Stor kraft , stor hastighet, mye vekt - skal mestres og holdes under kontroll og mye er mer å mestre - er det ikke så enkelt

Erfaring gjør deg bedre , uansett hvem du er med lite kjørelengde eller ikke - farta tar nok mye liv , selv om det teknisk sett er stoppen som forårsaker skadene. Men noen, som meg sjøl - tar ned marginene våre - av og til helt ned til et minimum når vi seter opp fartsnivået.
Nå er jeg så heldig at jeg kan, uten å bli særlig flau, si at jeg har fått testa både sjåfør og sykkel på fart, Isle of Man er et fristed slik sett. Det gav meg den innsikt at jeg har en reaksjon som ikke kan gi meg den høyeste utnyttelse av sykkelens potensiale under normale forhold.
Da jeg var helt fersk , for 2 år siden straks , så satte jeg meg ned og så gjennom statistikken - var jo litt i tanker om at jeg ikke helt viste hva jeg gav meg ut på. Statistikken beroliget meg - jeg innså at den gav meg den klare oversikt av risiko - det var 20% jeg ikke kunne gjøre noe med - det var ANDRES feil - resten var opp til førerens kontroll og opptreden -- da tenkte jeg som så at med kontroll på 80% så var dette relativt sikkert. Har vært med på mye som har hatt motsatt margin.
Nå ble det "normal" kjøring ei stund - men som de fleste har følt på så kommer farta av seg selv... og etter mye svingtrening på gode dekk- ja hva skal man si det er jo artig - er det ikke

Om farta hjelper eller ikke - da må man nyansere litt - jeg har følt at på motorvei så er ekstra kraft trygghet , på sykkel som bil, på våre landeveier så er det ikke slik - sykkelen har nok overtak på en bil/bobil til at normalkjøring med raske forbi kjøringer er enkelt, men det er ikke for å berge liv - det gir deg smidighet. Og så er det nå sånn med meg - jeg kjører for å kose meg , av og til med fart men mest for å se nye ting - da er sykkelen et pluss og fart litt motsatt--- men som det etterspørs video - joda det var kamera bak på hengeren - men hvem filmer en kjedelig motorvei i Sverige.