Magniko skrev: 19 aug 2020, 16:10
Stakkars girkassa
Men ja, den var veldig morsom å kjøre med da jeg prøvde den med han jeg kjøpte den fra.
Og det var veldig morsomt å kjøre en XRM-125 som er en variant av Wave. Hadde ikke noen problemer å holde 70-80km/h med 2 passasjerer, og kunne komme opp i 100 på oversiktlige strekninger. Savner å kjøre den.
Altså, ikke noe galt med å kjøre en 125cc. Noen ganger kan dette være en fordel og som du sier er dem lettere og håndtere, kanskje spesielt i ulent terreng etc. Velter du, er dte bare "opp og hopp" igjen uten mye styr. En 125cc koster ikke all verden og er i det hele tatt en ganske enkel sykkel og håndtere på mange måter.
MEN.. det er et men her. Når du skal holde følge med mer eller mindre drevne folk som kjører sykler med opp mot 200 HK'er oppover i fjellheimen på svingete fjellveier i bratt stigning vil nok en sykkel lik den du har slite veldig med å holde følge. Noe som resulterer at han som øvekjører med deg hele tiden må ta hansyn til hastigheten din, noe som kan være en liten nedtur til tider. Ikke alltid, men på slike turer hadde det nok kanskje vært foretrukket at du kjørte noe litt mer motorsterkt.
Til øvekjøring hjemme i nærområdet og jobbpendling fungerer den nok helt sikkert langt bedre.
Derimot er det ikke noe problem å kjøre Norge rundt med denne, bare han du øvekjører med er klar over dette og synes det er greit å ta det litt pent.
Når jeg kjører i retning Molde på hovedveiene så er det ofte 80km/t. Der ligger jeg jamt i rundt 100km/t, uansett stigning. Det vil si at feks. sykkelen din hadde gått på full guffe nesten hele veien. Med tanke på at det også som du sier er en "Thai sykkel" så skal du ikke se bort fra at du kunne havarert på en slik tur med tanke på motorstans.
En ting er å ha 100km/t på flatmark på vei til jobb, men det er noe helt annet å ligge i den hastigheten over lenger tid. Legg til 8-10% stigning begge veier hvor både bremser og motor virkelig får kjørt seg, så vil jeg tro dette er en stor påkjenning for sykkelen.
Jeg kjørte samme med en unggutt på 125cc. Dette var en aprillia. En type sportssykkel i den klassen. han holdt greit følge med resten av gruppa, men det var en del forbikjøringer han måtte avvente. På strak vei med mye svinger hadde han ingen problemer og holde følge med oss andre, og kanskje hadde han til og med en fordel med tanke på en mye lettere sykkel i svingene etc. Han var også ganske dreven på og kjøre.
Hadde jeg hatt lov, så skulle jeg gjerne øvekjørt med deg, men det må nok vente et års tid til. Men på en slik tur som denne Gaupne turen hadde jeg nok høfflig takket nei til å øvekjøre med deg. Men her hjemme og ellers, mer enn gjerne :)