Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Jeg hører stadig vekk at det er viktig å ha en kraftig motorsykkel slik at du kan øke farten og komme deg bort i fra farlige situasjoner.
Men når jeg søker etter MC ulykker og near-misses på youtube, så finner jeg jaggu ikke mange eksemplene på folk som gjør nettopp dette. Er det noen som har videoeksempler på at noen kommer seg vekk i fra en ulykke på grunn av en kraftig motorsykkel?
Men når jeg søker etter MC ulykker og near-misses på youtube, så finner jeg jaggu ikke mange eksemplene på folk som gjør nettopp dette. Er det noen som har videoeksempler på at noen kommer seg vekk i fra en ulykke på grunn av en kraftig motorsykkel?
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Raskere forbikjøringer er vel det mest opplagte risiko reduserende ved en kraftig motor. Ellers tror jeg tiden man han ifm med en ulykke som holder på å skje er litt for liten til at akselerasjon redder deg, men kan selvsagt ta feil. Når en ulykke holder på å skje er vel bremser det man har mest bruk for.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Det er vel på nivå med "loud pipes saves lives". Mao. et vikarierende argument for å kjøre størst mulig. Men du verden så givende, særlig ved forbikjøring:)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Jeg tror nok dette er argumentasjon som i de fleste tilfeller ikke har så veldig mye rot i virkeligheten.
I en forbikjøringssituasjon vil nok en med en motorsvak sykkel legge inn en større sikkerhetsmargin enn en sterkere sykkel, dvs ha en lengre oversiktlig veistrekning foran seg enn en med en sterkere sykkel. Totalt sett vil jeg nok fortsatt tro at jo sprekere sykkelen er, dess mer stoler vi på kreftene og tar større sjanser under forbikjøring.
Men jeg presisere igjen at dette er noe jeg tror, og har ingen dokumentasjon for det.
Men det er jo kjekt å ha slike argumenter når vi kjøper ny og enda større/sterkere sykkel, dokumentert eller ikke
I en forbikjøringssituasjon vil nok en med en motorsvak sykkel legge inn en større sikkerhetsmargin enn en sterkere sykkel, dvs ha en lengre oversiktlig veistrekning foran seg enn en med en sterkere sykkel. Totalt sett vil jeg nok fortsatt tro at jo sprekere sykkelen er, dess mer stoler vi på kreftene og tar større sjanser under forbikjøring.
Men jeg presisere igjen at dette er noe jeg tror, og har ingen dokumentasjon for det.
Men det er jo kjekt å ha slike argumenter når vi kjøper ny og enda større/sterkere sykkel, dokumentert eller ikke

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39863
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Som cannon sacannon skrev: 18 jul 2020, 17:23 Det er vel på nivå med "loud pipes saves lives". Mao. et vikarierende argument for å kjøre størst mulig. Men du verden så givende, særlig ved forbikjøring:)

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Enig at man planlegger forskjellig mht forbikjøringer avhengig av motorkraft, men tror vel her at det faktisk kan hjelpe deg hvis man får en overraskelse når man tar en forbikjøring. Her kan muligheten for å rask akselerer hjelpe deg ut av en farlig situasjon.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Til en viss grad tror jeg en slik argumentasjon holder mål. Vertfall når det kommer til bil. Prøv og sett deg i en VW UP! Med en 1L 65HKér motor. Enhver forbikjøring uansett sted og hastighet er risikosport. Enkelte ganger MÅ man kjøre forbi en eller annen gang. Feks. Forbi en traktor, en moped etc.
Det betyr selvsagt ikke at lite motorkraft er ensbetydende med ulykker. Strengt tatt er det vel omvendt, men så lenge det går bra så er det mye tryggere å kjøre forbi når man har litt å gå på (mer motorkraft). Men det betyr vel også at den generelle hastigheten øker etc.
Men ser man på forbikjøring alene så mener jeg det er langt tryggere mer mer motorkraft ja.
Men når det kommer til kraften som finnes i de fleste motorsykler så spiller det nok liten trille om man kjører en gammel sur 600cc eller en nyere 1300cc. Kraften er uansett god nok til å kjøre forbi de fleste biler, selv om dem skulle få horn i pannen og dra på mens du kjører forbi.
