Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Noe å tenke på. Jeg må si jeg skjønner det litt. Det er en del av oss som bråker noe jævlig. nrk.no i dag:
11. juli 2020 kl. 19:22 Motorsyklistar protesterer i Berlin Hundrevis av motorsyklistar protesterte i Berlin laurdag mot eit lovforslag som forbyr motorsykkelkøyring på søndagar og heilagdagar. Forslaget er støtta av Forbundsdagen, og retta mot motorsyklar som lagar høgare lyd enn truckar og grasklipparar.
11. juli 2020 kl. 19:22 Motorsyklistar protesterer i Berlin Hundrevis av motorsyklistar protesterte i Berlin laurdag mot eit lovforslag som forbyr motorsykkelkøyring på søndagar og heilagdagar. Forslaget er støtta av Forbundsdagen, og retta mot motorsyklar som lagar høgare lyd enn truckar og grasklipparar.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39848
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Dette er jeg ganske sikker på at det blir mer fokus på her i landet også etter hvert.
Hvor ofte det er slike støykontroller i Tyskland vet jeg ingenting om. De tre gangene jeg har kjørt MC i landet har jeg aldri blitt stoppet eller sett noe til slike kontroller.
At fokus og reaksjoner på dette har kommet overrasker meg ikke.
Så får de som tror på myten "Loud pipes save lives" fortsatt gjøre det...
Hvor ofte det er slike støykontroller i Tyskland vet jeg ingenting om. De tre gangene jeg har kjørt MC i landet har jeg aldri blitt stoppet eller sett noe til slike kontroller.
At fokus og reaksjoner på dette har kommet overrasker meg ikke.
Så får de som tror på myten "Loud pipes save lives" fortsatt gjøre det...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
I Tirol er det vel også innført støybegrensninger i sommer på en del populære ruter. En hel del standard sykler som ikke lenger kan kjøre der (bla. s1000rr, en del Ducati, bla min egen Multistrada og HD)
https://www.femamotorcycling.eu/banning ... -in-tirol/
Akkurat det er nok et prøveprosjekt som de ikke får lov å fortsette med i nåværende form da det kun gjelder MC og ikke f.eks høylytte Lamborghini e.l., men illustrerer hvor man er på vei.
Så er det kanskje noen produsenter som gjør det verre for seg selv. I siste Bike var det bla test av Ducati Streetfighter V4S, der testerne påpekte det de kalte det nesten absurde standard lydnivået.
https://www.femamotorcycling.eu/banning ... -in-tirol/
Akkurat det er nok et prøveprosjekt som de ikke får lov å fortsette med i nåværende form da det kun gjelder MC og ikke f.eks høylytte Lamborghini e.l., men illustrerer hvor man er på vei.
Så er det kanskje noen produsenter som gjør det verre for seg selv. I siste Bike var det bla test av Ducati Streetfighter V4S, der testerne påpekte det de kalte det nesten absurde standard lydnivået.
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Når lastebiler må kjøre med grønn L i grillen i Østerrike så sier det seg selv at støy er noe de er vare for. Jeg forstår den godt.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Det er vel på sin plass å ha lydkontroll og forby bråkete kjøretøy, ikke forby alle motorsykler? Noen er veldig stille!
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Er vel sånn når så mange av motorsyklister der ute hiver på åpent ettermarkedsanlegg for å nettopp få lyd. Jeg må innrømme at min sykkel kan lage et helvetes leven, men det er primært for effektøkningen sin del.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Isåfall kan din sykkel være forbudt på slike steder. Jeg kommer ikke til å begrense meg for at andre bråker!
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Jeg skrur meg til originaloppsett før jeg reiser, det er helt sikkert.
Blir man stoppa der nede så blir man stående på stedet inntil ny potte er på plass. Uoriginale hendler? De skrur dem av. Feil skiltvinkel? Får ikke kjøre. Bremseslanger uten DOT-merking, blir også et problem.
Poenget mitt er når «alle» sykler bråker, kan det fort bli misnøye og det går utover alle.
Blir man stoppa der nede så blir man stående på stedet inntil ny potte er på plass. Uoriginale hendler? De skrur dem av. Feil skiltvinkel? Får ikke kjøre. Bremseslanger uten DOT-merking, blir også et problem.
