Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- Erik_B70
- Innlegg: 206
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Oi, det var ikke småtterier...
Håper du dokumenterer med bilder osv. her i loggen . Jeg må nok ta en skikkelig økt på min også, men håper jeg kan vente til etter sesongen. De EV14 dysene er jeg sugen på å prøve selv også. Har klokketro på at det blir en solid merkbar forandring.
Blir spennende å høre dine erfaringer .
Håper du dokumenterer med bilder osv. her i loggen . Jeg må nok ta en skikkelig økt på min også, men håper jeg kan vente til etter sesongen. De EV14 dysene er jeg sugen på å prøve selv også. Har klokketro på at det blir en solid merkbar forandring.
Blir spennende å høre dine erfaringer .
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg skal prøve!
Etter en tur igår virker det egentlig litt som at sykkelen surner litt når man cruiser som man pleier.
Når man da går på gassen så nøler den litt. Om jeg så legger meg på 6-7000rpm noen sekunder, så girer opp, så blir den brått veldig kvikk og fin.
Bensinforbruk er bortimot normalt. Ikke merka noe tull der.
Lurer på om jeg skal koble til GS911 og sjekke om det har dukket opp en feilkode..
Lambdasonde kanskje? Jeg synes den også er litt sur under warmup.. Da går den vel ikke i closed loop uansett. Om man er litt ufin på gassen når den er kald kommer det noe svartrøyk.
Etter en tur igår virker det egentlig litt som at sykkelen surner litt når man cruiser som man pleier.
Når man da går på gassen så nøler den litt. Om jeg så legger meg på 6-7000rpm noen sekunder, så girer opp, så blir den brått veldig kvikk og fin.
Bensinforbruk er bortimot normalt. Ikke merka noe tull der.
Lurer på om jeg skal koble til GS911 og sjekke om det har dukket opp en feilkode..
Lambdasonde kanskje? Jeg synes den også er litt sur under warmup.. Da går den vel ikke i closed loop uansett. Om man er litt ufin på gassen når den er kald kommer det noe svartrøyk.
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Responsen er litt som i en strikk, særlig når den er kald. Noe er det hvertfall, som jeg gjerne vil rette opp.
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=SONxLppoILw[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=SONxLpp ... ture=share
[youtube] https://www.youtube.com/watch?v=SONxLppoILw[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=SONxLpp ... ture=share
- Erik_B70
- Innlegg: 206
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Merkelig. Sikkert en god ide å lese ut koder ja.FredrikE24 skrev: 08 jul 2020, 14:34 Jeg skal prøve!
Etter en tur igår virker det egentlig litt som at sykkelen surner litt når man cruiser som man pleier.
Når man da går på gassen så nøler den litt. Om jeg så legger meg på 6-7000rpm noen sekunder, så girer opp, så blir den brått veldig kvikk og fin.
Bensinforbruk er bortimot normalt. Ikke merka noe tull der.
Lurer på om jeg skal koble til GS911 og sjekke om det har dukket opp en feilkode..
Lambdasonde kanskje? Jeg synes den også er litt sur under warmup.. Da går den vel ikke i closed loop uansett. Om man er litt ufin på gassen når den er kald kommer det noe svartrøyk.
Jeg tror du har rett ang. lambdasonden. Går vel kun i closed loop ved arbeidstemperatur, og innenfor en viss belastning ? Ved full gass er det åpne sluser og ingen lamdaregulering så vidt jeg vet.
Min har også periodevis nøling etter cruising på moderat turtall, men bare av og til. Symptomene er imidlertid annerledes, og jeg har ikke intrykk av at min surner. Heller tvert i mot ... Et drag opp mot redline på full gass løser problemet, og det kan da være borte i hundrevis av kilometer. Begynner å lure litt på om det kan være lamdasonden som lager krøll hos meg

- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg kjører jo ikke med originalmap i Motronicen skal sies. Den går litt på den feite siden opp mot originalt. Tempføler på lufta som kanskje som måler feil?
Den var ikke fuskete ved oppstart før hvertfall. Det er noe den har blitt i det siste. Før skulle man tro den var varm..
Den var ikke fuskete ved oppstart før hvertfall. Det er noe den har blitt i det siste. Før skulle man tro den var varm..
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg vet faktisk ikke. Noen powerwheelies har det ikke blitt i det siste, og jeg synes den presterer dårlige på høyt turtall..
