BMW K100RS, K1 og R75/5
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Regner med at du fikk dratt ned prisen noe?? Jeg synes den var i overkant dyr.
Først og fremst så tror jeg disse er vare for kast i felg/dekk.
Videre må den som har montert framhjulet sist passe på å la pinch-boltene være løse når akselen festes og strammes etter boka. Så må man sørge for at gaffelbeina ikke kniper. Så man må komprimere gaffelen et par ganger før man strammer pinch-boltene.
Så må hjulakselen være rett.
Er det høy frekvens og kommer det med en gang du slipper gassen, eller kan du la den rulle litt på motorbrems før det kommer?
Dersom det kommer med en eneste gang du slipper styret, så holder jeg en knapp på dekk/felg.
Ser du noen tegn til kræsj skade?
Har ikke så mye tro på svingarmslager egentlig med mindre du har andre rørelser i sykkelen i tillegg til woblinga.
Først og fremst så tror jeg disse er vare for kast i felg/dekk.
Videre må den som har montert framhjulet sist passe på å la pinch-boltene være løse når akselen festes og strammes etter boka. Så må man sørge for at gaffelbeina ikke kniper. Så man må komprimere gaffelen et par ganger før man strammer pinch-boltene.
Så må hjulakselen være rett.
Er det høy frekvens og kommer det med en gang du slipper gassen, eller kan du la den rulle litt på motorbrems før det kommer?
Dersom det kommer med en eneste gang du slipper styret, så holder jeg en knapp på dekk/felg.
Ser du noen tegn til kræsj skade?
Har ikke så mye tro på svingarmslager egentlig med mindre du har andre rørelser i sykkelen i tillegg til woblinga.
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Prisen var satt desverre. Ringte folk på sykkelen mens jeg var der. Kunne takket nei å flydd tilbake, men litt kjedelig det å.
Wobblinga kommer 1-2 sek etter jeg går av gassen. Har trua på at det har med framdekk/avbalansering å gjøre. Samt det er viktig som du sier å følge boka når felg monteres. Ingen åpenbare tegn på at den er kollidert med. Håper noen har dekk i nærheten, slik at man kan stole på den resten av turen.
Merkelig nok møtte jeg en Bergenser i Lærdal som kjørte en R1200 cruiser. Han hadde også en K100RS SE (8 ventiler med ABS). Han opplevde det samme med sin med dårlige dekk.
Gleder meg merkelig nok til resten av turen

Wobblinga kommer 1-2 sek etter jeg går av gassen. Har trua på at det har med framdekk/avbalansering å gjøre. Samt det er viktig som du sier å følge boka når felg monteres. Ingen åpenbare tegn på at den er kollidert med. Håper noen har dekk i nærheten, slik at man kan stole på den resten av turen.
Merkelig nok møtte jeg en Bergenser i Lærdal som kjørte en R1200 cruiser. Han hadde også en K100RS SE (8 ventiler med ABS). Han opplevde det samme med sin med dårlige dekk.
Gleder meg merkelig nok til resten av turen
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Gjett om jeg sikler på den, men til den prisen kan jeg ikke rett og slett. Må nok spare noen år til gitt.
Den som kjøper den sykkelen der til den prisen er virkelig en nostalgiker. Jeg må nok godt ned på 40-tallet for å i det heletatt skaffe meg en sånn.
Nå har jeg brukt over 10 000kr på innsprøytnings- og servicedeler + nye dekk på K1200RSen, så nå får det holde en stund!
Den som kjøper den sykkelen der til den prisen er virkelig en nostalgiker. Jeg må nok godt ned på 40-tallet for å i det heletatt skaffe meg en sånn.
Nå har jeg brukt over 10 000kr på innsprøytnings- og servicedeler + nye dekk på K1200RSen, så nå får det holde en stund!
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Fant forøvrig denne.
Denne har vært i en kræsj og har en skeiv felg.
https://www.youtube.com/watch?v=Z9XHQLIPnNk
Denne har vært i en kræsj og har en skeiv felg.
https://www.youtube.com/watch?v=Z9XHQLIPnNk
Re: BMW K100RS x 2 - innfall
Turen fra Lærdal over Fagernes til Toten gikk meget bra. Strålende vær og tørre veier, noe som var betryggende mtp. Framdekket. Tar ikke sjangsen på å kjøre på dette helt til Trondheim.
Må si Lærdalsøyri var en flott plass.
