Bytte drev
-
- Innlegg: 43
- Registrert: 28 aug 2019, 16:43
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018
Bytte drev
Hei, jeg har en suzuki gsx r125 som ifølge verksted originalt har 14 tagger på framdrevet, jeg har lyst på litt mer akselerasjon og også at den går litt lettere opp på bakhjulet. Verksted foreslo å bytte til 13 tagger drev, dette er jo bare en tagg forskjell så mitt spørsmål er. Hvor mye forskjell får jeg i akselerasjon? Hvilket drev bør jeg bytte til? Vet at toppfart blir lavere.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bytte drev
Man går vanligvis bare ned en tann på framdrevet uansett om det er en lett-, mellom- eller tungMC.
Gjorde dette selv på min forrige KTM 1290 - fra 17 til 16. Dog uten å merke den store forskjellen annet enn at den ble noe mindre nykkete ved kjøring i ganfart, som er den mest merkbare effekten fordi sykkelen blir lavere giret.
Ulempen med mindre framdrev er mer slitasje på drevet.
Derfor velger mange heller å dreve opp bakdrevet med et drev som har to-tre tenner, fra 42 til 44 eller 45, som en del KTM eiere gjør. Effekten blir så og si lik som å dreve ned framdrevet med en tann.
Gjorde dette selv på min forrige KTM 1290 - fra 17 til 16. Dog uten å merke den store forskjellen annet enn at den ble noe mindre nykkete ved kjøring i ganfart, som er den mest merkbare effekten fordi sykkelen blir lavere giret.
Ulempen med mindre framdrev er mer slitasje på drevet.
Derfor velger mange heller å dreve opp bakdrevet med et drev som har to-tre tenner, fra 42 til 44 eller 45, som en del KTM eiere gjør. Effekten blir så og si lik som å dreve ned framdrevet med en tann.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bytte drev
Det kan du jo ganske enkelt regne på.
Er jo bare å prøve. Bruker å ha en del å si på mindre motorer.
Er jo bare å prøve. Bruker å ha en del å si på mindre motorer.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bytte drev
Men tenk deg litt godt om før du gjør det.
Mange steder i landet har politi og SVV stort fokus på særlig 125cc. De er spesielt på utkikk etter åpne eller uoriginale eksosanlegg, manglende eller for små speil, slitte dekk, lys og blinklys, bremser og kjede/drev. Om de finner ett eller annet får du en frist for utbedring/visningstime. Dette må du betale for, og du må påregne at under en slik visningstime blir alt sjekket.
Endring av dreving på en moped eller lettsykkel er ikke lov.
Mange steder i landet har politi og SVV stort fokus på særlig 125cc. De er spesielt på utkikk etter åpne eller uoriginale eksosanlegg, manglende eller for små speil, slitte dekk, lys og blinklys, bremser og kjede/drev. Om de finner ett eller annet får du en frist for utbedring/visningstime. Dette må du betale for, og du må påregne at under en slik visningstime blir alt sjekket.
Endring av dreving på en moped eller lettsykkel er ikke lov.
Re: Bytte drev
Såpass ja ... Det utgjør kanskje mye på dagens 125 men på eldre 100 gikk det vel like dårlig uansett dreving. Lovverket oppdateres etter som kjøretøyene forandrer seg selvfølgelig. Da lærte jeg noe nytt i dag også :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bytte drev
Dette visste ikke jeg heller.dypen skrev: 24 aug 2020, 18:24Såpass ja ... Det utgjør kanskje mye på dagens 125 men på eldre 100 gikk det vel like dårlig uansett dreving. Lovverket oppdateres etter som kjøretøyene forandrer seg selvfølgelig. Da lærte jeg noe nytt i dag også :)
Men drevendring på tung MC er lov, eller?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bytte drev
Er ikke lov på hverken moped eller lett
Motor, gir, hjul, drev
Er lov på tung med omdreving
Motor, gir, hjul, drev
Er lov på tung med omdreving
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bytte drev
Jeg kjenner til flere tilfeller der unge gutter med Yamaha WR125X har fjernet et klistremerke på baksving som forteller bl.a. antall tenner for og bakdrev skal ha fordi de ikke synes det er særlig kult å ha dette merket. Blir man stoppet og dette er fjernet, får de en frist til å skaffe et nytt originalt fra Yamahaforhandleren og bestille time for kontroll hos bts. Denne kontrollen kan bestå av en omfattende gjennomgang av hele sykkelen.
Denne lille lappen er altså heller ikke lov å fjerne, selv om politi og SVV har dataverktøy i bilene sine og enkelt kan hente ut disse opplysningene kun ved å taste inn reg.nr.
Denne lille lappen er altså heller ikke lov å fjerne, selv om politi og SVV har dataverktøy i bilene sine og enkelt kan hente ut disse opplysningene kun ved å taste inn reg.nr.
Re: Bytte drev
Kanskje indirekte utpressing av penger til staten?kjellv skrev: 24 aug 2020, 20:01 Denne lille lappen er altså heller ikke lov å fjerne, selv om politi og SVV har dataverktøy i bilene sine og enkelt kan hente ut disse opplysningene kun ved å taste inn reg.nr.

Suzuki DR-Z400SM 2006
Honda ANF-125i 2011
Honda XR150L 2020
Honda ANF-125i 2011
Honda XR150L 2020
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bytte drev
Jeg ser det som i mange tilfeller nødvendig voksenopplæring, men kanskje det blir trukket litt langt og lovverket av og til tolkes litt for bokstavelig. Men, jeg ser hva som kommer inn på verkstedet hos oss innimellom, og er ikke i tvil om at politi og SVV er nødt til å drive voksenopplæring av og til.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bytte drev
Enn om man gearer sykkelen lavere?
Lavere toppfart kan da umulig være ulovlig.
Tenker da på terrengsykler.
Lavere toppfart kan da umulig være ulovlig.
Tenker da på terrengsykler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.