Det betyr selvsagt ikke at lite motorkraft er ensbetydende med ulykker. Strengt tatt er det vel omvendt, men så lenge det går bra så er det mye tryggere å kjøre forbi når man har litt å gå på (mer motorkraft). Men det betyr vel også at den generelle hastigheten øker etc.
Men ser man på forbikjøring alene så mener jeg det er langt tryggere mer mer motorkraft ja.
Men når det kommer til kraften som finnes i de fleste motorsykler så spiller det nok liten trille om man kjører en gammel sur 600cc eller en nyere 1300cc. Kraften er uansett god nok til å kjøre forbi de fleste biler, selv om dem skulle få horn i pannen og dra på mens du kjører forbi.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Load pipes tar i allefall ikke liv.
Det finnes nok ingen statistikk som viser at noen har berget liv og helse for at de hørte at det kom en motorsykkel eller et annet kjøretøy.
Selv har jeg erfaring med at rein og etpar ganger elg har kommet seg unna veien på god avstand når jeg kommer.
Det skjer ikke når jeg kjører bil.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Synes utsagnet taler mot seg selv. Fart tar liv, så jeg har mine tvil på om evne til å skape mest fart på kortest tid vil gjøre noe for å redusere ulykker.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
I enkelte situasjoner kan man slippe unna med kraftigere akselerasjon, men det er desverre mange eksempler på ulykker pga at motoren har vært mye større enn det føreren har behersket.Ronning skrev: 18 jul 2020, 18:22 Synes utsagnet taler mot seg selv. Fart tar liv, så jeg har mine tvil på om evne til å skape mest fart på kortest tid vil gjøre noe for å redusere ulykker.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39863
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Skal på ingen måte kverulere, men løsrevet så gir en slik uttalelse ingen mening. Fart i seg selv tar selvfølgelig ingen liv før det som er i fart konfronteres / møter noe annet levende, enten stillestående eller i bevegelse. I slike tilfeller vil selvfølgelig høy fart ha atskillig større (fatal) effekt enn om farten er lav.
Som man gjerne populærspråklig påpeker når "farten dreper" påstanden kommer, nemlig at "det er ikke farten som dreper, men bråstoppen"...
Så dette er selvfølgelig noe man må veldig klart for seg når man kjører fort...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Eneste «reddende» er kraftreserve hvis en har feilberegnet en forbikjøring eller noe dukker opp på slutten av forbikjøringen.
Eller at kødden du skal forbi gir på.
Eller at kødden du skal forbi gir på.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Ja. Dette er vertfall noe JEG føler betryggende. Man kommer seg stort sett forbi uansett.mekkern skrev: 18 jul 2020, 18:32 Eneste «reddende» er kraftreserve hvis en har feilberegnet en forbikjøring eller noe dukker opp på slutten av forbikjøringen.
Eller at kødden du skal forbi gir på.
Hvis en bil klarer og ta igjen hastigheten til en motorsykkel mens han kjører forbi, så er man for forsiktig på rulla mener nå jeg.

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Jeg har ingen tro på at større motor gjør noe nevneverdig med ulykkes-statistikken, heller tvert om.
Når det gjelder eksosanlegg er jeg dog ikke enig. Jeg satt på med en kamerat her i forrige uke. Han er ikke spesielt flink til å kjøre bil, mest fordi han ikke har bil og derfor kjører svært sjelden. Vi var på vei sørover fra Oslo o lå i høyre felt. Tar igjen en lastebil og skal til å kjøre forbi. Akkurat i det vi kjører inn i en tunnel er han på vei til å skifte feil. Han blinker ikke, ser ikke i speilet tror jeg. Motorsykkelen, som ingen av oss hadde lagt merke til i venstre feltet, ble straks tydelig i det vi kom inn i tunnelen og vi hørte eksosanlegget (absolutt ikke et standard anlegg). Resultatet var at sjåfør av bilen avbryter forbikjøringen akkurat i det motorsykkelen er på siden av oss.
Han utbryter selv: "Jøss, hadde det ikke vært for lyden der tor jeg jeg hadde pløyd han rett ned. Ante ikke han var der."
