Retning på aksling
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Retning på aksling
Jeg skulle justere kjedeslakk her om dagen. Jeg er ikke ferdig ennå da ene justeringsskruen knakk, men det er en annen historie... Det jeg oppdaget var at akslingen i bakhjulet er satt inn fra venstre side, med mutteren på høyre side. I brukermanualen og verkstedhåndboka står akslingen motsatt vei. Har dette noe praktisk betydning? Regner med at en tidligere eier har slurvet litt her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Retning på aksling
Da har han vel byttet plss på blokkene også? Viktig på noen sykler.
Jeg ville snudd den, og samtidig rengjøre og smøre akslingen.
Jeg ville snudd den, og samtidig rengjøre og smøre akslingen.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Retning på aksling
Blokkene? Sånn er det å være fersk... (har ikke eid MC på noen tiår...)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Retning på aksling
Her menes det nok ganske sikkert justeringsblokkene, som kjedejusteringsskruene ligger an mot.Domino skrev: 15 jul 2020, 10:51 Blokkene? Sånn er det å være fersk... (har ikke eid MC på noen tiår...)
Den ene blokken er antakelig fastmontert på akslingen, slik det er på KTM'en min.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Retning på aksling
Tenkte kanskje det var det som mentes. Det er samme delenummer på begge blokkene og akslingen går gjennom begge. Så jeg ser ikke for meg at det er nødvendig å bytte dem om. Men jeg skal snu akslingen når jeg bytter skruer og mutre på venstresiden. Høyresiden er jeg ferdig med.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Retning på aksling
Bør blokkene smøres med grease eller annet smøremiddel?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Retning på aksling
Ingen grunn til å smøre blokkene, så vidt jeg kan skjønne...

Dette er rene måleklokkes for å få rett kjedeslakk og hjulet sentrert ved strammingen og justering er på samme målepunkt på blokkene, noen med mer detaljerte målepunkter enn andre.
Ganske grovinndelt skala på KTM, mens det ser ut til å være millimetermålestreker på en del andre sykler.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Retning på aksling
Da gjør jeg bare godt rent inni svingarmen før jeg setter sammen igjen.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Retning på aksling
Om det er samme delenummer så er det likevel mulig at det er forskjell på høyre og venstre ved at du må snu de riktig vei.Domino skrev: 15 jul 2020, 11:58 Tenkte kanskje det var det som mentes. Det er samme delenummer på begge blokkene og akslingen går gjennom begge. Så jeg ser ikke for meg at det er nødvendig å bytte dem om. Men jeg skal snu akslingen når jeg bytter skruer og mutre på venstresiden. Høyresiden er jeg ferdig med.
Akselen bør absolutt stå riktig vei, og du bør snu den samme vei som tegningene viser. Dette er nok først og fremst fordi dersom du skulle oppleve et hjullagerhavari så vil akselen få et press på seg og kan dreie rundt. Står den feil vei vil det være mulig at den skrur seg ut av mutteren.
Dette er likevel stort sett teoretiske problemstillinger, du vil nok oppdage et hjullagerhavari før det har gått så langt.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Retning på aksling
På mange sykler danner blokka på ikke-mutter-enden et mothold som forhindrer at akslingen kan rotere. Sånn er det på 3 av mine sykler. Noen har mutter på hs, andre på vs.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Retning på aksling
Så vidt jeg kan se er blokkene identiske og de er symmetriske om vertikalplanet, så jeg ser ikke noe grunn til å bytte dem om. Og nye hjullager kom i posten i går, skal byttes til høsten. Det er ikke noe ulyd, men litt slark.