oivindgs BMW R1200R (2011)
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: oivindgs BMW R1200R
Det er jo særlig i "garasjen" det er lettere å stabilisere sykkelen med bakbremsen. Holder sykkelen igjen med bakbremsen, og slurer litt for å holde holde sykkelen rett. Vanlig kjøring bruker jeg som regel ikke bakbrems. Det er helt sikkert greit å ta krypkjøring uten bakbrems, men jeg syns det blir lettere å stabilisere med. Poenget er jo å holde sykkelen stabilt rett uten å lene til siden.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: oivindgs BMW R1200R
edit: Greier du det med en VF1000 greier du med alle. Kanskje en grunn til at de ikke ble brukt til kjøreskolesykkel.Geiroe skrev: 25 jul 2020, 20:08 Det er jo særlig i "garasjen" det er lettere å stabilisere sykkelen med bakbremsen. Holder sykkelen igjen med bakbremsen, og slurer litt for å holde holde sykkelen rett. Vanlig kjøring bruker jeg som regel ikke bakbrems. Det er helt sikkert greit å ta krypkjøring uten bakbrems, men jeg syns det blir lettere å stabilisere med. Poenget er jo å holde sykkelen stabilt rett uten å lene til siden.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: oivindgs BMW R1200R
Geiroe skrev: 25 jul 2020, 20:11edit: Greier du det med en VF1000 greier du med alle, så fin sykkel å øve på. Kanskje en grunn til at de ikke ble brukt til kjøreskolesykkel.Geiroe skrev: 25 jul 2020, 20:08 Det er jo særlig i "garasjen" det er lettere å stabilisere sykkelen med bakbremsen. Holder sykkelen igjen med bakbremsen, og slurer litt for å holde holde sykkelen rett. Vanlig kjøring bruker jeg som regel ikke bakbrems. Det er helt sikkert greit å ta krypkjøring uten bakbrems, men jeg syns det blir lettere å stabilisere med. Poenget er jo å holde sykkelen stabilt rett uten å lene til siden.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: oivindgs BMW R1200R
Enig i at bra med bakbrems ved krypkjøring og som vel nevnt, ha litt gass så får litt gyrostabilisertende turtall på motoren, og bruke clutchen til å regulere farten.oivindg skrev: 25 jul 2020, 18:51 Bruk av bakbrems var i lave hastigheter. Vi testet litt kjøring i lav fart der jeg kjørte sikksakk i veien. Det var betraktelig stødigere og lettere å kontrollere sykkelen med bakbrems enn med forbrems. I kryss der jeg skulle svinge i lav fart likeså.
Grunnen til at blir hevdet at bakbremsen er lite effektive er at ved kraftig bremsing når har litt hastighet, så flyttes mye av vekten på fremhjulet og da er det selvfølgelig mest effektivt å bremse med frambremsen. Men ved krypkjøring har man jo ikke den effekten. Eller behovet for mye bremse-effekt for den saks skyld.
Kjekt med bakbrems ved bakkestart også

