Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Godt skrevet Fredrik. Unik og sær sykkel som det er arti å skru på. 
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det er en eneste simring jeg ikke hadde bytta på denne sykkelen. Innkjøpt for to år siden, men ikke byttet da jeg ikke turte.
Relatert til historietimen som foregikk her for noen timer siden så stilles det visse krav til simringene. Disse har ikke dobbel leppe og en fjær, eller av gummi. De er laget av en slags plast med 6 riller i. De passer ikke rundt akselen den skal tette og må håndvarmes og formes på forhånd. Veldig rare greier.
Kjørte hjem fra jobb idag og kom hjem. Simringen som sitter på veiva som drifter tenning Og bensinpumpesignal(hall-effekt transistorer) var lekk.. så var en damm med olje under sykkelen.
Så da var det av med kåpa enda en gang, av med tank og høyre radiator. Tappa kjølesystemet. Skrudde av dekselet og tok ut tenningsdelene.
Fant fram simringen fra lageret.
Nappet ut den gamle og vasket rent.
Fant rør som var eksakt diameter på veiv og tredde simring på og massere den litt. Så banka man den inn.
Satt så sammen igjen og fylte kjølesystemet.
Forhåpentligvis tett nå.
Et noe merkelig design!
Relatert til historietimen som foregikk her for noen timer siden så stilles det visse krav til simringene. Disse har ikke dobbel leppe og en fjær, eller av gummi. De er laget av en slags plast med 6 riller i. De passer ikke rundt akselen den skal tette og må håndvarmes og formes på forhånd. Veldig rare greier.
Kjørte hjem fra jobb idag og kom hjem. Simringen som sitter på veiva som drifter tenning Og bensinpumpesignal(hall-effekt transistorer) var lekk.. så var en damm med olje under sykkelen.
Så da var det av med kåpa enda en gang, av med tank og høyre radiator. Tappa kjølesystemet. Skrudde av dekselet og tok ut tenningsdelene.
Fant fram simringen fra lageret.
Nappet ut den gamle og vasket rent.
Fant rør som var eksakt diameter på veiv og tredde simring på og massere den litt. Så banka man den inn.
Satt så sammen igjen og fylte kjølesystemet.
Forhåpentligvis tett nå.
Et noe merkelig design!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Denne sitter i dekselet som sitter forran på motoren. Så lekkasjen er på en måte relatert til jobben som er gjort.
Simringen skal ikke smøres, men monteres helt tørr. Veldig rart.
Simringen skal ikke smøres, men monteres helt tørr. Veldig rart.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
En har jo sett at da K1200 kom, så var den banebrytende i BMWs verden den også. Telelever og Paralever, men denne gangen var det ingen drivlinje med ramme og hjul på.
Denne gangen var det bygget et rullende chassis med samme motor hengende under.
Tyngdepunktet er latterlig lavt. Toppen på motoren er i legghøyde når man står ved siden av.
Fordelene er først og fremst vibrasjonsfri sykkel og ramme er ekstremt stiv. En massiv alu-ramme. Jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at godset er 8mm tykt jevnt over.
I tillegg var K1200 den første BMWen som hadde mer enn 100hk.
For å finne på mer nytt så var fokuset å lage det så ergonomisk justerbart som mulig.
Jeg går rundt og tenker litt på om BMW drodler på noe nytt og litt annerledes igjen. K1300-serien gikk ut og man sitter egentlig ikke med sykler som dekker hele spekteret. Jeg savner en skikkelig sportstourer og en GT som er mindre enn K1600-platformen.
Jeg håper at de finner tilbake til en klassisk K-variant med noe mer power. Dropper dette med tverrstilte rekkemotorer med Kardang og satser på det som K en gang sto for.
Denne gangen var det bygget et rullende chassis med samme motor hengende under.
Tyngdepunktet er latterlig lavt. Toppen på motoren er i legghøyde når man står ved siden av.
Fordelene er først og fremst vibrasjonsfri sykkel og ramme er ekstremt stiv. En massiv alu-ramme. Jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at godset er 8mm tykt jevnt over.
I tillegg var K1200 den første BMWen som hadde mer enn 100hk.
For å finne på mer nytt så var fokuset å lage det så ergonomisk justerbart som mulig.
Jeg går rundt og tenker litt på om BMW drodler på noe nytt og litt annerledes igjen. K1300-serien gikk ut og man sitter egentlig ikke med sykler som dekker hele spekteret. Jeg savner en skikkelig sportstourer og en GT som er mindre enn K1600-platformen.
Jeg håper at de finner tilbake til en klassisk K-variant med noe mer power. Dropper dette med tverrstilte rekkemotorer med Kardang og satser på det som K en gang sto for.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
K100 og K75 hadde BMW-grill som ligner grillen på bilene fra 80-tallet.
De trengte vel strengt tatt ikke å ha grillen for å vise at de kom fra bayern, modellene fikk enorm interresse og alle mc-bladene skrev lange artikler om syklene, og testet dem selvsagt. Vannkjølt rekkefirer på langs var ganske revolusjonerende.
De trengte vel strengt tatt ikke å ha grillen for å vise at de kom fra bayern, modellene fikk enorm interresse og alle mc-bladene skrev lange artikler om syklene, og testet dem selvsagt. Vannkjølt rekkefirer på langs var ganske revolusjonerende.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg er ungkar, og det later jo til at med alt jeg holder på med i garasjen, og ellers er på jobb, så forblir det slik en stund til.
Hadde vært artig å lage et stuebord av en K1200 motor.
Et lite rør-stativ med motor og drivlinje sittende på. Enda bedre hadde det vel vært om den kunne startes
Inspirasjonen kommer vel fra en film jeg kom over, av en fyr nede på sørlandet et sted som hadde en rosa-lakkert Ford Flathead V8 i stua med startpanel, en ølflaske til bensintank og eksosen opp pipa. Det var ganske kult.
Innretningen ble visst kalt VED-8
Hadde vært artig å lage et stuebord av en K1200 motor.
Et lite rør-stativ med motor og drivlinje sittende på. Enda bedre hadde det vel vært om den kunne startes

