Få black widow anlegg godkjent
-
- Innlegg: 43
- Registrert: 28 aug 2019, 16:43
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018
Få black widow anlegg godkjent
Hei, jeg har en suzuki gsx r125 med black widow anlegg, og lurer på om dette er mulig å få godkjent? Vet at dette lager ganske mye lyd så er jeg er egentlig veldig i tvil om det går. Og vet noen hvor mye det koster å få effektanlegg inn i vognkortet?
- Borg
- Innlegg: 17
- Registrert: 12 des 2008, 19:22
- Motorsykkelen din: Speed Triple 1050 RS / Tenere 700
- Bosted: Larvik
Re: Få black widow anlegg godkjent
Hvis du vil ha det godkjent må du finne certifikatet fra produsenten som sier at anlegget ditt er godkjent for vei alla dette (eksempel):
https://d1sfhav1wboke3.cloudfront.net/I ... 379459.pdf
Gikk da inn på produsentens side
https://www.akrapovic.com/en/moto/produ ... ramId=true
og lastet ned Certifikatet.
Finner du det samme for din? Sjekk merking og serienummer på potta.
Godkjennelsen koster vel ca 500 for en time hos biltilsynet. Om det er verd jobben må du nesten vurdere selv. Les også denne tråden hvor det er diskutert tidligere.
viewtopic.php?f=16&t=11662
https://d1sfhav1wboke3.cloudfront.net/I ... 379459.pdf
Gikk da inn på produsentens side
https://www.akrapovic.com/en/moto/produ ... ramId=true
og lastet ned Certifikatet.
Finner du det samme for din? Sjekk merking og serienummer på potta.
Godkjennelsen koster vel ca 500 for en time hos biltilsynet. Om det er verd jobben må du nesten vurdere selv. Les også denne tråden hvor det er diskutert tidligere.
viewtopic.php?f=16&t=11662
____________________________
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Få black widow anlegg godkjent
det enkle svaret er : NEI
Selv om man i England får den gjennom MOT pga BS godkjenning så gjelder den ikke i "EU" som vi forholder oss til.
Hvis man er villig til å gjøre en ekstra jobb med å få laget en bra innsats og få en godkjent støytest? JA.
men hvorfor en setter på bråkeanlegg på en 125ccm som da høres ut som gressklipper på fri eksos???
Selv om man i England får den gjennom MOT pga BS godkjenning så gjelder den ikke i "EU" som vi forholder oss til.
Hvis man er villig til å gjøre en ekstra jobb med å få laget en bra innsats og få en godkjent støytest? JA.
men hvorfor en setter på bråkeanlegg på en 125ccm som da høres ut som gressklipper på fri eksos???

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Få black widow anlegg godkjent
Hvis ikke potta er E-merket, og typegodkjent (?) til ditt kjøretøy som man får med bevis på (et lite kort med all info), OG at man ikke tukler med dB-killer: Nope.
Som Mekkern sier; hvorfor i alle dager setter på bråkeanlegg på lett-mc.. hvis dB killer blir stående i er det jo ålreit, men det bråker altså så inni granskauen med dB killer ut. Og Politiet og Biltilsynet er ikke happy med dette heller.
Men om potta er godkjent fra fabrikant og alt dette, så holder det vistnok å ha med seg dette kortet som viser at potta er godkjent for sykkelen (dB killer må naturligvis være i). Sendte en mail til SVV om nettopp dette, fordi min sykkel er bruktimportet hvor det står at eksosanlegg må være merket Suzuki bla bla ettersom orginal potta stod på. Har byttet til en godkjent Mivv potte, og lurte på om det er krav om å få denne skrevet inn i vognkortet. Fikk først til svar at ja, det må man, men så en ny melding om at det var nye regler fra i år om at det holder med å vise dokumentasjon på godkjent potte - altså dette kortet man får med.
Som Mekkern sier; hvorfor i alle dager setter på bråkeanlegg på lett-mc.. hvis dB killer blir stående i er det jo ålreit, men det bråker altså så inni granskauen med dB killer ut. Og Politiet og Biltilsynet er ikke happy med dette heller.
