EU vil forby MC med mer enn 100HK
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
EU vil forby MC med mer enn 100HK
Sjekk ut denne saken...
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.7035819" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det virkelig hestekreftene som bestemmer?
Blir vi mer synlige i trafikken dersom vi har mindre hester på syklene våre?
Skadestatistikken er nedadgående samtidig som antallet motorsykler øker, hva oppnår man da egentlig med å redusere effekten?
http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.7035819" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det virkelig hestekreftene som bestemmer?
Blir vi mer synlige i trafikken dersom vi har mindre hester på syklene våre?
Skadestatistikken er nedadgående samtidig som antallet motorsykler øker, hva oppnår man da egentlig med å redusere effekten?
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
EU-byråkratene er som vanlig ute og skal finne på nye lover og reguleringer å tre ned over hodet på oss, for å forsvare jobbene sine.
Enda en god grunn til å være NMCU-medlem. De er medlem i FEMA, The Federation of European Motorcyclists' Associations, som nå ruster til kamp mot disse nye reguleringene.
http://nmcu.org/store-forandringer-i-fema
Skal EU først gjøre noe med trafikksikkerheten til mc-førere, burde de begynne med den største ulykkesrisikoen, bilførere.

Enda en god grunn til å være NMCU-medlem. De er medlem i FEMA, The Federation of European Motorcyclists' Associations, som nå ruster til kamp mot disse nye reguleringene.

http://nmcu.org/store-forandringer-i-fema
Skal EU først gjøre noe med trafikksikkerheten til mc-førere, burde de begynne med den største ulykkesrisikoen, bilførere.
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
Knapt noe får "sinnene i kok" hos MCister som denne diskusjonen om 100 HK grensa, som også har vært oppe som forslag i hvert fall én gang tidligere som jeg husker.
Siden den gang så har nok EU strammet grepet og påvirker nasjonale politiske valg mer enn vi kanskje liker mer nå enn tidligere. Norge intet unntak i så måte...
Dermed er trlig "risikoen" for at et slikt forslag kan få gjennomslg på bred front antakleig sterke tilst ede i dag enn for noen år siden - dessverre, skal jeg straks skynde meg å legge til.
Selv er jeg ingen "effekthysteriker", men støtter likevel ikke forslag om enn 100 HK grense eller 200 HK grense for den saks skyld.
Det er ikke hestekreftene om dreper, for å si det flåsete.
Men jeg må også få legge til at skal MC-fabrikkene opparbeide seg mer goodwill og forståelse hos politikerne kan det kanskje være lurt å bevege seg bort fra effektjaget og jakten på å overgå hverandre med racing-inspirerte sykler som strengt tatt, om vi alle skal være oppriktig ærlige, har begrenset bruks-anvendelse på vanlig vei, også motorveier i de fleste land.
Ble vel kanskje en brannfakkel, dette...
Uansett, tar gjerne diskusjonen om både effektgrensa og om hvilke sykler som fabrikantene kanskje bør nedtone som salgsvare til bruk på vanlig vei.
Noe kan med fordel begrenses til lukkede områder. Uten sammenligning forøvrig og kanskje en klønete kobling, men likevel...; formel-1 biler bør ikke slippes løs på offentlig vei...
Siden den gang så har nok EU strammet grepet og påvirker nasjonale politiske valg mer enn vi kanskje liker mer nå enn tidligere. Norge intet unntak i så måte...
Dermed er trlig "risikoen" for at et slikt forslag kan få gjennomslg på bred front antakleig sterke tilst ede i dag enn for noen år siden - dessverre, skal jeg straks skynde meg å legge til.
Selv er jeg ingen "effekthysteriker", men støtter likevel ikke forslag om enn 100 HK grense eller 200 HK grense for den saks skyld.
Det er ikke hestekreftene om dreper, for å si det flåsete.
Men jeg må også få legge til at skal MC-fabrikkene opparbeide seg mer goodwill og forståelse hos politikerne kan det kanskje være lurt å bevege seg bort fra effektjaget og jakten på å overgå hverandre med racing-inspirerte sykler som strengt tatt, om vi alle skal være oppriktig ærlige, har begrenset bruks-anvendelse på vanlig vei, også motorveier i de fleste land.
Ble vel kanskje en brannfakkel, dette...

