Sjekke dekktrykk ofte?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Jeg er nok sløv på og sjekke dekktrykk merker jeg. Men jeg sjekker trykket vertfall tre ganger i løpet av en sesong. Når jeg tar frem sykkelen om våren, før jeg drar på sommerturen og generelt hver gang jeg skal ut på en langtur over 20 mil.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Fordi når det er kaldt er det ofte fuktig og da vil jeg minimere kontaktflaten for å få bedre grep... Ja du hørte riktig...cannon skrev:Enig i det. Hvorfor øker du trykket på kalde dager?Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 09:17 Bare husk at dekktrykk ikke er en verdi. Hva som er korrekt trykk varierer utifra temperatur, vekt og kjørestil samt underlaget man kjører på.
Det som står stempla inn på sykkelen er et kompromiss utifra standard dekk osv. Hva som er riktig for deg og din sykkel osv. må man "føle" seg fram til sjøl.
Jeg kjører som regel med langt høyere trykk enn de 2.8 bar det står jeg skal ha. Gjerne 3-3.2 bar på kalde dager og ved vått føre.
Sent fra min SM-T860 via Tapatalk
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Når jeg tenker meg om så hørtes faktisk det litt logisk ut....Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 15:31Fordi når det er kaldt er det ofte fuktig og da vil jeg minimere kontaktflaten for å få bedre grep... Ja du hørte riktig...cannon skrev:Enig i det. Hvorfor øker du trykket på kalde dager?Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 09:17 Bare husk at dekktrykk ikke er en verdi. Hva som er korrekt trykk varierer utifra temperatur, vekt og kjørestil samt underlaget man kjører på.
Det som står stempla inn på sykkelen er et kompromiss utifra standard dekk osv. Hva som er riktig for deg og din sykkel osv. må man "føle" seg fram til sjøl.
Jeg kjører som regel med langt høyere trykk enn de 2.8 bar det står jeg skal ha. Gjerne 3-3.2 bar på kalde dager og ved vått føre.
Sent fra min SM-T860 via Tapatalk
Ved å minimere kontaktflaten så øker man trykket på den lille flaten man har igjen som igjen minsker faren for vannplaning... jeg er ikke helt sikker, men det kan ligge noe i det kanskje?
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
De som kjører fort rundt bane senker iallefall rundetider betraktelig ved å øke trykket og det er godt nok for meg 