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
Da var lappen i boks!
Var skikkelig nervøs, men sensor var en skikkelig hyggelig kar, så jeg fikk nervene under kontroll etterhvert. Jeg gruet meg til kjøregården, og spesielt krypkjøringa. Tok derfor krypkjøringa til slutt. Øvelsene gikk bra. Faktisk bedre enn noengang. På andre forsøk på unnamanøver så jeg 52 km/t på speedometeret da jeg kjørte inn i hinderet (hadde ikke tenkt å kjøre fullt så fort), men det var null stress å gi styret en dytt og bikke sykkelen utenom hinderet. Jeg som har slitt med unnamanøver i 47-48 km/t før. Skikkelig kongefølelse! Da jeg kom til krypkjøringa tenkte jeg at sensor må ha sett at jeg har kontroll på sykkelen, så jeg ga litt blaffen. På første runden måtte jeg nedi med det ene beinet, men ble ikke stresset av det. Etterpå sa sensor at han hadde notert et pluss for at jeg satte ned beinet i stedet for å true meg videre og eventuelt gå over ende. Etter kjøregården var det ut på vei, og det visste jeg at jeg hadde kontroll på etter å ha hatt førerkort for bil i snart førti år.
Måtte på jobb etter førerprøven, men kjørte min egen sykkel til jobb. Ganske stor forskjell på kjøreskolens F750GS og min R1200R! Min sykkel føles som den ønsker å tippe innover i brå svinger i lav fart i forhold til GS'en. Men jeg kom meg til jobben uten uhell. :) Etter jobb ble det et par timers tur på varierte veier. Litt småveier, litt 90-sone, noe asfalt med grus på og så måtte jeg prøve meg et par kilometer på grusvei også, bare for å få en følelse av hva det dreier seg om. Alt sammen var utrolig gøy. Tidligere har jeg trodd at sykkelen min har dratt dårlig under 3000 omdreininger, men i dag fant jeg ut at det bare var fordi jeg ikke hadde turt å vri nok på gassen. Med full gass er det bånndrag fra litt over 2000 omdreininger.
Her er sykkelen på en liten grusvei i Lurdalen i Kongsberg.
Var skikkelig nervøs, men sensor var en skikkelig hyggelig kar, så jeg fikk nervene under kontroll etterhvert. Jeg gruet meg til kjøregården, og spesielt krypkjøringa. Tok derfor krypkjøringa til slutt. Øvelsene gikk bra. Faktisk bedre enn noengang. På andre forsøk på unnamanøver så jeg 52 km/t på speedometeret da jeg kjørte inn i hinderet (hadde ikke tenkt å kjøre fullt så fort), men det var null stress å gi styret en dytt og bikke sykkelen utenom hinderet. Jeg som har slitt med unnamanøver i 47-48 km/t før. Skikkelig kongefølelse! Da jeg kom til krypkjøringa tenkte jeg at sensor må ha sett at jeg har kontroll på sykkelen, så jeg ga litt blaffen. På første runden måtte jeg nedi med det ene beinet, men ble ikke stresset av det. Etterpå sa sensor at han hadde notert et pluss for at jeg satte ned beinet i stedet for å true meg videre og eventuelt gå over ende. Etter kjøregården var det ut på vei, og det visste jeg at jeg hadde kontroll på etter å ha hatt førerkort for bil i snart førti år.
Måtte på jobb etter førerprøven, men kjørte min egen sykkel til jobb. Ganske stor forskjell på kjøreskolens F750GS og min R1200R! Min sykkel føles som den ønsker å tippe innover i brå svinger i lav fart i forhold til GS'en. Men jeg kom meg til jobben uten uhell. :) Etter jobb ble det et par timers tur på varierte veier. Litt småveier, litt 90-sone, noe asfalt med grus på og så måtte jeg prøve meg et par kilometer på grusvei også, bare for å få en følelse av hva det dreier seg om. Alt sammen var utrolig gøy. Tidligere har jeg trodd at sykkelen min har dratt dårlig under 3000 omdreininger, men i dag fant jeg ut at det bare var fordi jeg ikke hadde turt å vri nok på gassen. Med full gass er det bånndrag fra litt over 2000 omdreininger.
Her er sykkelen på en liten grusvei i Lurdalen i Kongsberg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
Fasit for den praktiske kjøreopplæringen var fem dobbelttimer, to trippeltimer, sikkerhetskurs på bane, sikkerhetskurs på vei og en time oppvarming til førerprøven. Til sammen 32.600,- til kjøreskolen. To av timene var noe jeg valgte frivillig for å trene ekstra i kjøregården. Oppkjøring kostet 1120,- og nytt førerkort 310,-. Til sammen ca. 34.000 kroner.
Jeg tok opplæringen hos Johansen trafikkskole i Kongsberg, med Vegar Johansen som min lærer. Han har veldig fokus på trafikksikkerhet og det å være bevisst på hva det betyr å være motorsyklist i dagens trafikkbilde. Vi brukte en del tid på å tenke gjennom situasjoner og hva vi kan gjøre for å redusere risikoen for å havne i problemer, noe jeg synes var veldig betryggende.
Jeg tok opplæringen hos Johansen trafikkskole i Kongsberg, med Vegar Johansen som min lærer. Han har veldig fokus på trafikksikkerhet og det å være bevisst på hva det betyr å være motorsyklist i dagens trafikkbilde. Vi brukte en del tid på å tenke gjennom situasjoner og hva vi kan gjøre for å redusere risikoen for å havne i problemer, noe jeg synes var veldig betryggende.
Re: oivindgs BMW R1200R
Gratulerer, måtte september og oktober bli tørre og varme 
-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: oivindgs BMW R1200R
Gratulerer :) Blir helt sikkert mange fint turer på BMW'en
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
Tusen takk!
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
Tusen takk!
- Tore L
- Innlegg: 1044
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: oivindgs BMW R1200R
Gratulerer Øyvind
Vi får treffes på neste års Mcsiden treff, så slipper jeg å være alene som kjører BMW også

