Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Og den verste dagen for kjørelærern. Det kan jo skremme folk fra å ta lappen. Tragisk for alle involverte.iPaal skrev: 10 jul 2020, 20:22 https://www.aftenposten.no/norge/i/mROq ... aa-gjoevik
Dette må være en hendelse når man minst forventer det. Er ikke kjent på lokasjon der, men må være en skråning eller tilsvarende. Farten var trolig veldig lav. Tragisk start på MC livet.
Helt tragisk. Vil tro område blir godt sikret innen kort tid. Som en nybegynner på sykkel som jeg er gjør man seg noen tanker.FreewheelBurning skrev:Og den verste dagen for kjørelærern. Det kan jo skremme folk fra å ta lappen. Tragisk for alle involverte.iPaal skrev: 10 jul 2020, 20:22 https://www.aftenposten.no/norge/i/mROq ... aa-gjoevik
Dette må være en hendelse når man minst forventer det. Er ikke kjent på lokasjon der, men må være en skråning eller tilsvarende. Farten var trolig veldig lav. Tragisk start på MC livet.
Her er litt mer forklaring fra Oppland Arbeiderblad:Greddy skrev: 10 jul 2020, 21:42 Jeg har sett litt på kartet over plassen, og nå lurer jeg på hvordan hun har klart å kjøre utfor. Jeg ser kjeglene for sving er på motsatt side.
https://www.nrk.no/norge/dyster-utvikli ... 1.15086341I løpet av juni døde seks av ni personer i trafikken på motorsykkel, og så langt i juli har ytterligere to personer mistet livet i MC-ulykker.
Det gjør Havarikommisjonen bekymret. De vurderer nå om de skal se nærmere på enkelte av disse ulykkene.
Hadde vært interessant med litt mer utfyllende statistikk på disse ulykkene. Hva er trenden. Er det voksne som har hatt lappen i mange år? Fått klasse A med i andre pakker og mangler praktisk kjøring/trening og finner ut at man skal begynne å kjøre i voksen alder? Er det hastigheter som er årsak til utforkjøringene? Sykkeltyper som er høyere representert. Bør være lett å få frem en trend knyttet til tallene. Dagens opplæring er slik jeg opplevde veldig god. Så undrer selv om man bare er svært uheldig eller om det er spesielle faktorer som øker faren. Ulykken i kjøregården på Gjøvik er bare utenkelig, så at uflaks kan skje uansett hva man bedriver er ikke til å unngå. Men har selv bevitnet nesten krasj hos Statens vegvesen hvor unnamanøver aksellerte, mens en annen var i sving øvelsen. Trange forhold i enkelte av SV sine kjøregårder.Nomade skrev: 11 jul 2020, 09:12https://www.nrk.no/norge/dyster-utvikli ... 1.15086341I løpet av juni døde seks av ni personer i trafikken på motorsykkel, og så langt i juli har ytterligere to personer mistet livet i MC-ulykker.
Det gjør Havarikommisjonen bekymret. De vurderer nå om de skal se nærmere på enkelte av disse ulykkene.
Ulykker skjer i trafikken uansett hva man kjører, og jeg tror nok generelt at de fleste som kjører motorsykkel ikke er mer ulykkesutsatt enn andre trafikanter. Det er bare det at vi er så innmari mye mer sårbare for fatale skader når noe skjer. Når ulykken skjer er marginene absolutt ikke på vår side.Kråka skrev: 12 jul 2020, 00:42Hadde vært interessant med litt mer utfyllende statistikk på disse ulykkene. Hva er trenden. Er det voksne som har hatt lappen i mange år? Fått klasse A med i andre pakker og mangler praktisk kjøring/trening og finner ut at man skal begynne å kjøre i voksen alder? Er det hastigheter som er årsak til utforkjøringene? Sykkeltyper som er høyere representert. Bør være lett å få frem en trend knyttet til tallene. Dagens opplæring er slik jeg opplevde veldig god. Så undrer selv om man bare er svært uheldig eller om det er spesielle faktorer som øker faren. Ulykken i kjøregården på Gjøvik er bare utenkelig, så at uflaks kan skje uansett hva man bedriver er ikke til å unngå. Men har selv bevitnet nesten krasj hos Statens vegvesen hvor unnamanøver aksellerte, mens en annen var i sving øvelsen. Trange forhold i enkelte av SV sine kjøregårder.Nomade skrev: 11 jul 2020, 09:12https://www.nrk.no/norge/dyster-utvikli ... 1.15086341I løpet av juni døde seks av ni personer i trafikken på motorsykkel, og så langt i juli har ytterligere to personer mistet livet i MC-ulykker.
Har hørt om en utforkjøring som endte tragisk hvor årsaken trolig var nysing. Om det stemmer viser det hvor lite som skal til for å snu marginene
Nemlig, og hun er ikke noe enestående tilfelle. Det er veldig mange her i landet som har A-lappen og er praktisk talt helt uten opplæring og kjøreerfaring.FreewheelBurning skrev: 12 jul 2020, 01:03 Ble paff når jeg fant ut at min pensjonerte mor har A på sertifikatet. Hun har aldri syklet noe annet enn trøsykkel, men kan altså fullt lovlig legge ut på veien med en golding eller ninja eller hva som helst.
Står en 95 Honda vfr750 ute i garasjen her. Veier 235kg, og har 99Hk med aluramme(forøvrig samme spec i 90)kjellv skrev: 12 jul 2020, 01:24 Det er også veldig mange som tok A-lappen og har sin kjøreerfaring fra trafikken for 20-30-40 år siden, og har hatt opphold i flere tiår. En typisk tungsykkel i 1990 var kanskje en 750cc med 80 hk, stålramme og 250 kg. I dag er en 750cc under 200 kg og kan ha dobbelt så mange hk!
Ja, det stemmer nok. Men en typisk tung motorsykkel i 1990 var nok likevel ikke så hissig som VFR. De fleste motorsyklister i 1990 kjørte kanskje sykler fra 1975-1985 det året? Jeg vet ikke dette nøyaktig, og det var heller ikke meningen min å legge fram bastante påstander. Poenget mitt er at det har skjedd en rivende utvikling på motorsyklene disse 30 år, og at det har også trafikkbildet.Geiroe skrev: 12 jul 2020, 10:36Står en 95 Honda vfr750 ute i garasjen her. Veier 235kg, og har 99Hk med aluramme(forøvrig samme spec i 90)kjellv skrev: 12 jul 2020, 01:24 Det er også veldig mange som tok A-lappen og har sin kjøreerfaring fra trafikken for 20-30-40 år siden, og har hatt opphold i flere tiår. En typisk tungsykkel i 1990 var kanskje en 750cc med 80 hk, stålramme og 250 kg. I dag er en 750cc under 200 kg og kan ha dobbelt så mange hk!