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk


Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Joa, jeg har ikke noen spesielle argumenter for eller i mot, men ble litt nyskjerrig... :)Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 15:47 De som kjører fort rundt bane senker iallefall rundetider betraktelig ved å øke trykket og det er godt nok for meg
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Hvem sier det? Det vanlige ved banekjøringer vel å senke trykket på kalde dekk da dekkene da blir mye varmere enn ved normal kjøring og også luften inne i dekkene slik at trykket øker. Man senker altså trykket på kalde dekk for å få riktig trykk på varme dekk.Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 15:47 De som kjører fort rundt bane senker iallefall rundetider betraktelig ved å øke trykket og det er godt nok for meg
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Og generelt så får man vel bedre grep med litt lavere trykk, mer kontaktflate og kanskje enda viktigere, mer bevegelse i gummien som gir mer indre friksjon, mer varme i dekkene og bedre grep. Inn til visst punkt selvfølgelig ellers blir det svampete følelse. Ulempen med lavere trykk, er mer slitasje så noen har mer luft i dekkene på transportkjøring for å redusere slitasjen.
Mulig kan argumentere for mer trykk i dekkene når kaldt da får minimal varme i dekkene og dermed ikke normalt trykk så kompenserer, spesielt hvis pumper opp dekket innendørs i varme, da vil jo trykket falle litt når tar sykkelen ut.
For min del kjører jeg stort sett på anbefalt trykk på landeveien uansett, stoler på at dekkprodusenetene konstruerere dekken så fungerer bra under både kjølige og varme forhold.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Allt det du sier er rett men ikke på vått. Du får aldri ideel driftstemperatur på dekk ved våt vei. Hvis man senker trykket risikerer man at man ved hard kjøring komprimerer mønsteret slik at det ikke gir drenering.
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Og så må du huske på at fabrikantens anbefaling er et kompromiss. Dekker skal fungere for forskjellige sykler i forskjellige vektklasser osv. Så veier personen oppå mer eller mindre enn gjennomsnittet og så har han kanskje passasjer og eller baggasje. Så std. Trykk fungerer men det er sjelden ideelt for deg med mindre både du sykkel vær og temperatur er helt gjennomsnittligepingvin skrev:Hvem sier det? Det vanlige ved banekjøringer vel å senke trykket på kalde dekk da dekkene da blir mye varmere enn ved normal kjøring og også luften inne i dekkene slik at trykket øker. Man senker altså trykket på kalde dekk for å få riktig trykk på varme dekk.Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 15:47 De som kjører fort rundt bane senker iallefall rundetider betraktelig ved å øke trykket og det er godt nok for meg
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Og generelt så får man vel bedre grep med litt lavere trykk, mer kontaktflate og kanskje enda viktigere, mer bevegelse i gummien som gir mer indre friksjon, mer varme i dekkene og bedre grep. Inn til visst punkt selvfølgelig ellers blir det svampete følelse. Ulempen med lavere trykk, er mer slitasje så noen har mer luft i dekkene på transportkjøring for å redusere slitasjen.
Mulig kan argumentere for mer trykk i dekkene når kaldt da får minimal varme i dekkene og dermed ikke normalt trykk så kompenserer, spesielt hvis pumper opp dekket innendørs i varme, da vil jo trykket falle litt når tar sykkelen ut.
For min del kjører jeg stort sett på anbefalt trykk på landeveien uansett, stoler på at dekkprodusenetene konstruerere dekken så fungerer bra under både kjølige og varme forhold.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Ah, banekjøring på vått altså, skjønner. Da holder jeg meg unna bane (om ikke har regndekk)Voodoodoo skrev: 04 sep 2020, 17:12 Allt det du sier er rett men ikke på vått. Du får aldri ideel driftstemperatur på dekk ved våt vei. Hvis man senker trykket risikerer man at man ved hard kjøring komprimerer mønsteret slik at det ikke gir drenering.
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk

Vet dekkproduseneten jukser bevisst ifht mønster som lukker deg for "gatelovlige banedekk", skal være en minimum prosentandel med mønster for at skal være gatelovlig men de de designer dekket slik at under belastning så lukker mønsteret seg og, vipps, så har man i realiteten slicks :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Han her sier mye fornuftig om dekktrykk
https://youtu.be/XaIuWKfnGEI
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
https://youtu.be/XaIuWKfnGEI
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Dessuten er cirkaakkuratpasse-dekktrykket som oppgitt med de OEM dekkene-dekk som antageligvis nå ikke leveres lengre heller..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
På rammen min står det at det skal være 29 psi framdekk 33 psi bakdekk. Men på dekkene står det 40 psi framdekk og 42 psi bakdekk. Hva skal jeg følge??
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Sjekker dekktrykk regelmessig men skulle jeg glemme det har sykkel’n elektronisk varsling hvis trykket forandrer seg.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Det på dekka er MAX trykket som dekka tåler.Marauder skrev: 06 sep 2020, 22:15 På rammen min står det at det skal være 29 psi framdekk 33 psi bakdekk. Men på dekkene står det 40 psi framdekk og 42 psi bakdekk. Hva skal jeg følge??
På sykkelen må du prøve deg litt fram. Ta å google 10% regelen. Forholdet mellom kaldt og varmt dekk.

If it ain't broke, I'll break it.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Sjekke dekktrykk ofte?
Tviler på at max trykk dekka tåler er 42 PSi.. Det som står er anbefalt trykk fra fabrikat. Det er uansett som tidligere nevnt er kompromiss og hva som passer for deg kan være noe helt annet(innenfor rimelige rammer)
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Artificial intelligence is no match for natural stupidity