Jeg har heller ikke sagt at du har sagt det :)kjellv skrev: 01 aug 2020, 10:11Jeg har aldri sagt at LCD displayet er av simpleste sort. Det er dine ord!Bjerknez skrev:Sykkelen er billig ja, men samtidig er hele salgsargumentet at denne er enn fullblods offroader. Noe som da i følge kjellv betyr at all fancy elektronikk er borte og LCD displayet er av simpleste sort etc.Dansekris skrev: 31 jul 2020, 23:47 Dette er jo ditt eneste ankepunkt hver gang det snakkes om en sykkel, at den på en eller annen måte ikke er like bra som din.
Bremsene er helt streite, vanlige brembobremser man finner på sykler som selges nå om dagen. Jeg har kjørt mye rart, og det er klart at det biter bedre på premiumsykler, men det er ikke ensbetydende med at disse bremsene er dårlige. For det er de ikke. Jeg har kjørt denne sykkelen, og syns de beit godt. Jeg har sett omtrent alle reviews av denne modellen, og kan ikke huske å ha sett noen nevne dårlige bremser.
Når det er sagt, så er det flere som har disse Yamahasyklene som bytter klosser for å få et hardere bitt. Men som en ting å trekke frem på en sykkel til 138k, niks.
Det jeg ikke viste var at slike bremser er foretrukket av proffe offroadere. Vertfall i følge denne videoen. Da kan det altså se ut til at dette er gjort med vilje og ikke en "flopp" for å spare inn noen kroner. For meg er dette viktig å vite når jeg kjøper en sykkel.
Det blir som jeg også skrev sikkert tullerusk å sammenligne denne med min, helt klart. Men jeg har også kjørt mange andre sykler og dette var en av de dårligste bremsene jeg har testet. Men altså... det skal være slik i følge kjellv og testere og siden jeg ikke er noen proff offroadkjører så stoler jeg på at det er sant.
Jeg tror dette kommer til å bli en skikkelig hit fra Yamaha, hvis det stemmer at denne er bygget fra bunnen av med nettopp offroad i tankene.
I bestillingen fra de store Yamaha Paris-Dakar rytterne som var med å utvikle sykkelen var en fullblods offroader uten fancy ekstra utstyr og duppeditter som kunne svikte. Men det som er på sykkelen skulle funke.
Instrumentet er enkelt ja, stort og oversiktlig med de viktige funksjoner godt synlig. Det er rektangulært stående nesten loddrett for å være godt synlig selv om sola skinner på det. Enkle funksjoner, men høy kvalitet.
Sykkelen har ingen konkurrenter som direkte kan sammenlignes, heller ikke noen av GSene. Den nærmeste er nok KTM 790 Adventure, men selv denne er en variant av en opprinnelig veisykkel. XTZ700 er bygget som offroader fra bunnen av, det er ikke konkurrentene.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Kafferast ved Aursjøhytta nå. Dette var virkelig moro 
Nå begynner turen ned fra høyfjellet gjennom Torbudalen til Sunndalsøra, da skal vel bremsene få testet seg

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Nå begynner turen ned fra høyfjellet gjennom Torbudalen til Sunndalsøra, da skal vel bremsene få testet seg


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Tøft :)
Sist jeg kjørte over Aursjøvegen med kin gamle S1000R så gikk jeg på snørra i en av tunellene på vei ned grunnet våt leire som lå oppå betong. Såpeglatt. Men jeg fullførte turen :)
Er fint over der, og ingen problemer å kjlre over der med en S1000R eller lignende sykkel. Jeg hadde nok gått på snørra med en T7 også. Men selvsagt er en T7 mer egnet til slike turer. Mest grunnet bakkeklaringen og en smalere sittestilling etc.
Sist jeg kjørte over Aursjøvegen med kin gamle S1000R så gikk jeg på snørra i en av tunellene på vei ned grunnet våt leire som lå oppå betong. Såpeglatt. Men jeg fullførte turen :)
Er fint over der, og ingen problemer å kjlre over der med en S1000R eller lignende sykkel. Jeg hadde nok gått på snørra med en T7 også. Men selvsagt er en T7 mer egnet til slike turer. Mest grunnet bakkeklaringen og en smalere sittestilling etc.
