...og så kommer neste kapittel; Hvordan denne statistikken blir tolket og lest om 15-20 år...erik m skrev: 13 jul 2020, 09:37Egentlig enig i det, men når det ikke er andre kjøretøy involvert, havner det i den boksen.
8-)
...og så kommer neste kapittel; Hvordan denne statistikken blir tolket og lest om 15-20 år...erik m skrev: 13 jul 2020, 09:37Egentlig enig i det, men når det ikke er andre kjøretøy involvert, havner det i den boksen.
Det diskuteres mye min aldersgruppe som litt av hvert her over - og jeg tar med sitatet fra Cannon fordi jeg som fersk gammel MC-fører ikke føler at kjegle kjøring er det jeg har hatt mest bruk for de 7 mnd jeg har kjørt sykkel siden høsten 2018 - da må det vel legges til at det har blitt 40000 km siden starten - og 35000 i fjor sommer. 8 uker på langtur - gikk de første 2-3 uken til å lære meg å kjøre sykkel igjen.cannon skrev: 12 jul 2020, 21:24 Jeg mener føreropplæringen bør ha :
- mindre fokus på kjøregård og krypkjøring,
- mye mer fokus på kjøreteknikk. Sporvalg, inngangshastighet, bremsing, svinggjennomføring og bremsing i sving.
Det siste punktet bør alle med lappen oppsøke på banekurs, gjerne hver vår.
Ja, virker som de fyller opp til asfaltkanten slik at det ikke skal være nivåforskjell. Veldig skummelt.Geiroe skrev: 15 jul 2020, 09:57 Er det bare jeg som har lagt merke til at de har begynt å gruse veiskuldre, når de legger ny asfalt. Slik at det kastes rullegrus inn i veibanen, særlig i svinger. De rett å slett lager farlige forhold, særlig på smale svingete veier, som vi gjerne oppsøker.
Ja - og ikke bare ved nylagt asfalt, men også "ettergrusing" av veger generelt. Hensikten er å jevne ut forholdet mellom asfaltdekket og vegens skulder. I disse ferietider med møtende trafikk er det uhyre lett for bilister på smale veger å komme med høyre hjulpar utenfor asfaltkanten og dermed kjøre ut. Så hensikten til vegeier og entrepenør er veldig fornuftig - men jeg er enig i at dette skaper farlige situasjoner for oss to-hjulte. Drive SafeGeiroe skrev: 15 jul 2020, 09:57 Er det bare jeg som har lagt merke til at de har begynt å gruse veiskuldre, når de legger ny asfalt. Slik at det kastes rullegrus inn i veibanen, særlig i svinger. De rett å slett lager farlige forhold, særlig på smale svingete veier, som vi gjerne oppsøker.
Kan det være der vi dypstabiliserer veiene dette skjer?Geiroe skrev:Er det bare jeg som har lagt merke til at de har begynt å gruse veiskuldre, når de legger ny asfalt. Slik at det kastes rullegrus inn i veibanen, særlig i svinger. De rett å slett lager farlige forhold, særlig på smale svingete veier, som vi gjerne oppsøker.
Er de høye asfaltkantene som noen ganger danner seg om de ikke gjør dette strengt tatt noe bedre?pekle skrev: 15 jul 2020, 11:08Ja, virker som de fyller opp til asfaltkanten slik at det ikke skal være nivåforskjell. Veldig skummelt.Geiroe skrev: 15 jul 2020, 09:57 Er det bare jeg som har lagt merke til at de har begynt å gruse veiskuldre, når de legger ny asfalt. Slik at det kastes rullegrus inn i veibanen, særlig i svinger. De rett å slett lager farlige forhold, særlig på smale svingete veier, som vi gjerne oppsøker.
Hvis de hadde brukt f.eks. 0-20 eller tilsvarende, og gått etter med hoppetusse, hadde problem vært løst. Men det koster jo penger det. Trafikksikkerhet er ikke så nøye når det kommer til økonomi. Det gjelder jo bare tohjulinger.Sakkle skrev: 15 jul 2020, 18:23Er de høye asfaltkantene som noen ganger danner seg om de ikke gjør dette strengt tatt noe bedre?pekle skrev: 15 jul 2020, 11:08Ja, virker som de fyller opp til asfaltkanten slik at det ikke skal være nivåforskjell. Veldig skummelt.Geiroe skrev: 15 jul 2020, 09:57 Er det bare jeg som har lagt merke til at de har begynt å gruse veiskuldre, når de legger ny asfalt. Slik at det kastes rullegrus inn i veibanen, særlig i svinger. De rett å slett lager farlige forhold, særlig på smale svingete veier, som vi gjerne oppsøker.