Så et tilfelle som bekrefter at loud pipes i det minste KAN redde liv i gitte situasjoner.
(Jeg tok over kjøringa ved første bensinstasjon...

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Forsåvidt enig asså. Mente bare at jo høyere fart, jo høyere risiko for uhell. Om enn marginalt...AJ skrev: 18 jul 2020, 18:29Skal på ingen måte kverulere, men løsrevet så gir en slik uttalelse ingen mening. Fart i seg selv tar selvfølgelig ingen liv før det som er i fart konfronteres / møter noe annet levende, enten stillestående eller i bevegelse. I slike tilfeller vil selvfølgelig høy fart ha atskillig større (fatal) effekt enn om farten er lav.
Som man gjerne populærspråklig påpeker når "farten dreper" påstanden kommer, nemlig at "det er ikke farten som dreper, men bråstoppen"...
Så dette er selvfølgelig noe man må veldig klart for seg når man kjører fort...
Ellers var det et godt poeng med loud pipes og dyr lenger opp her. Har mer troa på dette
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Og som regel større skadeomfang ved uhell.Ronning skrev: 18 jul 2020, 18:44Forsåvidt enig asså. Mente bare at jo høyere fart, jo høyere risiko for uhell. Om enn marginalt...AJ skrev: 18 jul 2020, 18:29Skal på ingen måte kverulere, men løsrevet så gir en slik uttalelse ingen mening. Fart i seg selv tar selvfølgelig ingen liv før det som er i fart konfronteres / møter noe annet levende, enten stillestående eller i bevegelse. I slike tilfeller vil selvfølgelig høy fart ha atskillig større (fatal) effekt enn om farten er lav.
Som man gjerne populærspråklig påpeker når "farten dreper" påstanden kommer, nemlig at "det er ikke farten som dreper, men bråstoppen"...
Så dette er selvfølgelig noe man må veldig klart for seg når man kjører fort...
Ellers var det et godt poeng med loud pipes og dyr lenger opp her. Har mer troa på dette![]()
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Etter 45 år på 2 motoriserte hjul, og mye r-racing på bane, så kan jeg ikke komme på en eneste situasjon der motorkraft har bidratt til å redde meg ut av fare. Det er brems og unnamanøver som gjelder, når man roter seg bort. Når dette skjer så er det en fordel med lettere og mer lettsvingt sykkel. Eksempel: 600 er raskere å flippe over enn tilsvarende 1000cc.kaiu skrev: 18 jul 2020, 17:34 Enig at man planlegger forskjellig mht forbikjøringer avhengig av motorkraft, men tror vel her at det faktisk kan hjelpe deg hvis man får en overraskelse når man tar en forbikjøring. Her kan muligheten for å rask akselerer hjelpe deg ut av en farlig situasjon.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39863
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Tenkte å nevne nettopp dette for noen innlegg siden, men det kokte bort i kålen...
Uansett, uforbeholdent enig i påstanden

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Jeg har ihvertfall brukt akselerasjon for å unngå å bli kjørt av veien to ganger, men en gang med en lettsykkel og en gang med en mellomtung. Så større og kraftigere sykkel vet jeg ikke om hjelper, selv om det sikkert er bedre med noe annet enn en 40 år gammel Goldwing.
Begge tilfellene har biler lagt seg ut fordi jeg har brukt langt tid på en forbikjøring, mest fordi jeg var redd for kontroll/up. Så når jeg er på vei forbi, legger bilen seg ut for å kjøre forbi, uten å sjekke speil, blindsone eller noe som helst.
På mellomtungsykkelen hadde jeg da kjørt forbi to biler og var på vei forbi dem to siste. Jeg var for langt frem til å bremse og hadde jeg ikke gitt på er faren stor for at han hadde kjørt rett i meg eller presset meg av veien.
Når det kommer til flere og verre ulykker med mer hestekrefter, tror jeg det er først etter man har passert et punkt. Punktet hvor man burde ha mer hestekrefter for å "redde liv" er nok langt før det.
Si at alt over 50 hester kan "redde liv", mens alt over 100, 120, 140 eller noe der omrkring kan "ta liv".