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Jeg hadde en F800GS og synes bremsene direkte var dårlig. De beit dårlig og du måtte virkelig ta i for å få stoppet.45316 skrev: 01 aug 2020, 09:28 Men hva er det som er dårlig med bremsene? Har ikke kjørte den.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Mye lengre bremselengde enn noe annet jeg har hatt og ABS slo inn på ett veldig tidlig tidspunkt, noe som tyder på at forhjulet begynner å miste grepet.
På Multistraden min bruker jeg kun 1 finger, uansett hvor hardt jeg må bremse og den stopper mye fortere.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Samme her. S1000R klarer seg lenge med en pekefinger for alle bremseoppgaver. Så jeg er nok godt vant. Når jeg da kommer over til en aykkel som T7 (som har dårlige bremser av en grunn) så blir dette rett og slett natt og dag. Nesten så man føler noe er galt.simpson skrev: 01 aug 2020, 15:46Jeg hadde en F800GS og synes bremsene direkte var dårlig. De beit dårlig og du måtte virkelig ta i for å få stoppet.45316 skrev: 01 aug 2020, 09:28 Men hva er det som er dårlig med bremsene? Har ikke kjørte den.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Mye lengre bremselengde enn noe annet jeg har hatt og ABS slo inn på ett veldig tidlig tidspunkt, noe som tyder på at forhjulet begynner å miste grepet.
På Multistraden min bruker jeg kun 1 finger, uansett hvor hardt jeg må bremse og den stopper mye fortere.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Da er jeg hjemme igjen etter en helt fantastisk tur.
Bare så det er sagt med en gang, det er ingenting å utsette på bremsene! Nedover Torbudalen er det lange strekninger med en mengde skarpe uoversiktlige svinger. For det aller meste er det grusvei der det er ganske fast underlag i hjulsporene, og løs grus på kantene og på midten. Nedbremsing før hver sving er ingen problem. Det er lang vandring på bremsehendelen før det er fast motstand og full brems. Men på slikt underlag er det ikke aktuelt med hard nedbremsing, det er mye viktigere å ha full kontroll på bremsekraften i området før full brems. Jeg prøvde også etterhvert å koble ut ABS, dette var heller ingen problem, jeg hadde full kontroll på bremsekraften likevel.
Å sammenligne bremsene på denne med en sportssykkel har ikke noe for seg. Den er tiltenkt helt andre utfordringer enn hard kontrollert nedbremsing på asfalt.
Nå har jeg mye film i Gopro fra turen. Dette er jeg spent på hvordan det ble.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Bare så det er sagt med en gang, det er ingenting å utsette på bremsene! Nedover Torbudalen er det lange strekninger med en mengde skarpe uoversiktlige svinger. For det aller meste er det grusvei der det er ganske fast underlag i hjulsporene, og løs grus på kantene og på midten. Nedbremsing før hver sving er ingen problem. Det er lang vandring på bremsehendelen før det er fast motstand og full brems. Men på slikt underlag er det ikke aktuelt med hard nedbremsing, det er mye viktigere å ha full kontroll på bremsekraften i området før full brems. Jeg prøvde også etterhvert å koble ut ABS, dette var heller ingen problem, jeg hadde full kontroll på bremsekraften likevel.
Å sammenligne bremsene på denne med en sportssykkel har ikke noe for seg. Den er tiltenkt helt andre utfordringer enn hard kontrollert nedbremsing på asfalt.
Nå har jeg mye film i Gopro fra turen. Dette er jeg spent på hvordan det ble.



Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Du har langt på vei rett, men for veldig mange kjøpere vil jo valget stå mellom nettopp T7 og R1250GS når de vurderer innkjøp av adventuresykkel.kjellv skrev: 03 des 2019, 21:40 Derfor, sammenligning mellom T7 og R1250GS er helt bortkastet. Det blir som å sammenligne epler og .. gulrøtter.