Vi får treffes på neste års Mcsiden treff, så slipper jeg å være alene som kjører BMW også

Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
- Tore L
- Innlegg: 1044
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: oivindgs BMW R1200R
Kom vist to ganger denne meldingen
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: oivindgs BMW R1200R
Gratulerer, kjør pent og kos deg 

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: oivindgs BMW R1200R
Hehe, ja, det hjelper å vri på gassenoivindg skrev: 11 sep 2020, 20:21 Da var lappen i boks!
Var skikkelig nervøs, men sensor var en skikkelig hyggelig kar, så jeg fikk nervene under kontroll etterhvert. Jeg gruet meg til kjøregården, og spesielt krypkjøringa. Tok derfor krypkjøringa til slutt. Øvelsene gikk bra. Faktisk bedre enn noengang. På andre forsøk på unnamanøver så jeg 52 km/t på speedometeret da jeg kjørte inn i hinderet (hadde ikke tenkt å kjøre fullt så fort), men det var null stress å gi styret en dytt og bikke sykkelen utenom hinderet. Jeg som har slitt med unnamanøver i 47-48 km/t før. Skikkelig kongefølelse! Da jeg kom til krypkjøringa tenkte jeg at sensor må ha sett at jeg har kontroll på sykkelen, så jeg ga litt blaffen. På første runden måtte jeg nedi med det ene beinet, men ble ikke stresset av det. Etterpå sa sensor at han hadde notert et pluss for at jeg satte ned beinet i stedet for å true meg videre og eventuelt gå over ende. Etter kjøregården var det ut på vei, og det visste jeg at jeg hadde kontroll på etter å ha hatt førerkort for bil i snart førti år.
Måtte på jobb etter førerprøven, men kjørte min egen sykkel til jobb. Ganske stor forskjell på kjøreskolens F750GS og min R1200R! Min sykkel føles som den ønsker å tippe innover i brå svinger i lav fart i forhold til GS'en. Men jeg kom meg til jobben uten uhell. :) Etter jobb ble det et par timers tur på varierte veier. Litt småveier, litt 90-sone, noe asfalt med grus på og så måtte jeg prøve meg et par kilometer på grusvei også, bare for å få en følelse av hva det dreier seg om. Alt sammen var utrolig gøy. Tidligere har jeg trodd at sykkelen min har dratt dårlig under 3000 omdreininger, men i dag fant jeg ut at det bare var fordi jeg ikke hadde turt å vri nok på gassen. Med full gass er det bånndrag fra litt over 2000 omdreininger.
Her er sykkelen på en liten grusvei i Lurdalen i Kongsberg.
IMG_5848.JPG


Grattis med lappen

- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: oivindgs BMW R1200R
Takk!Tore L skrev: 11 sep 2020, 22:50 Gratulerer Øyvind![]()
Vi får treffes på neste års Mcsiden treff, så slipper jeg å være alene som kjører BMW også![]()
Håper jeg klarer å få med meg minst en av dagene på neste års "treff-tur". :)