Under helgens tur klarte jeg å fylle diesel på sykkelen.
Hadde seg slik at jeg hadde tatt med en 5 liter's bensin kanne fra hytta som reserve, skriver bensin da jeg merker kannene jeg har.
Mens noen andre i følget fylte tanken på en stasjon tenkte jeg at jeg burde bruke opp denne kannen, da ville jeg fint klare de siste 10-12 milene. Fylte opp og kjørte videre, etter noen få km begynte morroa. Så vidt kommet inn i Matretunellen på vei sørover, masse rare lyder og tidvis død motor. Måtte bruke gassen aktivt, ved lett gasspådrag gikk det tidvis greit men med synkende turtall, litt gass så dør motor, full gass så tar den seg sakte opp igjen. Klarte å holde liv i den frem til neste bensinstasjon (4 mil).
Vi stoppet og diskusjonen kom i gang om årsak. Vi sjekker den tomme kanna og her lukter det diesel...
Det var da en blanding av 50/50 diesel bensin på tanken. Toppet tanken med 14 l 98 okt. Var da nede i kun 26 % diesel. Etter noen få kilometer begynner ting å fungere bedre. Opplevde kun litt treg respons på gasspådrag. Grublet mye på hvordan det har kommet diesel på denne kanna, men har ikke funnet noe svar...
I dag tok jeg en tur på ca 8 mil. for å bruke litt lake. Måtte la sykkelen fålitt varme i motor på høy tomgang før jeg kjørte ut. Ved endt tur hadde jeg kjørt ca 14 mil siden jeg toppet tanken i går, klaret å presse nedpå 6,5 l. Mattematikken viser da et forbruk på 0,46 pr mil. Blir litt forundret da jeg har målt forbruket hyppigt tidligere og beste resultat har da vært 0,52.
DieselRider
Feilfylling
Feilfylling
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: Feilfylling
Har måtte finne frem kalkulatoren...
Etter litt tasting hadde jeg 41 % diesel etter feilfylling.
Etter å toppet tanken med bensin hadde jeg 20 % diesel.
Hadde glemt at jeg hadde kjørt 4 mil etter feilfylling.
Etter litt tasting hadde jeg 41 % diesel etter feilfylling.
Etter å toppet tanken med bensin hadde jeg 20 % diesel.
Hadde glemt at jeg hadde kjørt 4 mil etter feilfylling.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38041
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Feilfylling
Hvor stor risiko er det for at motoren kan ta skade av en slik feilfylling?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Feilfylling
Det er verre andre veien, dieselmotoren har mye høyere kompresjon. Du har jo fått smørt opp litt da. Det heter vel egentlig dieselolje.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Feilfylling
men får tenningsbank med diesel..denne selvtenner ved nok trykk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38041
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Feilfylling
Og tenningsbank kan vel i verste fall ødelegge stemplene...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Feilfylling
eller lager/krysspinner.
jo mer gass jo mer tenningsbank..selvopplevd-da bensinstasjonen solgte feilfylling på sine tanker...Glad esso tok regningen på kalaset-15/16 biler hadde også fylt som de visste om da jeg kontaktet dem.
en moderne bil får også problemer med sensorer som kan gå dukken..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Feilfylling
Dette har nok gått veldig bra, tut og kjør. Får du diesel på tanken går det nogenlunde bra så lenge motor er varm, stopper du og motor blir kald kan det være vanskelig å få start igjen. Fylle opp med bensin så fort som mulig er bra men tømme tanken er bedre :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- FredrikE24
- Innlegg: 4745
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Feilfylling
Går som regel bra med litt diesel på tanken.
Jeg hadde tom tank på Jawaen etter vinteren. Hadde bare en bitteliten skvett med bensin. 2-3dl muligens. For å komme meg til bensinstasjonen, så fylte på en liter diesel. Fikk start og fikk varma den opp og kom meg til bensinstasjonen. Den skøyt fært og gikk stygt.
Jeg hadde tom tank på Jawaen etter vinteren. Hadde bare en bitteliten skvett med bensin. 2-3dl muligens. For å komme meg til bensinstasjonen, så fylte på en liter diesel. Fikk start og fikk varma den opp og kom meg til bensinstasjonen. Den skøyt fært og gikk stygt.