Det blir mer som å sammenligne en iPhone 11 Pro med en iPhone SE. De to mobilene er veldig forskjellige, men for mange vil valget allikevel stå mellom nettopp de to telefonene, og hvis de kjøper den billige dropper de den dyre.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Jeg vil heller si det slik at dersom du er ute etter en ekstrem offroader, er bitt av basillen om å kjøre videre der alle andre må snu, men at sykkelen også har gode veiegenskaper så velger du T7. Dersom du er ute etter en allrounder men kjører mest på vei, og godtar at det settes begrensninger for muligheten til å kjøre videre der veien går over til en sti, da har du mange andre å velge blant.SilverSmurfer skrev: 01 aug 2020, 22:38Du har langt på vei rett, men for veldig mange kjøpere vil jo valget stå mellom nettopp T7 og R1250GS når de vurderer innkjøp av adventuresykkel.kjellv skrev: 03 des 2019, 21:40 Derfor, sammenligning mellom T7 og R1250GS er helt bortkastet. Det blir som å sammenligne epler og .. gulrøtter.
Det blir mer som å sammenligne en iPhone 11 Pro med en iPhone SE. De to mobilene er veldig forskjellige, men for mange vil valget allikevel stå mellom nettopp de to telefonene, og hvis de kjøper den billige dropper de den dyre.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Tøffe bilder :)
Jeg tviler ikke på at bremsene virker. Som du sier har denne sykkelen en annen kjøpegruppe.den er som du sier tiltenkt en helt annen kjøpegruppe og da forsår jeg argumentasjonen over de "dårlige" bremsene. Jeg kan faktisk se det for meg også. Når man er på vei ned en skråning med løsgris så vil man sikkert ikke at bremsene skal hugge til med en gang. Fullt forståelig.
Men som nevnt, ded forandrer ikke det faktum at bremsene tfaktisk er dårlige til asfaltbruk, sammenlignet med amdre sykler.
Når det er sagt så ser jeg nå at jeg gjerne skulle blitt med på en tur over Aursjøvegen, selv med ki S1000R :)
Jeg tviler ikke på at bremsene virker. Som du sier har denne sykkelen en annen kjøpegruppe.den er som du sier tiltenkt en helt annen kjøpegruppe og da forsår jeg argumentasjonen over de "dårlige" bremsene. Jeg kan faktisk se det for meg også. Når man er på vei ned en skråning med løsgris så vil man sikkert ikke at bremsene skal hugge til med en gang. Fullt forståelig.
Men som nevnt, ded forandrer ikke det faktum at bremsene tfaktisk er dårlige til asfaltbruk, sammenlignet med amdre sykler.
Når det er sagt så ser jeg nå at jeg gjerne skulle blitt med på en tur over Aursjøvegen, selv med ki S1000R :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Det er nok mye ved denne sykkelen som ikke appellerer til deg Ove. Den har vindskjerm, den har relativt myke fjærer med 21 cm fjæringsvei foran og 20 bak, og den har bremser som ikke hugger til med en gang.Bjerknez skrev: 02 aug 2020, 00:49 Tøffe bilder :)
Jeg tviler ikke på at bremsene virker. Som du sier har denne sykkelen en annen kjøpegruppe.den er som du sier tiltenkt en helt annen kjøpegruppe og da forsår jeg argumentasjonen over de "dårlige" bremsene. Jeg kan faktisk se det for meg også. Når man er på vei ned en skråning med løsgris så vil man sikkert ikke at bremsene skal hugge til med en gang. Fullt forståelig.
Men som nevnt, ded forandrer ikke det faktum at bremsene tfaktisk er dårlige til asfaltbruk, sammenlignet med amdre sykler.
Når det er sagt så ser jeg nå at jeg gjerne skulle blitt med på en tur over Aursjøvegen, selv med ki S1000R :)
Men så er heller ikke denne sykkelen bygget for først og fremst å være god på asfalt..