Uansett, tar gjerne diskusjonen om både effektgrensa og om hvilke sykler som fabrikantene kanskje bør nedtone som salgsvare til bruk på vanlig vei.
Noe kan med fordel begrenses til lukkede områder. Uten sammenligning forøvrig og kanskje en klønete kobling, men likevel...; formel-1 biler bør ikke slippes løs på offentlig vei...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
Er enig med deg AJ - du nevner noen gode poenger der!
mvh
mvh
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
Hahahhahaha..
For en gjeng med sirkus klovner.




For en gjeng med sirkus klovner.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
Latterlig forslag etter min mening.. ](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
Forslaget er latterlig! men krever masssiv motstand.
NMCU (og andre) gjør en fabelaktig jobb for oss motorsyklister, og fortjener flere medlemmer enn de har!!
Når det er sagt, så tror jeg ikke denne 100 hk grensa kommer noen vei.
Det som en gang var noen få motorsyklkister, er ikke så få lenger. (Vi er vesentlig flere enn vi var forrige gang dette var på banen) og vi blir stadig flere.
Kjøretøy fabrikantene er også ganske mektige i denne sammenheng. Og de fleste av disse vil ikke vite av noen 100 hk grense.
Jeg tror derimot at dette med miljø kan bli en hetere "issue"
BMW sendte her et viktig signal med S1000RR, som er merkets (og kanskje markedets) mest miljøvennlige tohjuling (Utslipp tilfrefdstiller som eneste BMW Euro 4 for mc, og vet ikke om andre sykler som gjøre det samme)
Signalet de sender er at ny teknologi alltid utvikles på de "sprekeste" modellene, og kommer på disse først.
R syklene er derfor viktige for alle oss andre som ikke kjører en sånn sykkel.
KAwa er ute med ECO program for nye 1400 GTR, og det skal visst virke også, sier de som har testet den.
Denslags kommer nok etterhvert på alle sykler.
Det kommer helt sikkert også krav til sikkerhets utstyr som antispinn, ABS o.s.v
Med det er vi vel ikke imot! (Ihvertfall ikke jeg)
NMCU (og andre) gjør en fabelaktig jobb for oss motorsyklister, og fortjener flere medlemmer enn de har!!
Når det er sagt, så tror jeg ikke denne 100 hk grensa kommer noen vei.
Det som en gang var noen få motorsyklkister, er ikke så få lenger. (Vi er vesentlig flere enn vi var forrige gang dette var på banen) og vi blir stadig flere.
Kjøretøy fabrikantene er også ganske mektige i denne sammenheng. Og de fleste av disse vil ikke vite av noen 100 hk grense.
Jeg tror derimot at dette med miljø kan bli en hetere "issue"
BMW sendte her et viktig signal med S1000RR, som er merkets (og kanskje markedets) mest miljøvennlige tohjuling (Utslipp tilfrefdstiller som eneste BMW Euro 4 for mc, og vet ikke om andre sykler som gjøre det samme)
Signalet de sender er at ny teknologi alltid utvikles på de "sprekeste" modellene, og kommer på disse først.
R syklene er derfor viktige for alle oss andre som ikke kjører en sånn sykkel.
KAwa er ute med ECO program for nye 1400 GTR, og det skal visst virke også, sier de som har testet den.
Denslags kommer nok etterhvert på alle sykler.
Det kommer helt sikkert også krav til sikkerhets utstyr som antispinn, ABS o.s.v
Med det er vi vel ikke imot! (Ihvertfall ikke jeg)

Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
Jeg har aldri savnet antispinn på Huosungen:FJZZR skrev:
Det kommer helt sikkert også krav til sikkerhets utstyr som antispinn, ABS o.s.v
Med det er vi vel ikke imot! (Ihvertfall ikke jeg)

Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
dette forslaget kom vel straks etter at første sykkel med over hundre gamper var lansert, og har siden poppet opp igjen med ujevne mellomrom.
Kompromisset ble vel at det er vesentlig høyere avgift på fulleffekt enn strupet versjon. Ihvertfall her i landet, hvor avgift er løsningen på alle problemer](./images/smilies/grrr.gif)
Kompromisset ble vel at det er vesentlig høyere avgift på fulleffekt enn strupet versjon. Ihvertfall her i landet, hvor avgift er løsningen på alle problemer
](./images/smilies/grrr.gif)
- k3nt_
- Innlegg: 59
- Registrert: 13 mar 2010, 10:37
- Motorsykkelen din: Suzuki - SFV 650
- Bosted: Tigerstaden
Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
Velger å hive meg på diskusjonen selv om jeg er ny her.
Problemet nå til dags er at vi ikke vil ta ansvar for egne handlinger, men forventer at andre gjør det. Ta for eksempel om noen går på en fjellkant og faller ned. Da er ikke problemet at vedkommende gikk uvørent på kanten, men problemet er at kommunen ikke har satt opp gjærder slik at det ikke var mulig å gå på kanten. Mao man ønsker ikke ta ansvar for egne handlinger.
Dette har desverre blitt en kultur vi lever i, og det gir grobunn for slike "tiltak".
Problemet nå til dags er at vi ikke vil ta ansvar for egne handlinger, men forventer at andre gjør det. Ta for eksempel om noen går på en fjellkant og faller ned. Da er ikke problemet at vedkommende gikk uvørent på kanten, men problemet er at kommunen ikke har satt opp gjærder slik at det ikke var mulig å gå på kanten. Mao man ønsker ikke ta ansvar for egne handlinger.
Dette har desverre blitt en kultur vi lever i, og det gir grobunn for slike "tiltak".
Hilsen
K3nt_
Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...
K3nt_
Mot idiotene kjemper selv gudene forgjeves!
Sofakings...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
Bra! Bare å hive seg uti detk3nt_ skrev:Velger å hive meg på diskusjonen selv om jeg er ny her.


Godt poeng, vil jeg si. Men likevel må det vel også sies at for mange faller for fristelsen til å prøve ut kreftene på en sykkel som ideelt sett hører hjemme på bane med de kraftressursene de har.k3nt_ skrev:Problemet nå til dags er at vi ikke vil ta ansvar for egne handlinger, men forventer at andre gjør det. Ta for eksempel om noen går på en fjellkant og faller ned. Da er ikke problemet at vedkommende gikk uvørent på kanten, men problemet er at kommunen ikke har satt opp gjærder slik at det ikke var mulig å gå på kanten. Mao man ønsker ikke ta ansvar for egne handlinger.
Dette har desverre blitt en kultur vi lever i, og det gir grobunn for slike "tiltak".
Og det er de for mange som gjør dette som ødelegger for majoriteten som oppfører jeg seg som folk, forstår risikoen og behandler "redskapen" deretter...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
En ting er hva man trenger,noe annet hva en vil ha..
Med våre fartsgrenser og veistandard ville vel mye av dagens
tilbud bli overflødig om slike begrensninger kom.....
Med våre fartsgrenser og veistandard ville vel mye av dagens
tilbud bli overflødig om slike begrensninger kom.....
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
men da kan en også spørre om en BIL har BEHOV for mer enn fks 100hk for å holde farta også..en bil med 250hk er vel også overkill som en mc med over 100hk...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: EU vil forby MC med mer enn 100HK
Sludder og pølsevev fra EU, trafikksikkerhet her på berget bør angripes fra en annen vinkel, f.eks høyne veistandarden.
Men 100 hk er absolutt nok, 100 hk på 200 kg er sprekere enn det meste på fire(eller flere) hjul vil jeg tro.
Dødsulykker med MC gikk forøvrig ned fra 35 til 27 fra -08 til -09.
Men 100 hk er absolutt nok, 100 hk på 200 kg er sprekere enn det meste på fire(eller flere) hjul vil jeg tro.
Dødsulykker med MC gikk forøvrig ned fra 35 til 27 fra -08 til -09.
Veien er viktigere enn målet.