Poenget mitt er når «alle» sykler bråker, kan det fort bli misnøye og det går utover alle.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
I fjor var mer enn 60 av de for oss mest populære veiene stengt for mc, i år står en rekke til for tur. Det har vært både pga høye hastigheter gjennom landsbyer, og høy lyd. Nå er det lyden som er mest i fokus, og stadig strengere tiltak foreslåes. Bla. har et forslag om forbud mot slip-on potter kommet opp men ikke realitetsbehandla. Tanken var at bare standardpotter med plombering skulle tillates. Jieg håper jo mye heller at det blir noe sånt, enn et generelt kjøreforbud i helgene for mc i dette herlige mc-landet!
Urealistisk? Det sa man også på 60-tallet da forslaget om kjøreforbud for trailere lørdag og søndag i juli og august kom opp. Men tyske myndigheter bryr seg lite om demonstrasjoner og folkelige protester, for å si det sånn, og i dag kan v andre være lykkelige for at akkurat det forbudet blei innført.
Her hjemme har det vært foreslått å stenge Gamle Mossevei for mc, og alle vi som har pleid å møtes på Grava synes jo det hadde vært tragisk. Men vi graver vår egen grav når vi "modifiserer" pottene, og vrir opp turtallet på småveier. Det som skjer i Tyskland, Østerrike og flere andre land i dag kommer hit i morra om vi ikke sjøl skjerper oss.
Urealistisk? Det sa man også på 60-tallet da forslaget om kjøreforbud for trailere lørdag og søndag i juli og august kom opp. Men tyske myndigheter bryr seg lite om demonstrasjoner og folkelige protester, for å si det sånn, og i dag kan v andre være lykkelige for at akkurat det forbudet blei innført.
Her hjemme har det vært foreslått å stenge Gamle Mossevei for mc, og alle vi som har pleid å møtes på Grava synes jo det hadde vært tragisk. Men vi graver vår egen grav når vi "modifiserer" pottene, og vrir opp turtallet på småveier. Det som skjer i Tyskland, Østerrike og flere andre land i dag kommer hit i morra om vi ikke sjøl skjerper oss.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Det er jo helt feil fremgangsmåte. Samme som når tigginga skulle forbys på grunn av aggressive sigøynere. Det rammet norske tiggere, som aldri var en del av det problemet. Jeg forbeholder meg retten til både å tigge og kjøre, skal ikke bli nektet det på grunn av at andre bråker!!!
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Ikke lenger besøke Tyskland; check.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Synd at auto-zug går fra Hamburg, og ikke fra Danmark og gjennom hele vaterland. Er vel en del alpemoro på Italia siden og Østerrike, om ikke østerrike er like strenge?
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Kanskje det blir lyden som tvinger fram el-MC 
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Fra og med 10. juni i år:Toven skrev: 12 jul 2020, 11:22 Synd at auto-zug går fra Hamburg, og ikke fra Danmark og gjennom hele vaterland. Er vel en del alpemoro på Italia siden og Østerrike, om ikke østerrike er like strenge?
From June 10, motorcycles with a registered noise level of more than 95 db (A) may no longer drive on certain routes in Tyrol.
L199 Tannheimerstraße, von Straßenkilometer 0.0 bis 22.557
L198 Lechtalstraße, von Straßenkilometer 18.162 bis 67.0
L21 Berwang-Namloser Straße, von Straßenkilometer 0,0 bis 26.852
L246 Hahntennjochstraße 1. Teil, von Straßenkilometer 0.407 bis 13.925
L72 Hahntennjochstraße 2. Teil, von Straßenkilometer 0.0 bis 5.175
L266 Bschlaber Straße, von Straßenkilometer 0.0 bis 9.672
Trur ikke det er særlig smart å "forbeholde seg retten til å kjøre" i de forbudte veiene i verken Tyskland eller Østerrike. Tøffe polizeier i begge landa. Kommer dette i Sveits også er de enda tøffere, snakker av erfaring!
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Ja når de kan lage et skille på støy så er det jo helt greit. Da kan de som er stille nyte veien mens de som bråker får finne seg andre steder. Perfekt løsning.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Indianen min med doble acrapovic har 92 db i standstøy så den går klar -denne gangen..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Tuonoen med original er registrert med 107db i vognkortet. Ikke mye å få gjort der ....