Begge tilfellene har biler lagt seg ut fordi jeg har brukt langt tid på en forbikjøring, mest fordi jeg var redd for kontroll/up. Så når jeg er på vei forbi, legger bilen seg ut for å kjøre forbi, uten å sjekke speil, blindsone eller noe som helst.
På mellomtungsykkelen hadde jeg da kjørt forbi to biler og var på vei forbi dem to siste. Jeg var for langt frem til å bremse og hadde jeg ikke gitt på er faren stor for at han hadde kjørt rett i meg eller presset meg av veien.
Når det kommer til flere og verre ulykker med mer hestekrefter, tror jeg det er først etter man har passert et punkt. Punktet hvor man burde ha mer hestekrefter for å "redde liv" er nok langt før det.
Si at alt over 50 hester kan "redde liv", mens alt over 100, 120, 140 eller noe der omrkring kan "ta liv".
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Bortsett fra når man tror man har god tid og bare skal lunke forbi på høyeste gir, og det dukker opp en bil før du har kommet forbi. Da er det bare to kjappe ned, og du er forbi, selv med en litt motorsvak mc.cannon skrev: 18 jul 2020, 18:54Etter 45 år på 2 motoriserte hjul, og mye r-racing på bane, så kan jeg ikke komme på en eneste situasjon der motorkraft har bidratt til å redde meg ut av fare. Det er brems og unnamanøver som gjelder, når man roter seg bort. Når dette skjer så er det en fordel med lettere og mer lettsvingt sykkel. Eksempel: 600 er raskere å flippe over enn tilsvarende 1000cc.kaiu skrev: 18 jul 2020, 17:34 Enig at man planlegger forskjellig mht forbikjøringer avhengig av motorkraft, men tror vel her at det faktisk kan hjelpe deg hvis man får en overraskelse når man tar en forbikjøring. Her kan muligheten for å rask akselerer hjelpe deg ut av en farlig situasjon.

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Som jeg sier i mitt første innlegg så mener jeg brems er det man først og fremst trenger ifm med ulykker. Hvis man har startet en forbikjøring og har det dukker opp et kjøretøy i motgående så kan det derimot være enklere å raskt gi litt gass for å fullføre forbikjøringen. Har selv en KTM 390 (42hk) og en KTM 1290 (160). Men den minste er det eneste alternativet å bremse og legge seg inn bak igjen. Men 1290'en har jeg i de fleste tilfeller 2 alternativ.cannon skrev: 18 jul 2020, 18:54Etter 45 år på 2 motoriserte hjul, og mye r-racing på bane, så kan jeg ikke komme på en eneste situasjon der motorkraft har bidratt til å redde meg ut av fare. Det er brems og unnamanøver som gjelder, når man roter seg bort. Når dette skjer så er det en fordel med lettere og mer lettsvingt sykkel. Eksempel: 600 er raskere å flippe over enn tilsvarende 1000cc.kaiu skrev: 18 jul 2020, 17:34 Enig at man planlegger forskjellig mht forbikjøringer avhengig av motorkraft, men tror vel her at det faktisk kan hjelpe deg hvis man får en overraskelse når man tar en forbikjøring. Her kan muligheten for å rask akselerer hjelpe deg ut av en farlig situasjon.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39863
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Hender ofte jeg tar noen lange og "late" forbikjøringer for ikke å stresse og mulig provosere de (bilistene...) jeg kjører forbi og har blitt litt overrasket over en rasktkjørende trafikant i motgående, som gjør at ekstra motorkraft og mektig moment gjør at man raskt og trygt kommer seg unna en uønsket situasjon...Geiroe skrev: 18 jul 2020, 19:00 Bortsett fra når man tror man har god tid og bare skal lunke forbi på høyeste gir, og det dukker opp en bil før du har kommet forbi. Da er det bare to kjappe ned, og du er forbi, selv med en litt motorsvak mc.![]()
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5039
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Mer spennende å kjøre forbi med Jawaen. Det må brukes.
