over Valdresflye mot Vågå.
Dette er veier som kan kjøres av alle, en nydelig runde for en aspirerende adventurist.
God tur

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- mortenolb
Hvor lang tid tar det, tror du? Er det "lang-dagstur" vennlig fra Oslo, eller bør jeg tenke overnatting et sted?Olav K skrev: 03 jul 2020, 18:38Om du Morten... leiter deg fram til Skeikampen, og kjører derfra til Gålå på Peer Gyntvegen, har du en fin start, på fast fin grusveg langs vakkert terreng.mortenolb skrev: 02 jul 2020, 17:26 Men du som er grus-kar i nærområdet, har du noe forslag til en decent grusvei i detta området så jeg kan ta en liten tur og teste meg sjæl? Kjører jo på scorpion trail II så er vel ikke verdens beste for offroad, men litt ikke-for-løs grus burde vel kunne la seg gjøre, selv om jeg er usikker på hvor lyst jeg har til å dra uerfaren på grusen med ny sykkel![]()
På Gålå svinger du ned til Vinstra, og kjører runden på østsida, Peer Gynt seterveg, forbi Avstjønna, til Kvam.
Deretter anbefaler jeg å kjøre opp til Gålå igjen, og kjøre vestover på Peer Gyntvegen til den møter asfalt ved Espedalen.
Sving opp til Skåbu på asfaltveg, og kjør vest mot Bygdin på Jotunheimsvegen. Dette er en av mine favorittveier.
Ved Bygdin kan du ta venstre mot Beito, eller høyre over Valdresflye mot Vågå.
Dette er veier som kan kjøres av alle, en nydelig runde for en aspirerende adventurist.
God tur![]()

- Olav K
Overnatting er nok lurt :)
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Flotte bilder av en utvilsomt flott tur
Men jeg undres litt over noen av bildene. Hvor er veien.. Hvor er grensen mellom vei som er åpen for allmenn motorferdsel og forbudt motorferdsel i utmark
Slik jeg opplever noen av bildene virker de å være tatt på steder der selv grunneier må ha en god begrunnelse/nyttig ærende/evt. søknad til kommunen for å benytte traktor/ATV eller snøscooter. Det er faktisk ikke fritt fram for å kjøre hvor man vil i utmark, selv om det engang har vært en vei der.
Kjenner du til den faktiske lovligheten i disse TET rutene?

Men jeg undres litt over noen av bildene. Hvor er veien.. Hvor er grensen mellom vei som er åpen for allmenn motorferdsel og forbudt motorferdsel i utmark

Slik jeg opplever noen av bildene virker de å være tatt på steder der selv grunneier må ha en god begrunnelse/nyttig ærende/evt. søknad til kommunen for å benytte traktor/ATV eller snøscooter. Det er faktisk ikke fritt fram for å kjøre hvor man vil i utmark, selv om det engang har vært en vei der.
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Godt spørsmål.kjellv skrev: 03 jul 2020, 21:46 Slik jeg opplever noen av bildene virker de å være tatt på steder der selv grunneier må ha en god begrunnelse/nyttig ærende/evt. søknad til kommunen for å benytte traktor/ATV eller snøscooter. Det er faktisk ikke fritt fram for å kjøre hvor man vil i utmark, selv om det engang har vært en vei der.
Tenkte faktisk på det samme da jeg så disse bildene...

<3
- freddy123
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Herlig bunke bilder, om 2 uker er det endelig min tur 
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Jeg har mine tvil ut i fra bildene..
Mange av disse veiene er vedlikeholdt av private grunneiere som av egen lomme og arbeidskraft legger mange timer og mye penger hvert år i veien, i form av krattrydding, gruslass osv. Dette gjør de fordi de selv er avhengig av å benytte veien til for eksempel skogsdrift og tilgang til seterdrift, kjøre vann og tilleggsfor til beitedyr og lignende. Grunneierene må ofte forsvare sin rett til å kjøre motordrevet kjøretøy på slike veier. Disse grunneierne vil ha ganske kort lunte hvis fremmedfolk tar seg til rette og kjører motorsykkel der, leker seg og spinner så grusen fyker. I slike tilfeller kan det lukte trøbbel