Inspirasjonen kommer vel fra en film jeg kom over, av en fyr nede på sørlandet et sted som hadde en rosa-lakkert Ford Flathead V8 i stua med startpanel, en ølflaske til bensintank og eksosen opp pipa. Det var ganske kult.
Innretningen ble visst kalt VED-8

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Pussa litt på sykkelen idag. Daglig bruk merkes både her og der. Nå har jeg slitt hull i lakken der hvor venstrebeinet ligger mot kåpa når jeg setter beinet i bakken. Vel vel

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 73
- Registrert: 02 apr 2018, 15:59
- Motorsykkelen din: Din MC her
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Den skinner greit likevel, Fredrik. Bruker du "noe" for å behandle de ulakkerte, sorte plastdelene? Har prøvd litt av hvert, men det skal kun et regnskyll til, og så er det like matt. Har derfor gått til anskaffelse av den minste beholderen med Owatrol Polytrol, som er å få tak i. Det blir spennende å se om den er mer holdbar.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
AutoGlym bumper care. Har ikke troa på Polytrol 

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Jeg er sterkt i tvil om jeg gidder å vinterkjøre i år. Det er veldig praktisk og alt det, men utrykket «gikt-maskin» kommer jo fra et sted, og det fikk jeg merke midtvinters ifjor i en lengre kuldeperiode. Knær, håndledd, skuldre og fingre begynte å verke i kulda. Kald vind blåser konstant på knærne og skuldrene særlig, og det har vært verking av og på siden.
Særlig når leddene er kalde. Enda verre når jeg belaster knærne kalde med mye ekstra vekt(at jeg bærer på noe tungt) i trapper. Venstre skulder har verket av og på, og nå har det gått betennelse i skulderen etter noen tunge løft.
Er noe dritt, men er ikke verdt å påføre seg plager for å kjøre sykkel året rundt. Har vært tre fine vintersesonger da!
Særlig når leddene er kalde. Enda verre når jeg belaster knærne kalde med mye ekstra vekt(at jeg bærer på noe tungt) i trapper. Venstre skulder har verket av og på, og nå har det gått betennelse i skulderen etter noen tunge løft.
Er noe dritt, men er ikke verdt å påføre seg plager for å kjøre sykkel året rundt. Har vært tre fine vintersesonger da!
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Det er det forståelse for, Jawa prosjektene forsvinner da ... Kollektivtransport eller el-bil i vinter ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ja vi får se. Har jo en ekstra ramme, to motorer, ekstra hjul, deksler, dempere og alt. Så får jeg ånden over meg, så hadde det vært kult å sette sammen en komplett fin Jawa utifra dette en eller annen gang med noe ny lakk og greier.
Blir jo en krysning mellom 640 Tramp og 640 Style. Det kan jo være kult.
Den 640 ramma jeg har skilt på nå er faktisk kast. Er gravrust på bakre del av ramma. Forventer at den knekker i avstiverne snart
Blir jo en krysning mellom 640 Tramp og 640 Style. Det kan jo være kult.
Den 640 ramma jeg har skilt på nå er faktisk kast. Er gravrust på bakre del av ramma. Forventer at den knekker i avstiverne snart

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Sesongen er absolutt på hell! Dritt av vi allerede er i Oktober og jeg må begynne planlegge oljeskift og vask av BMWen før den stues inn i boden.
Fikk tilsendt et bilde av en kompis fra en tur vi hadde i år. Jeg hadde trodd BMWen skulle se større ut med meg på, men det ser faktisk litt trangt ut. Må se passe klovnete ut på en Jawa 350..
Stappfulle sidekofferter og sikkert 100kg med menneske oppå med alle klær og greier.
Fikk tilsendt et bilde av en kompis fra en tur vi hadde i år. Jeg hadde trodd BMWen skulle se større ut med meg på, men det ser faktisk litt trangt ut. Må se passe klovnete ut på en Jawa 350..
Stappfulle sidekofferter og sikkert 100kg med menneske oppå med alle klær og greier.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ser akkurat passe ut, spørru meg 

-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS + Jawa 350
Ingen er like og du er jo en voksen kar, akkurat passe 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1