Jeg kom over en sykkel på Finn som jeg rett og slett forelsket meg i. Sånn her og nå så trooor jeg ikke det blir noe kjøp, men har lyst å høre hva dere har å si først.
Sykkelen det er snakk om er en HD Street Bob, 2018 modell (Førstegangsregistrert 2019). Eneste sykkelen av denne type som er til salgs i denne regionen. Nærmeste forhandler er vel 4-5 timer unna, så blir litt mer stress med logistikk om jeg skulle ha kjøpt en helt ny. Uansett blir det 50k dyrere. Sykkelen ligger ute for salgs til 255k
Jeg har en Kawasaki Vulcan S, 2019 modell, som jeg har brukt en god del penger på nå. Jeg tok opp lån for å finansiere denne, og har pr. dags dato rundt 80k igjen på lånet. La oss si at jeg har brukt totalt 150k på denne sykkelen, og la oss si at jeg kan få solgt den for 100k på en god dag (Kanskje litt mer?)
100k, og betale ned lånet, da står jeg igjen med 20k. Har ikke lyst å bruke mer av mine egne penger, men heller ta opp et nytt lån på 235.000 kr (sykkel: 255k - egenkapital: 20k = 235k. Hvis dette mattestykket stemmer).
Jeg vil dermed stå igjen med et nytt lån på 235k.
Grunnen til at jeg ikke ønsker å bruke mine egne penger på dette, men heller ta opp lån, er fordi jeg sparer alt til egen bolig. Jeg bor fortsatt hjemme, men har planer om å flytte ut i løpet av året/første kvartal 2021.
Jeg har alltid sagt at leilighet kommer først. Hadde jeg kjøpt sykkelen for mine egne penger, måtte jeg ha utsatt kjøp av leilighet med i alle fall 2 år. Kjøper jeg den på kreditt har jeg fortsatt mulighet til å kjøpe leilighet i slutten av året/første kvartal 2021.
Hva sier dere?
Vente til jeg faktisk har fått kjøpt meg leilighet, eller slå til med en gang? Tror ikke det blir noe veldig konsekvens ved kjøp av boliglån, men det må jeg nesten regne litt på. Hadde vært kjekt å høre deres meninger i alle fall

Kan også legge til på slutten at dere ikke kommer til å se meg på Luksusfellen om et par år

Mvh.
Stig