Nå har motor aldri reddet meg ut av en situasjon. Bremser derimot. Jawaen har elendige bremser. Helt elendige. Det merkes først når man har behov for å senke farten fort. Nå stramma jeg styrelageret på den før jeg kjørte den en tur på Fredag. Skal si den ble mer stabil og flippe. Det gjør til at jeg mest sannsynlig klarer å unngå og kræsje ved neste anledning.
Masse bråk og et godt drag får meg bare til å glise. Stort sett bare det.
Nå har motor aldri reddet meg ut av en situasjon. Bremser derimot. Jawaen har elendige bremser. Helt elendige. Det merkes først når man har behov for å senke farten fort. Nå stramma jeg styrelageret på den før jeg kjørte den en tur på Fredag. Skal si den ble mer stabil og flippe. Det gjør til at jeg mest sannsynlig klarer å unngå og kræsje ved neste anledning.
Masse bråk og et godt drag får meg bare til å glise. Stort sett bare det.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Jo fart kan berge deg, eller retter sagt motorkraft som gir deg nødvendig akselrasjon kan berge "livet" .
Tidlig en morgen 5-ish så starter jeg fra Luleå 30 april ifjor. Tar igjen en trailer som kanskje også hadde starta så tidlig. 4 felt med midtdeler, legger meg ut for å kjøre forbi. Ingen andre på veien så man gir ikke så mye på, passerer hrngeren , når jeg oppdager at han kommer over i "mitt" felt...begynner å bli trangt, var en ting å gjør - ned et hakk og gi det som var å gi. Når hengeren (min) kom klar av vogntoget, var det drøyt en meter igjen, i det jeg kom ut forra vogntoget, så det ut som om sjåføren våkna..
Og korrigerte kursen.
Her brukte jeg alle mine hundre og en hester og det var akkurat nok
Men en gang på 35000 km er vel ikke det man skal øegge mest vekt på
Tidlig en morgen 5-ish så starter jeg fra Luleå 30 april ifjor. Tar igjen en trailer som kanskje også hadde starta så tidlig. 4 felt med midtdeler, legger meg ut for å kjøre forbi. Ingen andre på veien så man gir ikke så mye på, passerer hrngeren , når jeg oppdager at han kommer over i "mitt" felt...begynner å bli trangt, var en ting å gjør - ned et hakk og gi det som var å gi. Når hengeren (min) kom klar av vogntoget, var det drøyt en meter igjen, i det jeg kom ut forra vogntoget, så det ut som om sjåføren våkna..
Og korrigerte kursen.
Her brukte jeg alle mine hundre og en hester og det var akkurat nok
Men en gang på 35000 km er vel ikke det man skal øegge mest vekt på
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?
Å finne historier er lett, men hvor er videoene?rolf-arne skrev: 19 jul 2020, 00:47 Jo fart kan berge deg, eller retter sagt motorkraft som gir deg nødvendig akselrasjon kan berge "livet" .
Tidlig en morgen 5-ish så starter jeg fra Luleå 30 april ifjor. Tar igjen en trailer som kanskje også hadde starta så tidlig. 4 felt med midtdeler, legger meg ut for å kjøre forbi. Ingen andre på veien så man gir ikke så mye på, passerer hrngeren , når jeg oppdager at han kommer over i "mitt" felt...begynner å bli trangt, var en ting å gjør - ned et hakk og gi det som var å gi. Når hengeren (min) kom klar av vogntoget, var det drøyt en meter igjen, i det jeg kom ut forra vogntoget, så det ut som om sjåføren våkna..
Og korrigerte kursen.
Her brukte jeg alle mine hundre og en hester og det var akkurat nok
Men en gang på 35000 km er vel ikke det man skal øegge mest vekt på
Når du søker på MC ulykker og "near misses" på youtube finner du umiddelbart tusenvis av eksempler på at folk havner i trøbbel på grunn av at de kjører en alt for kraftig sykkel, har for høy fart eller mister kontrollen over sykkelen pga sterk akselerasjon, men jeg har lett langt og lenge etter videoer der folk faktisk reddes av motorkraft.
Og så langt har jeg ikke funnet noen eksempler hvor det faktisk har blitt tatt opp på film.
Jeg betviler ikke at eksemplene finnes, men jeg har til gode å faktisk finne et sett med videoeksempler på at fart faktisk redder noen.