Kanskje er det omvendt, at den får lite bensin? Eller at luftfilteret er tett?
Bytta det i 2016 sammen med bensinfilter.
Kanskje er det omvendt, at den får lite bensin? Eller at luftfilteret er tett?
Bytta det i 2016 sammen med bensinfilter.
- Erik_B70
- Innlegg: 206
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Klarer du å logge live data fra følerne med GS911 ?
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jepp, logger lambdaregulering hvertfall.
Så regner med å kunne lese ut O2-en og hva bør-verdien er.
Så regner med å kunne lese ut O2-en og hva bør-verdien er.
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Da har jeg sjekka med GS911. Hadde feilkode på lambdaregulering. Den hadde gått utenfor nedre grenseverdi.
Logger livedata og lambdaspenning svinger som en jojo fra fullskalering til lavskalering hele tida.
I closed loop går den helt ille..
Jeg liker å tro at lambdaen er ferdig da sykkelen går helt OK i open loop. Dessverre er den allerede så sur at den ikke går helt bra der heller, men den putrer ikke. Er lov å håpe. Da jeg logga O2 sist i 2017 var det vel lå den snor-rett midt i båndet.
Er like gal måling på litt turtall også til tross for at den går renere på litt gass.
Logger livedata og lambdaspenning svinger som en jojo fra fullskalering til lavskalering hele tida.
I closed loop går den helt ille..
Jeg liker å tro at lambdaen er ferdig da sykkelen går helt OK i open loop. Dessverre er den allerede så sur at den ikke går helt bra der heller, men den putrer ikke. Er lov å håpe. Da jeg logga O2 sist i 2017 var det vel lå den snor-rett midt i båndet.
Er like gal måling på litt turtall også til tross for at den går renere på litt gass.
- Erik_B70
- Innlegg: 206
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Er nok bare å bytte da ja.
Det er vel i grunnen en slitedel, så den har nok gjort sitt.
Sent from my iPad using Tapatalk
Det er vel i grunnen en slitedel, så den har nok gjort sitt.
Sent from my iPad using Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Nå har jeg lest litt på nett, og en fluktuerende måleverdi er visst riktig?
Jeg setter mest lit til vakumlekkasje her nå.. Vi får se!
Jeg setter mest lit til vakumlekkasje her nå.. Vi får se!
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det sies vel at sykkelen skal gå helt OK uten lambdasensoren tilkoblet. Det gjør sykkelen ikke. Den blir mye verre.
Mon tro om vakumproblemer er det man skal se etter først.
Alt er bestilt nytt, så alt blir jo bytta. Det blir fint.
Mon tro om vakumproblemer er det man skal se etter først.
Alt er bestilt nytt, så alt blir jo bytta. Det blir fint.
-
- Innlegg: 73
- Registrert: 02 apr 2018, 15:59
- Motorsykkelen din: Din MC her
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg får følge med her fremover (som om jeg ikke gjør det allerede...). Jeg fikk byttet lambdasensor i fjor grunnet svært sur sykkel med heftig drivstofforbruk. Forbruk og eksos normaliserte seg etter den operasjonen. Min K-bike har også blitt gradvis ruskete/sur ved oppstart. Får ta en støre sjau til vinteren.
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Får etterhvert se resultatet av det røsket jeg skal ta. Jeg er dog litt skeptisk til å bytte alt i en sjau og starte opp, og den går værre enn før?
Jeg mener det dog er et grunnlag for å mistenke falskluft. Dersom for høy O2 måles ved en gitt spjeldåpning vil Motronicen automagisk gi mer fuel. Som medfører for rik blanding. Alt tilsier at lambda-varmen funker og dersom det stemmer at målingen skal svinge så bør det være relatert til vakumlekkasje. Tomgangsregulator jobber på høygir for å oppnå stabil tomgang hvertfall, så noe lureri er det jo.
Det er den som gjør at man ikke har choke-hendel som K100 har.
Jeg mener det dog er et grunnlag for å mistenke falskluft. Dersom for høy O2 måles ved en gitt spjeldåpning vil Motronicen automagisk gi mer fuel. Som medfører for rik blanding. Alt tilsier at lambda-varmen funker og dersom det stemmer at målingen skal svinge så bør det være relatert til vakumlekkasje. Tomgangsregulator jobber på høygir for å oppnå stabil tomgang hvertfall, så noe lureri er det jo.
