Vi var litt etter skjemaet, noe vi egentlig regnet litt med, så planen var å kutte ut sløyfen gjennom Einunndalen nord for Folldal som kommer ned igjen bortenfor Grimsbu. Men ble sterkt anbefalt å kjøre den så da gjorde vi det. Og det angret vi ikke på
For å hente inn litt tid fulgte vi ikke sporet videre når kom ned til riksveien men kjørte rett til Alvdal hvor vi etter sen lunch begynte på Trontoppen, Norges nest høyeste vei 1657 moh (veien til Juvasshytta ved Galdhøpiggen på 1841 moh er høyest). Ny flott opplevelse og fabelaktig utsikt fra toppen
Kompisen skulle i bryllup i Trysil så han måtte forlate meg etter Trontoppen. Egentlig ikke så glad i å kjøre offroad alene i tilfelle noe skjer så passet bra at traff 2 dansker som også kjørte TET, en med 690 som meg og en med Tenere 700. De hadde GPS problemer så passet bra at vi slo følge videre da jeg kunne ta føringen med frisk GPS. Ante jo nada om deres ferdighetsnivå, for alt hva jeg visste kunne de være danske mestere i MX. Så satset på halvfriskt tempo så ikke skulle legge demper på turen deres og de hang tilsynelatende greit med. Stoppet i Alvdal for tanking og spurte de om greit tempo noe de sa det var. Så forsatte i samme tempo, spurte enda en gang når stoppet i kryss om ok tempo og de sa fremdeles ja. Står stort sett og kjører på grus så følger ikke med hele tiden om de bak er med og støver en del så kan fort være holder god avstand uansett. Men på lang rettstrekke så jeg de ikke så stoppet og ventet. Og ventet. Etter 5 minutter kjørte jeg rolig tilbake, man frykter jo det verste men mer sannsynlig bagatell eller bare en drikke/tissestopp eller noe.
Men dessverre var det det første, han med T7 hadde kommet for fort inn i venstresving og fått forhjulet uti løsgrusen på siden og kræsjet og hadde det tydeligvis veldig vondt. Kompisen var allerede på telefon med 113 men litt språkforvirring så jeg måtte overta. Fikk da testet Norsk Luftambulanses nød-app som automatisk også gir de posisjon. Merkelig nok var posisjonen nokså unøyaktig så måtte lese av GPSen for mer nøyaktig posisjon. Merkelig fordi viste helt riktig posisjon på google maps.
De stilte en del spørsmål om hvor han hadde vondt, hva som var skjedd etc og fikk lov å gi han 1 g paracet for smertene. Var selvfølgelig langt til nærmeste sykehus, de kom fra Tynset men tok 1 time. Heldigvis bodde tilfeldigvis en slik vakt fra brannvesenet rett nedi veien og var der etter 15 minutter, de er jo drillet på slikt og kommuniserte med politi og ambulanse. Etterhvert kom ambulansen og fikk sjekket han, gitt morfin og kjørt avgårde.
Snakket en del med han andre dansken i mellomtiden, jeg følte jo litt at hadde dratt opp tempoet selv om hadde spurt. Han bekreftet at jeg kjørte 10-20 kmt fortere enn de normalt gjorde. Da kommenterte at de jo ikke måtte følge meg, jeg hadde jo uansett ventet i neste kryss sa han at det var jo moro å kjøre litt fort

Men de skyldte overhode ikke på meg, likevel lærdom til neste gang at man tar en ordentlig prat om man skal kjøre med noen man ikke har kjørt med før. Fikk forøvrig SMS av andre dansken, punktert lunge og noen ribbein. Vet ikke om T7en overlever, styrkrona var knekt tvert av så vært litt krefter, uansett mindre viktig.
Man blir jo litt satt ut av slik hendelse og ikke slik superivrig på å kjøre så mye etterpå. Men tenkte at best å komme seg på hesten med en gang så forsatte TET alene, dog senket tempoet noe. Men avveining det også, kjører best om man har bra flyt og på løst underlag har man egentlig bedre flyt med litt fart.
Det er én ting som er viktigere enn alt annet i verden når er på MC-tur og det er kald øl når kommer frem. Skulle telte så måtte handle men hadde ikke fulgt med bra nok på klokken så kom på stive hjul inn foran Joker 20:00 og løp inn med hjelmen på og ropte ØL! Men for sent så måtte slukøret tusle ut og kjøre videre. Begynte så vidt på skumre så bestemte meg for å stoppe når fant fint sted. Stoppet ved fint vann og bestemte meg for å campe der så kjørte inn kjerrevei. Viste seg at annen TETer hadde tenkt det samme så da hadde jeg både selskap...og han hadde kald øl
Dagen etter fortsatte jeg i slikt landskap trodde skulle være hele veien, fine veier og hyggelig nok men ikke spekatuklært. Planen var enda natt i telt men meldt regn søndag (i dag) så avbrøt i Løten og gunnet hjem på asfalt. Men via Hurdal fra Minnesund og videre til Brandbu og langs Randsfjorden til Jevnaker. Tør ikke pushe Anakee Wild dekkene like mye som S22ene på 990en men moro lell. Særlig veien til Hurdal er jo sykt bra, nærmeste Alpene kommer her til lands

Men sliten, ble 51 mil i går, ca. 50/50 på grus og asfalt.
MEN lærte da at flott natur og fjell også nordvest i Innlandet så kommer garantert til å besøke området igjen og kjøre litt veier ikke fikk kjørt nå...kanskje allerede om 2 uker