Faren min har en Suzuki DRZ 400 2006-model som ble kjøpt i 2006, den har 29,4 kw (39,4hk) og 400 i slagvolum. I vognkortet står det at den er registrert som tung sykkel, men regler for A2 kom forsovet i 2013.
- Etter mine øyene så er denne sykkelen innenfor kravene til A2 lappen
- Er det bare tut og kjør, og virke dum for onkel blå hvis jeg blir stoppet? hehe
- Ser at det står i vognkortet: Effekt/egenvekt forhold MC: 0,199 Så jeg er AKKURAT innenfor?
Tung sykkel, kjøres på a2
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 03 mai 2020, 16:01
- Motorsykkelen din: Suzuki GS500E
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Tung sykkel, kjøres på a2
Spørs på vekt/ effekt forholdet også.
Max på 0.2 kw/kg
Så da må den veie over 147kg egenvekt.
29.4/0.2=147kg.
Edit: ja da skal det holde akkurat.
Max på 0.2 kw/kg
Så da må den veie over 147kg egenvekt.
29.4/0.2=147kg.
Edit: ja da skal det holde akkurat.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 03 mai 2020, 16:01
- Motorsykkelen din: Suzuki GS500E
Re: Tung sykkel, kjøres på a2
Takk for raskt svar, ser at det står 148kg i egenvekt på kjøretøysopplysninger
Re: Tung sykkel, kjøres på a2
Kan være lurt å få oppdatert vognkortet så du slipper diskusjon med politi etc.?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Tung sykkel, kjøres på a2
Vegvesen vil ikke gjøre dette, de er innafor regler dermed ok sier deSakkle skrev:Kan være lurt å få oppdatert vognkortet så du slipper diskusjon med politi etc.?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Tung sykkel, kjøres på a2
Hvis det ikke er utført dokumenterte endringer på kjøretøyet som tilsier endring i forhold til tidligere typegodkjenning får man heller ikke skifte kjøretøygruppe.Sakkle skrev: 23 aug 2020, 12:11 Kan være lurt å få oppdatert vognkortet så du slipper diskusjon med politi etc.?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Tung sykkel, kjøres på a2
OKmekkern skrev: 23 aug 2020, 14:38Hvis det ikke er utført dokumenterte endringer på kjøretøyet som tilsier endring i forhold til tidligere typegodkjenning får man heller ikke skifte kjøretøygruppe.Sakkle skrev: 23 aug 2020, 12:11 Kan være lurt å få oppdatert vognkortet så du slipper diskusjon med politi etc.?
Så det er en tung motorsykkel men det er lov å kjøre den med lappen på mellomtung... makes sense


(Jeg skjønner hvorfor, syns bare det er litt artig at de ikke utsteder nytt vognkort så man slipper en evt. krangel med Politiet som vel ikke alltid kan forholdet mellom kw og vekt i hodet vil jeg tro)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Tung sykkel, kjøres på a2
Det har med typegodkjenning å gjøre. SVV forholder seg til typegodkjenning og kan ikke uten videre vike fra dette. Er imidlertid hk/vekt-forholdet innenfor er det ingen fare.
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 03 mai 2020, 16:01
- Motorsykkelen din: Suzuki GS500E
Re: Tung sykkel, kjøres på a2
Er det noen som vet hva som skal til å få den regga som A2?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Tung sykkel, kjøres på a2
At det snør i helvete er nok eneste mulighet....
Sykkelen er registrert i norge som TUNG MC når førstegangs registrert-dermed er det ikke noe du kan endre hvis ikke det gjøres endringer fra den gang sykkelen var ny.
Quote:
Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har en effekt på høyst 35 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3, og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.
Definisjonen av mellomtung motorsykkel i nr. 2 bokstav e) trer i kraft 19.04.2013. For motorsykler registrert før denne dato gjelder definisjonene slik disse lød før endringen av 19.04.2013.»
De motorsykler som i perioden fra 19. januar til 19. april 2013 har blitt klassifisert og registrert som MT etter gamle regler (25 Kw ++), beholder sin godkjenning. Motorsykler som fremstilles fra nå av vil bli klassifisert og registrert som MT etter nye regler (35KW ++). Motorsykler registrert som tung motorsykkel i nevnte periode, og som oppfyller vilkårene for MT etter nye regler, kan fremstilles til ny godkjenning.
Jeg er nok den eneste(eller meget få) som har omregistrert etter denne "amnesti reglen" da jeg måtte dokumentere at dette faktisk var mulig på trafikkstasjonen(Drammen)grunnen var avviket mellom kjøretøyforskriften og førerkortforskriften i denne perioden på 3mnd.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后