Men om potta er godkjent fra fabrikant og alt dette, så holder det vistnok å ha med seg dette kortet som viser at potta er godkjent for sykkelen (dB killer må naturligvis være i). Sendte en mail til SVV om nettopp dette, fordi min sykkel er bruktimportet hvor det står at eksosanlegg må være merket Suzuki bla bla ettersom orginal potta stod på. Har byttet til en godkjent Mivv potte, og lurte på om det er krav om å få denne skrevet inn i vognkortet. Fikk først til svar at ja, det må man, men så en ny melding om at det var nye regler fra i år om at det holder med å vise dokumentasjon på godkjent potte - altså dette kortet man får med.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Få black widow anlegg godkjent
Dersom du gjør dette - vær forberedt på å få pålegg om å fjerne den igjen om det kommer begrensinger på max lyd - noe som diskuteres av lovgiverne for tiden, samt i EU (og dermed EØS).
Og uansett vær forberedt på at nabolaget blir forbanna på deg.
Og uansett vær forberedt på at nabolaget blir forbanna på deg.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Få black widow anlegg godkjent
Hvilket Black Widow-anlegg er det snakk om her? Det finnes mange utgaver både med og uten db-killer som kan tas ut.
Fryktelig til mye prekener i tråden her som ikke svarer på spørsmålet for øvrig. Hva så om en liten 125 får litt vassere lyd enn en symaskin. Det er fremdeles ingenting i forhold til mange sykler til forumister her inne sannsynligvis. Spesielt om det er db-killer i anlegget.
Det går an å få _bedre_ lyd uten at det nødvendigvis er heseblesende høyt også. Strake rør uten noen nevnverdig demper på enden er jeg enig i at høres ganske skrullete ut, og er også slitsomt å kjøre med :)
Fryktelig til mye prekener i tråden her som ikke svarer på spørsmålet for øvrig. Hva så om en liten 125 får litt vassere lyd enn en symaskin. Det er fremdeles ingenting i forhold til mange sykler til forumister her inne sannsynligvis. Spesielt om det er db-killer i anlegget.
Det går an å få _bedre_ lyd uten at det nødvendigvis er heseblesende høyt også. Strake rør uten noen nevnverdig demper på enden er jeg enig i at høres ganske skrullete ut, og er også slitsomt å kjøre med :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Få black widow anlegg godkjent
Preken og preken Ugla. Er det feil å gjøre oppmerksom på fakta om sannsynlige lovskjerpinger? Altså først spenne 500 på å få den om mulig lovlig, så en mulig bot på??? og så en etterkontroll på 500 til, er det feil å tipse om det?
Og så er det dette med naboene da. I den bydelen jeg bor i i Oslo var det i fjor 3 125 KTM som kjørte med max lyd og max turtall nær sagt døgnet rundt. Det er en fb-side i bydelen "hva skjer på..." som i mange andre, og der ble det foreslått alt fra spikermatter til ståltråd over veien. Jeg måtte minne om at det var mange hundre mc'er her som ikke bråka sånn, og ba om at ikek alle måtte skjæres over samme kam! Jeg fikk et dusin likes, men de som foreslo spikermatte fikk adskillig fler!
Så veit vi jo hvem disse tre gutta var, og jeg ba dem også på fb om å forsøke å dempe seg litt, ihvertfall her de bor og utover natta. Og fikk til svar at jeg måtte se å bli voksen... Alt på fb. Og da kom det nye forslag med masse likes fra andre om ståltråd over gata igjen.
Så det er lurt å være klar over dette, uten at det handler om prekener!
Men jeg forstår jo behovet godt; da jeg gikk på skolen festa jeg klessklype med pappbit til eikene på tråsykker'n jeg også;)
Og så er det dette med naboene da. I den bydelen jeg bor i i Oslo var det i fjor 3 125 KTM som kjørte med max lyd og max turtall nær sagt døgnet rundt. Det er en fb-side i bydelen "hva skjer på..." som i mange andre, og der ble det foreslått alt fra spikermatter til ståltråd over veien. Jeg måtte minne om at det var mange hundre mc'er her som ikke bråka sånn, og ba om at ikek alle måtte skjæres over samme kam! Jeg fikk et dusin likes, men de som foreslo spikermatte fikk adskillig fler!