Det er den som gjør at man ikke har choke-hendel som K100 har.
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg har skrudd mye siste dagene.
Alt er nybygget rundt spjeldrekka. Eneste som ikke er tukla med der nå er selve spjeldrekka.
Nytt luftfilter, ny bensinpumpe, nytt bensinfilter, alle slanger nye inni tank.
Ny lambdasonde
Nye innsprøytningsdyser.
Starter opp. Sykkelen er langt mer responsiv på gassen. Allikevel så er den fra tomgang til full gass litt vanskelig for å dra avgårde. Litt nølende.
Tomgangen er stabil og fin nå.
Hva nå? Jeg satte meg ned med en kaffekopp og funderte litt på denne EEPROM-en jeg har fått fra en ved navn John i Hellas. En Stage9 høy-prestanda chip. Kan det være sånn at den klussa til blandinga? At noen kurveverdier var helt på jordet plutselig?
Tanken satt løst på sykkelen så flekka den av og skrudde ut motorstyringen. Heiv inn originalchip og starta opp..
Joda, nå foregikk warmup fjellstøtt og etter warmup med en særdeles jevn og fin tomgang. Gassrespons? Joda, helt noe annet. Ingen tilslag av for feit blanding.
På med salen og ut på prøvetur. Dessverre på så godt som tom tank..
Joda nå var det frisk respons fra motoren. På alle gir, på alle turtall. Så friskt har den aldri gått i mitt eie. Ingen ettertenning.
Dessverre var et hardt pådrag på de lavere girene begrenset av å miste bensintrykket som følge av nesten tom tank, men for et drag inntil det inntraff. Forhjulsløft både på første og andre gir..
Bensinpumpa er helt lydløs..
Nå pelte jeg ut kammene på den for ventiljustering og tok av fronten på motoren for skifte av kjede og sleider. Så inntil jeg får tak i de rette shimsa, så blir det ikke mer testkjøring. Men moro var det!
Ny sykkel.
Chipen fra John er av typen som kan slettes. I utgangspunktet ved å utsette chipen for lys. Lys er det jo ikke inni motorstyringsboksen, men det er på en måte ikke permanent brent inn på brikka, noe den originale er.
Så jeg tror nok at det er noe defekter med denne høy-prestanda chipen. Irriterende nok.
Alt er nybygget rundt spjeldrekka. Eneste som ikke er tukla med der nå er selve spjeldrekka.
Nytt luftfilter, ny bensinpumpe, nytt bensinfilter, alle slanger nye inni tank.
Ny lambdasonde
Nye innsprøytningsdyser.
Starter opp. Sykkelen er langt mer responsiv på gassen. Allikevel så er den fra tomgang til full gass litt vanskelig for å dra avgårde. Litt nølende.
Tomgangen er stabil og fin nå.
Hva nå? Jeg satte meg ned med en kaffekopp og funderte litt på denne EEPROM-en jeg har fått fra en ved navn John i Hellas. En Stage9 høy-prestanda chip. Kan det være sånn at den klussa til blandinga? At noen kurveverdier var helt på jordet plutselig?
Tanken satt løst på sykkelen så flekka den av og skrudde ut motorstyringen. Heiv inn originalchip og starta opp..
Joda, nå foregikk warmup fjellstøtt og etter warmup med en særdeles jevn og fin tomgang. Gassrespons? Joda, helt noe annet. Ingen tilslag av for feit blanding.
På med salen og ut på prøvetur. Dessverre på så godt som tom tank..
Joda nå var det frisk respons fra motoren. På alle gir, på alle turtall. Så friskt har den aldri gått i mitt eie. Ingen ettertenning.
Dessverre var et hardt pådrag på de lavere girene begrenset av å miste bensintrykket som følge av nesten tom tank, men for et drag inntil det inntraff. Forhjulsløft både på første og andre gir..
Bensinpumpa er helt lydløs..
Nå pelte jeg ut kammene på den for ventiljustering og tok av fronten på motoren for skifte av kjede og sleider. Så inntil jeg får tak i de rette shimsa, så blir det ikke mer testkjøring. Men moro var det!
Ny sykkel.
Chipen fra John er av typen som kan slettes. I utgangspunktet ved å utsette chipen for lys. Lys er det jo ikke inni motorstyringsboksen, men det er på en måte ikke permanent brent inn på brikka, noe den originale er.