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Ja, i hvertfall mye bedre enn i Tyskland der så mange av de fineste veiene for oss rett og slett har blitt stengt for mc i helgene. MEN i Tyskland behandles et forslag om totalt kjøreforbud for mc som gir mer enn 80DB! Og det vil i såfall gjelde ALLE turtall, da blir det ikke mange av oss som får kjøre. Vi får bare krysse fingra for at de finner en bedre løsning. Litt om diskusjonene her: https://www.autozeitung.de/motorrad-fah ... 98421.htmlFreewheelBurning skrev: 14 jul 2020, 14:05 Ja når de kan lage et skille på støy så er det jo helt greit. Da kan de som er stille nyte veien mens de som bråker får finne seg andre steder. Perfekt løsning.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Den tyske forbundsregjeringen har fått i oppdrag å sende vedtaket over til EU - Dette kan ikke gjennomføres uten EU's godkjenning. Men dersom det blir godkjent der, vil det gjelde hele EU- og dermed komme som et EØS-direktiv til Norge.
Som kjent er det bare ett av alle de titusener direktiv som ikke har blitt sanskjonert av Stortinget. Så dette blir spennende. Men i denne omgang gjelder det kun nyregistreringer.
Entschließung des Bundesrates zur wirksamen Minderung und
Kontrolle von Motorradlärm
1. Der Bundesrat bittet die Bundesregierung, sich bei der EU-Kommission für
strengere Lärmemissionswerte durch Verschärfung der in der EU geltenden
Grenzwerte bei der Genehmigung und Zulassung neuer Motorräder einzusetzen.
Der Bundesrat hält dabei eine Begrenzung der Geräuschemissionen in allen
Fahrzuständen (Real Driving Sound Emissions) auf einen Grenzwert von maximal 80 dB(A), der für alle Neufahrzeuge über alle Betriebszustände einzuhalten ist, für zielführend.
2. Der Bundesrat bittet die Bundesregierung, die Strafen bei Manipulationen am
Auspuff, Luftfilter sowie bei sonstigen Eingriffen, die eine erhebliche Steigerung der Lärmemissionen zur Folge haben, deutlich zu verschärfen. In diesem
Zusammenhang bittet der Bundesrat die Bundesregierung, ein rechtlich sicheres
Instrument zu entwickeln, das den Polizeibehörden der Länder bei gravierenden
Überschreitungen der Lärmemissionen die sofortige Sicherstellung oder Beschlagnahme des Fahrzeugs an Ort und Stelle ermöglicht
Som kjent er det bare ett av alle de titusener direktiv som ikke har blitt sanskjonert av Stortinget. Så dette blir spennende. Men i denne omgang gjelder det kun nyregistreringer.
Entschließung des Bundesrates zur wirksamen Minderung und
Kontrolle von Motorradlärm
1. Der Bundesrat bittet die Bundesregierung, sich bei der EU-Kommission für
strengere Lärmemissionswerte durch Verschärfung der in der EU geltenden
Grenzwerte bei der Genehmigung und Zulassung neuer Motorräder einzusetzen.
Der Bundesrat hält dabei eine Begrenzung der Geräuschemissionen in allen
Fahrzuständen (Real Driving Sound Emissions) auf einen Grenzwert von maximal 80 dB(A), der für alle Neufahrzeuge über alle Betriebszustände einzuhalten ist, für zielführend.
2. Der Bundesrat bittet die Bundesregierung, die Strafen bei Manipulationen am
Auspuff, Luftfilter sowie bei sonstigen Eingriffen, die eine erhebliche Steigerung der Lärmemissionen zur Folge haben, deutlich zu verschärfen. In diesem
Zusammenhang bittet der Bundesrat die Bundesregierung, ein rechtlich sicheres
Instrument zu entwickeln, das den Polizeibehörden der Länder bei gravierenden
Überschreitungen der Lärmemissionen die sofortige Sicherstellung oder Beschlagnahme des Fahrzeugs an Ort und Stelle ermöglicht
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Nå er det snakk om motorsykler, ikke scootere....FreewheelBurning skrev: 11 jul 2020, 23:48 Isåfall kan din sykkel være forbudt på slike steder. Jeg kommer ikke til å begrense meg for at andre bråker!