Så veit vi jo hvem disse tre gutta var, og jeg ba dem også på fb om å forsøke å dempe seg litt, ihvertfall her de bor og utover natta. Og fikk til svar at jeg måtte se å bli voksen... Alt på fb. Og da kom det nye forslag med masse likes fra andre om ståltråd over gata igjen.
Så det er lurt å være klar over dette, uten at det handler om prekener!
Men jeg forstår jo behovet godt; da jeg gikk på skolen festa jeg klessklype med pappbit til eikene på tråsykker'n jeg også;)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Få black widow anlegg godkjent
Nå har ikke lover tilbakevirkende kraft, så er kjøretøyet godkjent i henhold til forskriften som er gjeldende på registreringstidspunktet så er saken grei.erik m skrev: 20 jul 2020, 14:40 Dersom du gjør dette - vær forberedt på å få pålegg om å fjerne den igjen om det kommer begrensinger på max lyd - noe som diskuteres av lovgiverne for tiden, samt i EU (og dermed EØS).
(Hvis ikke hadde alle kjøretøy pre euro 5 ikke vært tillatt pr i dag.)
Men at det KAN bli begrensninger på støy i gitte perioder det er en mulighet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Få black widow anlegg godkjent
Ja, i prinsippet er det om tilbakevirkende kraft riktig. Men ikke nødvendigvis når det gjelder lyd og lys. Til og med veterankjøretøy må søke om disp for å kjøre uten lovlige lys. Og et forbud mot mc-kjøring på Gamle Mossevei, eller innafor Ring 1 i helgene er heller ikke å ønske.
Men denne sesongen har de tre KTM-gutta kjørt som folk! I hvertfall heromkring.
Men denne sesongen har de tre KTM-gutta kjørt som folk! I hvertfall heromkring.
-
- Innlegg: 43
- Registrert: 28 aug 2019, 16:43
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018
Re: Få black widow anlegg godkjent
https://www.blackwidowexhausts.co.uk/gs ... 0795-p.asp dette et anlegget, det følger med db killer, grunnen til at jeg spør er på grunn av sure naboer som klager.Snikendeugle skrev: 20 jul 2020, 14:56 Hvilket Black Widow-anlegg er det snakk om her? Det finnes mange utgaver både med og uten db-killer som kan tas ut.
Fryktelig til mye prekener i tråden her som ikke svarer på spørsmålet for øvrig. Hva så om en liten 125 får litt vassere lyd enn en symaskin. Det er fremdeles ingenting i forhold til mange sykler til forumister her inne sannsynligvis. Spesielt om det er db-killer i anlegget.
Det går an å få _bedre_ lyd uten at det nødvendigvis er heseblesende høyt også. Strake rør uten noen nevnverdig demper på enden er jeg enig i at høres ganske skrullete ut, og er også slitsomt å kjøre med :)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Få black widow anlegg godkjent
Og hvorfor tror du de klager?
Du har sikkert ikke dbkilleren i heller.
Du har sikkert ikke dbkilleren i heller.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 43
- Registrert: 28 aug 2019, 16:43
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018
Re: Få black widow anlegg godkjent
Borg skrev: 20 jul 2020, 08:44 Hvis du vil ha det godkjent må du finne certifikatet fra produsenten som sier at anlegget ditt er godkjent for vei alla dette (eksempel):
https://d1sfhav1wboke3.cloudfront.net/I ... 379459.pdf
Gikk da inn på produsentens side
https://www.akrapovic.com/en/moto/produ ... ramId=true
og lastet ned Certifikatet.
Sendte mail til de, og de sa at siden det kommer fra USA ellerno og det ikke er nødvendig med godkjenning der, så har de ikke noen EU godkjenning.
Finner du det samme for din? Sjekk merking og serienummer på potta.
Godkjennelsen koster vel ca 500 for en time hos biltilsynet. Om det er verd jobben må du nesten vurdere selv. Les også denne tråden hvor det er diskutert tidligere.
viewtopic.php?f=16&t=11662
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Få black widow anlegg godkjent
Oisann -ser i en annen tråd i forumetat boten for høy lyd er 5.500,-! Kan det være riktig, eller er det en trykkleif?
Sist redigert av erik m den 20 jul 2020, 17:20, redigert 1 gang totalt.