Så jeg tror nok at det er noe defekter med denne høy-prestanda chipen. Irriterende nok.
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Her følger bildedokumentasjon fra helgens aktiviteter. Gjort veldig mye. Nå venter jeg på en shims, så kan jeg sette driten sammen igjen. Tok det med ro idag, la om nye dekk på felg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Her skjer det saker og ting. Godt jobba! Får lyst å skru K100'en i smådeler og overhale hele sykkelen når jeg ser dette. 
Har kostet på noen lapper i denne omgangen ser jeg
Har kostet på noen lapper i denne omgangen ser jeg
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Uff ja, dette var ikke gratis, men du verden og fres det ble i den! Gummidelene rundt gasspjeld var rådyrt. Det er dog 20 år gammalt og råttent.
Når man først begynner så gjenbruker man ikke gamle slangeklemmer og den slags.
Mitt råd er å handle fra Tills. Han har OEM deler på mye. Toll og tull er jo en hake dog.
Når man først begynner så gjenbruker man ikke gamle slangeklemmer og den slags.
Mitt råd er å handle fra Tills. Han har OEM deler på mye. Toll og tull er jo en hake dog.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg fikk kortet mitt i dag. Ble bestilt 21. mars, tror jeg. :)FredrikE24 skrev: 27 jun 2020, 18:07 Kort er bestilt, synes dog det var et merkelig skjema. Skulle jo ikke fylle inn noe prod.nummer på jakka eller noe. Ikke fått bekreftelse.
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Omsider skrudd på plass alt spetakkel etter å ha fått tak i shims idag. Tok drøyt 4,5 time fra ny shims ble satt inn til vann var fylt. Egentlig rimelig fornøyd med det. Sjekket klaringene nok en gang og tørnet motor rundt to ganger.
Det tar tid og veldig mye biter som skal på plass. Vann er fyllt og kun tanken igjen som skal på, så blir det oppstart i morgen.
Ene sleiden til kjedet hadde hull. Så at BMW spesifiserer 60 000km på disse er slettes ikke overdrevet. Sleiden som strammer sitter på var ok.
Nytt kjede ble satt på i samma slengen. Koster så lite..
Det tar tid og veldig mye biter som skal på plass. Vann er fyllt og kun tanken igjen som skal på, så blir det oppstart i morgen.
Ene sleiden til kjedet hadde hull. Så at BMW spesifiserer 60 000km på disse er slettes ikke overdrevet. Sleiden som strammer sitter på var ok.
Nytt kjede ble satt på i samma slengen. Koster så lite..
- FredrikE24
- Innlegg: 5038
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Oppstart og satt sammen igjen.
Veldig godt å være tilbake til hjulløft på hardt pådrag. Motoren virker å være mer fornøyd på høyt turtall. Trolig henger de nye dysene bedre med oppover. En annen ting er hvor godt sykkelen nå trekker fra 1000rpm og hele veien oppover uten nøling og tenningsbank på høyere gir. Digg.
Veldig godt å være tilbake til hjulløft på hardt pådrag. Motoren virker å være mer fornøyd på høyt turtall. Trolig henger de nye dysene bedre med oppover. En annen ting er hvor godt sykkelen nå trekker fra 1000rpm og hele veien oppover uten nøling og tenningsbank på høyere gir. Digg.
- Erik_B70
- Innlegg: 206
- Registrert: 27 jul 2018, 14:04
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
- Bosted: Radøy , Vestland
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Høres veldig bra ut. Deilig når man får merkbare forandringer etterpå. Har lyst å ta en gjennomgang på min i vinter, og da helst med nye dyser også. Blir nokre en bestilling til Tills utpå høsten .FredrikE24 skrev:Oppstart og satt sammen igjen.
Veldig godt å være tilbake til hjulløft på hardt pådrag. Motoren virker å være mer fornøyd på høyt turtall. Trolig henger de nye dysene bedre med oppover. En annen ting er hvor godt sykkelen nå trekker fra 1000rpm og hele veien oppover uten nøling og tenningsbank på høyere gir. Digg.
Sent from my iPad using Tapatalk
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg får mer og mer lyst til å renovere en K-sykkel når jeg leser alle detaljene rundt mekking på dem i K-trådene her på forumet.