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Det har du nok rett i. Men allikevel synes jeg det er betryggende å vite at Yamaha i samarbeid med proffe offroadere har laget den slik med vilje fordi slike bremser passer bedre til bruken sykkelen er tiltenkt. Vindskjermen fikk jeg jo ikke testet, men ja, denne vil nok trolig være like problematisk for meg som mange andre.kjellv skrev: 02 aug 2020, 00:59Det er nok mye ved denne sykkelen som ikke appellerer til deg Ove. Den har vindskjerm, den har relativt myke fjærer med 21 cm fjæringsvei foran og 20 bak, og den har bremser som ikke hugger til med en gang.Bjerknez skrev: 02 aug 2020, 00:49 Tøffe bilder :)
Jeg tviler ikke på at bremsene virker. Som du sier har denne sykkelen en annen kjøpegruppe.den er som du sier tiltenkt en helt annen kjøpegruppe og da forsår jeg argumentasjonen over de "dårlige" bremsene. Jeg kan faktisk se det for meg også. Når man er på vei ned en skråning med løsgris så vil man sikkert ikke at bremsene skal hugge til med en gang. Fullt forståelig.
Men som nevnt, ded forandrer ikke det faktum at bremsene tfaktisk er dårlige til asfaltbruk, sammenlignet med amdre sykler.
Når det er sagt så ser jeg nå at jeg gjerne skulle blitt med på en tur over Aursjøvegen, selv med ki S1000R :)
Men så er heller ikke denne sykkelen bygget for først og fremst å være god på asfalt..
Men det ebyr selvsagt ikke at det er noen dårlig sykkel. Myke fjærer i ulent terreng er nok noe jadde satt pris på vil jeg tro, men som nevnt, på asfalt er nok ikke denne sykkelen min første (eller andre og tredje etc.) valg. Skulle jeg hatt en rmelig sykkel til grusturer og offroadbruk hadde jeg seriøst vurdert denne, tror jeg.

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Njaaaa...skulle jeg kjøpt meg noe "kompromistløst" for bruk uttafor veien hadde jeg nok seriøst vurdrert KTM 690enduro. 150kg fulltanket eller en 790 adventure R selv om den bare er en kg lettere fulltanket enn T7..
T7 er en kjekk sykkel men litt oppskrytt synes jeg.
T7 er en kjekk sykkel men litt oppskrytt synes jeg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Det jeg skriver her om T7 har forbehold om at den faktisk er bygget for proff offorad bruk. Om den faktisk er det vet jeg ikke så mye om.mekkern skrev: 02 aug 2020, 01:11 Njaaaa...skulle jeg kjøpt meg noe "kompromistløst" for bruk uttafor veien hadde jeg nok seriøst vurdrert KTM 690enduro. 150kg fulltanket eller en 790 adventure R selv om den bare er en kg lettere fulltanket enn T7..
T7 er en kjekk sykkel men litt oppskrytt synes jeg.
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Den må du dra lenger inni skauen med, det har jeg ingen tro på....SilverSmurfer skrev: 01 aug 2020, 22:38
Du har langt på vei rett, men for veldig mange kjøpere vil jo valget stå mellom nettopp T7 og R1250GS når de vurderer innkjøp av adventuresykkel.
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Ja, men poenget her er at den ikke er kompromissløs. Det er en god og billig grussykkel med mange bruksområder.mekkern skrev: 02 aug 2020, 01:11 Njaaaa...skulle jeg kjøpt meg noe "kompromistløst" for bruk uttafor veien hadde jeg nok seriøst vurdrert KTM 690enduro. 150kg fulltanket eller en 790 adventure R selv om den bare er en kg lettere fulltanket enn T7..
T7 er en kjekk sykkel men litt oppskrytt synes jeg.
Hadde jeg hatt pengene hadde jeg kjøpt en Huksy 701 og satt på rallytårn.
Men, her får man en kliss ny sykkel til 138. Prisen er greia her.