Er du sikker på at det er helt lovlig, eller er det bare kartlagt hvor gamle spennende veier finnes?
- haakeik
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Visjonen for TET er opprettelse, vedlikehold, tilrettelegging og formidling av gratis nedlastbare lovlige veier over hele Europa. Dette til fri benyttelse for eventyrlystne motorsyklister.
https://www.mcbilder.com/?p=3679
https://www.mcbilder.com/?p=3679
<3
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Nei, jeg har ikke vært mye i disse områdene. Jeg har i hvert fall ikke kjørt på slike veier som du har bilder av. Jeg verken spekulerer eller insinuerer at du har begått ulovligheter, så ikke misforstå meg. Jeg er egentlig bare nysgjerrig på om grensene mellom lov og ikke lov er godt definert, slik at de som tar slike turer som deg ikke risikerer anmeldelse og rettsforfølgelse for noe de gjør i god tro.xyvind skrev: 03 jul 2020, 22:39 Kjellv- har du vært i disse områdene? Nei.
Jeg har vippset og betalt hundrevis av kroner, til sammen, i bompenger til lokale grunneiere og lag. Jeg har ikke kjørt på 1 ulovlig vei på turen så langtHar faktisk snakket med flere grunneiere, i hvert fall 3 stk., på turen, som syntes det var helt fantastisk med trafikk gjennom området.
Sånn er det faktisk.
Men for all del. Spekuler så mye du vil.
Jeg er oppvokst på landsbygda. Jeg har selv vært grunneier og bonde/skogeier/skogbruker tidligere. Jeg eide noe over 3000 dekar skog og utmark, og 4-5 kilometer skogsvei. Jeg kjenner derfor godt til begrensningene rundt bruk av motorkjøretøy på skogsveier i utmark. Selv grunneiere kan ikke ta seg til rette på sine egne skogsveier som de vil. De kan kjøre der for å drive sin næringsvirksomhet, men slett ikke i alle tilfeller som fritidsaktivitet

<3
Sist redigert av xyvind den 04 jul 2020, 10:29, redigert 1 gang totalt.
- Olav K
Endel av disse relativt korte veistubbene er nok i grenseland i forhold til lovverk, om noen har interesse av å håndheve dette etter boka.
Men det virker å være langt mer interesse for ulovlig snøscooterkjøring blandt de som skal passe på oss
Men dette gjelder langt flere veistubber enn bare TET ruta.
Skal en vei være "lovlig" skal det vel være tilkjørt bærende dekke av stein/pukk/grus etc.
Et oppkjørt traktorspor er ikke automatisk "lovlig"
Men... bak TET ruta ligger det endel arbeid, og bruken er alltid avklart med grunneier.
For å unngå overbelastning av et område, legges ruta om med jevne mellomrom, slik som i år har den nye "linesman'en" Tore Silseth lagt til en runde opp mot Røros.
Slik moten er for tiden, er det blitt veldig poppis å kjøre TET.
Presset kan bli i høyeste laget, så om det er bærekraftig på sikt... jeg tviler litt.
Så man må nyte det mens man kan :)
Men det virker å være langt mer interesse for ulovlig snøscooterkjøring blandt de som skal passe på oss
Men dette gjelder langt flere veistubber enn bare TET ruta.
Skal en vei være "lovlig" skal det vel være tilkjørt bærende dekke av stein/pukk/grus etc.
Et oppkjørt traktorspor er ikke automatisk "lovlig"
Men... bak TET ruta ligger det endel arbeid, og bruken er alltid avklart med grunneier.
For å unngå overbelastning av et område, legges ruta om med jevne mellomrom, slik som i år har den nye "linesman'en" Tore Silseth lagt til en runde opp mot Røros.
Slik moten er for tiden, er det blitt veldig poppis å kjøre TET.
Presset kan bli i høyeste laget, så om det er bærekraftig på sikt... jeg tviler litt.
Så man må nyte det mens man kan :)