Ble en ringerunde til forhandlere rundt Toten/Gjøvik, men de fleste måtte bestille. Kom omsider igjennom hos GMS på Gjøvik, å de hadde ett Metzler dekk i 100/90-18 liggene. De hadde også mulighet til å bytte dette i dag (Fredag). Vi skal på Hunderfossen idag, så setter igjen sykkelen på tur fra Toten og henter den etterpå før turen går nordover til Vinstra.
Hvis man ser bort fra dårlig framdekk og wobbling i 90 km/t så har sykkelen oppført seg eksemplarisk. Liker den godt. Litt tilvenning av det smale styret, men ellers rimelig lettkjørt. Motoren passer bra til Norske hastigheter og oppfordrer ikke akkurat til noe grisekjøring.
Gleder meg til å få igang den sorte nå. Litt mer raffinert med 16V topp, paralever, styredemper ABS etc. Har bestillt skilt hos Vegvesenet, samt går på med service denne uken.

Må si Lærdalsøyri var en flott plass.
Ble en ringerunde til forhandlere rundt Toten/Gjøvik, men de fleste måtte bestille. Kom omsider igjennom hos GMS på Gjøvik, å de hadde ett Metzler dekk i 100/90-18 liggene. De hadde også mulighet til å bytte dette i dag (Fredag). Vi skal på Hunderfossen idag, så setter igjen sykkelen på tur fra Toten og henter den etterpå før turen går nordover til Vinstra.
Hvis man ser bort fra dårlig framdekk og wobbling i 90 km/t så har sykkelen oppført seg eksemplarisk. Liker den godt. Litt tilvenning av det smale styret, men ellers rimelig lettkjørt. Motoren passer bra til Norske hastigheter og oppfordrer ikke akkurat til noe grisekjøring.
Gleder meg til å få igang den sorte nå. Litt mer raffinert med 16V topp, paralever, styredemper ABS etc. Har bestillt skilt hos Vegvesenet, samt går på med service denne uken.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: BMW K100RS
Er det framdekket som er årsak til at sykkelen wobbler I 90 ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: BMW K100RS
Tja, det finner jeg ut i dag med nytt dekk. Siden dekket var fra 2010 og knallhardt er det sikkert ikke helt balansert lengre.
Håper det er så enkelt.
Håper det er så enkelt.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K100RS
Jeg synes det smale styret er litt kult. Alle som prøvde K100RSen min klagde og mente at det bare var å få på et breiere styre, men det kan man jo ikke..! Er en tilvenning som du sier, jeg tenkte dog ikke noe på det.
Ja, jeg hadde lengtet hjem hadde jeg vært deg! Du har jo en K100RS16V hjemme!
Planer om å få den litt mer over i eurospec?
Ja, jeg hadde lengtet hjem hadde jeg vært deg! Du har jo en K100RS16V hjemme!
Planer om å få den litt mer over i eurospec?
Re: BMW K100RS
Det smale styret er godt til skuldrene/ryggen min. Får armene tettere inntil kroppen, slik at man avlaster armene noe. Det eneste jeg kjenner er tresmak i rævva. 
Byttet dekk hos GSM på Gjøvik i dag. Skikkelig god service. De gikk også over hjullager fram og bak samt sjekket slakke i kardangen. Sykkelen ble mye bedre å kjøre, klarte ikke å framprovosere noen wobbel, så håper den er lagt død.
Sjekket denne videoen ang. Forskjeller på EU/US:
https://m.youtube.com/watch?v=MA6G3vISetI
Er det kun demperen bak som er anderledes? Det med chocke lyset var merkelig. Ser jeg vurderer å bytte ut refleksene bak til touring merket på koffertene.
Merkelig nok har jeg kommet i kontakt med en som kjøper den hvite 8ventileren. Han henter den neste fredag i Trondheim. Å hvor skal den? Jo, selvfølgelig tilbake til Bergen

Tidenes omvei for denne sykkelen. Men hadde ikke den sorte dukket opp, hadde den blitt beholdt.
Byttet dekk hos GSM på Gjøvik i dag. Skikkelig god service. De gikk også over hjullager fram og bak samt sjekket slakke i kardangen. Sykkelen ble mye bedre å kjøre, klarte ikke å framprovosere noen wobbel, så håper den er lagt død.
Sjekket denne videoen ang. Forskjeller på EU/US:
https://m.youtube.com/watch?v=MA6G3vISetI
Er det kun demperen bak som er anderledes? Det med chocke lyset var merkelig. Ser jeg vurderer å bytte ut refleksene bak til touring merket på koffertene.
Merkelig nok har jeg kommet i kontakt med en som kjøper den hvite 8ventileren. Han henter den neste fredag i Trondheim. Å hvor skal den? Jo, selvfølgelig tilbake til Bergen
Tidenes omvei for denne sykkelen. Men hadde ikke den sorte dukket opp, hadde den blitt beholdt.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS
Det er veldig mye rart som ikke stemmer i det som Chris sier. Det er noe muffens. Det er noe småtteri som han sier, men choke-lampa er fjernet på 16V, men det gule feltet der der enda. Enkelte tok imidlertid og kobla de opp også på 16V for moroskyld.
EUR har både tankmåler og tempmåler!
Bakdemper er forskjellig.
To hella-plugger på US
EUR har både tankmåler og tempmåler!
Bakdemper er forskjellig.
To hella-plugger på US
Re: Esveen's BMW K100RS
Da kom vi endelig hjem fra ferie. Den hvite ble bare bedre å bedre etter hvert på turen. Føltes mindre nervøs, som om alt satt seg. Det ble 1000km totalt.
Begynte med den sorte i kveld. Greit å få oversikt over tilstanden. Mye er bra, men noen ting må ordnes opp i. Bynnte med å fjerne alarmen og montere nytt batteri. Alarmen var koblet inn med strømtyver på det eksisterende anlegget, samt skjøtet inn på ett relee og en kabel gikk inn på en plugg som ikke gikk til noe annet (plugg for original alarm?) Batteriet passet ikke 100% da overløpet var på feil side (krasjet med kjøleveskebeholderen)
Må gå over elskjema for å se om dette påvirker noe. Det lå også ett relee løst i sikringsboksen. Det hadde en ledig plass, så dette må sjekkes ut.
Måtte av med tanken for å komme til sikringsboksen, så ble en sjekk av denne også samt tok ut luftfilter samtidig.
Begynte med den sorte i kveld. Greit å få oversikt over tilstanden. Mye er bra, men noen ting må ordnes opp i. Bynnte med å fjerne alarmen og montere nytt batteri. Alarmen var koblet inn med strømtyver på det eksisterende anlegget, samt skjøtet inn på ett relee og en kabel gikk inn på en plugg som ikke gikk til noe annet (plugg for original alarm?) Batteriet passet ikke 100% da overløpet var på feil side (krasjet med kjøleveskebeholderen)
Må gå over elskjema for å se om dette påvirker noe. Det lå også ett relee løst i sikringsboksen. Det hadde en ledig plass, så dette må sjekkes ut.
Måtte av med tanken for å komme til sikringsboksen, så ble en sjekk av denne også samt tok ut luftfilter samtidig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Esveen's BMW K100RS
Tappet av olje på kardangklokka, gearboksen og motoren. Alle veskene så veldig bra ut. Glemte selvfølgelig at det blir krøll å tappe av gearolja med sykkel på midtstøtta, da renner oljen etterhvert ned på midtstøtta og ned på gulvet 
Det kommer olje ut av blødehullet under clutchen, så må nok kjøre på med clutchbytte, simmering og o-ring, samt smøre opp splines. Da bytter jeg også bakdemper, lakkerer svingarm og kardangklokke samt snører og bytter det som må byttes av lager etc. Lager en liste etterhvert.
Oppdager også at tanken har ett lite hull. Stusset på at den var knusktørr. Har snakket med sveiseren vår på jobben, han skal prøve å fikse det.
Lå også mye fukt i luftfilterboksen, filteret var fullt av mugg. Alt i alt er sykkelen komplett, trenger bare en skikkelig gjennomgang.
Det kommer olje ut av blødehullet under clutchen, så må nok kjøre på med clutchbytte, simmering og o-ring, samt smøre opp splines. Da bytter jeg også bakdemper, lakkerer svingarm og kardangklokke samt snører og bytter det som må byttes av lager etc. Lager en liste etterhvert.
Oppdager også at tanken har ett lite hull. Stusset på at den var knusktørr. Har snakket med sveiseren vår på jobben, han skal prøve å fikse det.
Lå også mye fukt i luftfilterboksen, filteret var fullt av mugg. Alt i alt er sykkelen komplett, trenger bare en skikkelig gjennomgang.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS
Mener Leeres i Fredrikstad har en speller ny tank liggende! Grunna, evt. Samme farge.
De hadde en Finn-annonse ute. Mulig det er best å ringe dem.
Dette ser bra ut!
De hadde en Finn-annonse ute. Mulig det er best å ringe dem.
Dette ser bra ut!
Sist redigert av FredrikE24 den 19 jul 2020, 00:09, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5013
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Esveen's BMW K100RS
En Sørlands-is boks passer perfekt til å tappe girolje uten søl. En stykk 2’4 på hver side av støtta og boksen oppå røret mellom beina på støtta. Søler aldri 
