Tja.. ikke veldig lett å skjønne helt hva hensikten er med info. I videon forteller han at øregangsresonans skaper "distortion", som skaper ubehag og "stress" som ødelegger lydkvalitet. Øregangsresonans skaper forsåvidt en naturlig økning av lydstyrke opp mot 20 dB i et visst frekvensområde - peaker som regel ved 2 khz ettersom det er det viktigste frekvensen for taleforståelse, altså i det område inneholder tale viktig informasjon for å forstå tale (høyere frekvenser inneholder også viktig innhold for å forstå tale, men ja), og så faller øregangsresonansen igjen. Så denne øregangsresonansen er naturlig men varierer fra person til person. Det kommer an på hvordan øregangen 'svinger', men det er ikke en drastisk endring akkurat. Blant annet derfor i faget vårt det er viktig å tilpasse høreapparater med målinger for nettopp øregangsresonans, for å sjekke hvordan denne påvirker lyden som høreapparatene gir. Men å kalle den naturlige øregangsresonansen for distortion - forvrengning, syns jeg blir litt feil.
Jeg så etter en graf som viste hvordan denne proppen påvirket øregangsresonans, men det kunne jeg ikke finne. Jeg kan forestille meg den vil forsøke å jevne ut øregangsresonansen, og gjøre frekvensspektere flatt, men da vil lyden kunne oppfattes som lite tydelig siden man mister en del forsterkning i mellom og høyfrekvenser. Ikke så veldig HiFi akkurat? Det står "Calmer reduces resonance (distortion) by using a tiny waveguide to reflect sound into our ear which bypasses the effect of the Concha", og concha bidrar forsåvidt til øregangsresonans (sammen med øret, skuldre, øregang), så hvis man ser på denne grafen som viser disse delene som sammen skaper øregangsresonans, kan man jo kanskje trekke fra litt forsterkning pga denne proppen (?).
Det hadde vært gøy å gjort målinger med hvordan proppen påvirker øregangsresonans. Gjøres med små slanger tilkoblet mikrofoner som legges inn ved trommehinnen, og så får man en måling lignende den på grafen over. Så kan man gjøre det uten og med propper for å se hva som skjer
Sånn mot musikk så antar jeg at musikk er mikset med hensyn til vår øregangsresonans - og at ikke man må ha slike propper for å få "riktig" lyd
EDIT:
Så det var mer informasjon via en link. Som antatt så forsøker de å flate ut øregangsresonans, eller fjerne noen peaks.
Lyd er jo svært svært subjektiv, så kanskje for noen kan det oppfattes som bedre?
Også bildet som vist med øregangsresonans kan som sagt variere, eller det vil variere, fra person til person. Så ikke alle får 'likt' resultat sånn sett.
EDIT: Litt trøtt, øregangsresonans er forsåvidt det vi fokuserer på ved målinger og tilpassninger. Jeg har blandet litt ord når det gjelder den helhetlige resonansen og øregangsresonansen. Nå kom jeg på å gruble på hvorfor ikke summen av alle faktorer blir målt, eller tas i betrakning, men det får heller jeg ta et annet sted