NickNei skrev: 12 jul 2020, 22:52
Banekurs er nok fint, men å kreve det hvert år, fordi man f.eks har 6 måneder vinter, det blir drøyt. Så himla vanskelig er det ikke å kjøre MC, og så himla fort glemmer ikke engang vi støvete gamle gubbene... :)
Om man ikke har selvinnsikt nok til å skjønne at man nødvendigvis ikke er like flink til noe etter å ikke ha gjort det på 6mnd eller mer, og kanskje ikke mer enn et par små turer i sesongen slik det er for mange, så har man bare seg selv å takke når man ligger der i grøfta.
Ingen som påstår at det er som om man aldri har sittet på en sykkel før, men om man tenker på kjøreferdighetene sine som en skala fra 0-100, der 100 er der man personlig er på topp, så vil jeg påstå at en bra prosentandel i det øvre sjiktet er ferskvare. Hvor mye varierer nok en del fra person til person, men selv de proffe må trene aktivt for å holde seg på topp. Det som gjelder er å ha litt kontroll på hvor man befinner seg på skalaen. Jeg kjører selv ganske *host* aktivt *host* til tider, men tidlig i sesongen eller om jeg føler jeg har en dårlig dag så tar man det lugnt.
Jeg har forresten vært vitne til en kjørelærer irettesette noen støvete gamle gubber som bokstavelig talt fnyste når han nevnte dette med å holde vedlike ferdighetene og terpe på teknikk under et foredrag, skal ikke si at det ikke var litt moro.

Nå skal jeg ikke si at de representerer andre enn seg selv, liker ikke å skjære alle over en kam, men håper de stoppet innom Biltema for 0.7l Selvinnsikt på vei hjem.
Når det gjelder statistikkene så har jeg lest mye gjennom de både når det kommer til motorsykkel og bil. Dessverre er de bare så hjelpsomme, vi må bare akseptere at et sted må de sette en grense for hvor mange kategorier og hvor mye informasjon som skal inkluderes. At "singelulykke" ofte er en lite hjelpsom beskrivelse for tolking er jeg enig i, og høy fart som faktor er ofte urimelig. Hadde vedkommende overlevd ved lavere fart? Jo, kanskje det. Var farten en direkte eller viktig faktor for at ulykken inntraff? Mer interessant.
Som tidligere nevnt så er realiteten uansett at det er mange ulykker som er resultat av førerfeil. Det er også ulykker som er resultat av faktorer som ikke er i førerens hender. Enden på visa er uansett at vi stort sett vil tape, uansett hvem eller hvor feilen ligger hos. Autovern, bjørka i siden på veien, oljeflekken eller grusen i veien som sender deg i retning av de, bilen som kommer over i motgående.. Uskyldig i ulykken kan man dessverre være hele veien gjennom perleporten.
Jeg mener vi har et ansvar ovenfor oss selv og våre kjære om å prøve å være så dyktige som mulig. Synes å huske at det står et sted i ene boken for føreropplæring på MC at de naturlige reaksjonene våres er en MC-førers verste fiende. Tren unnamanøver nok til å vite at det er det du gjør det øyeblikket du trenger det, tren nødbrems såpass du vet at du stopper trygt og raskt når du trenger det, tren på skarp sving så du vet hva du skal gjøre når den blinde svingen plutselig var noe krappere enn du trodde (husk gasskontroll her ja). Jeg vet ikke med dere, men jeg føler alltid at jeg kan bli bedre og jeg ønsker ikke å bli en del av noen statistikk.
Kjør forsiktig og kos dere på veiene i sommer, så sees vi til neste år for den samme diskusjonen enda en gang