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Anbefaler www.mctransport.no istedenfor autozug uansett, mye enklere og når tar med all utgifter, også billigere vil jeg tro.Toven skrev: 12 jul 2020, 11:22 Synd at auto-zug går fra Hamburg, og ikke fra Danmark og gjennom hele vaterland. Er vel en del alpemoro på Italia siden og Østerrike, om ikke østerrike er like strenge?
Ellers er det ikke bare Tyskland som innfører restriksjoner, i Dolomittene/Italia er det innført 60 på endel veier, noen steder kun for MC. Fra facebook "motoemotion.info" (som ikke funker som web-adresse, kun fb så vidt kan se) auto-oversatt:

PÅ GRUNN AV FOR MANGE ACCIDENTER:
SØR-TYROLEN LAVER TEMPO TIL 60
Den nye grensen trer i kraft på noen spesifikke veiavdelinger i turistfjellene fra og med i dag, lørdag 25. juli. I noen seksjoner vil det påvirke alle kjøretøy, i andre kun motorsykler.
Reglene gjelder ikke ruter som allerede har en nedre grense på 50 km / t, for eksempel innenfor bygde områder eller langs spesielt lumske deler av veien. Tiltaket gjelder inntil videre for sommersesongen. '' Et slags eksperiment ", presidenten i provinsen kalte det Maurizio Fugatti, som rapporterte at han samlet forespørsler fra forskjellige kategorier, ordførere og innbyggere.
For alle kjøretøykategorier gjelder samme grense på 60 km / t på passene Dolomitici Sella, Gardena, Pordoi og Rolle samt på veiene:
S.P. 85 av Monte Bondone: fra krysset med S.S. 45 til Gardesana Occidentale, gjennom Sardagna, Candriai, Vaneze, Norge, Vason, Viote, Lagolo, til veis ende, tilsvarende rundkjøringen med S.P. 84 av Cavedine og S.P. 251 av Ponte Oliveti, i lokalsamfunnene Trent og Madruzzo.
S.P. 25 av Garniga: fra enden av byen Garniga Terme, gjennom Garniga Vecchia, til enden av veien i Viote, som tilsvarer veikrysset med Monte Bondone, i kommunene Garniga Terme og Trento.
S.P. 3 av Monte Baldo: Starter kort tid over Brentonico, via San Giacomo, San Valentino, Rifugio Graziani, Bocca di Navene, Dossioli, til grensen til Verona-provinsen, i kommunene Brentonico og Avio.
S.S. 240 di Loppio og Val di Ledro, i rute til Val d ' Ampola, frem til storo, i kommunene Ledro og Storo.
I motsetning til rutene som er oppført over, er maksimal hastighet på 60 km / t i begge retninger satt for mc-kategorien kun på ruter som ikke allerede er nedre grense på 50 km / t gjelder (gjelder for alle kjøretøykategorier) Hva er det?
S.S. 42 del Tonale og della Mendola: i seksjonen mellom landsbyen Passo del Tonale, gjennom Vermiglio til begynnelsen av landsbyen Fucine.
S.P. 31 av Manghen Pass: i rute mellom begynnelsen av passet, i krysset med S.P. 65 Panoramica della Valsugana, gjennom Calamento, Manghen Pass, Ponte Stue, kanton, til krysset med S.P. 232 av Fiemme dir Molina, i kommunene Telve og Castello-Molina di Fiemme.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Isåfall kan de gjøre hva fan de vil

-
- Innlegg: 166
- Registrert: 22 jul 2019, 10:10
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA 2016 / 890 Adv R 2021
- Bosted: Oslo
Re: Reaksjoner på lydnivå Tyskland.
Hadde tenkt meg nedover nå i august i det området, men hvis det blir 60 på alt som er moro blir det vel å planlegge rute utenom dette området da. Ikke lett med tur nedover i sommer med røde land, munnbind og 60 grenserpingvin skrev: 27 jul 2020, 09:13 Ellers er det ikke bare Tyskland som innfører restriksjoner, i Dolomittene/Italia er det innført 60 på endel veier, noen steder kun for MC. Fra facebook "motoemotion.info" (som ikke funker som web-adresse, kun fb så vidt kan se) auto-oversatt:
